ABS of niet ?
Moderator: GVN
ABS of niet ?
Ik zit met een dilemma ... graag jullie mening.
Na lang wikken en wegen wil ik me een GS aanschaffen. Geen nieuwe, maar wel een goede tweedehands.
Nu staat er bij mijn dealer een 1150 van bouwjaar 2001 met ABS, maar ik weet een andere van 2003 staan voor dezelfde prijs. Km-stand is nagenoeg gelijk.
Ik heb me altijd voorgenomen dat mijn volgende motor met ABS moest zijn, maar nu twijfel ik toch.
Is het werkelijk zo'n prijsverschil waard ? Natuurlijk zit er via de dealer een jaar garantie op, maar ik ga ervan uit dat dat voor een BMW niet noodzakelijk is...
De dealer neemt mijn huidige motor over voor een redelijke prijs, maar de particulier verkochte GS is wel een stuk mooier (mat grijs...)
En nu ik toch bezig ben: waar zitten de grote verschillen tussen de 1100's en de 1150's ? Ook daarvan zijn goede tweedehands te koop, evt met ABS, en stukken goedkoper...
Hebben jullie trouwens nog tips over specifieke dingen waarop ik moet letten bij aankoop ? Nuttige opties ?
Help mij en het forum is binnenkort een regelmatige gebruiker rijker !
Alvast bedankt.
Na lang wikken en wegen wil ik me een GS aanschaffen. Geen nieuwe, maar wel een goede tweedehands.
Nu staat er bij mijn dealer een 1150 van bouwjaar 2001 met ABS, maar ik weet een andere van 2003 staan voor dezelfde prijs. Km-stand is nagenoeg gelijk.
Ik heb me altijd voorgenomen dat mijn volgende motor met ABS moest zijn, maar nu twijfel ik toch.
Is het werkelijk zo'n prijsverschil waard ? Natuurlijk zit er via de dealer een jaar garantie op, maar ik ga ervan uit dat dat voor een BMW niet noodzakelijk is...
De dealer neemt mijn huidige motor over voor een redelijke prijs, maar de particulier verkochte GS is wel een stuk mooier (mat grijs...)
En nu ik toch bezig ben: waar zitten de grote verschillen tussen de 1100's en de 1150's ? Ook daarvan zijn goede tweedehands te koop, evt met ABS, en stukken goedkoper...
Hebben jullie trouwens nog tips over specifieke dingen waarop ik moet letten bij aankoop ? Nuttige opties ?
Help mij en het forum is binnenkort een regelmatige gebruiker rijker !
Alvast bedankt.
-
Iron Gonzo
ik zou gaan zonder ABS.
als ik alle reackties hier bekijk op het forum is het toch niet zo denderend die abs van BMW.
is mijn gedacht er over he
als ik alle reackties hier bekijk op het forum is het toch niet zo denderend die abs van BMW.
is mijn gedacht er over he
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Beste Jeevee,
MijnGS1150 is mijn eerste motorfiets met ABS, daarvoor had ik Japanners zonder ABS.
Als je een mooiweerrijder bent, hang er dan geen geld aan, want de motor remt er niet beter door.
Het enige verschil (bij mij althans) is dat ik als doorrijder nu ook bij nat wegdek noodstops durf te maken.
Elke keer als je het ABS echt nodig had, was je eigenlijk verkeerd bezig en reed je te hard, toch heb ik mijn leven of welzijn er al éénmaal aan te danken.
Mocht je een fiets met ABS kopen, laat het dan af en toe eens bewust in werking gaan, want alles kraakt en doet zo raar dat je anders in een noodsituatie misschien wel in paniek de rem lost.
Veel succes !!!!!!!!
MijnGS1150 is mijn eerste motorfiets met ABS, daarvoor had ik Japanners zonder ABS.
Als je een mooiweerrijder bent, hang er dan geen geld aan, want de motor remt er niet beter door.
Het enige verschil (bij mij althans) is dat ik als doorrijder nu ook bij nat wegdek noodstops durf te maken.
Elke keer als je het ABS echt nodig had, was je eigenlijk verkeerd bezig en reed je te hard, toch heb ik mijn leven of welzijn er al éénmaal aan te danken.
Mocht je een fiets met ABS kopen, laat het dan af en toe eens bewust in werking gaan, want alles kraakt en doet zo raar dat je anders in een noodsituatie misschien wel in paniek de rem lost.
Veel succes !!!!!!!!
-
Jan en Greet
Boete,ik zou het niet beter kunnen brengen...eerst eens ne keer vollen bak alles dichtgooien op droog wegdek,al was het maar om mee te maken wat er allemaal gebeurt en hoe zulks aanvoelt...dan heb je veel meer vertrouwen de volgende noodstop...het is onwaarschijlijk waar een Bmw-abs toe in staat is tijdens een noodstop op glad wegdek!
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
-
Shulty
Ik ben ook voorstander van ABS, niet dat je het steeds nodig hebt, maar je weet maar nooit.
Greetz,
Peter
Trouwens, ook bij een BMW gaat er eens iets stuk, dus vind ik garantie niet zo'n slecht idee bij een toch nog dure aankoop!!!Natuurlijk zit er via de dealer een jaar garantie op, maar ik ga ervan uit dat dat voor een BMW niet noodzakelijk is...
Greetz,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
-
pvde
- Contacteer:
Yep,
Bekijk dit filmpje maar eens, en maak dan voor jou de keuze
http://www.motorxperience.tv/include/vi ... vid_id=336
Houdoe
Bekijk dit filmpje maar eens, en maak dan voor jou de keuze
http://www.motorxperience.tv/include/vi ... vid_id=336
Houdoe

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Als je voor ABS gaat, ga dan voor de versie van vóór het integraal tijdperk zou ik zeggen (de 2001 versie is vermodelijk nog het klassieke abs systeem). Anders zit je steevast met een electrische tandartsenboor geluid bij het minste dat je de rem aanraakt. Ook waren de eerste versies van dit integraal systeem allesbehalve fijnzinnig te bedienen. Gaf een echt "kunstmatig" remgevoel.
Ieder zijn smaak maar in dit geval telt eerder gezond verstand...dus als 't kan ABS als 't niet binnen je budget valt dan zonder he, je laat je leiden lees ik door een kleurtje, een motor kan altijd gespoten worden ABS nadien plaatsen is in theorie en in de praktijk ook mogelijk maar peperduur... dus ABS zou ik zeggen.
De theorie is wel dat je zonder ABS een kortere remweg hebt maar een noodstop of een onverwacht slippertje (te bruusk remmen) is geen remmaneuver op de parking van de GB waarbij je je focust op die oefening en 't is ook niet met veel oefenen dat je kan zeggen ik ga bij een noodstop dit of dat...dan ben je blij dat de techniek een handje toesteekt. Vergelijk het met een autogordel daar heb je pro's en contra's alleen wegen de contra's niet op tegen de voordelen...
mijn keuze is gauw gemaakt.
De theorie is wel dat je zonder ABS een kortere remweg hebt maar een noodstop of een onverwacht slippertje (te bruusk remmen) is geen remmaneuver op de parking van de GB waarbij je je focust op die oefening en 't is ook niet met veel oefenen dat je kan zeggen ik ga bij een noodstop dit of dat...dan ben je blij dat de techniek een handje toesteekt. Vergelijk het met een autogordel daar heb je pro's en contra's alleen wegen de contra's niet op tegen de voordelen...
Volledig akkoord Danny. Van zodra BMW dan ook dat electrisch gerem vervangt, komt er bij mij terug eentje met ABS in huis. Hun huidige systeem lust ik echter niet. Heb me blauw geërgerd aan hun huidige integraal systeem. Momenteel doe ik het dan maar zonder (is mijn eerste zonder) en probeer dit te compenseren door wat extra afstand te houden met al wat er rond mij bolt.De theorie is wel dat je zonder ABS een kortere remweg hebt maar een noodstop of een onverwacht slippertje (te bruusk remmen) is geen remmaneuver op de parking van de GB waarbij je je focust op die oefening en 't is ook niet met veel oefenen dat je kan zeggen ik ga bij een noodstop dit of dat...dan ben je blij dat de techniek een handje toesteekt.
-
Bananatuffer
-
....
Ik heb een GS 1100 van '98 zonder ABSDanny schreef:Ieder zijn smaak maar in dit geval telt eerder gezond verstand...dus als 't kan ABS als 't niet binnen je budget valt dan zonder he, je laat je leiden lees ik door een kleurtje, een motor kan altijd gespoten worden ABS nadien plaatsen is in theorie en in de praktijk ook mogelijk maar peperduur... dus ABS zou ik zeggen.
Op mijn vorige K 100 stond er wel ABS op
Angezien ik (normaal) rij heb ik nooit ABS nodig gehad
Ik mis het niet,maar je weet maar nooit
en ik ben ook een doorrijder, ik zou toch voor ABS gaan
maar kijk zoals Danny zegt niet naar de kleur maar naar de MOTO op zich
Als ik naar MIJNE portomonee kijk(voor nooit iets in zit) zou ik gaan voor de 1150 van 2003 zonder ABS
maar dat is ieder zijn keuze he
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Een optie (nieuw) van 1.000 EUR (afhankelijk van het model) is de moeite waard als dit het verschil maakt tussen vallen en gecontroleerd uitwijken, zo heb je onmiddelijk je geld terug. Ik heb ABS op mijn roadster, heb het al twee keer nodig gehad, en moet zeggen, ik zou het niet kunnen missen.
Wel in je achterhoofd houden dat je wel een soort "gevoel" moet hebben met ABS, remmen en kijken naar waar je wil uitwijken, niet focussen op het obstakel, anders heeft het weinig nut.
Voor een GS heb je natuurlijk de pest aan ABS op bepaalde ondergronden, dus daarom kan je die ook desactiveren al stilstaand.
Wel in je achterhoofd houden dat je wel een soort "gevoel" moet hebben met ABS, remmen en kijken naar waar je wil uitwijken, niet focussen op het obstakel, anders heeft het weinig nut.
Voor een GS heb je natuurlijk de pest aan ABS op bepaalde ondergronden, dus daarom kan je die ook desactiveren al stilstaand.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Ooit zelf voor de keuze gestaan bij het aanschaffen van mijn R1150 GS.
Lang over nagedacht....
mijn vorige motorfiets een R80RT met 1 trommel achteraan + 1 schijf vooraan remde destijds zodanig slecht dat mijn rijstijl rustig en vooruitziend (anticiperend) moest zijn.
Na 13 jaar R80RT-en, een nieuwe 1150GS gekocht zonder ABS.
Rijstijl niet gewijzigd... tot hiertoe nooit 't gevoel gehad van...als ik nu maar ABS had... hopelijk blijft dit zo
V-groeten
Chris.
Lang over nagedacht....
mijn vorige motorfiets een R80RT met 1 trommel achteraan + 1 schijf vooraan remde destijds zodanig slecht dat mijn rijstijl rustig en vooruitziend (anticiperend) moest zijn.
Na 13 jaar R80RT-en, een nieuwe 1150GS gekocht zonder ABS.
Rijstijl niet gewijzigd... tot hiertoe nooit 't gevoel gehad van...als ik nu maar ABS had... hopelijk blijft dit zo
V-groeten
Chris.
-
Bananatuffer
Re: ABS of niet ?
"Eerste gedacht is beste"jeevee schreef: Ik heb me altijd voorgenomen dat mijn volgende motor met ABS moest zijn, maar nu twijfel ik toch.
De vrije markt zegt van wel, waarom ligt de vraagprijs anders zoveel lager? De vraag naar recente BMW's zonder ABS is zeer klein...Is het werkelijk zo'n prijsverschil waard ?
Trouwens, 1 keer deftig onderuit remmen, en je hebt je centen meer dan terugverdiend.
Natuurlijk zit er via de dealer een jaar garantie op, maar ik ga ervan uit dat dat voor een BMW niet noodzakelijk is...
Noodzakelijk is overdreven, maar het is wel een geldig argument om een iets hogere prijs te verantwoorden.
De dealer neemt mijn huidige motor over voor een redelijke prijs
Da's uitzonderlijk.
Vanaf model '98 zijn die 1100's minstens evenwaardig. De 1100 is een vijfbak, en kenners zeggen dat de blokken iets brutaler, rauwer zijn...En nu ik toch bezig ben: waar zitten de grote verschillen tussen de 1100's en de 1150's ? Ook daarvan zijn goede tweedehands te koop, evt met ABS, en stukken goedkoper...
A B SNuttige opties ?
Den Boete schreef:
Patrick V
Of iemand anders was verkeerd bezig en de ABS heeft ervoor gezorgd dat je niet onderuit ging tijdens je nooduitwijkingsmanoeuvre (mooi he). Was bij mij al 2 maal het geval.Elke keer als je het ABS echt nodig had, was je eigenlijk verkeerd bezig
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
k'vind ABS wel aan te raden 1 maal ne noodstop enge hebt het terug
verdiend peroonlijk vind ik het integraal abs beter dan het vorige omdat de remkracht die men moet gebruiken ongeveer 50% minder is nadeel dat remblokjes achteraan bij mij ongeveer 35000 km zijn meegegaan
maar daartegen zijn dan de voorste 65000km meegegaan dus kzou
ABS aanraden op ne GS as ge wilt kunt ge hem dan toch uitschakelen[/b][/i][/list][/list]
verdiend peroonlijk vind ik het integraal abs beter dan het vorige omdat de remkracht die men moet gebruiken ongeveer 50% minder is nadeel dat remblokjes achteraan bij mij ongeveer 35000 km zijn meegegaan
maar daartegen zijn dan de voorste 65000km meegegaan dus kzou
ABS aanraden op ne GS as ge wilt kunt ge hem dan toch uitschakelen[/b][/i][/list][/list]
-
WALTER GSAdventure
Hallo,
Inderdaad, wat moet je nu kiezen.
Met Danny ben ik het volledig mee akkoord
Ik heb nu m'n 3° GS op rij met abs.
Je weet nooit waarvoor je op de weg moet remmen en wanneer. Het helpt in paniek situaties, en zekers bij regenweer.
Een bergpasje afrijden met abs is leuker dan zonder.
Nu ja, iedereen zijn heug en meug.
Mario
Inderdaad, wat moet je nu kiezen.
Met Danny ben ik het volledig mee akkoord
Ik heb nu m'n 3° GS op rij met abs.
Je weet nooit waarvoor je op de weg moet remmen en wanneer. Het helpt in paniek situaties, en zekers bij regenweer.
Een bergpasje afrijden met abs is leuker dan zonder.
Nu ja, iedereen zijn heug en meug.
Mario
YOO
Grtz, Philip!
En voor mij 't zelfdedanielGS schreef:Ik heb geen ABS en tot nu toe nog niet nodig gehad , 't zal misschien aan mijn rijstijl liggen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser