- Als ik eens een vervangmoto krijg zonder ABS ben ik niet gerust
ABS of niet ?
Moderator: GVN
Hoi 
Ik onderschrijf volgende methode volledig, en hecht daar ook het meeste belang aan.
. Het is maar hoe je het bekijkt en vanwaar je vertekt met je gedachtengang. Dus wees gerust , er is leven zonder ABS, wat niet wil zeggen dat je slecht af bent met ABS.
Gsen zijn trouwens gemaakt om gas te geven en niet zo om te remmen.
Veel sterkte met je keuze, en succes met je aankoop

Ik onderschrijf volgende methode volledig, en hecht daar ook het meeste belang aan.
Verder koop ik bewust geen ABS, ik bepaal zelf wel hoe ik rem. En in een noodsituatie moet je vooral geluk hebben, met of zonder ABS. En als je het bovenstaande goed toepast zal het met die noodsituatie nogal meevallen. ABS zal in zeer zeldzame gevallen misschien iets kunnen veranderen aan de afloop van je "Noodsituatie", zowel in positieve als in negatieve betekenis. Ik heb wel de indruk dat redelijk veel mensen met ABS rondrijden zonder goed te beseffen wat nu juist de waarde van "ABS"is, waardoor zij rondrijden met iets van " mij kan niets gebeuren ik heb ABS en rem er maar op los". Noodsituaties komen zo iets sneller voor, en statistisch gezien ben je dan beter af met ABSrijstijl rustig en vooruitziend (anticiperend) moest zijn.
. Het is maar hoe je het bekijkt en vanwaar je vertekt met je gedachtengang. Dus wees gerust , er is leven zonder ABS, wat niet wil zeggen dat je slecht af bent met ABS.Gsen zijn trouwens gemaakt om gas te geven en niet zo om te remmen.
Veel sterkte met je keuze, en succes met je aankoop
Groetjes Swa
... heu ...
Wel, dat de meningen uiteenlopen is het minste wat ik kan zeggen ...
Het filmpje gaf in ieder geval voor mij de doorslag. Het zal mét ABS worden. Ik heb ooit een noodstop gedaan waarbij ik nadien dacht ... als het nu nat was geweest dan was dit niet goed afgelopen.
Rest nog de prijs... is 8950 euro voor een 2001'er met 45000 km een correcte prijs ? Opties: zijkoffers, valbaren en een adventure-snavel.
Bedankt voor jullie reacties.
Het filmpje gaf in ieder geval voor mij de doorslag. Het zal mét ABS worden. Ik heb ooit een noodstop gedaan waarbij ik nadien dacht ... als het nu nat was geweest dan was dit niet goed afgelopen.
Rest nog de prijs... is 8950 euro voor een 2001'er met 45000 km een correcte prijs ? Opties: zijkoffers, valbaren en een adventure-snavel.
-
brit
8950 euro voor een single-spark die 4 jaar oud is? wel een beetje duur vind ik...
ik maak mssch reclame maar als je weet dat de prijs voor volgende 9000 euro is, zou ik wel weten wat gekozen:
ik maak mssch reclame maar als je weet dat de prijs voor volgende 9000 euro is, zou ik wel weten wat gekozen:
er zijn betere gs-koopjes dan die van 2001...te koop: bmw r1150gs van 09/07/2003 in perfecte staat.
Opties: handkappen, handvatverwarming, abs, kofferhouders en koffers, adventure velgen, stalen remleidingen, cilinderbeschermers, witte knipperlichten. Steeds onderhouden bij officiële dealer (facturen verkrijgbaar). 62000 km. Eventueel met gps garmin 2610 verkrijgbaar.
Re: ... heu ...
Ik vind het veel aangezien ik voor mijn oude R1150GS ook van 2001 in overname (als hij nog in orde had geweest)maar 6000€ meer waard was .Met als opties:abs,adventure-snavel,handvatverwarming,kofferhouders,koffers,cilinderbeschermers,handvatbeschermers en 76000km op de teller.Ik zou toch uitzien voor jonger model voor die prijs.jeevee schreef:
R1200GS ´05 & R100R ´93 & Harley Davidson ´12
-
Bananatuffer
Re: ... heu ...
Dadis wel héél veel geld voor dat machien.jeevee schreef:Rest nog de prijs... is 8950 euro voor een 2001'er met 45000 km een correcte prijs ? Opties: zijkoffers, valbaren en een adventure-snavel.
Voor al degenen die nog twijfelen aan het nut van ABS :

Uitleg : (op droge rijbaan met grip)
- professioneel remt na meerdere pogingen (die je dus nooit krijgt in het echt) zonder ABS het best (remweg 23m).
- professioneel mét ABS remt bij de eerste poging iets minder goed dan degeen die meerdere pogingen ondernam; extra pogingen zijn echter overbodig, ABS remt steeds hetzelfde (remweg 25m).
- àlle anderen geven méters remweg cadeau (remweg 32m en meer).
Het feit dat je keihard aan je rem mag trekken (geen schrik op je bek te gaan), of het nu nat is of niet, is het grote voordeel van ABS.

Uitleg : (op droge rijbaan met grip)
- professioneel remt na meerdere pogingen (die je dus nooit krijgt in het echt) zonder ABS het best (remweg 23m).
- professioneel mét ABS remt bij de eerste poging iets minder goed dan degeen die meerdere pogingen ondernam; extra pogingen zijn echter overbodig, ABS remt steeds hetzelfde (remweg 25m).
- àlle anderen geven méters remweg cadeau (remweg 32m en meer).
Het feit dat je keihard aan je rem mag trekken (geen schrik op je bek te gaan), of het nu nat is of niet, is het grote voordeel van ABS.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
-
J-P
- Contacteer:
Als "professional" plaats ik dan toch enkele kanttekeningen bij bovenstaand verhaal:
- dat volle bak n de rem knijpen met ABS gaat ook alleen maar op als je op een mooi egaal stuk weg remt en als je rechtop rijdt, in een gemiddelde bocht deze remtechniek toepassen zou je een leermoment kunnen bezorgen
- Vergelijk het ene ABS niet met het andere, er zijn veel verschillende soorten ABS van verschillende merken.
- ik doe mijn leerlingen regelmatig remdemonstraties voor. Ik rem dan gewoon, zonder en met ABS. Ik doe noodstops, zonder en met ABS en ik laat zien wat er gebeurd met je remweg als je 70 rijdt ipv 50 en ik laat de leerlingen dan staan ter hoogte van het punt waar ik met 50 stilstond. Ik verzeker u: de laatste oefening is de meest interessante om ervoor te zorgen dat je anticipeert en je een beetje aan de snelheid houdt
Momenteel rij ik met een 1200ADV met ABS en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht die ABS ooit nodig te hebben, de motor is van mijn werkgever en die wou een full options moderl. Ik heb in 14 jaar en ongeveer 1000000 kms nog nooit een accident gehad dat ik met ABS had kunnen voorkomen. En dat ik accidenten genoeg gehad heb is wel bekend dacht ik...
- dat volle bak n de rem knijpen met ABS gaat ook alleen maar op als je op een mooi egaal stuk weg remt en als je rechtop rijdt, in een gemiddelde bocht deze remtechniek toepassen zou je een leermoment kunnen bezorgen
- Vergelijk het ene ABS niet met het andere, er zijn veel verschillende soorten ABS van verschillende merken.
- ik doe mijn leerlingen regelmatig remdemonstraties voor. Ik rem dan gewoon, zonder en met ABS. Ik doe noodstops, zonder en met ABS en ik laat zien wat er gebeurd met je remweg als je 70 rijdt ipv 50 en ik laat de leerlingen dan staan ter hoogte van het punt waar ik met 50 stilstond. Ik verzeker u: de laatste oefening is de meest interessante om ervoor te zorgen dat je anticipeert en je een beetje aan de snelheid houdt
Momenteel rij ik met een 1200ADV met ABS en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht die ABS ooit nodig te hebben, de motor is van mijn werkgever en die wou een full options moderl. Ik heb in 14 jaar en ongeveer 1000000 kms nog nooit een accident gehad dat ik met ABS had kunnen voorkomen. En dat ik accidenten genoeg gehad heb is wel bekend dacht ik...
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
J-P
daar geef ik U 100% gelijk in maar het probleem bij de hedendaagse rijder is dat ze bijna geen rijervaring hebben, en dan zijn systemen zoals rembekrachtiging en abs natuurlijk een goede aanvulling.
Maar het belangrijkste blijft een goede remtechniek en regelmatig oefenen in rem en uitwijkmaneuvers.
Het probleem ligt niet zozeer bij jongere motorrijders want die krijgen een opleiding en zien het nut in van verdere oefening.
Het grootste probleem situeert zich bij (her)opstappers ze kopen direkt een nieuwe motor met alle toeters en bellen en denken dat het dan niet meer mis kan gaan, maar een euro uitgeven aan een rijvaardigheidskursus of zelf oefenen in de JUISTE techniek dat is te veel gevraagd,
Dat zie ik dagelijks, je moet sommigen zich eens zien parkeren of draaien over straat, maar rechtdoor wel veel gas tot ze eens moeten uitwijken, en dat komt ook op de baan.
Goed motorrijden is véél oefenen, je grenzen kennen, niet altijd de snelste willen zijn en nogmaals veel oefenen.
groeten uit de bochtige Ardennen
1150gs abs(gelukkig uitschakelbaar) 160.000km
en al 300.000km ongevalvrij
daar geef ik U 100% gelijk in maar het probleem bij de hedendaagse rijder is dat ze bijna geen rijervaring hebben, en dan zijn systemen zoals rembekrachtiging en abs natuurlijk een goede aanvulling.
Maar het belangrijkste blijft een goede remtechniek en regelmatig oefenen in rem en uitwijkmaneuvers.
Het probleem ligt niet zozeer bij jongere motorrijders want die krijgen een opleiding en zien het nut in van verdere oefening.
Het grootste probleem situeert zich bij (her)opstappers ze kopen direkt een nieuwe motor met alle toeters en bellen en denken dat het dan niet meer mis kan gaan, maar een euro uitgeven aan een rijvaardigheidskursus of zelf oefenen in de JUISTE techniek dat is te veel gevraagd,
Dat zie ik dagelijks, je moet sommigen zich eens zien parkeren of draaien over straat, maar rechtdoor wel veel gas tot ze eens moeten uitwijken, en dat komt ook op de baan.
Goed motorrijden is véél oefenen, je grenzen kennen, niet altijd de snelste willen zijn en nogmaals veel oefenen.
groeten uit de bochtige Ardennen
1150gs abs(gelukkig uitschakelbaar) 160.000km
en al 300.000km ongevalvrij
-
J-P
- Contacteer:
Je hebt een overschot aan gelijk!grandru schreef:J-P
J-P
-
Hermie mc. Clara
-
J-P
- Contacteer:
Ik moet mijn mening over ABS ook herzien. Ik durf de ABS op de 1200Adv. niet uit te zetten omdat ik de rembekrachtiging totaal niet vertrouw. Vooral op langzame snelheden durft die bekrachtiging zo abrupt in te komen dat ik de ABS nu al vaker nodig heb gehad dan ik voor mogelijk kon houden maar vooral in situaties waarin niets aan de hand is... belachelijk dus. Als ikhet opnieuw zou mogen kiezen dan de rembekrachtiging eraf!!!!
J-P
YOO
Spijtig, ik ben me terdege bewust (zeker op een natte baan) dat ik misschien meer gevaar loop dan m'n collegamotards die wel zo'n ABS hebben, maar da's nu eenmaal m'n keuze, hopen maar dat ik m'n vermoedens nooit bevestig
Grtz, Philip!
Da's voor mij DE reden geweest waarom mijn GS géén ABS heeft, het hebben van een ABS opzich vind ik super, kan je leven redden, maar die bullshit van een berkrachtiging en remkrachtverdeling die erbij te nemen valt was me te veelJ-P schreef:Ik moet mijn mening over ABS ook herzien. Ik durf de ABS op de 1200Adv. niet uit te zetten omdat ik de rembekrachtiging totaal niet vertrouw. Vooral op langzame snelheden durft die bekrachtiging zo abrupt in te komen dat ik de ABS nu al vaker nodig heb gehad dan ik voor mogelijk kon houden maar vooral in situaties waarin niets aan de hand is... belachelijk dus. Als ikhet opnieuw zou mogen kiezen dan de rembekrachtiging eraf!!!!
Spijtig, ik ben me terdege bewust (zeker op een natte baan) dat ik misschien meer gevaar loop dan m'n collegamotards die wel zo'n ABS hebben, maar da's nu eenmaal m'n keuze, hopen maar dat ik m'n vermoedens nooit bevestig
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
-
J-P
- Contacteer:
Wat wel ongelooflijk is is het feit dat je op een natte baan bij vol inknijpen van de voorrem een enorme stoppie kan maken, tot meer dan een halve meter hoog, vooraleer de ABS ingrijpt. Zelfs met iemand achterop. Het ding remt zo godsgruwelijkallejezus hard, bizar gewoon. Dat heeft een downside: wie wel eens achter mij gereden heeft weet dat ik weinig rem. Ik heb nu na 6200 km al nieuwe remblokken achter moeten laten plaatsen, was al metaal op metaal... nu doe ik veel korte manouvres met voetremtechniek maar dit is met nog geen enkele motor gelukt.
J-P
-
Dirk Pauwels
Bij alle 1200GSA's die ik weet rond rijden zijn de remblokken rond 6000km of eerder vervangen....Nu reden de meeste wel met zware enduro laarzen, dus vraag ik mij af of die niet onbewust tegen die speciale rempedaal liggen te duwen....J-P schreef:Wat wel ongelooflijk is is het feit dat je op een natte baan bij vol inknijpen van de voorrem een enorme stoppie kan maken, tot meer dan een halve meter hoog, vooraleer de ABS ingrijpt. Zelfs met iemand achterop. Het ding remt zo godsgruwelijkallejezus hard, bizar gewoon. Dat heeft een downside: wie wel eens achter mij gereden heeft weet dat ik weinig rem. Ik heb nu na 6200 km al nieuwe remblokken achter moeten laten plaatsen, was al metaal op metaal... nu doe ik veel korte manouvres met voetremtechniek maar dit is met nog geen enkele motor gelukt.
bij mijn GS waren de remblokken achter op 20k aan vervanging toe.
De 1200GS remt ook schrikkelijk goed met ABS uitgeschakeld, ik doe nu wel geen stoppies, maar kan beduidend harder remmen met de 1200 dan met de 1150. En da was met de originele BMW blokken, heb er nu Braking in zitten en dat remt nog beter....
nu rem ik meestal ook nie zo hard, ik pak de rem er meestal een beetje bij (de speling eraf nemen) om niet voor onaangename verassingen te staan achter de bocht, maar bij afdalingen in de cols wordt er in het heetst vd strijd al es geremd hé....Spijtig da je die ABS niet al rijdend kan uitschakelen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
AdventureQ
J-P schreef:Als "professional" plaats ik dan toch enkele kanttekeningen bij bovenstaand verhaal:
...
als amateur weet ik dat als jij zonder abs in een bocht ineens vol in de rem moet gaan, je absoluut zeker op je muil ligt.
met abs ga je het meestal nog redden.
heb met beide situaties rijkelijk ervaring opgedaan.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
YOO
Daar heb ik toch vraagtekens bij: laat me ff denken, probeer m'n gedachten te volgen, de experts hier zullen m'n hersenkronkels wel bevestigen/ontkrachten.
Een band heeft grip, laten we zeggen 100% in perfecte omstandigheden.
Wanneer een moto met die band in de bocht gaat, op een sportieve manier heeft de band al 70 en misschien meer % van z'n grip nodig om op zn' lijn te blijven, en niet weg te glijden.
Als er op dat moment plots moet geremd worden heb je dus max. nog een kleine 30% aan grip over die je kan omzetten in remkracht, eens daarboven glijdt de band, rechtdoor of opzij blijft gelijk, 't wordt dus very trikkie.
Eens je in bochtjes aan 't gaan bent waar je meer dan 60% v.d grip nodig hebt om gewoon 't trajectoire te volgen, dan ga je mijns insziens snel vooruit, in zo'n gevallen is een fractie van een sec. gripverlies genoeg om weg te glijden, en da's nu net waarom je met ABS evengoed op je bek kunt gaan. Een ABS laat gedurende fracties van sec. dan wel/dan niet maximale remkracht toe, en de overgebleven grip is een fractie van een sec. weg, met misschien glijdende mens & machine tot gevolg, evengoed als bij een niet ABS machine.
In een bocht waar je niet boven de helft van je band z'n grip komt, daar heb ik geleerd om niet proberen tot stilstand te komen, da's meestal toch no way, maar ik ontwijk liever m'n mogelijke confrater, lukt 't toch niet, dan maar rechtop en vol in de ankers. Heb ik al enkele keren moeten doen, en is tot nu toe altijd gelukt, ik voel me nog altijd veilig op m'n "Gilamonster", ondanks dat hij geen ABS heeft.
Daarom dat bij een moto ABS quasi alleen nut heeft bij rechtdoor rijden, daar is de grip 100% beschikbaar voor de remkracht, en 't miniscule beetje glijden dat hij wél doet is ongevaarlijk, omdat er géén zijdelingse krachten op inwerken, daar waar 't bij een niet-ABS moto wel gevaarlijk is om op een recht stuk de ankers vol toe te knijpen, een slippend voorwiel, althans wanneer niet tijdig wordt gecorrigeerd, resulteert vrijwel altijd in een zich onderuit remmende motard, da's 't verschil tussen ABS op de moto en ABS op een koekblik.
Althans, zo volgens m'n kleine bedenking die ik me maak
Grtz, Philip!
Daar heb ik toch vraagtekens bij: laat me ff denken, probeer m'n gedachten te volgen, de experts hier zullen m'n hersenkronkels wel bevestigen/ontkrachten.
Een band heeft grip, laten we zeggen 100% in perfecte omstandigheden.
Wanneer een moto met die band in de bocht gaat, op een sportieve manier heeft de band al 70 en misschien meer % van z'n grip nodig om op zn' lijn te blijven, en niet weg te glijden.
Als er op dat moment plots moet geremd worden heb je dus max. nog een kleine 30% aan grip over die je kan omzetten in remkracht, eens daarboven glijdt de band, rechtdoor of opzij blijft gelijk, 't wordt dus very trikkie.
Eens je in bochtjes aan 't gaan bent waar je meer dan 60% v.d grip nodig hebt om gewoon 't trajectoire te volgen, dan ga je mijns insziens snel vooruit, in zo'n gevallen is een fractie van een sec. gripverlies genoeg om weg te glijden, en da's nu net waarom je met ABS evengoed op je bek kunt gaan. Een ABS laat gedurende fracties van sec. dan wel/dan niet maximale remkracht toe, en de overgebleven grip is een fractie van een sec. weg, met misschien glijdende mens & machine tot gevolg, evengoed als bij een niet ABS machine.
In een bocht waar je niet boven de helft van je band z'n grip komt, daar heb ik geleerd om niet proberen tot stilstand te komen, da's meestal toch no way, maar ik ontwijk liever m'n mogelijke confrater, lukt 't toch niet, dan maar rechtop en vol in de ankers. Heb ik al enkele keren moeten doen, en is tot nu toe altijd gelukt, ik voel me nog altijd veilig op m'n "Gilamonster", ondanks dat hij geen ABS heeft.
Daarom dat bij een moto ABS quasi alleen nut heeft bij rechtdoor rijden, daar is de grip 100% beschikbaar voor de remkracht, en 't miniscule beetje glijden dat hij wél doet is ongevaarlijk, omdat er géén zijdelingse krachten op inwerken, daar waar 't bij een niet-ABS moto wel gevaarlijk is om op een recht stuk de ankers vol toe te knijpen, een slippend voorwiel, althans wanneer niet tijdig wordt gecorrigeerd, resulteert vrijwel altijd in een zich onderuit remmende motard, da's 't verschil tussen ABS op de moto en ABS op een koekblik.
Althans, zo volgens m'n kleine bedenking die ik me maak
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!
-
J-P
- Contacteer:
Daarom is het ook de truuk te VOORKOMEN dat je in een bocht vol in je remmen moet... want meestal is ook niet vaak genoeg. Als je in een bocht moet remmen heb je voor de bocht iets fout gedaan. Ik word steeds beter in het voorkomen, het systeem is helaas nog niet hufterproof. Daar wordt aan gewerkt, elke dag weer. Het zal wel nooit perfekt worden, geen mens is namelijk foutloos.AdventureQ schreef:
als amateur weet ik dat als jij zonder abs in een bocht ineens vol in de rem moet gaan, je absoluut zeker op je muil ligt.
met abs ga je het meestal nog redden.
heb met beide situaties rijkelijk ervaring opgedaan.
Verder sluit ik me geheel aan bij Koppel hierboven. Er zijn trouwens diverse cursussen waarbij je het remmen in de bocht in geval van nood aan kan leren. Dat heeft overigens geen nut als je het daarna niet blijft oefenen... maar daarvoor kan je jezelf weer mentaal trainen. Zelfs dan is het niet foolproof.
Volgende week vertrek ik op vakantie, zonder ABS. We zien wel waar het schip deze keer strandt
J-P
Vwala.Koppel!! schreef:Daarom dat bij een moto ABS quasi alleen nut heeft bij rechtdoor rijden, daar is de grip 100% beschikbaar voor de remkracht, en 't miniscule beetje glijden dat hij wél doet is ongevaarlijk, omdat er géén zijdelingse krachten op inwerken, daar waar 't bij een niet-ABS moto wel gevaarlijk is om op een recht stuk de ankers vol toe te knijpen, een slippend voorwiel, althans wanneer niet tijdig wordt gecorrigeerd, resulteert vrijwel altijd in een zich onderuit remmende motard, da's 't verschil tussen ABS op de moto en ABS op een koekblik.
ABS grijpt idd in op slip optredend uit de ronddraaiende beweging van het wiel, maar niet op een zijwaarts schuivende...
Nil volentibus arduum
-
AdventureQ
snap niet hoe dat als nadeel van een abs systeem gerekend kan worden. Bij motoren ZONDER abs treedt dit fenomeen veel sneller en veel vaker op, omdat het bijan altijd een combinatie is van blokkeren en zijwaarts schuiven. Een wiel dat blokkeert, schuift namelijk heel graag.Raketman schreef:Vwala.Koppel!! schreef:Daarom dat bij een moto ABS quasi alleen nut heeft bij rechtdoor rijden, daar is de grip 100% beschikbaar voor de remkracht, en 't miniscule beetje glijden dat hij wél doet is ongevaarlijk, omdat er géén zijdelingse krachten op inwerken, daar waar 't bij een niet-ABS moto wel gevaarlijk is om op een recht stuk de ankers vol toe te knijpen, een slippend voorwiel, althans wanneer niet tijdig wordt gecorrigeerd, resulteert vrijwel altijd in een zich onderuit remmende motard, da's 't verschil tussen ABS op de moto en ABS op een koekblik.
ABS grijpt idd in op slip optredend uit de ronddraaiende beweging van het wiel, maar niet op een zijwaarts schuivende...
Het zijn allemaal leuke gedachtenexperimentjes van koppel, maar het zijn puur veronderstellingen van iemand die nooit abs had, laat staan dat hij ooit meegemaakt heeft wat er feitelijk in een echte noodsitatie onder hellingshoek gebeurt.
't is nochtans redelijk simpel, zonder abs, of volgens koppels theorie ook met abs, zou ik hier niet meer zitten, maar was ik in de flank van een gele toeristenbus gestorven, die plots een U-turn besloot te maken, middenin een snelle bocht.
M'n achteropkomende maat (zonder abs) heeft in 2 seconden aan den lijve geleerd wat het nut van abs is.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
-
-Wim-
Voor mij heeft eht ABS zeker zijn nut, maar is het zeker niet zaligmakend!
Ik heb toch ook al een aantal keren flink geschrokken toen het ABS ingreep op de LT.
Wanneer je bv. naar een rood licht rijdt en je bent zachtjes aan het remmen. Je rijdt over een hobbel op de weg. Op een bepaald moment "zweeft" je achterwiel met blokkage tot gevolg. ABS grijpt in en lost de remdruk op het achterwiel ... én het voorwiel met een doorschieter als gevolg.
Op zich was dat bij mij geen probleem wegens voldoende afstand t.o.v. mijn voorganger, maar geloof me vrij, het is serieus schikken.
Ik heb toch ook al een aantal keren flink geschrokken toen het ABS ingreep op de LT.
Wanneer je bv. naar een rood licht rijdt en je bent zachtjes aan het remmen. Je rijdt over een hobbel op de weg. Op een bepaald moment "zweeft" je achterwiel met blokkage tot gevolg. ABS grijpt in en lost de remdruk op het achterwiel ... én het voorwiel met een doorschieter als gevolg.
Op zich was dat bij mij geen probleem wegens voldoende afstand t.o.v. mijn voorganger, maar geloof me vrij, het is serieus schikken.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
-
Dirk Pauwels
Ok, we sturen Koppel en AdventureQ de bocht in en ze moeten vol in de remmen, wie rechtblijft wint.....
Heb nu iets meer dan 30.000km (kweet het doe veel te weinig km's de laatste tijd) met ABS en deelintegraal en iets van een 480.000km met klassieke remmen achter de rug en kan koppel alleen maar bijtreden...wie denkt dat ABS zaligmakend is zou wel eens sneller dan verwacht in de lappen mand kunnen belanden.
Ideaal om af en toe eens te kunnen relativeren is es met een oldtimer te rijden, (de mijne is van '63) dat waren nog eens remmen....maar je leert wel anticiperen....of tegen iets tegen te rijden dat niet te veel kost
Heb nu iets meer dan 30.000km (kweet het doe veel te weinig km's de laatste tijd) met ABS en deelintegraal en iets van een 480.000km met klassieke remmen achter de rug en kan koppel alleen maar bijtreden...wie denkt dat ABS zaligmakend is zou wel eens sneller dan verwacht in de lappen mand kunnen belanden.
Ideaal om af en toe eens te kunnen relativeren is es met een oldtimer te rijden, (de mijne is van '63) dat waren nog eens remmen....maar je leert wel anticiperen....of tegen iets tegen te rijden dat niet te veel kost
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project