motorolie (viscositeit)
Moderator: GVN
motorolie (viscositeit)
Allen,
Ik weet het over olie kunnen we eeuwig doorgaan, maar:
Ik heb enige jaren terug beslist om op alle voertuigen nieuwe en oude in mijn bezit (toen 3 auto's en 3 moto's) dezelfde olie te kappen nml, half synthetische 10W40.
Nu ondervindt ik dat de laatste aanwinst, een Opel Monza 3.0E 1984 (motor met hydraulische klepregeling) bij warme motor en stationair toerental begint te rammelen wegens olie te dun en bijgevolg ook een te lage oliedruk voor optimale opvang van de klepspeling.
Nu ga ik dus terugkeren naar de originele 15W40 minerale olie (de half synt. zit er nog maar +/-300km op), dus geen probleem veronderstel ik, maar nu komt mijn vraag:
Op de beide 2 kleppers (RS '84 en Mystic '95) giet ik nu dus reeds jaren 10W40 half synt. Is het aangeraden/wenselijk om nu ook voor deze terug te gaan naar 15W40 mineraal? (API is hetzelfde).
Ik heb altijd voor waar aangenomen dat na synthetische olie (half of vol) geen minerale meer mag gebruikt worden?
Ik weet het over olie kunnen we eeuwig doorgaan, maar:
Ik heb enige jaren terug beslist om op alle voertuigen nieuwe en oude in mijn bezit (toen 3 auto's en 3 moto's) dezelfde olie te kappen nml, half synthetische 10W40.
Nu ondervindt ik dat de laatste aanwinst, een Opel Monza 3.0E 1984 (motor met hydraulische klepregeling) bij warme motor en stationair toerental begint te rammelen wegens olie te dun en bijgevolg ook een te lage oliedruk voor optimale opvang van de klepspeling.
Nu ga ik dus terugkeren naar de originele 15W40 minerale olie (de half synt. zit er nog maar +/-300km op), dus geen probleem veronderstel ik, maar nu komt mijn vraag:
Op de beide 2 kleppers (RS '84 en Mystic '95) giet ik nu dus reeds jaren 10W40 half synt. Is het aangeraden/wenselijk om nu ook voor deze terug te gaan naar 15W40 mineraal? (API is hetzelfde).
Ik heb altijd voor waar aangenomen dat na synthetische olie (half of vol) geen minerale meer mag gebruikt worden?
R100RS/R100R Mystic
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: motorolie (viscositeit)
Dat is iets voor den Alfa.
Groeten Rudy.

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: motorolie (viscositeit)
Half synthetische olie is mineraal olie die opgewaardeerd is met esters heeft totaal niks met vol synthetische olie te maken.Droozy schreef:Allen,
Ik heb altijd voor waar aangenomen dat na synthetische olie (half of vol) geen minerale meer mag gebruikt worden?
Van half synthetisch olie mag je terug naar mineraal olie ,geen probleem.
Voor de rest allemaal Beste wensen .
BMW R1100R zonder KFR
Re: motorolie (viscositeit)
.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: motorolie (viscositeit)
Mag je van vol synthetische dan niet weer naar minerale gaan?alfa schreef:Half synthetische olie is mineraal olie die opgewaardeerd is met esters heeft totaal niks met vol synthetische olie te maken.Droozy schreef:Allen,
Ik heb altijd voor waar aangenomen dat na synthetische olie (half of vol) geen minerale meer mag gebruikt worden?
Van half synthetisch olie mag je terug naar mineraal olie ,geen probleem.
Voor de rest allemaal Beste wensen .
Re: motorolie (viscositeit)
.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: motorolie (viscositeit)
Dacht het al.Léon schreef:Natuurlijk wel, de filter moet dan ook vervangen worden.
Er wordt eerder bedoelt dat men verschillende soorten best niet mengt.
Ik ken er een paar die op hun 1150 100% synthetische doen.
Lijkt mij toch ook overbodig.
Re: motorolie (viscositeit)
.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: motorolie (viscositeit)
Kan zeker, maar spoel motor eerst met goedkope mineraalolie.Gixxer21 schreef: Mag je van vol synthetische dan niet weer naar minerale gaan?
BMW R1100R zonder KFR
Re: motorolie (viscositeit)
Oliewissel + filter uitgevoerd (10W40 vervangen door 15W40), oliedruk stationair is lichtjes hoger dan voorheen (na rit van 20 km, dus warm), maar fenomeen is niet echt verbetert.
Het is mogelijk dat de distributie er iets mee te maken heeft, dus eerst de spanning checken (wel toevallig dat het euvel pas is opgetreden na een oliewissel).
P.S. ik weet niet welke olie er voordien is opgedaan, mss 20W50? experimenteren met olie even stoppen, we zien wel als het terug zomer is
.
Greets en thx voor de respons.
Het is mogelijk dat de distributie er iets mee te maken heeft, dus eerst de spanning checken (wel toevallig dat het euvel pas is opgetreden na een oliewissel).
P.S. ik weet niet welke olie er voordien is opgedaan, mss 20W50? experimenteren met olie even stoppen, we zien wel als het terug zomer is

Greets en thx voor de respons.
R100RS/R100R Mystic
Re: motorolie (viscositeit)
Je schrijft boven over Hydraulische kleppen.Droozy schreef:Het is mogelijk dat de distributie er iets mee te maken heeft, dus eerst de spanning checken
Bij m'n MB190e uit 1986 was het tikken ook luider geworden.
Heb samen met onze zoon deze vervangen, waren er 2 bij die zo uit elkaar vielen na 230.000km.
Terug 10W 40 erin, en gewoon fluisterstil.
mvg Nico
MG Breva 850
Re: motorolie (viscositeit)
Dan doe je dat best ook als je van vol naar half gaat?alfa schreef:Kan zeker, maar spoel motor eerst met goedkope mineraalolie.Gixxer21 schreef: Mag je van vol synthetische dan niet weer naar minerale gaan?
Re: motorolie (viscositeit)
.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: motorolie (viscositeit)
Ja, vol synthetisch heeft niks met half synthetisch te maken eigenlijk half synthetisch is een verkeerde benaming bevat meer %mineraal .Gixxer21 schreef: Dan doe je dat best ook als je van vol naar half gaat?
Meeste verkochte verhouding is 75%mineraal en 25% synthetische esters
BMW R1100R zonder KFR
Re: motorolie (viscositeit)
Allen,
De zescilinder in lijn van de Monza (1984) heeft dus hydraulische klepstoters en kettingspanners.
Vandaag een "oude/ervaren"
Opel mekanieker gesproken die mij bevestigt dat 10W40 te dun is voor die regelingen, en dat in de zomerperiode gerust 20W50 mag gebruikt worden.
Nu er terug 15W40 op is zou het rammelen geleidelijk moeten verdwijnen en de oliedruk stationair (motor warm) terug iets hoger moeten blijven.
Op de 2 kleps boxers gebruik ik zo als eerder gemeld reeds meerdere jaren 10W40 zonder problemen, maar misschien moet ik ook voor deze terug naar 15W40?
Droozy, (18de K-tour op 24 april)
De zescilinder in lijn van de Monza (1984) heeft dus hydraulische klepstoters en kettingspanners.
Vandaag een "oude/ervaren"

Nu er terug 15W40 op is zou het rammelen geleidelijk moeten verdwijnen en de oliedruk stationair (motor warm) terug iets hoger moeten blijven.
Op de 2 kleps boxers gebruik ik zo als eerder gemeld reeds meerdere jaren 10W40 zonder problemen, maar misschien moet ik ook voor deze terug naar 15W40?
Droozy, (18de K-tour op 24 april)

R100RS/R100R Mystic