Route valt weg.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

MrGPS

Re: Route valt weg.

Bericht door MrGPS »

GSrijder schreef:en geoptimaliseerd
Nabrander 3:

In dit geval kan dat optimaliseren geen kwaad, maar heeft ook geen nut.

De functie van optimaliseren is het optimaliseren van de volgorde van viapunten. Bedoeld om, bijvoorbeeld voor een koerier, de meest efficiënte volgorde van afleverpunten te bepalen.
Een motorroute is echter vaak een rondrit en dan kan dat optimaliseren vrij dramatische effecten hebben...
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

MrGPS schreef:Kijk eens even bij bristol:

Viapunt aan de verkeerde kant van de snelweg. tien tegen één de oorzaak.

Afbeelding

Ergo: nauwkeuriger werken.

TIP:
- dubbelklik op de routenaam
- vink aan 'kaart centreren'
- zoom vervolgens maximaal in op het geslecteerde viapunt
- doorloop met de pijltjestoets één voor één alle viapunten
- je ziet razendsnel waar evt onzorgvuldgheden zitten

Na downloaden van deze route kostte het welgeteld vijf seconden de oorzaak te vinden ;)

Is overigens ook iets dat op de cursus-DVD expliciet aan de orde komt.

Terzijde: goed om in een situatie als deze niet te roepen 'pokke-apparaat!' maar er even je tanden in te zetten. Het vinden van de oorzaak kan immers ervoor zorgen dat het zich niet herhaalt.

Godver, die had ik dus niet gezien. Ik controleer nochtans altijd de via-punten (ik heb de DVD gekocht :mrgreen: ). Geen idee waarom ik ze bij deze route over het hoofd gezien heb. Ik heb inderdaad absoluut niet klote toestel geroepen want ik wist dat er niets mis was met mijn toestel. Al mijn andere routes van deze reis waren immers tiptop. Iets of iemand moet mij gestoord hebben waardoor ik blijkbaar vergeten ben bij deze route de viapunten te controleren. Shame on me :oops:
toeternietoe

Bericht door toeternietoe »

Als een viapunt aan de verkeerde kant van de weg staat, kan het inderdaad tot wat rare route leiden in die omgeving. Toch begrijp ik niet waarom dat dan de oorzaak zou zijn van het wegvallen van de route :?:
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Is het niet zo dat als je een hard viapunt mist, dat je dan ineens geen gesproken aanwijzingen meer krijgt?
Dit punt aan de verkeerde kant van de snelweg zou dus hard kunnen staan.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Flat Twin Power

Man in Black schreef:Is het niet zo dat als je een hard viapunt mist, dat je dan ineens geen gesproken aanwijzingen meer krijgt?
Dit punt aan de verkeerde kant van de snelweg zou dus hard kunnen staan.
Dit stond inderdaad hard en herberekenen stond uit dus kreeg ik waarschijnlijk daarom geen aanwijzingen meer.
Man in Black

mysterie opgelost :grin:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Flat Twin Power

En belangrijk, ik heb weer veel bijgeleerd.
Relax

Bericht door Relax »

Ik ook. En niet eens van m'n eigen dommigheden. Mooi meegenomen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Mil

Bericht door Mil »

The story of your life he Relax :-P
Leven is het meervoud van lef...
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Flat Twin Power schreef: Dit stond inderdaad hard en herberekenen stond uit dus kreeg ik waarschijnlijk daarom geen aanwijzingen meer.
Absoluut de verklaring!
Flat Twin Power schreef:En belangrijk, ik heb weer veel bijgeleerd.
Mijn opmerking over 'pokke-apparaat' was dan ook als compliment bedoeld! Juist door op zoek te gaan naar een verklaring vind je de oorzaak immers (en zal je dit niet meer overkomen! ;)).

Het omgekeerde geldt echter ook: veel mensen nemen die moeite niet en blijven daardoor tegen hetzelfde probleem aanlopen.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Man in Black schreef:Is het niet zo dat als je een hard viapunt mist, dat je dan ineens geen gesproken aanwijzingen meer krijgt?
Voor de volledigheid:

Het punt aan de verkeerde kant van de weg was in dit geval geen hard punt. De oorzaak van wegvallen van de aanwijzingen zit hier dan ook niet in hard of soft.

a. als je afwijkt van de route, met herberekenen uitgeschakeld, is er op dat moment feitelijk geen actieve route meer. Je ziet ook geen actieve routelijn meer (bij uitzoomen wèl de oorspronkelijke route) en krijgt geen gesproken aanwijzingen

b. ben je 'verderop' weer terug op de route dan zullen normaliter die aanwijzingen vanzelf weer hervat worden

c. ECHTER: bovenstaande is NIET het geval als je bovendien een hard viapunt gemist hebt. Dat is immers verplicht om te bezoeken en het toestel zal de route (en daarmee ook de gesproken aanwijzingen) pas weer hervatten zodra je dat harde punt geraakt hebt.

Aangezien het punt op de verkeerde kant van de weg 'soft' is zouden, als je gewoon de hoofdweg naar Bristol hebt gevolgd, de aanwijzingen op enig moment eigenlijk vanzelf weer terug hebben moeten komen. In die zin is de verklaring wellicht nog niet 100% bevredigend..
Flat Twin Power

Na de uitleg van Hans en eventjes brainstormen ben ik tot volgende conclusie gekomen. Ik denk dat ik hier wel juist zit met de oorzaak van het probleem.
Toen ik op de ring rond Bristol in de problemen zat en mijn route wegviel zal de oorzaak geweest zijn dan ik het viapunt aan de verkeerde kant van de snelweg niet gepasseerd ben. Dit via punt stond soft en was dus niet zo belangrijk om te passeren. Ik was dan natuurlijk afgeweken van mijn route en deze was weg (alléé, toch van op mijn scherm). Ik kreeg dus op dat moment geen route aanwijzingen meer. Gezien het erg druk verkeer was kon ik niet stoppen om aan de gps te prutsen. Al rijdend doe ik dat zeker niet. Wat heb ik dan gedaan. Ik heb de ring gevolgd tot ik op een gegeven moment aan de kant kon. Ik heb dan uitgezoomd en zag in de verte de route staan. Ik ben dan al navigerend op het scherm terug naar de route gereden en daar kreeg ik inderdaad weer aanwijzingen.
En dan heb ik een kapitale fout gemaakt die de oorzaak is van het volledig in de soep draaien van de route. Ik had immers een hard via punt gemaakt bij Bath. Ik ben in Bath van de route afgeweken om het centrum te bezoeken. Vervolgens heb ik Bath verlaten via een andere weg dan de aanrijroute. Ik heb weer via het scherm genavigeerd naar mijn route doch ik heb het harde via punt gemist.
En toen liep de route opnieuw in de soep.
In het vervolg maak ik dus geen harde via punten meer, enkel eind- en beginpunt en zal ik een track mee uploaden zodat ik bij problemen daar altijd kan op terugvallen.
Aan alle mensen die hebben helpen mee denken om dit probleem op te lossen een ongelooflijk hartelijke dank.
Polleke G

Bericht door Polleke G »

Die geoptimaliseerde route is dat de route die gereden is?
Want in de originele route staat dat route punt" Cloucester Road en Oprit "niet(daar waar de route een omweg maakt) komt zelfs niet voor in de lijst met waypoints / viapoints.
In de lijst van de geoptimaliseerde route komt dat via punt wel voor,dus denk ik dat dat een viapoint is van een andere route dat is blijven hangen,en die door het optimaliseren in de route is opgenomen
Als de geoptimaliseerde route degene die gereden is ,dan zal het waypoint Wick de dader zijn, want deze ligt langs de weg,en is een hard waypoint ,en komt ook niet voor in de originele route
Laatst gewijzigd door Polleke G op 28 sep 2015, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Man in Black

Je had ook de route opnieuw kunnen starten, maar dan moet je het eerstvolgende harde punt weten te kiezen. ook beetje tricky.
Lid BMW MC VL.
Flat Twin Power

Man in Black schreef:Je had ook de route opnieuw kunnen starten, maar dan moet je het eerstvolgende harde punt weten te kiezen. ook beetje tricky.
Klopt, maar is het dan niet zo dat ie je mogelijks via de snelste (autosnelweg, andere grote baan ?) naar het eerstvolgende harde punt stuurt ?
Flat Twin Power

Polleke G schreef:Die geoptimaliseerde route is dat de route die gereden is?
Want in de originele route staat dat route punt" Cloucester Road en Oprit "niet(daar waar de route een omweg maakt) komt zelfs niet voor in de lijst met waypoints / viapoints.
In de lijst van de geoptimaliseerde route komt dat via punt wel voor,dus denk ik dat dat een viapoint is van een andere route dat is blijven hangen,en die door het optimaliseren in de route is opgenomen
Als de geoptimaliseerde route degene die gereden is ,dan zal het waypoint Wick de dader zijn, want deze ligt langs de weg,en is een hard waypoint ,en komt ook niet voor in de originele route
De geoptimaliseerde route is niet echt de route die is gereden. De route werd geoptimaliseerd en gelijkgetrokken, dus ik vermoed dat er andere via punten ingeslopen zijn.
Man in Black

Hij geeft inderdaad een route naar dat eerstvolgende punt, maar met de instellingen die op dat moment actief staan, bv korste, autosnelweg uit...
Lid BMW MC VL.
Polleke G

Bericht door Polleke G »

Flat Twin Power schreef:Na de uitleg van Hans en eventjes brainstormen ben ik tot volgende conclusie gekomen.1: Ik denk dat ik hier wel juist zit met de oorzaak van het probleem.
Toen ik op de ring rond Bristol in de problemen zat en mijn route wegviel zal de oorzaak geweest zijn dan ik het viapunt aan de verkeerde kant van de snelweg niet gepasseerd ben. Dit via punt stond soft en was dus niet zo belangrijk om te passeren.
2: Ik had immers een hard via punt gemaakt bij Bath. Ik ben in Bath van de route afgeweken om het centrum te bezoeken. Vervolgens heb ik Bath verlaten via een andere weg dan de aanrijroute. Ik heb weer via het scherm genavigeerd naar mijn route doch ik heb het harde via punt gemist.
En toen liep de route opnieuw in de soep.
1: In de originele route staat daar geen viapoint,en volgt de route gewoon de ring(wel in de geoptimaliseerde route maar die is blijkbaar niet gereden)
2: Ook dat hard viapoint rond Bath kan ik niet terug vinden in de originele route,(in de geoptimaliseerde route staat daar in de buurt wel een)
het eerst volgend hard viapunt in de originele route na de ring in Bristol is" Stonehenge2"
3: Heb jij soms waypoints geplaatst die niet in de route zijn opgenomen? maar wel zijn geïmporteerd in het toestel,dat kan in sommige gevallen problemen geven bij het verlaten van de route
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Flat Twin Power schreef: In het vervolg maak ik dus geen harde via punten meer, enkel eind- en beginpunt en zal ik een track mee uploaden zodat ik bij problemen daar altijd kan op terugvallen.
Uitgaand van wat ik lees heb ik de indruk dat de 'geoptimaliseerde' route is gereden. Dat die extra via's heeft komt beslist NIET door het 'optimaliseren'. Het enig dat die functie doet is de volgorde van de viapunten aanpassen. Die extra punten zullen beslist handmatig zijn toegevoegd.

Om een dergelijke route onderweg opnieuw op te pakken is het in de regel het beste om te zorgen dat je eerst weer op de route staat. Dan nòg kan het bij harde viapunten lastig zijn het juiste volgende punt aan te geven. Let daarbij ook op het stukje route dat wat donkerder is: als dat terugloopt ga je terug op de route.

In algemene zin het advies om echt alleen harde viapunten te gebruiken als dat echt nodig is. Bijvoorbeeld een lunchlocatie die je niet wil missen. Zou je onderweg de route opnieuw moeten activeren dan weet je wel of je al dan niet al geluncht hebt en zul je niet snel het verkeerde punt kiezen.

Maarrr... als je toch herberekenen uitschakelt, en toch een track als backup laadt: waarom dan niet gewoon die track gebruiken. Ben je van alle gedoe af.
Flat Twin Power

MrGPS schreef: Maarrr... als je toch herberekenen uitschakelt, en toch een track als backup laadt: waarom dan niet gewoon die track gebruiken. Ben je van alle gedoe af.
Bedankt voor alle tips Hans, maar als je alleen de track volgt dan krijg je toch geen route aanwijzingen of heb ik dat mis ?
Polleke G

Bericht door Polleke G »

MrGPS schreef:
Uitgaand van wat ik lees heb ik de indruk dat de 'geoptimaliseerde' route is gereden. Dat die extra via's heeft komt beslist NIET door het 'optimaliseren'. Het enig dat die functie doet is de volgorde van de viapunten aanpassen. Die extra punten zullen beslist handmatig zijn toegevoegd.
Die geoptimaliseerde route is niet gereden en er dient dus geen rekening mee gehouden te worden naar het zoeken van een oorzaak.
Het klopt dat die viapunten handmatig zijn bijgevoegd,heb de originele route herberekend, en dan moet je die twee punten bij zetten om de route gelijk te krijgen,dus de maker van de geoptimaliseerde route heeft daar fouten gemaakt.
Maar in die originele route vindt ik eigenlijk geen fouten,maar hoe is die gemaakt en met welke instellingen en welk programma,
Ook zegt hij dat hij om de 10 viapoint er eentje hard heeft gemaakt,er zijn maar 12 via/waypoints in deze route , en daarvan zijn er 9 hard, is de route die we gedownload hebben wel de juiste?
Laatst gewijzigd door Polleke G op 29 sep 2015, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Flat Twin Power

Polleke G schreef:
MrGPS schreef:
Die geoptimaliseerde route is niet gereden en er dient dus geen rekening mee gehouden te worden naar het zoeken van een oorzaak.
Het klopt dat die viapunten handmatig zijn bijgevoegd,heb de originele route herberekend, en dan moet je die twee punten bij zetten om de route gelijk te krijgen,dus de maker van de geoptimaliseerde route heeft daar fouten gemaakt.
Maar in die originele route vindt ik eigenlijk geen fouten,maar hoe is die gemaakt en met welke instellingen en welk programma,
Ik zal thuis de originele route nog eens bekijken want ik weet niet van buiten welke instellingen ik genomen heb. De route is gemaakt in BC met de meest recente kaarten.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Flat Twin Power schreef: Bedankt voor alle tips Hans, maar als je alleen de track volgt dan krijg je toch geen route aanwijzingen of heb ik dat mis ?
Dat heb je inderdaad mis: de zumo zal een track converteren naar een route. Daarmee wordt het feitelijk een route zonder viapunten (een 'unflagged' route), alleen start en eindpunt.

Zie http://www.mrgps.nl/kennis/routes-impor ... -columbus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder, in relatie tot dit probleem: het is me nu even onduidelijk wie nu precies welke route heeft gemaakt en gereden, en wat de functie van de 'geoptimaliseerde route' binnen de discussie is. Wel zie ik dat die 'geoptimaliseerde' route, in combi met de aanvullende uitleg, verklaring biedt voor het probleem onderweg; en dat doet vermoeden dat die, wellicht onbewust, gebruikt is...

Maar eh... ik was er niet bij ;).
Polleke G

Bericht door Polleke G »

Nee,die geoptimaliseerde route moet je weg doen(wissen),die heeft niets met het probleem te maken,deze is niet door de topic starter gemaakt,maar door GSrijder,en deze is niet gereden dus kan niet voor het probleem gezorgd hebben.
GSrijder schreef:Net de route ontvangen en ze bekeken. De route an sich daar zie ik ook niet direct iets verkeerd in tot ik naar de route aanwijzigingen ga kijken. Daar vind ik enkel een paar harde punten weer.

Ik heb de route dan gedupliceerd en geoptimaliseerd ( functie in BC met rechter muisklik op route in het route scherm zie je de optie ).
Daarna gelijkgetrokken en de waypoints identiek zoals de originele route gelaten. De harde en zachte.

Ik heb nu wel een volledige routering. Reden van de originele route mij ook onbekend. HANS laat je gaan, bijt er je tanden op stuk.
Upper tockington road/cloucester road/wick en A30 zijn toegevoegde waypoints, die niet in de orginele route staan
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Polleke G schreef:deze is niet door de topic starter gemaakt,maar door GSrijder,en deze is niet gereden dus kan niet voor het probleem gezorgd hebben.
Niet om te welles-nietessen, maar dan vind ik onderstaande opmerking van TS toch wel weer erg verwarrend.
Flat Twin Power schreef:Ik had om de 10 via punten er eentje hard gelaten voor het geval ik bij problemen niet te veel in de miserie zou zitten om mijn weg terug te vinden.
Even los van het feit dat ik die harde via's 'om de tien' niet heb kunnen vinden: bovenstaande duidt toch wel op nabewerking door TS, alvorens de route te gaan rijden?

De 'originele route' in het gpx bestand zal overigens niet helemaal 'origineel' uit basecamp zijn, getuige de afwezigheid van de routeaanwijzingen.
Plaats reactie