Boordstekkers!

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LOMAX

Boordstekkers!

Bericht door LOMAX »

Op deze site vind je de gewone sigarenaanstekerpluggen (in- en opbouw), maar ook het formaat van de boordstekker van BMW. Hier betaal je ongeveer 25 % minder dan bij de BMWdealer zelf voor een "mannetjes-plug" p721. De boordstekker zelf heeft code S722.
http://www.rickdonkers.nl/catalog/index ... 7ab5e4cfad
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Stekker AP013 vermijden, grote brol.
Trikke

Boordstekkers

Bericht door Trikke »

Ok,

De prijs zal misschien 25% minder zijn.
Maar als men enkel de stekker en het stopkontakt bestelt.
Heeft men zowiezo 6 € verzendingskosten.
Weg voordeel !!!!!!!!!
Of zie ik het verkeerd?

Trikke
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Dan wordt het duur, inderdaad. Maar als je, zoals ik, een plug nodig hebt om in de boordstekker te steken om de druppellader aan te sluiten, en nog eentje om de aansluiting van de GPS te maken, plus dan aan de andere kant hiervan nog een gewone sigarenaansteker (opbouw) om de transfo van de Gps in te pluggen (rechtstreeks kan niet, mag geen 12 volt hebben), dan wordt het al minder erg. En de plug die ik bij BMW kocht lijkt mij ook speelgoedspul, helemaal niet wat ik gewoon ben van BMW. Als je dan ook nog de rit moet rekenen (kan natuurlijk lol zijn), dan loopt het al snel op. En bij BMW vind je de gewone sigarenaansteker niet.
En bij de AP013 zeggen ze zelf dat het een low-budget-uitvoering is, zal dus wel een ander woord voor prul zijn :wink:
dirk bruijns
Contacteer:

Ik ken de AP013-uitvoering als de standaard-plastiekerige stekker die bij de meeste speelgoeddingen zit. Lampkes voor in de auto, een goedkoop compressorke, stuff like that. Die rode kop van de AP zit losjes geschroefd op de plastieken behuizing, er is GEEN drukcontact voorzien, de massa-sluiting is enkel een soort opengeplooide paper-clip.

De aansluiting op de motor wordt hier gemaakt met een professionele waterdichte stekker, origineel van fabriek. Enkel plaatsing zelf te arrangeren ... kost 82 euro (Dakar-proof). De stekkers haal ik bij de electronica-shop,kosten 10 euro per stuk, zijn superstevig uitgevoerd, hebben een led-controle, en zijn intern afgezekerd met een zekering naar keuze. Ik heb zelf van een stel een startkabel gemaakt, altijd mee, en ik heb er al menig motor mee gestart. Ge moet het maar meemaken, ergens staan en uw contact te ver omgedraaid, waar en hoe geraakt ge aan die rotbatterij ?
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Bedoel je dat je een stekker op jouw BMW hebt, waarin je een plug steekt met startkabels aan bevestigd? Dan moeten de draden van aan jouw batterij tot aan de stekker toch ook dikker zijn dan de standaard BMW-kabels?
En wat zit er aan de andere kant van de kabel? De gewone universele klemmen? Dit lijkt mij wel ideaal voor als mijn motor niet wil starten. Gewoon plug in stekker, klemmen op reservebatterij (of auto) en starten maar. Want als ik helemaal ingepakt sta, met helm en al op, dan heb ik geen zin meer om zadel er af te sukkelen en klemmen proberen aan te sluiten, zonder al te veel vonken te maken.
Wat bedoel je eigenlijk met "contact te ver omgedraaid, en dan niet aan die batterij geraken?"
dirk bruijns
Contacteer:

Kleine rechtzetting, ik rij niet BMW, dus of de opmerking "contact te ver linksom draaien" , hier ook van tel is, weet ik niet.
Bij vele motoren, contact te ver linksom = standlichten branden.
Overdag , zomers zonnetje , als ge na een uitgebreid terras terugkomt is er niet genoeg jus meer om te starten.
Gesteld dat er een gewillige automobilist zijn startkabels wil gebruiken ... snel effe het batterijcompartiment te bereiken
Daarom, 5 meter kabel, 2x1,5 mm² , en 2 sigarettenaanstekers, langs 1 kant hangen er zelfs nog krokodillen.
Inpluggen ... en dan komt de truc van de foor ... een 10-tal minuten wachten, uwe redder in nood moet zelfs zijn voertuig niet laten draaien.
Starten en wegwezen. De verklaring voor de 1,5mm2 zit hem erin dat je de kabel gebruikt om uw batterij wat bij te laden, NIET om te starten.
Van de moment dat je start komt de eigenlijke startstroom van je eigen batterij, en niet zozeer door de kabel.

1 keer mezelf uit de puree geholpen, en al een tiental collega's langs de baan gedepanneerd.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Is wel een goed idee. En bij BMW rijders onder mekaar heb je zelfs meestal al een boordstekker aanwezig. Als er in het hele gezelschap eentje zo'n kabel meeheeft, kan iedereen hiervan genieten. Maar dan moet je wel een BMW rijder vinden die wil toegeven dat zijn bak niet wil starten :wink: . Net zoals ik steeds zeg dat het aanwezige boordgereedschap niet voor mijn eigen motor is, maar voor anderen met pech te helpen :). En iedereen lacht met mijn joekels van koffers, tot ze er bij een terraspauze allemaal hun handschoenen en andere spullen in komen opbergen.
Bedankt voor de tip, ik ga meteen zo'n kabel maken, ik heb nog wat onderdelen op overschot liggen die heel goed van pas komen...
Danny

Bericht door Danny »

effe duwen en je bent ook weg... 10 seconden i.p.v. 10 minuten en je bent opgewarmd ook...
sleuteltje te ver linksom is wel heeel erg (ahum) dom... :lol: :wink:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Valt dik tegen, dat (alleen) duwen. Koude motor, koude versnellingsbak, de koffers erop (top en zij) en de weg een beetje vettig. Rolt voor geen meter, al lopend de (veel te korte) beentjes erover lukt met die koffers ook al niet, in tweede schuift het achterwiel gewoon over de weg, dus moet je eerst nog naar derde. En ingepakt in volle winterornaat ben ik al niet echt beweeglijk meer. Ik heb een kwartier lopen duwen tot ik een stevige helling vond, en daar was het alles of niks. Want dan was het weer drie kilometer bergop. En zweten dat ik deed. En dan heel bezweet de autostrade op, even uitproberen of rijden zonder scherm echt zoveel verschil maakt. Koppeke vroor vast in mijn helmpje :wink:
Geen turbulentie meer, alleen nog gehijg in de helm te horen :cry:
GSven

Bericht door GSven »

Heb zo eens een RT gestart met luidsprekerkabel.
Niks plugen, krokodil-klemmen.
Wel 2 man nodig, de ene aan den ottoo en de andere moet maar zien dat 'm geen kortsluiting maakt ;)
Kabelke neemt nog minder plaats in dan een plug.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
dirk bruijns
Contacteer:

Valla, mogelijkheden legio.
Het basis-idee blijft toch nog altijd dat we de kabel gebruiken om stroom van de éne baterrij naar de andere te hevelen, en niet om de startmotor te laten draaien.

Stekkers (sigaretten...kroko) zitten erop voor de veiligheid EN het gebruiksgemak. Ik ben geen kenner van de BMW-motoren, maar ik kan best aannemen dat niet elke batterij zomaar te bereiken is zonder iets te demonteren.
Plaats reactie