Waarmee starten?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

blomme.arch

Waarmee starten?

Bericht door blomme.arch »

Graag wat advies van mensen met ervaring.
Ik heb omzeggens nog geen ervaring, buiten enkele kilometers op een lesmotor na om even te 'proeven'.
Graag zou ik starten met motorrijden, recreatief.
Wat mij het meest aanspreekt van type motor is een RT of een GS met boxer. Ik droom ervan ooit met enkele vrienden een reis 'onder mannen' te kunnen maken :wink:
Is het te doen om met dergelijk type motor te beginnen :?:
Eigenlijk heb ik geen zin om 2x geld uit te geven (eerst een lichtere moto om dan na 3 maand al te zitten verlangen naar die droommoto).
:evil:
Relax

Bericht door Relax »

Ik begon 2,5 jaar geleden met een RT. Mijn raad: volg cursussen (kijk maar ff rond op het forum), gebruik je ogen en oren om te leren van collega's die kunnen rijden en je verstand om geen zotte dingen te doen. Qua motor zit je zeker goed met een RT of een GS. Verder: enjoy!!
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

3 jaar geleden begonnen met een wat oudere K100 daarna overstap gemaakt naar een 1100Rt en nu sedert 9 maanden met een 1200GS.
Zoals Relax zegt gebruik je verstand om alles op de baan te houden en wat je keuze ook moge zijn; eens je met je motor rijdt kan je van je vrijheid alleen maar met volle teugen genieten. Succes met je keuze, verscheidene topics hebben dit item GS of RT reeds tot in de puntjes uitgelegd en uiteindelijk is het een persoonlijke keuze die de bovenhand haalt. Test ze beiden uitvoerig en maak een balans op. By the way ik woon in Menen, als je eens raad wenst. Geen probleem stuur maar een PB of mailtje en we kunnen eens afspreken.

Stoffel ;)
Afbeelding
GSven

Bericht door GSven »

Dat is zeker te doen.
De kunst is om je rechterhand onder controle te houden. Rap rijden kan iedereen.
En het zijn niet de paar extra kilo's meer ten opzichte van een "kleine" moto die een wereld van verschil gaan maken.

De grootste keuze is eerder een RT of een GS ;)
Ze verschillen nogal van mekaar qua rij-ervaring/sensaties.
Mijn mening is dat een RT je steeds comfortabel ter plaatse kan brengen, op een GS heb je minder bescherming. Maar ik zit beter op een GS, soepeler vering, meer fun.
Ik vrees dat je zal moeten testrijden.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

iedere moto is goed om mee te beginnen rijden.
alles hangt af van uw verstand die uw rechterhand bediend
een RT is zeker een ideale moto.
ik ben begonnen op een 60/5, dan een K100LT, dan wat racers en nu terug R1100RS
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
brit

Bericht door brit »

heb tegen mijn natuur in mijn motorrijdende familie en kennissenkring gevolgd in hun advies en een zogenaamde opstapmotor gekocht, met name de f650gs.

6 maand later (en 12000 km verder) was het ding ingeruild voor een r1150r (nogmaals het bewijs dat ik beter naar mezelf luister). heb 2 jaar met die motor rondgereden (45000 km) en dan een r12gs gekocht. deze heb ik recent verkocht omwille van rugproblemen.

heb met alle recente bmw's testgereden en de gs (1150gs en/of 12gs) vind ik de beste stuureigenschappen hebben, het meest wendbaar zijn, ...

koop dus gewoon de motor dat je wil! ik kan je wel de 1150 / 1200gs aanbevelen!
haté

waarmee starten

Bericht door haté »

Nogal wat rijders starten inderdaad met een zogenaamde opstapmotor, maar stappen vrij vlug over naar een zwaarder type.
Ben zelf als 55-jarige meteen begonnen met een 1150 GS, niet bepaald een opstapmotor, en heb er nog geen moment spijt van gehad : is iets zwaarder bij trage beweging maar tegelijkertijd een eind stabieler / rustiger om mee te rijden, vraagt minder schakel(werk) / verdraagt schakelfouten...uittesten, je rijdt veel meer ontspannen.
Emile

Bericht door Emile »

Ben indertijd begonnen met een Yamaha 650, een dominator (600), Africa Twin (750), Varadero (1000), Pan European (1300) en sinds jan 2005 een R1200GS (terug naar de liefde voor de trails). De opbouw in cc en vermogen heb ik mij nog geen moment beklaagd (was ook ten dele ingegeven door financiële beperkingen).

Ik moet wel zeggen dat mijne gs nu stuurt en handelbaar is vergelijkbaar met de dominator. Wel wat meer vermogen natuurlijk.

Veel hangt af, zoals reed gezegd, of je uw rechterhand op tijd in bedwang kan houden en uw talenten natuurlijk :wink:

Alvast veel succes met de keuze

Emile
R1200GSA: Never ride faster than your guardian angel can fly!!
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

@ Emile: ik denk dat jij de juiste opbouw hebt, licht(er) beginnen en zo ervaring opbouwen. Een lichtere, oudere motor geeft je veel meer de kans lekker te leren rijden en naar verloop van tijd leer je gemakkelijker je grenzen verleggen qua capaciteiten en durf. Na verloop van tijd wordt niet de rijder de beperkende factor maar de motor. Dat kan bij veel rijden al vroeg zijn (een jaar of wat) maar het kan ook zo zijn dat je tevreden bent met wat je hebt en er genoegen in schept met die lichte motor al die zware motoren voorbij te rijden in de bocht :wink:

@Blomme.Arch: je kunt op elke motor leren rijden. Je zal eerder motor leren rijden op een lichte motor dan op een zware (anders zouden we in de instruktiewereld alle leerlingen op een PanEUropean laten rijden he :wink: ). Je zal vantevoren een aantal afwegingen kunnen maken:

- wat is het budget?
- wat wil je allemaal met de moto doen? Woonwerk? Vakanties? Dagelijks?
- wil je leren rijden of wil je jezelf verplaatsen? Motorrijder of mderijder?
- ben je bereid jezelf de tijd te gunnen?
- wat is je fysiek? Ben je erg lang of juist kort?

Het stuk wat nu volgt is ooit eens door een groep mensen waaronder ik samengesteld, op sommige punten wat gedateerd maar de strekking van het verhaal blijft vrij duidelijk:
De meestgemaakte fout bij het kiezen van een eerste motor is dat beginners ongeduldig zijn en meteen een motorfiets aanschaffen die (vaak op aanraden van vrienden of een verkoper) ook 'in de toekomst' leuk blijft. Vervolgens zitten ze met een te krachtige motorfiets opgescheept waarop het ze maar niet lukt om goed te leren rijden.

Naast te snel teveel willen schuilt in een verkeerde eerste motor een ander probleem. Het is namelijk ook mogelijk om te voorzichtig en "te bang" op de motor te zitten, zeker als deze motor duur is en van riant kuipwerk voorzien. Ook dit komt het leerproces dat motorrijden is niet ten goede. Goed motorrijden vereist namelijk dat je eerst leert rijden, en dat gaat vaak beter op een technisch goed tweedehandsje dan op de allersnelste, allermooiste of allerduurste produktiemotor die er te koop is.

Je kunt direkt al kopen, je kunt eens proberen met huren of je begint op het type motor waarop je het geleert hebt:

Uitproberen
Je koopt een motor die je gewoon mooi vindt en komt er na verloop van tijd vanzelf achter of dit wel of niet jouw type motor is. Dit kan een heel succesvolle motorkeuze zijn als de machine je inderdaad ligt, maar ook een onnodig dure als je keuze erg blijkt tegen te vallen.

Huren/lenen
Je huurt of leent een aantal motoren en bekijkt welke motor je het lekkerst vind rijden. Let wel: een motor huren is duur, maar een motor op goed geluk kopen valt altijd duurder uit. Een motor lenen kost niets maar kan je bij een schuivertje voor een vervelende situatie stellen. Voor je het weet is een jarenlange vriendschap aan gort.

Rijschoolmotor

Als je tevreden was over de motor waarmee je je rijlessen gevolgd hebt, kun je ervoor kiezen om een soortgelijk model te kopen. Je kent deze motor het beste en je hebt vertrouwen in de machine omdat je er je rijexamen succesvol mee hebt afgelegd.

Motorrijden is een vak dat je eerst zult moeten leren voordat je het kunt. Om een parallel met de autowereld te trekken: als eerste auto zul je eerder een Volkswagen Golf dan een Ferrari Testarossa kopen. Pas als je goed hebt leren rijden in de Golf zul je in een Ferrari kunnen rijden zonder een gevaar voor jezelf en je omgeving te zijn. Een beginnersmotor is eigenlijk de Volkswagen Golf van de motorwereld.

Een beginnersmotor is een motorfiets die zulke kwaliteiten heeft dat (vrijwel) iedere beginnende motorrijder er een goede keuze aan heeft.

Kenmerkend is dat deze motorfiets een 'vriendelijk' motorkarakter heeft en niet extreem gemakkelijk te sturen is. Een beginnersmotor hoort zijn/haar grenzen duidelijk aan te geven. Een beginnend motorrijder zal eerst moeten leren hoe een motorfiets reageert in bepaalde (hachelijke) situaties. Moderne motoren zijn zo geconstrueerd dat ze de rijder nauwelijks nog waarschuwen wanneer men in de gevarenzone komt. Vandaar dat het verstandiger is om eerst eens een tijd op een technisch eenvoudigere motorfiets te rijden.

Meestal is een beginnersmotor een naked bike waardoor de rijder goed voelt hoe hard hij of zij rijdt. Ook is het een veel voorkomend model waardoor (sloop) onderdelen goed verkrijgbaar zijn en een schuivertje de eigenaar niet meteen bankroet maakt. Het is daarom verstandig om als eerste motor voor een technisch goede tweedehands beginnersmotor te kiezen. Ter illustratie heb ik een artikel uit de nieuwsgroep nl.motorfiets opgenomen.
Subject: Eerste keer onderuit
From: "Mario" <m.gielissen@****.nl>
Newsgroups: nl.motorfiets
Datum: 11-11-2001

Heb net een week m'n rijbewijs en nu al onderuit. Moest flink remmen voor een bestelbusje voor mij. Drukte de achterrem te ver in zodat het wiel blokkeerde en toen lag ik plat. Raakte met mijn voorwiel net de trekhaak van het busje. Had alleen wat schade aan motor: windscherm, koplamp, remhendel, spiegel, knipperlicht en een licht gedeukte uitlaat. Was gelukkig in de buurt van een motorsloop, alle onderdelen had hij gelukkig. Motor is bijna klaar en straks weer rijden.
Waarom een tweedehands motor?

Je gaat vallen

Laat niemand je zeggen dat hij of zij na twintig jaar nog nooit is gevallen met de motor, want die persoon liegt. Of het nu met 130 op een circuit of bij het parkeren van je motor is, je zult hem een keer laten vallen. Met een nieuwe motor, zeker als deze voorzien is van een kuip, kan dit al heel snel heel duur worden. Kuipdelen kosten vele euro`s per stuk en moeten vaak ook nog in de juiste kleur worden gespoten. Als je éénmaal de rekening van een onschuldig schuivertje hebt gezien zul je al snel geneigd zijn om wat voorzichtiger te gaan rijden, en dat brengt ons bij het volgende punt.

Verkrampt rijden
Een dure motor maakt een rijder (te) voorzichtig. Hetzelfde geldt voor een erg snelle motor. Als rijder zul je ongetwijfeld geïmponeerd zijn als alle 156 paarden in een motorblok zich tegelijk een weg naar buiten proberen te banen met als gevolg dat je in het vervolg het gas maar niet te ver opendraait. Ook zul je niet al te hard een bocht in durven sturen want het risico op een valpartij is niet denkbeeldig. Dit is nu het schoolvoorbeeld van verkrampt rijden. Op een oud beestje met 'maar' 40 pk en misschien al een deukje in de tank is dit heel anders. Het vermogen is goed in de hand te houden en door de deuk in de tank zul je je niet meer zo druk maken over de gevolgen van een eventuele parkeerschade. Je durft dus ook echt motor te rijden.

Slechter is beter?

De motorindustrie is er alles aan gelegen om motoren beter te maken. Dit werkt niet altijd in het voordeel van een beginnende motorrijder. Hoogwaardige metalen maken moderne frames steeds stijver waardoor het frame hogere bochtensnelheden aankan zonder een krimp te geven. Tot op het punt waarop de banden niet meer voldoende hechting met het asfalt hebben en je plotseling onderuit glijdt. Oudere en moderne, maar technisch eenvoudige, motoren hebben een frame dat in de motorpers vaak laatdunkend 'zwabberend' wordt genoemd. Dit houdt in dat ruim voordat het kritische punt wordt bereikt, het frame door middel van lichtjes wringen aangeeft dat je nu echt te gek begint te doen. Door deze waarschuwing leer je als rijder de grenzen van je motor kennen, en kun je deze op een gegeven moment door een goede rijtechniek zelfs iets 'overtreden'.

Onnodig een te dure motor kopen

Wees nu eens eerlijk? Is een mooie motorfiets je echt een lening van €200 per maand waard? Zo niet, ga dan gewoon voor een tweedehands motor. En dan hebben we het nog niet eens over de risico's die het parkeren van een dure nieuwe motor in de stad met zich meebrengen. Laat je trouwens niet verleiden door aanlokkelijke financieringsaanboden van motorketens en merken. Meestal wordt je bij deze vormen van financiering niet eens eigenaar van de motor! Het is in feite niet meer dan een onnodig dure huurovereenkomst. Om nog maar niet te spreken van de gevolgen bij een faillissement van de geldschieter. Mocht je toch je eerste motor met geleend geld willen financieren dan is een lening bij je eigen bank veruit de goedkoopste vorm van lenen.
Veel mensen op dit forum zijn direkt zwaar begonnen, veel van die mensen hadden niet eens een rijbewijs speciaal voor de motor. Dat ze nog leven is zeker een bewijs dat je op een zware kan beginnen. Zij zullen mijn verhaal dan waarschijnlijk ook tegenspreken, blabla noemen of mij uit beginnen schelden :wink: Doe ermee wat je wil :wink: Feit is wel dat velen van hen moeite zullen hebben met langzaam rijden en keren, de dingen die je juist op een lichte motor zonder problemen leert. Met de juiste lessen kun je dit ook op een zware motor hoor!

Nu, veel mensen die ik ken zijn zwaar begonnen en uiteindelijk steeds lichter gaan rijden omdat ze de lol ontdekten. Mijn collega instrukteur bijvoorbeeld rijdt voor z`n werk op een RT, op circuit rijdt hij een GSXR/1000 en prive rijdt hij op een CB500 want goedkoop en je houdt je rijbewijs. Ikzelf rij op een GS maar heb nog meer plezier op de kleine baantjes op een XT350 die maar 105 km per uur rijdt. Ooit ben ik begonnen op een 14 jaar oude CX500 en daar heb ik toch meer dan 200.000 km mee gereden, dat een lichtere oudere motor verveelt kan ik op persoonlijke titel dus tegenspreken, maar dat kan voor andere, meer begaafde motorrijders natuurlijk anders zijn.

Ga dus eerst voor jezelf na wat je kan, wat je wil en hoe. Veel succes met je keuze. Als je dan toch wil kiezen tussen een GS en een RT dan zou ik zonder twijfel de GS nemen, om redenen eerder al aangegeven ook in mijn verhaal: geen kuip en lichter.

Zo mensen, laat de reakties maar komen :twisted:
Laatst gewijzigd door J-P op 08 jan 2006, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
blomme.arch

Bericht door blomme.arch »

Ik ben er mij terdege van bewust dat er een heleboel moet geleerd worden vooraleer je terecht kan zeggen dat je kan rijden. Leer je rijden niet door ervaring?
Ik ben er ook van overtuigd dat rijlessen op gebied van rijtechniek onontbeerlijk zijn. Ik denk dat het immers moeilijker is een verkeerde techniek te corrigeren dan van de eerste keer een techniek correct aan te leren.
Ik heb ooit een 3-tal uur cadeau gekregen om eens te zien of ik niet te veel met de 'poepers' zou zitten en moet zeggen dat het behoorlijk is meegevallen (op een Honda 500cc naked). De instructeur gaf me mee dat mijn instelling om te rijden OK was, altijd van bewust dat ik de zwakste schakel in het verkeer ben en dat anderen op de weg je moeilijker zien.
Ik calculeer eveneens in dat het niet eindigt en stopt met de aankoop van een motor. Ben onlangs bij BMW geweest en de verkoper raadde me aan van eerst kledij te kopen en dan in functie van het nog overblijvende budget de motor, maar vooral de opties te kiezen.

Wat mijn gestalte betreft: 177 cm hoog - 85 kg 'breed'.
Doel van de moto: toeren, na voldoende ervaring: reizen, maar ook zgn. woon-werk,...

Bedankt voor de reeds gegeven reacties. :D
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Koop je kledij dan niet met een BMW-logo, dan hou je meer geld over voor een motor :wink:

In ieder geval goed bezig, Blomme. SUcces verder :!: :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Vraag bij de dealer om zeker eens een testrit te mogen maken met de modellen die je aanspreken.
Meestal is dit geen probleem, sommige dealers vragen een klein bedrag dat je bij aankoop van een motor terug krijgt.
Zeker doen :idea:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
brit

Bericht door brit »

Ben indertijd begonnen met een Yamaha 650, een dominator (600), Africa Twin (750), Varadero (1000), Pan European (1300) en sinds jan 2005 een R1200GS (terug naar de liefde voor de trails).
mocht ik dergelijk motorparcours gevolgd hebben, dan zou ik nu arm zijn. ik denk dat het overgrote deel van de beginnende motorrijders gewoon een motor kopen waar ze graag willen met rijden.

om eerlijk te zijn: de overgang van een f650g naar een r1150r is maar klein hoor. vond het ding (net zoals de gs) zelfs wendbaarder dan die funduro.

wat ik wel helemaal niet begrijp: dat er mensen zijn die zonder enige ervaring op een motor mogen stappen omdat in het verleden toevallig een regeling bestond die hun automatisch een motorrijbewijs toekende. de overheid gaat volgens mij hier zwaar in de fout. bovendien is het discriminerend tov de jongere generaties.

vanuit mijn optiek: voor iedereen gelijk! dus verplicht lessen te volgen!
Stelo

Bericht door Stelo »

Hi Blomme.arch,

Zelf ben ik 2,5 jaar geleden begonnen met een K75RT, een okkazie van toen 13 jaar oud. In het begin is was het echt 'werken' met de moto, om dan geleidelijk aan te komen tot een soort automatisch soepel evenwicht.
Vorig jaar heb ik me dan een tweedehandse R1150RT gekocht.
Alhoewel ik reeds vrij goed overweg kon met mijn K75RT, heb ik toch wel mijn ogen opengetrokken van het andere rijgevoel. Gelukkig had ik ondertussen mijn maneuvers goed geleerd, want op zo'n 'grote' moet je dat eigenlijk echt al goed kunnen hoor.
Wat niet wil zeggen dat ik mijn grote al tijdens een parkeermaneuver moest neerleggen. Gelukkig geen schade.
De K75RT is nog steeds in mijn bezit (met plaat en verzekering), maar wegens tijdsgebrek rij ik er bijna nooit mee. Jammer, want een toffe moto. Nu heb ik besloten hem van de hand te doen. Liever dat iemand ermee rijdt, dan dat hij bij mij in de garage staat te wenen omdat hij nooit buiten mag.
Je mag steeds eens komen kijken. :wink:
Rekkem is niet ver.

Mijn besluit : ik ben blij dat ik wat kleiner begon, en pas een grotere kocht als ik al wat meer ervaring had.

Greetz,

Stelo
R1200RT
Danny

Bericht door Danny »

Mijn besluit : ik ben blij dat ik wat kleiner begon, en pas een grotere kocht als ik al wat meer ervaring had.
jij hebt dan toch het over het omgekeerde want een boxer RT is wel duizend keer handelbaarder dan een K75RT die echt wel moeilijker hanteerbaar is...en veel onzekerder aanvoelt dan de gepara-teleleverde boxer...'t is maar hoe je 't bekijkt...
Bisschop
Contacteer:

Bericht door Bisschop »

Blomme.Als je eens wil rijden met een RT 1100,laat je maar iet weten. Woon te Roeselare.
En idd zoals J-P zegt,laat je niet vangen aan merkkledij.Wat echter niet betekent dat je op kledij moet gaan besparen,want is minstens even belangrijk dan de moto zelve...Comfort,degelijkheid en veiligheid.

Greetz Bisschop
Caution : Slippery when wet !!
Danny

Bericht door Danny »

En idd zoals J-P zegt,laat je niet vangen aan merkkledij
dat is toch puur wat je er zelf aan wil geven en hoe je voor de dag wil komen??? :roll: dan hoef je geen BMW te kopen ook niet want met een motor van 2000€ kan je ook al rijden... voor de ene duur is voor de andere goedkoop en ik draag graag dat wat ik zelf graag zie of functioneel/betaalbaar vind... en dat is geen BMW pak maak je geen zorgen maar... :roll:
sprint

Bericht door sprint »

Danny schreef: dan hoef je geen BMW te kopen ook niet want met een motor van 2000€ kan je ook al rijden...
Ik heb aan mijn Beemer niet meer betaald hoor :lol: :lol: :lol: en zeer tevreden van :wink:
Marnix.

Afbeelding
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

JP, goede posts!! Nikske te kritieken!
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Beginnen met een "kleine" moto of direct met een zware machine, 'k zie het nut er niet van in, begin gewoon met de moto waarmee je wil rijden, en zie of hij echt de juiste machine is, anders kun je daarna altijd een andere kopen :wink:

Ikzelf ben begonnen op een 1000cc Jap racemachien, iets waarvoor mijn rijinstructeur mij indertijd gek voor verklaarde, ik antwoorde hem dat 't nog altijd m'n rechterhand is die chef is, en niet de moto.
Met die 500cc CBtjes v.d rijschool kunt ge ook 200km/u halen, en dan is crashen ook gevaarlijk :?

De beste raad is gewoon: Rij met je verstand, niet met je emoties :!:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Koppel!! schreef:YOO

Met die 500cc CBtjes v.d rijschool kunt ge ook 200km/u halen, en dan is crashen ook gevaarlijk :?

Grtz, Philip!
Motorrijden is toch vooral emotie, nietwaar Philip? Overigens, een CB500 haalt amper 180 en dat is inderdaad voldoende om je dood te rijden. Een fiets is ook voldoende om je dood te rijden. Waarom zul je het met een CB500 minder snel doen dan met een TL1000?
- CB leent zich niet voor snel rijden, tot 120 is leuk, daarboven al gauw een marteling tenzij je plat op de tank ligt
- CB heeft flexibeler frame, je voelt eerder dat je tegen de grens van de motor komt, als je dat gevoel krijgt bij een TL1000 als beginner dan schuif je al over het asfalt
- CB is veel minder zenuwachtig bij toucheren van de gashandel is de respons veel minder dan bij een buikschuiver. Ik heb daar een plezant filmpje van.
- verstand is inderdaad in je rechterhand maar toch kocht je de motor niet met je verstand maar met emotie (geef toe) en als je eerlijk bent heb je nu meer beheersing over je rechterhand, die weet nu tenminste een beetje hoe een motor echt werkt :wink:
J-P

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

brit schreef:
Ben indertijd begonnen met een Yamaha 650, een dominator (600), Africa Twin (750), Varadero (1000), Pan European (1300) en sinds jan 2005 een R1200GS (terug naar de liefde voor de trails).
mocht ik dergelijk motorparcours gevolgd hebben, dan zou ik nu arm zijn. ik denk dat het overgrote deel van de beginnende motorrijders gewoon een motor kopen waar ze graag willen met rijden.
Ik denk dat dat niet in een paar jaar tijd is gebeurd :wink:
om eerlijk te zijn: de overgang van een f650g naar een r1150r is maar klein hoor. vond het ding (net zoals de gs) zelfs wendbaarder dan die funduro.
Klopt, ik vind de funduro ook niet echt een fijne motor, erg bokkerig wat beginners wel eens voor problemen kan stellen. De Roadster is meer een allemansvriend. Ook geen onverstandige keuze!
wat ik wel helemaal niet begrijp: dat er mensen zijn die zonder enige ervaring op een motor mogen stappen omdat in het verleden toevallig een regeling bestond die hun automatisch een motorrijbewijs toekende. de overheid gaat volgens mij hier zwaar in de fout. bovendien is het discriminerend tov de jongere generaties.

vanuit mijn optiek: voor iedereen gelijk! dus verplicht lessen te volgen!
Helemaal mee eens! Ik denk wel dat motorrijders wel meer bewust zijn van het tekortschieten op een aantal punten en bereidwilliger zijn er door middel van cursussen wat aan te doen. Mensen die autorijden en dat al doen sinds 1950 rijden met datzelfde rijbewijs al een halve eeuw rond en hebben in die tussentijd geen bijscholing gehad. Moet je eens kijken wat er in die 56 jaar allemaal is veranderd. Kijk maar eens wat er sinds 1990 is veranderd, ik bedoel maar...
J-P

Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
J-P schreef:
Koppel!! schreef:YOO

Grtz, Philip!
Motorrijden is toch vooral emotie, nietwaar Philip? Overigens, een CB500 haalt amper 180 en dat is inderdaad voldoende om je dood te rijden. Een fiets is ook voldoende om je dood te rijden. Waarom zul je het met een CB500 minder snel doen dan met een TL1000?
- CB leent zich niet voor snel rijden, tot 120 is leuk, daarboven al gauw een marteling tenzij je plat op de tank ligt
- CB heeft flexibeler frame, je voelt eerder dat je tegen de grens van de motor komt, als je dat gevoel krijgt bij een TL1000 als beginner dan schuif je al over het asfalt
- CB is veel minder zenuwachtig bij toucheren van de gashandel is de respons veel minder dan bij een buikschuiver. Ik heb daar een plezant filmpje van.
- verstand is inderdaad in je rechterhand maar toch kocht je de motor niet met je verstand maar met emotie (geef toe) en als je eerlijk bent heb je nu meer beheersing over je rechterhand, die weet nu tenminste een beetje hoe een motor echt werkt :wink:
Tuurlijk kocht ik de motor met emotie en niet met m'n verstand, heb er eigenlijk lang over getwijfeld of een 1000cc V-twin racer wel echt doenbaar is om mee te beginnen, en heb lange tijd gedacht om met een 600cc GSXR te beginnen, maar 'k was verliefd op die TL R, en die moest ik hebben.

En toch is't goed gekomen met mij, ben er zelfs met minder dan 12 maand ervaring naar de Cote d'Azur mee geweest, los door de Alpen. Ook iets wat mij sterk werd afgeraden wegens m'n geringe ervaring, en kijk, ik loop hier nog altijd rond, nu drie jaar 'n half later, en ondertussen wist ik dat een racer niet de moto is voor mij, dus kwam de R1100R er in de plaats voor, en die heeft nu, na lang treuzelen en nadenken plaats geruimd voor m'n GS12, en dat is quasi de ideale motor voor mij.

Als je eerst al 2 à 3 moto's moet kopen en verkopen alvorens te begrijpen dat een 1000cc racer (in mijn geval nu even) dan toch niet je ideale moto is, dan was ik al lang bankroet ('t is nu al bijna vanda), en nu heb ik na 3 jaar motorijden, en een beetje proberen reeds m'n ideale reisgezel, ik denk dat er mensen zijn die véél langer met een moto rondrijden waarvan ze misschien wel tevreden zijn, maar of 't hun ideale moto is, da's wat anders.

Soit, ik ben blij dat ik 't op deze manier heb gedaan, als je met de moto rijd moet je sowieso je verstand gebruiken, en een 500cc naked is zo'n licht fietsje dat ik er altijd wel varkensstreken mee uithaal, da's zo'n speelvogel, daar kunt ge ni anders dan mee smijten en spelen en tussen wringen en doen en... :lol: , dus bij mij had 't misschien wel 't omgekeerde effect gehad, trouwens, op een TL1000R is +120 ook een marteling, geloof mij :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

Als ik het goed begrijp, is een R80 of R100 GS, RT,... het ideale compromis!

- Voor de vraagsteller: 't is een boxer, met een echt "onder mannen" imago
Doch zeer recreatief in het gebruik! en je komt er overal mee, leert nog wat over mechaniek en passant... :lol:

-Voor de rijleraar: slap frame, geen hightech, levend rijwielgedeelte, niet teveel PK, niet duur aan wisselstukken.

-Voor de "koop-ineens-een-dikke-boxer" fractie: 't is een dikke boxer, niet duur, zeer zeer waarde-stabiel,
tijdloos concept, als je prioriteiten veranderen, hou je de 2klepper gewoon bij als tweede motor...

gewoon doen, zou ik zegge 8)
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Motorrijden is een lange en dure zoektocht naar de ideale fiets.
Die ideale fiets is bovendien geen vast gegeven. De zoektocht naar de volgende "ideale" motor begint +/- de dag na dat je je huidige motorfiets kocht. En komt in een stroomverstelling telkens BMW (*) een nieuw model uitbrengt.

Samengevat : als je van motorrijden gaat houden, zul je niet 2x uw geld uitgeven maar veel keren 2x.... :wink:

Allez, dat is mijn gedacht toch. Een hobby moet geld kosten.

(*) Van één kwellende gedachte kan ik je wel verlossen : het zal een BMW zijn. :D
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Plaats reactie