Brisk Bougies & KFR (konstant fahr ruckeln)
Mijn R1100R/1995, die ik afgelopen jaar heb aangeschaft, was uitgerust met Brisk Bougies. Bij de beurt vertelde de BMW dealer (Harry Meijer, Badhoevedorp) dat er recent problemen zijn geweest met deze bougies en dat BMW adviseert om ze niet te gebruiken. Het zou gaan om porcelijne/keramische splinters van de kroon die vervolgens schade aan cylinders veroorzaakte.
Bij navraag bij BMW dealer Bert Duursma - de Nederlandse Briks importeur - kreeg ik te horen dat gesingaleerde problemen op zijn getreden bij een opgevoerde S uitvoering. De bougies voor de 1100R zouden probleemloos zijn en veilig in gebruik.
Mijn dealer vertelde mij dat de standaard bougies (Bosch BKR7EKC met twee vonkpunten) beter waren voor de motor en dat KFR problemen bij de 1100 series eigenlijk niet optreedt.
Vragen die ik heb:
1) Hoe zit het met Brisk bougies & "gesignaleerde" problemen. Iemand ervaring hiermee of iets zinnigs over te zeggen
2) Hoe zit het met KFR (onrustig & moeilijk controleerbaar toer-toerental rond de 3500) bij de R1100R series in relatie tot de gebruikte bougies? welke zijn beter?
Raf, Amsterdam
R1100R - Brisk Bougies & KFR (konstant fahr ruckeln)
Moderator: GVN
Briks
Raf,
Algemeen: GEEN brisk zetten als je motor gewijzigd is in welk vorm dan ook (vb chip motronic etc). Brisk heeft een warmere vonk (om het eenvoudig te zeggen) en kan klepschade etc veroorzaken....vele discussies tussen Brisk en BMW waar Brisk wel heeft aangetoond dat slechte CO verhouding (afstelling) de oorzaak was, niet direkt de bougies....maar ja...daar hebt ge niks aan als't kapot is.
Brisk of geen Brisk. Sommige vinden dat ze minder KFR hebben met Brisk, anderen vinden dat het niks uitmaakt. Dus een kwestie van gevoel.
Wat zeker altijd het geval is. Perfekte afstelling is het enigste dat echt help tegen KFR....that's the bottem line
Ikzelf heb Brisk en ik moet zeggen dat ik iets meer vermogen heb in't algemeen dan met de Bosch (dit zijn trouwens de standaard BWM bougies) en de motor loopt ook "rauwer" dan met Bosch. Brisk moet je wel vervangen om de 10K
Stefan
Algemeen: GEEN brisk zetten als je motor gewijzigd is in welk vorm dan ook (vb chip motronic etc). Brisk heeft een warmere vonk (om het eenvoudig te zeggen) en kan klepschade etc veroorzaken....vele discussies tussen Brisk en BMW waar Brisk wel heeft aangetoond dat slechte CO verhouding (afstelling) de oorzaak was, niet direkt de bougies....maar ja...daar hebt ge niks aan als't kapot is.
Brisk of geen Brisk. Sommige vinden dat ze minder KFR hebben met Brisk, anderen vinden dat het niks uitmaakt. Dus een kwestie van gevoel.
Wat zeker altijd het geval is. Perfekte afstelling is het enigste dat echt help tegen KFR....that's the bottem line
Ikzelf heb Brisk en ik moet zeggen dat ik iets meer vermogen heb in't algemeen dan met de Bosch (dit zijn trouwens de standaard BWM bougies) en de motor loopt ook "rauwer" dan met Bosch. Brisk moet je wel vervangen om de 10K
Stefan
zelf heb ik brisk in m'n 2kleps boxer zitten (hoewel ik niet zo'n last had van KFR-syndroom) zo noem ik het
Het wordt veelal overschreven
het probleem zit 'm veelal in de afstelling/ injectie en een flinke cilinderinhoud .
Imo is inspuiting van zo'n arme samenstelling dat 't al niet fikt als je er een aansteker aanhoud
tis ook iets wat me weerhoud om een 4kleps te nemen
gelukkig hebben de 2kleps hier geen last van
tis zelf te regelen, iets wat bij de injectiebroeders bijna niet kan
Moet zegge heb eerder meer pk's, loopt mooier en schoner, al zijn ze "rete duur"
ben al aan m'n 2e set brisk's bezig
Imo is inspuiting van zo'n arme samenstelling dat 't al niet fikt als je er een aansteker aanhoud
gelukkig hebben de 2kleps hier geen last van
Moet zegge heb eerder meer pk's, loopt mooier en schoner, al zijn ze "rete duur"
ben al aan m'n 2e set brisk's bezig
Laatst gewijzigd door @R100R op 04 dec 2004, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
Ik ben het zeker NIET eens met de stelling dat je geen brisk bougies moet gebruiken!!
Zelf heb ik zo'n 20000km met deze bougies gereden en dat ging zonder enige problemen.
Ik enige probleem van Brisk vind ik de levensduur en daarom de prijs.
Ze gaan maar 10000 km mee en dat is veel te kort voor die prijs verder zijn en gewoon heel goed, vind ik.
Nu heb ik Bosch FR 6 DP 1 en die kosten wat minder en kunnen 40000 km blijven zitten en dat is gewoon een betere levensduur maar geen betere bougie.
Verschillen tussen de twee merk ik eigenlijk niet.
freek
Zelf heb ik zo'n 20000km met deze bougies gereden en dat ging zonder enige problemen.
Ik enige probleem van Brisk vind ik de levensduur en daarom de prijs.
Ze gaan maar 10000 km mee en dat is veel te kort voor die prijs verder zijn en gewoon heel goed, vind ik.
Nu heb ik Bosch FR 6 DP 1 en die kosten wat minder en kunnen 40000 km blijven zitten en dat is gewoon een betere levensduur maar geen betere bougie.
Verschillen tussen de twee merk ik eigenlijk niet.
freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
R1150 GS 49000 km
-
Iron Gonzo
welk merk en typePatrick H schreef:steek er platina bougies in en ge zijt voor lange tijd gerust
wat is lange tijd
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Patrick H
ik heb er bij mij NGK's in steken Ik moet eens zien maandag op het werk welk type juist (want ik heb er eens mee geexprimenteerd, warmte graad)
ge moet weten dat in de autos deze er voor 100000km in zitten.
ik ga eens zien se naar de type
ge moet weten dat in de autos deze er voor 100000km in zitten.
ik ga eens zien se naar de type
Nothing on my bike is sponsored by my wife!
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978