klein onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JP

klein onderhoud

Bericht door JP »

Ik heb een R80 RT van 1993 met 31. 000 km, tijd voor een kleine smeerbeurt. Doe ik dit best na de winter als ik nu niet meer veel rijd of is het zinvol om dat nu te doen (wetende dat ik de volgende 2 maanden weinig gebruik maak van de moto)
Danny

Bericht door Danny »

de regel zou zijn nu en na de winter opnieuw maar ik vind dat een beetje absurd... gewoon effe opzij zetten en na de winter (een paar maandjes dus) een beurtje en hij rijd weer als vanouds... :wink:
torro

Bericht door torro »

Inderdaad, nu en ook nog straks zou te zot zijn. Maar even vragen : hoe staat de motor gestald? In een droge garage (vb garage waar de ook de ketel van de centrale verwarming staat) of in een vochtige garage?
Ik zou voorstellen ; Droge garage : voer de oliewissel nu uit. Vochtige garage : wachten tot je de motor weer volop gebruikt.

greetz, peter.
R 1100 R
be432081

Bericht door be432081 »

Heb zowat hetzelfde probleem(pje), waarschijnlijk gaat mijn R850RT niet veel meer buiten komen tot het wat beter wordt (jaja een watje).
Heb hem 3000km geleden gekocht , staan er nu 14000km op en heeft onderhoud gehad op 10450km bij Brussels(evere).De moto heb ik dus derdehands partikulier aangeschaft, dus geen garanties meer van dealers.
Ik zou best zelf de "vidange" doen , kan toch niet lastig zijn en ben best wel handig en beschik over de nodige uitrusting.
Mijn idee was om hem gewoon te laten staan zoals nu , soms op een heldere dag een klein toerke doen , af en toe aan de optimate , en dan net voor het uitkomen , de echte onderhoud doen en er 10w40 Helix van Shell full synteet in te kappen met vervanging oliefilter want ik heb dus niet het minste idee wat er nu in zit.Toen ik hem kocht was de olie nog helder nu is het bruin in het kijkgaatje.
Zijn mijn intenties ok of zou ik het beter op een andere manier doen.

rgds

Hugo
Midlife-crisis , tis van da
be432081

Bericht door be432081 »

by the way , de achterste rubber is misschien ook niet meer zoals het hoort.
Zet ik er een BT20 op , daar word nogal positief over gepraat op het forum?
Midlife-crisis , tis van da
Danny

Bericht door Danny »

dat lijkt mij meer dan voldoende.... als je een toerke doet dan wel een kilometerke of vijftig, anders kan je hem beter rustig laten binnenstaan...
bij aanvang seizoen alles proper erin en rijden maar... las hij maar op een droge plaats gestald staat dan is alles in orde :wink:
JP

klein onderhoud

Bericht door JP »

als ik het klein onderhoud zelf doe, schrijf ik gewoon zelf iets in onderhoudsboekje. is wel nadelig bij latere doorverkoop...dan denken ze nog dat ik mijn fiets niet soigneer :evil:
Chris DL

Re: klein onderhoud

Bericht door Chris DL »

JP schreef:als ik het klein onderhoud zelf doe, schrijf ik gewoon zelf iets in onderhoudsboekje. is wel nadelig bij latere doorverkoop... :evil:

Degene die denkt dat hij met een officieel BMW afgestempeld onderhoudsboekje een goede motorfiets koopt is toch wel een beetje naïef.

Ge moest eens weten hoe sommige dealers het onderhoud "aux serieux "nemen...

Chris.
brit

Bericht door brit »

vandaar: altijd onderhoudsfacturen vragen.

bij mijn 10k beurt werd ook gewoon olie en oliefilter vervangen en ik kreeg toch een stempel van het 10k onderhoud in mijn boekje :roll:
Plaats reactie