Navigator V: Tracklog verborgen onder mijn route - opgelost

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Alex Van Vlerken

Navigator V: Tracklog verborgen onder mijn route - opgelost

Bericht door Alex Van Vlerken »

Mijn Navigator V zorgt er niet alleen voor dat ik overal mijn weg vind, maar ook voor mijn geestelijke scherpte door mij nu en dan te confronteren met een raadsel.. :-? Misschien kunnen jullie mij helpen met mijn laatste.

Als ik rondrijd, zorg ik er altijd voor dat mijn tracklog zichtbaar is. Op die manier zie ik meteen of ik mij op nieuwe paden begeef of dat ik de wegen (recent) al onder de wielen gehad heb. Ik vind dit ook handig als ik routes rijd die ik niet zelf gemaakt heb. Zo kan ik meteen zien of ik (per ongeluk) niet twee keer hetzelfde stuk van de route rijd.

Jarenlang (zowel met mijn Zümo 550 als met mijn Navigator V) was mijn tracklog zichtbaar als een dun lichtblauw lijntje dat op de route verscheen of zichtbaar was.
Door een onverklaarbare reden zit dit blauwe lijntje nu onder mijn route. Als ik van mijn route afwijk, zie ik het lijntje terug verschijnen, maar als ik op de route zit, zie ik het niet... :shock:

Heeft iemand van jullie een idee over wat hiervan de oorzaak is of hoe ik mijn tracklog terug boven mijn route te zien krijg? Ik heb de laag "triplog" als eens aan en uit gezet, maar dit bracht geen soelaas...
Laatst gewijzigd door Alex Van Vlerken op 23 apr 2016, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW "Blakkietrie" R1250RT - 2023
p@rick

Re: Navigator V: Tracklog verborgen onder mijn route

Bericht door p@rick »

Hey Alex,
Ik heb het even op mijn eigen toestel geprobeerd.
Van een bepaald traject zijn zowel route als spoor opgeladen in de Navigator V. Ik activeer de route, deze verschijnt als een roze lijn op het scherm.
Daarna via apps->sporen het bijhorende spoor aanvinken, dan via de gereedschapstool (sleutel) in de linkerbovenhoek aanvinken dat je het spoor wil weergeven op de kaart, je kan dan eventueel ook nog een kleur kiezen voor het spoor, en dan opslaan.
Bij mij staat dan de - in dit geval blauwe - lijn van het spoor mooi boven de roze lijn van de route.
Heb het nog niet uitgeprobeerd, maar misschien speelt de volgorde van activeren (eerst route dan spoor, of andersom) een rol ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Man in Black

Bericht door Man in Black »

De kleur van de reislog op de kaart kun je niet in de instellingen veranderen.
Wat je wel kan testen, is de reislog (volledig of delen ervan) opslaan als spoor, en dan dat spoor weergeven op de kaart via de uitleg van P@trick.
Dan kun je met de kleuren testen. Eerst had ik zwart, maar die kleur hebben ook de onverharde wegen, nu ben ik rood aan het proberen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick

Bericht door p@rick »

Man in Black schreef:De kleur van de reislog op de kaart kun je niet in de instellingen veranderen.
Wat je wel kan testen, is de reislog (volledig of delen ervan) opslaan als spoor, en dan dat spoor weergeven op de kaart via de uitleg van P@trick.
Dan kun je met de kleuren testen. Eerst had ik zwart, maar die kleur hebben ook de onverharde wegen, nu ben ik rood aan het proberen.

Eddy,
Onze topicstarter schrijft wel "tracklog" maar ik vermoed dat hij gewoon het het spoor bedoelt van de route die hij wil rijden, en dat als refentie wil gebruiken voor wanneer hij om welke reden dan ook van de geplande route moet afwijken.
Reislog zichtbaar maken/houden lijkt me eerder verwarrend, het scherm gaat op den duur meer op 'n bord spaghetti lijken. Al ga ik niet ontkennen dat het in sommige gevallen wel eens nuttig kan zijn, maar dan kan je de reislog alsnog even zichtbaar maken
Greetz,

P@trick
Man in Black

P@trick, als je goed leest is dat juist wel wat hij doet, om te zien welke wegen hij recent heeft gereden. :wink:
En hij gebruikt het inderdaad ook bij routes indien afgeweken.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick

Bericht door p@rick »

Man in Black schreef:P@trick, als je goed leest is dat juist wel wat hij doet, om te zien welke wegen hij recent heeft gereden. :wink:
En hij gebruikt het inderdaad ook bij routes indien afgeweken.
Zijn uitleg is dan wel tweeledig en daardoor enigszins verwarrend. Voor een deel van zijn "probleem" (Als ik rondrijd, zorg ik er altijd voor dat mijn tracklog zichtbaar is. Op die manier zie ik meteen of ik mij op nieuwe paden begeef of dat ik de wegen (recent) al onder de wielen gehad heb.) kan de track- of reislog nuttig zijn.

Voor "Ik vind dit ook handig als ik routes rijd die ik niet zelf gemaakt heb. Zo kan ik meteen zien of ik (per ongeluk) niet twee keer hetzelfde stuk van de route rijd" heeft hij wellicht weinig of niets aan zijn eigen tracklog, dus hier moet hij zelf zorgen dat het spoor voor de te rijden route in het toestel aanwezig is.
Greetz,

P@trick
Alex Van Vlerken

Alvast bedankt voor jullie reacties! :-)

Even ter verduidelijking: ik bedoel wel degelijk mijn tracklog (reislog in het Nederlands?). Ik spreek dus over het lichtblauwe, dunne lijntje dat verschijnt op de kaart terwijl ik aan het rijden ben. Het gaat niet om een track die ik wil rijden.

In 2014 heb ik een rit gereden met LCVM in het Taunus gebergte (cfr. VoorbeeldRoute). Deze route kruiste 2 x maal (een soort van dubbele 8 dus :oops: )

VoorbeeldRoute 2.jpg
Aangekomen bij het kruispunt aan de Rijn (cfr. VoorbeeldKruispunt) was het erg handig om te zien waar ik die dag al gereden had, want de Navigator V flipte.
VoorbeeldKruispunt2.jpg
Daarom zou ik graag hebben dat het lichtblauwe lijntje terug zichtbaar is bovenop mijn route... :roll:

Ik hoop dat deze aanvulling de zaken al wat duidelijker stelt...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alex Van Vlerken

p@rick schreef:
Man in Black schreef:De kleur van de reislog op de kaart kun je niet in de instellingen veranderen.
Eddy,
Onze topicstarter schrijft wel "tracklog" maar ik vermoed dat hij gewoon het het spoor bedoelt van de route die hij wil rijden, en dat als refentie wil gebruiken voor wanneer hij om welke reden dan ook van de geplande route moet afwijken.
Reislog zichtbaar maken/houden lijkt me eerder verwarrend, het scherm gaat op den duur meer op 'n bord spaghetti lijken. Al ga ik niet ontkennen dat het in sommige gevallen wel eens nuttig kan zijn, maar dan kan je de reislog alsnog even zichtbaar maken
Het reislog op mijn scherm wordt op termijn inderdaad een soort spaghetti ... (Wat mij betreft plezant, trouwens, om te zien waar ik zoal rondhang ... 8-) ) Als het allemaal wat onoverzichtelijk wordt, delete ik mijn tracklog en begin ik met een propere lei.
Man in Black

Probeer de manier eens hoe ik bedoel, dus de opgeslagen tracklogs opslaan als spoor, kleur wijzigen en op kaart laten weergeven.
Lid BMW MC VL.
Alex Van Vlerken

Ik heb het al gemeld op het Waypoint GPS Forum, maar voor diegenen die daar niet vertoeven: het raadsel is opgelost! :grin:

Het reislog was niet zichtbaar bovenop mijn route.
2935197-640.gif
Bij het testen, ben ik op de 3D kaartlagen gebotst.
2937256-640-internet-3.gif
Toen ik de 3D-gebouwen en het 3D-terrein afzette, kreeg ik eindelijk het gewenste resultaat.
2983927-640-internet.gif
Bedankt aan allen de mij geholpen hebben met dit raadsel!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
on6bvk

Re: Navigator V: Tracklog verborgen onder mijn route - opgelost

Bericht door on6bvk »

Hoi,

Mag ik de vraag uitbreiden naar een Navigator 4 en zijn tweelingsbroer de Zumo 660?
Op deze toestellen verschijnt de tracklog ook onder de roze routelijn.
Is er bij deze toestellen ook een mogelijkheid op die tracklog (blauw) bovenop de route lijn te krijgen?
Een instelling om de kaartlagen in te stellen heb ik niet gevonden en zal er waarschijnlijk ook niet zijn.
De 3D kaart uitschakelen biedt geen opslossing.
En inderdaad op mijn oude Zumo 550 zie ik de tracklog wel bovenop de routelijn.

send from a mobile device
Honda Deauville NT700VA 2008 (voor als er zout is gestrooid en als de RT pas gewassen is)
BMW R1200RT 2013
BMW R1200R 2015 (den bike van het vrouwke)
Plaats reactie