Lekkende carbu's R80rt R100rs

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Jeroen M

Lekkende carbu's R80rt R100rs

Bericht door Jeroen M »

Dear motards,

'k Heb bij allebei m'n ouwere beesten hetzelfde probleem: lekkende carburatoren. Na enkele km's rijden begint het, soms vroeger, soms later. Stoppen, onderste reservoir eraf klikken, vlotter wat op en neer bewegen, en klaar is kees. Tot weer verscheidene km's verder. Weeral van 't zelfde (niet druppelen maar geheid pissen!). Ik nam de carbu's er nog niet af wegens geen tijd. Veel voorkomend probleem? Even doorblazen of zijn er andere naalden nodig? Kan het opgelost worden met benzineadditief?

Nog iets: Ik liet de R100rs een tjidlang staan met platte batterij (enkele maanden). Nu de batterij opgeladen is wilde ik de moto in 1e zetten. Met een stoot kwam hij tot staan. Nochtans ontkoppeling ingetrokken. Kan de koppeling "vastplakken" na een tijd?

Greetings
Jeroen
K100rs werd K1100rs werd K1200rs
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

vermoedelijk zijn uw vlotters versleten en moeten de carbs eens goed gereinigd worden.
de koppeling kan plakken na een lange tijd stistand
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-Marsi

Bericht door -Marsi »

Hoi,

Vlotters zijn ok,maar als je goed kijkt zit er boven de vlotters
een stift met een conische kop.Door het veelvuldig openen en
sluiten van dit onderdeeltje wordt hier een kraag in getikt.
Vervangen van die stiftjes(niet duur) en het probleem zal wel
verholpen zijn....
R1150 GS
Josram

Bericht door Josram »

Hallo,
Kheb het ook al eens voorgehad, ook tijdens stilstand. Dat is de afregeling van het stiftje waar marsi over sprak. Gewoon het plaatje een beetje verplooien met een kleine schroevendraaier en terug proberen tot het niet meer lekt. Dit is de afregeling van de vlotterkamer en wordt het niveau te hoog dan verliest ge via de overloop de benzine.
Probeer dat maar eens :D succes
Greetz Jos
R60/5 zwart: R1200Rt sandkleur 2008
Iron Gonzo

als je de carbs uiteen hebt gehaald.
leg de vlotters in een kommetje benzine.
als ze de volgende dag zijn gezonken moet je ze vernieuwen.

wat dat naaldje betreft
als het is ingesleten zoals reeds besproken, moet je ze vernieuwen.

aan dat klepje(op de vlotter) die de naald naar boven duwt, zou ik niet aankomen.
die staan normaal geregeld om de vlotterkamer op het juiste niveau gevuld te houden.

alles eens deftig reinigen kan ook al een oplossing zijn, ook het benzinekraantje en de leidingen
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Dear motards,

'k Ben eraan begonnen, alles wat los kan eens losmaken en kuisen. Ik heb het plaatje dat het naaldje naar boven duwt wat verbogen zodat er, laat ons zeggen, een grotere voorspanning ontstaat. De vlotters of dat naaldje demonteren lijkt me nogal riskant. 't Is bijna een zwitsers uurwerk. Dat naaldje is met een "veiligheidsspeldje" van microfijnheid geborgd.

Kunnen vlotters versterven zodat ze op den duur inderdaad benzine opnemen zoals Bart pleegt te denken?

Greetings
Jeroen
Iron Gonzo

ik pleeg dat niet te denken ik heb er redelijk wat ervaring in :wink:
bezoek maar eens mijn site, dan zie je mijn hobby 8)
TRIUMPH TROPHY SE
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Stel dat je de vlotters wil loshalen, moet je dan het asje erdoorheen duwen? Niet dat ik dat ga doen voor morgen even getest te hebben, maar toch. En Bart, als de koppeling inderdaad plakt, hoe krijg je die los? Ik probeerde al zwetend reeds het leuke heen-en-weer in 1e, 2e, geen resultaat.

Greetings
Jeroen
Iron Gonzo

inderdaad dat asje moet je voorzichtig door duwen.(het kan zijn dat het wat spant)
de vlotter komt er dan af.
kijk goed hoe alles heeft gezeten, trek er eventueel digitaal fotos van, dan kan je alles terug bekijken bij eventueel probleempje.
morgen moet ik terug in het UZ Gent zijn om 19.15.(hoelang weet ik nog niet)
woon je daar ver van??? anders kom ik na het bezoek in Gent eens langs als het niet te laat word
bij dat heen en weer trek je dan de koppeling in???
normaal zou het moeten lukken.
anders moet je het proberen als de motor terug draait.
TRIUMPH TROPHY SE
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Jawohl, bij het gesleur houd ik de koppeling ingetrokken. Morgen probeer ik nog wel eens.

Bart: pm

Greetings
Jeroen
Iron Gonzo

Pm gelezen. :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
Frank Van Herck

Bericht door Frank Van Herck »

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn R60/7. Er lag steeds wat benzine onder de moto in de garage. Ervoor had ik ook last van overlopende craburatoren. Na het reinigen van de filters in de benzinekranen was het euvel opgelost voor enige tijd. Ik heb wel de benzinekranen moeten veranderen omdat de asjes waren uitgesleten (na 20 jaar). Misschien is jouw probleem daar ook te zoeken.
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Beste Frank,

De moto's lekken niet als ze stilstaan, wel rijdende en dan in stilstand komend. Probleem ligt dus zeker niet bij de kraantjes, maar bedankt voor de tip. Beide carbu's zijn gereinigd zo goed ik het kon doen en gemonteerd. Tijd dus voor de test...

Greetings
Jeroen
Frank Van Herck

Ik heb ooit bij mijn old-timer (Saroléa AS 350 van 1948) de "pointeau" van de vlotterkamer terug afgedicht door met fijne rodeerpasta het pinnetje in de zitting van de vlotterkamer terug fijn te krijgen aangezien er een kleine braam aan de punt was.
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Na 20km nog geen lek... Het algemeen openhalen, reinigen en bespuiten met het goddelijke WD40 doet waarschijnlijk goed. Ik diende het plaatje wel wat terug te duwen want het reservoir werd niet volledig gevuld.

Frank, bleef het gas dan niet hangen door dat braampje?

Greetings
Jeroen
Frank Van Herck

Beste Jeroen,

Neen, maar de carburator liep wel over, zodanig dat het niveua steeds te hoog stond en de motor te rijk liep.
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Jeroen,

Kom niet aan de regeling van de lip van de vlotter. 9 kansen op 10 zijn de vlotternaalden versleten. Dat kan je zien als je ze eruit haalt. Er zit dan een ring ingesleten op de kegel. Het zou mij verbazen dat een vlotter lek is. Vuil in het benzineaanvoerkanaal is een andere mogelijkheid.
Opletten bij het uitduwen van de vlotteras. Er zijn al menigen die hun carburatorhuis naar de afvalbak hebben geholpen.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo

kom er juist van.
hij draait perfect, de rode.
de andere met de koppeling die blijft plakken.
tja met 2man er aan gesleurd en niet los te krijgen.
het wordt dus een complete demontage :x
suc6 met uw werken. :wink:
groetjes IRON GONZO

weet hier iemand direct een link naar het werkplaats handboek voor een R100RS.
plaats hem dan effe hier AUB

http://r100rs.natuurlijk.nl/r100rshistorie.htm
alvast een link met veel documentatie
TRIUMPH TROPHY SE
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

IRON GONZO schreef:weet hier iemand direct een link naar het werkplaats handboek voor een R100RS.
plaats hem dan effe hier AUB

http://r100rs.natuurlijk.nl/r100rshistorie.htm
alvast een link met veel documentatie
Een link heb ik niet maar wel de PDF BMW Reparatiehandleiding, 27MB, 300 pagina's van 11/1978. Te groot om te uploaden maar ik kan ze wel op CD zetten.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo

Beste Bob

stuur Jeroen een PM met uw voorstel.
hij zal er gelukkig mee zijn. 8)
TRIUMPH TROPHY SE
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Amai Bart,

Wat een inspanning voor een "fellow-mate". Bedankt om langs te komen en geluk met uwe kleine (maar toch al grote) gast niewaar. Ik weet hoe belangrijk die mannekes zijn en hoe f****ing onbelangrijk al de rest.

Bob, ik vergoed je wel, mocht je de cd-rom willen opsturen. Dank bij voorbaat.

Greetings
Jeroen
animal

Bericht door animal »

Voor het lossen van de koppeling: probeer misschien 's het volgende:

-zet de moto met voorwiel recht tegen een muur (of aan ander stevig obstakel)

-ontkoppel

-zet 'm in eerste, geene schrik hebben het zal lawaai maken

-lukt het niet meteen van de eerste keer probeer dan opnieuw eventueel
met een klein beetje gas geven.

ik had een tijdje terug ook last van een plakkende koppeling (niet bij BMW welsiswaar maar da's nu hetzelfde) en het lukte ook eerst niet ........tot ik deze truc probeerde en .......succes had.

Anders zal er niet anders opzitten dan de koppeling te demonteren maar dat is wel een poosje werk (dus bij de dealer kost je dat een paar honderd euro)
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Beste Animal,

Hetgene je voorstelt heb ik nog niet geprobeerd, maar wel iets gelijkaardigs: motor laten draaien op middenbok, ontkoppelen en in 1e of 2e gooien. Achterwiel begint te draaien. Ontkoppelen en remmen op 't achterwiel. Telkenmale valt de motor stil bij voldoende remmen, hoeveel gas ik ook geef.

Greetings
Jeroen
lijntrekker

Bericht door lijntrekker »

Hi there Jeroen,

en, nog geen gaten in de muren gereden van al dat koppel(ings)gedoe, 't zou nog een mooie krantenkop kunnen zijn;

'motorfiets gelanceerd in woonkamer en ot stilstand gekomen 5 straten verder'

'k heb zo'n lichtbruin voorgevoel dat we volgend seizoen wel eens samen een oldtimerritje gaan kunen maken...[/u]
"don't crack under pressure"
Jeroen M

Bericht door Jeroen M »

Dear Kriskros,

'tzalwelzijn dat'welzalzijn! Bij gebrek aan zwaarlijvige madam en met de pasgepleisterde muren weet ik nog niet goed waar de rs tegen te vlammen. Temeer hij nu al half uiteen ligt. Den rt is wel top en daarmee ga ik vanaf donderdag de hort op (verzekerd). 'k Zal zondag mijne kerstboom dus maar op de porte-bagage van de auto binden ipv op de duo-zit.

Seeya there.

ps: laat eens weten wanneer je de oldtimer-bakker gaat opzoeken.

Greetings
Jeroen
Plaats reactie