brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door OlivierToebosch »

Ik heb hier in mijn voorraad nog 2 briskbougies gevonden, van mijn vorige RT (monospark). Nieuw in de verpakking. Kan ik ze nog gebruiken en heeft dat gevolgen op mijn RT1150 2004 twinspark?

groeten

Olivier
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door jan_s »

Uiteraard niet, de ontstekingsvonk kan nooit te krachtig zijn :wink:

Jan
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door Dirk Pauwels »

Als je naar NGK kijkt heeft de mono BKR7 nodig en de Dual BKR8. dus er is een verschil in warmtegraad. Bij Brisk trekken ze zich daar minder van aan, Ik neem aan dat je de DOR14LGS hebt? Ik zou na een stevig ritje er eens eentje uitdraaien en kijken of ze niet te grijs staat, anders gewoon gebruiken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door alfa »

jan_s schreef:Uiteraard niet, de ontstekingsvonk kan nooit te krachtig zijn :wink:

Jan
Beter is bij 2 bougies de ontstekingsvonk "langer" aan te houden :idea:
(kan enkel met gewone bougies)
BMW R1100R zonder KFR
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door OlivierToebosch »

't is inderdaad de dor14lgs
zal eens proberen!

ciao
Dirk Pauwels schreef:Als je naar NGK kijkt heeft de mono BKR7 nodig en de Dual BKR8. dus er is een verschil in warmtegraad. Bij Brisk trekken ze zich daar minder van aan, Ik neem aan dat je de DOR14LGS hebt? Ik zou na een stevig ritje er eens eentje uitdraaien en kijken of ze niet te grijs staat, anders gewoon gebruiken.
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
frits-motaar
Berichten: 175
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:02
Woonplaats: limburg
Locatie: LIMBURG

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door frits-motaar »

using a Brisk is always a Risk....
Ik heb eens bougiekoppen kapot getrokken op een r1100rt,omdat er van die Brisks in zaten.(bij een klant)
Toen waren die stalen dopjes v/d bougie waar de kabel op klikt,zo gevormd dat de bougiekop er niet af te trekken was,en zo compleet vastgeklemd zat,resultaat "nieuwe bougiekabels". :twisted:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb Brisks liggen omdat sommigen er naar vragen maar zelf ben ik er geen fan van. Ik heb ze vorig jaar uitgetest op mijn 1150GS mono gedurende 5000km en was er niet tevreden van, KFR leek wel erger. Daarvoor altijd met de gewone NGK's gereden, altijd tevreden van.. Terug thuis van vakantie Irridium NKG's gestoken om eens te testen en direct veel minder KFR. De Irridiums had ik zelfs goedkoper dan de Brisks. Maar iedereen zijn ding natuurlijk. Slecht zijn ze niet, alleen zwaar overschat vind ik....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door alfa »

Bij 2 gewone bougies à cilinder, stel 1 iets korter dan aangegeven en 1 iets groter.
Ga daar geen uitleg over geven , gewoon doen.
BMW R1100R zonder KFR
Bob321
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 apr 2016, 12:01
Woonplaats: Wommelgem

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door Bob321 »

@Dirk :
Wat is KFR ?
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: brisk op een 2004 1150RT, kan dat kwaad?

Bericht door Dirk Pauwels »

Konstant Fahr Ruckeln, geheel onvrijwillig uitgevonden door BMW toen ze de 4V boxers uitbrachten :grin:
bokken - inhouden rond 3000tpm, waardoor je een versnelling lager of hoger gaat rijden om het te vermijden, of gewoon zorgen dat je niet te veel in dat toerengebied zit. Helaas is dat met de snelheidslimiteten overal wel meestal het gebied waar je vaak zit.
Vooral bij de 1100-1150, 850 heeft er veel minder last van en de 1200's ook minder of zelfs helemaal niet.
Combinatie van een vrij rudimentaire mapping, arm mengsel, grote cilinders, synchronisatie die een beetje verschilt etc....
Antwoord van BMW is pas na 10 jaar gekomen, (je moet natuurlijk eerst willen toegeven dat je je huiswerk in eerste instantie niet goed gedaan hebt, wat voor BMW zo goed als onmogelijk is.... :grin: ), dual spark op de 1150 vanaf 2003, maar was ook niet de ultieme oplossing.
Mogelijke oplossing die je zelf kan doen;
Kleppen zo gelijk mogelijk proberen af stellen, synchen, betere onsteking (door oa andere bougies), rijker mengsel (door allerlei truckjes zoals chippen, drukregelaar 3.5bar, recyclizer, AF-xied, booster plug, rapid bike etc.....)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie