Alfa zijne 1100r draait 16000tpm hé, die heeft voelermaatjes van 1/1000ste echt wel nodig.......
Khad het niet beter kunnen zeggen dan Bob, het is idd vrij rudimentaire techniek die wel wat kan hebben. Axiale (zijdelingse) speling op de tuimelaar assen moet af en toe eens op eveneens rudimentaire manier (met de hamer

) bijgeregeld worden, maar van de speling waar Alfa het over heeft heb ik nog nooit iets gemerkt, en ik heb er een paar met +200.000km en still going strong, dus het is een beetje theoretische muggezifterij als je het mij vraagt.
Ik stel trouwens ook met 1 voeler, nadeel is dat je na stellen van de 2de klep nog even de 1ste moet checken voor de zekerheid, maar voor de rest vind ik het gewoon makkelijker dan met 2 voelers, dat dan ook weer zijn voordelen heeft trouwens, Het is maar wat je verkiest. Maar zeker geen reden om paniekverhalen over overmatige slijtage rond te gaan strooien, allemaal op basis/ervaring van mss 1 of 2 keer kleppen stellen op een boxer.
Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden: 4 voelermaatjes gebruiken op een boxer, dus zowel in als uitlaat tegelijkertijd, ik zie niet in wat daar het voordeel van kan zijn en ik heb er ook nog nooit van gehoord. Als je goed genoeg zoekt vind je waarschijnlijk wel meer rare tips die daarom niet altijd correct of zaligmakend zijn.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project