Navigator of Zumo

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Petrik

Navigator of Zumo

Bericht door Petrik »

Ik heb de nieuwe GSA gekocht. BMW raadt aan om de navigator van bmw er bij te nemen owv de scrollfunctie. Ik heb nochtans een zumo 590 LM en ben hiermee vertrouwd. Graag verneem ik jullie advies. Voor- en nadelen ...
Flat Twin Power

Re: Navigator of Zumo

Bericht door Flat Twin Power »

Petrik schreef:Ik heb de nieuwe GSA gekocht. BMW raadt aan om de navigator van bmw er bij te nemen owv de scrollfunctie. Ik heb nochtans een zumo 590 LM en ben hiermee vertrouwd. Graag verneem ik jullie advies. Voor- en nadelen ...
Uiteraard zal BMW aanraden om de nav erbij te nemen. Dat is dan weer extra geld in hun portemonnee natuurlijk, terwijl je een perfect werkende Zumo 590 hebt. Het zal een dure zaak zijn om een nieuwe gps te kopen om een scrollwieltje dat moeilijk al rijdend te gebruiken is omdat uw aandacht dan van de weg af is.
Ik zou zeggen, pleur uw 590 op uw GSA en ga met het uitgespaarde geld eens goed op reis.
Ik ben trouwens zeer tevreden van mijn 590. Ik kon ook de nav nemen voor in de sleuf van mijn 1600GT maar ik heb de 590 gekocht en de sleuf laten aanpassen om de 590 er in te doen passen.
Nog geen seconde spijt van gehad.
Senpuppy

Bericht door Senpuppy »

Ik had dezelfde keuze bij de aankoop van mijn XR. Ik zag weinig meerwaarde bij de scrollfunctie maar blijkbaar kan je bepaalde onboard-gegevens dan sneller weergeven.
Gps-voorbereiding + bmw navigator is wel stukske duurder dan de reeds aangekochte zumo590.

Ik heb dus gewoon de 590 gehouden :-)

Andere forumleden met scrollwiel/navigator zullen de voordelen wel verduidelijken voor je.
Relax

Bericht door Relax »

Ik gebruik het alleen om erg snel uit- of in te zoomen als er een probleem is bij het volgen van een route of op mijn traject.
I respect your opinion. But I don't give shit.
roadster

Bericht door roadster »

Verkoop jouw zumo 2ehands en koop bij kohl in Aachen de Nav V.
Komt veeeeeel goedkoper uit dan de nav V bij de B dealer te kopen

Ik stond voor dezelfde keuze toen ik mijn GSA kocht, de nav houder zat in een of ander optiepakket inbegrepen en ik kreeg geen korting als ik de nav houder niet wou
Ik ben nu toch tevreden dat ik de overstap van de 590 naar de V gemaakt heb, voor nog geen 150€ opleg...
R1200GS LC
Petrik

Bericht door Petrik »

Alvast dank voor jullie reacties. Ik wens vooral te weten welke de voor- en nadelen van de 2 toestellen zijn los van de prijs want de GSA heeft reeds de navigatievoorbereing en ik krijg een mooie korting bij Kohl voor de Navigator. Heeft de Navigator bv voldoende intern geheugen, moet ik nieuwe kaarten kopen, heeft de Navigator ook de rondreisfunctie, kan ik de zumo aansluiten met de kabel van de voorbereiding voor de Navigator die reeds op de GSA zit... Kortom: krijg ik later geen spijt dat ik mijn zumo heb verkocht en dat ik met een minder functionele Navigator verder moet?
roadster

Bericht door roadster »

De nav V is eigenlijk een 590 op een paar details na
De rondritfunctie heeft hij idd niet.
De 590 past niet in de houder van de nav V, de behuizing is verschillend.
Intern geheugen is er meer dan voldoende en uitbreidbaar met een micro sd kaartje

Mss heb je hier nog iets aan:
http://www.mrgps.nl/kennis/review-bmw-navigator-v/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door roadster op 17 okt 2015, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200GS LC
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

De 590 heeft een beter scherm en heeft de rondreisfunctie. De Nav V heeft de scrollfunctie, aflezen boordcomputer motor, weergave alarmfuncties van de motor in de display (brandstofreserve, lage bandenspanning, lage temperatuur, enz).

Als je deze extra functies erg graag wilt, dan kun je overstappen. Als ik al een 590 zou hebben, zou ik die waarschijnlijk wel houden.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
luc.w

Bericht door luc.w »

Ik kocht mijne BMW navigator destijds (vorig jaar) bij kirsch.de voor heel wat minder eurokes. Bij BMW willen ze achter alles teveel geld verdienen.

Groeten,

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
p@rick

Bericht door p@rick »

luc.w schreef:Ik kocht mijne BMW navigator destijds (vorig jaar) bij kirsch.de voor heel wat minder eurokes. Bij BMW willen ze achter alles teveel geld verdienen.

Groeten,

Luc
Dat soort verkopen aan veel lagere prijzen dan normaal heeft Kirsch wel de das omgedaan. Hij heeft dan misschien wel goed verkocht op korte termijn, maar door z'n eigenwijsheid is hij wel z'n komplete BMW Motorrad dealerschap kwijtgeraakt.
Via zijn online shop kan je sinds bijna 'n jaar enkel nog maar restpostjesvan BMW bestellen, voor de rest enkel nog maar moto-gerief van andere merken.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Flat Twin Power schreef:... om een scrollwieltje dat moeilijk al rijdend te gebruiken is omdat uw aandacht dan van de weg af is...
Hoe kom je daarbij, het wieltje is er net om je handen zoveel mogelijk aan het stuur te kunnen houden, je moet er toch niet naar kijken om het te vinden zeker?
Alleen al als inzoomfunctie is het verrekte handig en gebruik ik het redelijk wat, telefoon aannemen/afleggen, muziek bediening, ...

Los daarvan zou ik ook de 590 houden vermoed ik, als je die toch al hebt. De OEM motorhouder zal wel af te pluggen zijn en kan je steeds terug erop zetten bij verkoop lijkt mij.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
ZWIEP 01
Contacteer:

Bericht door ZWIEP 01 »

ik ben onlangs ook overgeschakeld op de navigator, ik had de 660 nog een jaar gebruikt op de steun van bmw maar ben dan toch overslag gegaan voor de navigator.
vooral het inzoomen met het scrollwiel vind ik heel handig, alsook de mediaplayer bedienen
heel handig is wanneer je motor op reserve springt er een icoontje verschijnt op de navigator welke je kan aanklikken en je de dichtstbijzijnde benzinepompen op je scherm krijgt

tis een smak geld natuurlijk, zeker bij bmw, die van mij heb ik me bij boxerpower aangeschaft voor ik dacht 620;;;;;€
toeternietoe

Bericht door toeternietoe »

Man in Black schreef:
Flat Twin Power schreef:... om een scrollwieltje dat moeilijk al rijdend te gebruiken is omdat uw aandacht dan van de weg af is...
Hoe kom je daarbij, het wieltje is er net om je handen zoveel mogelijk aan het stuur te kunnen houden, je moet er toch niet naar kijken om het te vinden zeker?
Alleen al als inzoomfunctie is het verrekte handig en gebruik ik het redelijk wat, telefoon aannemen/afleggen, muziek bediening, ...

Los daarvan zou ik ook de 590 houden vermoed ik, als je die toch al hebt. De OEM motorhouder zal wel af te pluggen zijn en kan je steeds terug erop zetten bij verkoop lijkt mij.
Natuurlijk leidt dat af. Zo'n scroll wiel bedien je snel al rijdend. Je kijkt dan misschien niet naar het wiel maar dan toch wel naar het scherm. Bediening bij stilstand kan je evengoed doen met het scherm zelf. Telefoon aannemen tijdens het rijden is al helemaal gevaarlijk. Bellen en rijden gant nu eenmaal niet samen.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
Man in Black

Bericht door Man in Black »

natuurlijk leidt dat af, volledig mee eens, maar toch niet moeilijk al rijdend te bedienen was mijn punt.
En wie stop iedere keer volledig om eens op het scherm te duwen of om even in te zoomen? Dan is de stuurbediening toch veiliger lijkt mij.
Als je het zo ziet moet je het helemaal doortrekken en de gps helemaal afschaffen want dat leidt sowieso af bij iedere instructie :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Petrik

Bericht door Petrik »

Ok, de zumo 590 is ongetwijfeld een fantastisch toestel met zeer goed scherm en prettige functies zoals de rondreisplanner en de optie bochtige wegen. Toch ga ik de navigator aanschaffen ook al krijg ik er achteraf misschien spijt van. Waarom? Omdat de gsa reeds voorbereid is op de installatie en uiteindelijk gewoon bij de motor hoort. Welnu indien iemand een goede gps zumo 590 LM met lifetime-update wil kan hij die bij mij kopen voor 420€.
toeternietoe

Bericht door toeternietoe »

Ik ben sinds vorig jaar al aan het sukkelen met mijn Zumo 660. Geluid valt steeds weg. Ik ben nu aan het overwegen een nieuw toestel te kopen (weeral :-x ).
Een NAV V zou het gemakkelijkst zijn omdat die zou passen in de houder van de 660 op mijn GS, maar is duurder.
Een Zumo 590 is iets beter en goedkoper maar vereist waarschijnlijk de vervanging van de hele pré-GPS installatie ik bij de aankoop flnk heb bij betaald.

Nu vindt ik bij Kohl.de de NAV V aan een toch wel interessante prijs die zeer dicht in de buurt komt van de prijs voor een 590 bij Waypoint. Het kleine restererde prijsverschil wil ik nog wel betalen als ik mij daarmee een herinstallatie van de bekabeling kan besparen, maar ik ben niet vertrouwd met Kohl.

Wie heeft ervaring met aankopen en service bij Kohl?
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
roadster

Bericht door roadster »

toeternietoe schreef:Ik ben sinds vorig jaar al aan het sukkelen met mijn Zumo 660. Geluid valt steeds weg. Ik ben nu aan het overwegen een nieuw toestel te kopen (weeral :-x ).
Een NAV V zou het gemakkelijkst zijn omdat die zou passen in de houder van de 660 op mijn GS, maar is duurder.
Een Zumo 590 is iets beter en goedkoper maar vereist waarschijnlijk de vervanging van de hele pré-GPS installatie ik bij de aankoop flnk heb bij betaald.

Nu vindt ik bij Kohl.de de NAV V aan een toch wel interessante prijs die zeer dicht in de buurt komt van de prijs voor een 590 bij Waypoint. Het kleine restererde prijsverschil wil ik nog wel betalen als ik mij daarmee een herinstallatie van de bekabeling kan besparen, maar ik ben niet vertrouwd met Kohl.

Wie heeft ervaring met aankopen en service bij Kohl?
mijn nav V komt van bij Kohl.
Is zeer vlot verlopen, gewoon goed, helemaal niets op aan te merken.
Zeer goede service: ik kocht bij Kohl ook mijn alu kofferset en aparte slotjes. Ik merk dat er in 2 van de 8 slotsetjes het sluitpinnetje ontbreekt (of ben ik het verloren? die rotdingen zijn zodanig klein...). Ik neem contact via mail (in het Engels want mijn Duits is onbestaand... :oops: ) met de vraag om mij dit sluitstukje apart op te sturen, de rest van die setjes was immers OK.
de dag erna antwoord (ook in het Engels) dat er al 2 volledig nieuwe setjes onderweg waren...
R1200GS LC
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Na een tip van de sympathieke gast hierboven komt de mijne ook van bij Kohl :wink:
Plaats reactie