en toen werd het donker

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

videobert

en toen werd het donker

Bericht door videobert »

Vanmorgen met m'n k100rs 16v richting werk vertrokken, even gaan tanken onderweg en daarna... geen licht meer... dashboard knippert af en toe en zo ook de rest denk ik, met momenten geen enkel licht , geen achterlicht, geen standlicht, geen dimlicht en geen grootlicht, remlicht en pinkers werken wel - net even gaan nakijken behalve een droge klik start hij nu zelfs niet meer wat me doet vermoeden dat de batterij het heeft begeven, kan dit ook de oorzaak zijn van de haperende verlichting ??
K100rs 16v
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Controleer eerst eens zekeringen en massakabel.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
....

Bericht door .... »

heb deze week net hetzelfde gehad ,reed ff weg stopte en wilde terug starten en niets meer, na een deftige controle was de batt naar de Klo.....
spel in gang geduwd en da was niet voor't lachen
[/url]
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Hangt er geen zout aan de batterij bornen?
Indien wel veroorzaken die zoiets. Je kan wel je lichten aansteken en zo omdat er dan weinig stroomsterkte gevraagd wordt maar het starten kan niet meer (in gang duwen wel) het zout isoleert als het ware. Afspoelen met koud water en vaseline aan doen. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
videobert

Bericht door videobert »

even beter gaan kijken, massa en zekeringen ok, aan de batterij leeft wel iets wit precies, ik zal het trukje met water en vaseline eens proberen
K100rs 16v
videobert

Bericht door videobert »

Het enige zout dat ik zie zit bovenop de batterij ,niet aan de bornen, zegt misschien wel iets over de staat van de batterij maar van slecht kontakt is geen sprake. zal VAB bellen worden om hier weg te geraken straks :(
K100rs 16v
videobert

alternator

Bericht door videobert »

vab geweest met zo'n powerstarter ding, hielp niks, nog wat prutsen nog niets tot de technieker zei: zet'm eens in 4de, hij draaide even aan het achterwiel en ... plots alle lichten terug aan en starten zonder probleem... in de rapte langs dealer gereden, blijkt slechte massa van alternator te zijn en kan pas "gemaakt" worden binnen een kleine maand ... erg lang voor motor die alle dagen gebruikt wordt...is dat iets wat je zelf ook kan herstellen ????
K100rs 16v
Eric

Bericht door Eric »

heb dit ook eens voorgehad met mijn K1100 het waren de kooltjes van de starter, kooltjes vervangen en alles in orde, als ge het zelf doet bijna geen kosten
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
toerbaard

Bericht door toerbaard »

zoals eric zegt zijn het zeker de koolborstels van de starter
heb dit gehad zowel met mijn k100rt als met mijn k100rs
heeft te maken met de automatische lichtdooffunctie als je start
als de borstels te ver versleten zijn heb je na het starten soms geen goed contact en blijft het licht uit of flikkert
Bananatuffer

Re: alternator

Bericht door Bananatuffer »

videobert schreef:in de rapte langs dealer gereden, blijkt slechte massa van alternator te zijn en kan pas "gemaakt" worden binnen een kleine maand ?
hoog tijd om eens een andere dealer/mechanieker te kontakteren :shock:
videobert

Bericht door videobert »

was ik al half van plan want de zaak verhuisd een paar honderd meter ... maar voor mij naar de verkeerde kant.. maar alternatieven zijn schaars...anyway als ik het goed begrijp dus de alternator met rust laten en op zoek gaan naar de starter? vond op real_oem de starter al (15 onderdelen welke nr zijn de "kooltjes") en ziet er niet te moeilijk uit but... waar hangt die op de K ??? :roll:
K100rs 16v
Eric

Bericht door Eric »

videobert schreef:was ik al half van plan want de zaak verhuisd een paar honderd meter ... maar voor mij naar de verkeerde kant.. maar alternatieven zijn schaars...anyway als ik het goed begrijp dus de alternator met rust laten en op zoek gaan naar de starter? vond op real_oem de starter al (15 onderdelen welke nr zijn de "kooltjes") en ziet er niet te moeilijk uit but... waar hangt die op de K ??? :roll:

Afbeelding

11 en 13 zijn de nummers die je nodig hebt, de starter bevind zich links, zadel verwijderen,control unit uitbouwen, batterij en, batterijkastje verwijderen, dan kan je aan de starter om de bouten te verwijderen.
de rest is bankwerk. wanneer je het een tweede keer doet zal alles veel sneller gaan dan de eerste keer, maar vermits er voor alles een eerste keer moet zijn...
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
Danny

Bericht door Danny »

bestel de twee nr's 7 ook maar... vooral de kleine is belangrijk anders heb je nogal makkelijk een lekje... de grote is bij oudere modellen vaak kaduuk bij 't openen van 't starterhuis en je wilt de dingen toch ineens goed aanpakken...
de starter gaat er trouwens ook zo uit zonder al die demontages... plaats genoeg :wink:
Willy

Bericht door Willy »

Dit probleem klinkt naar wat ik het "startmotorsyndroom" noem :(
De K is ontworpen om bij het starten alle stroom van de batterij naar de startmotor te kunnen sturen. Er is een relais (load shedding relay voor de Haynes bezitters) dat grote verbruikers (GBs) tijdelijk uitschakelt als er op de startknop gedrukt wordt. GBs zijn lichten, maar ook bijv. de ventilator. Het bewuste relais zit met zijn spoel aan één kant aan 12V, de andere kant van de spoel zit aan de pluspool van de startmotor en "vind" massa via de koolborstels en de rotorwikkelingen. In deze situatie is het relais aangetrokken (als 't kontakt opstaat natuurlijk). Drukt men op de startknop, dan wordt de pluspool van de startmotor op 12V gebracht, de spoel van het relais heeft nu aan beide kanten hetzelfde potentiaal en valt af, de GBs zitten tijdelijk zonder spanning. Als het starten ophoudt trekt het relais opnieuw.
Mooi systeem, en toch is het volgens mij een ernstige ontwerpfout, want als er tussen de pluspool van de startmotor en de massa een slecht contact ontstaat (door bijna versleten borstels maar ook door gecorrodeerde lamellen van de rotor) dan verspeelt men alle verlichting (starten lukt trouwens vaak nog, de hoge startstroom kan de extra "barrière" beter overwinnen).
Het fenomeen kan zich ook tijdens het rijden voordoen, de boel blijft draaien, overdag merk je niks. Je zult het in 't midden van de nacht maar voorhebben :cry: , maar dan merk je het wel!
Het probleem kan soms tijdelijk verholpen worden door met een staaf of hamersteel tegen de startmotor te tikken, de borstels "zetten" zich dan wat.
Best is het inderdaad om de boel te demonteren en als de borstels nog ok zijn, de lamellen van de rotor te onderzoeken en zo nodig op te poetsen.
De startmotor bevindt zich achter het blok, zadel omhoog, "chipdoos" en batterij wegnemen, de startmotor kan dan uitgebouwd worden (2 bouten en 1 kabel).
(je zou er ook voor kunnen zorgen dat de motor niet zo goed start, de vele vonken zullen dan de lamellen beter zuiver houden. Andere oplossingen verdien echter de voorkeur, denk ik :lol: )
Willy
Danny

Bericht door Danny »

het is alleszins een systeem wat weinig in de fout gaat want ik heb er hier bollen die al meer dan 300.000km met het zelfde starterke rondbollen en dito kooltjes (om de twee a drie jaar de starter eens reinigen binnenin en bollen maar) alles hangt er maar vanaf hoe vaak een starter gebruikt is in 't verleden, sommige motoren lijken meer gestart te zijn dan dat er mee gereden is... 't voordeel aan een K is dat je die ketel zo aan de praat loopt, een 1100LT loop je op 5 mr in de gang dus dat is ook weeral zo erg niet :wink: thuiskomen doe je altijd...
Willy

Bericht door Willy »

Ja, dat klopt wel, maar men had beter een relais parallel aan de startmotor gezet (met contacten die gesloten zijn als het relais spanningsloos is) om het dan te laten aantrekken en onderbreken als er gestart wordt. Het resultaat (tijdelijk uitschakelen van verbruik) zou zowat hetzelfde zijn, je zou echter niet in het donker zonder licht komen te zitten wat tijdens het rijden levensgevaarlijk kan zijn (ik heb het probleem ontdekt door achter een witte tankwagen te staan, ik kon het aan en uitflikkeren van de verlichting op de achterwand zien, wie weet hoe lang reed ik al rond als een kerstboom - 't was bovendien rond Pasen - afgang dus :cry: )
Willy
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

videobert schreef:was ik al half van plan want de zaak verhuisd een paar honderd meter ... maar voor mij naar de verkeerde kant.. maar alternatieven zijn schaars...anyway als ik het goed begrijp dus de alternator met rust laten en op zoek gaan naar de starter? vond op real_oem de starter al (15 onderdelen welke nr zijn de "kooltjes") en ziet er niet te moeilijk uit but... waar hangt die op de K ??? :roll:
Selbach in Lier is niet echt veel verder weg dan de Boomsesteenweg.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
Lukas

Re: en toen werd het donker

Bericht door Lukas »

Ik heb dit ook meer-dan-soms aan de hand. Pinkers, lichten en claxon weigeren dienst. Motor draait. Uitzetten en herstarten is de oplossing.
Mijn starter is vorige zomer (zoiets) uitgekuist bij John. Jammer genoeg hadden we toen geen verse koolborstelkes.
Ik heb dus al gezien hoe je dit doet. :cyclopsani:
Zijn er hier nog K-rijders met een dergelijk probleem? Zo ja, zin in een gezamelijk sleutelmoment?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Lukas

Bericht door Lukas »

Voilà, vandaag dus nieuwe koolborstels gestoken. Allez, gekeken hoe ze gestoken werden... :oops:
Vandaag heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Ik hoop/denk dat het zo zal blijven.
willy

Bericht door willy »

'k Mag hopen dat de lamellen ook een beurt gekregen hebben?
John
Contacteer:

Bericht door John »

willy schreef:'k Mag hopen dat de lamellen ook een beurt gekregen hebben?
Waarom hopen??? Als daar niks mis mee is wat zou er dan volgens jou moeten gebeuren?
willy

Bericht door willy »

De oorzaak van "toen werd het donker" (maw het niet meer trekken van de "load shedding relay") kan
deels (of helemaal) te wijten zijn aan oxidatie van de lamellen.
Lukas

Bericht door Lukas »

Lap, doet het dus weer hé. :x :x
Herstarten bracht geen soelaas. Voortgereden en na 5 minuten marcheerde alles weer.
Next step? Lamellen? Even googelen want ik ken dat enkel van zonnewering... :-?
Lukas

Bericht door Lukas »

Ik denk dat je met 'lamellen' die geribbelde binnenkant van de starter bedoelt. Klopt dat?

Op het Nederlands K-forum vind ik onderstaande uitleg (copy/paste):

Het zou het startmotorsyndroom kunnen zijn. Dat gaat zo: er zit een systeem op de motor om bij
het starten de zware verbruikers af te schakelen en alle vermogen voor de startmotor voor te behouden.
Dat wordt gedaan via een relais waarvan de spoel aan één kant aan 12V hangt en met de andere kant aan
de plus van de stator van de startmotor. Via de borstels en de rotor wordt dan massa gevonden, de spoel
is getrokken, de contacten blijven gesloten en alle verbuikers worden gevoed. Als er op de startknop gedrukt
wordt gaat de plus van de startmotor uiteraard op 12V komen. Daardoor is de spoel van het relais (load
shedding relay in 't mooi Engels) aan beide kanten op 12V, er is geen spanningsverschil, de spoel valt af en
de verbruikers worden via de geopende contacten afgeschakeld. Wordt de startknop gelost dan komt de zaak
terug in zijn normale toestand. Tot zover het goede nieuws!
Als nu, in de weg van de plus van de startmotor, meestal op het contactvlak tussen borstels en lamellen van
de rotor, een weerstand ontstaat dan kan de spoel van het relais geen massa meer vinden en valt af waardoor
dus de verbuikers afgeschakeld worden. Remedie kan zo simpel zijn als de startmotor demonteren en de
lamellen blank schuren.
Het is een gevaarlijk bijverschijnsel van het in mijn ogen foute ontwerp, comfort (nu ja, kunnen starten)
krijgt de voorrang op gezien worden (als het in 't midden van de nacht gebeurt verdwijn je gewoon van de radar)
Een motor die aan deze ziekte lijdt gedraagt zich wel eens als een verlichte kerstboom

Als ik het goed begrijp is de startmotor echt wel het eerste dat moet nagekeken worden. En, gesteld dat de startmotor (koolborstelkes en lamellen en zo...) doet wat ie moet doen, wat is dan het mogelijkse eerstvolgende 'obstakel'?
Kwestie van systematisch te werk te gaan. Ergens iets in dat relais-bakje onder de tank?
Ik herinner me nu weer dat de contactjes van het startrelais er eerder zwart uitzagen vorig jaar. Of is dit een idiote piste?
John
Contacteer:

Bericht door John »

We gaan maar eens reageren want nu lijkt het of ik mijn werk niet goed gedaan heb. (hé Willy?)
Aan die rotor was niks mis, geen oxidatie or what ever. Eén van de borsteltjes was wel zo goed als einde latijn.
Als de ontlast-relais ingebrand/vervuild is kan ook dié storing geven. Dus niet direct gaan denken aan die starter, alhoewel deze voor genoemde storing kan zorgen.
Dus Luc, voor de goede orde, breng die brommer nog eens tot hier en we wisselen het ontlast relais. :wink:
Plaats reactie