Aanhangwagen Enkel asser
Moderator: GVN
Aanhangwagen Enkel asser
.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanhangwagen Enkel asser
ik heb een ongeremde enkelasser BW 250cm, de klassieke bakwagen zeg maar
met de GSA er op naar Z Frankrijk gereden, rijdt als een trein.
Voordeel van dat type aanhangwagen is dat die stabieler worden naarmate ze zwaarder geladen zijn owv de torsie as.
Leeg wilt die nogal eens opspringen bij een verkeersdrempel of een diepe put, maar iets of wat van auto merkt daar amper iets van.
Beladen met een paar 100kg geeft dat geen kik.
Zorg dat je minstens een laadbak van 250cm hebt, dan staat het zwaartepunt van je motor tussen de as van de aanhangwagen en de disselkoppeling en heb je voldoende disseldruk. Mijn vorige aanhangwagen was maar 200cm lang en dat gaf problemen met de disseldruk.
Zorgen over een lekke band omdat je maar 1 as hebt? een reservewiel kost amper iets.
Ik heb geen dubbelasser gekocht omdat ik die moeilijker kan maneuvreren als ik hem manueel op zijn plek wil zetten.
verder heeft een dubbelasser geen hoger (wettelijk) laadvermogen dan een enkelasser.
Ik zag dan ook geen enkel voordeel voor een dubbelasser tov een enkelas.
met de GSA er op naar Z Frankrijk gereden, rijdt als een trein.
Voordeel van dat type aanhangwagen is dat die stabieler worden naarmate ze zwaarder geladen zijn owv de torsie as.
Leeg wilt die nogal eens opspringen bij een verkeersdrempel of een diepe put, maar iets of wat van auto merkt daar amper iets van.
Beladen met een paar 100kg geeft dat geen kik.
Zorg dat je minstens een laadbak van 250cm hebt, dan staat het zwaartepunt van je motor tussen de as van de aanhangwagen en de disselkoppeling en heb je voldoende disseldruk. Mijn vorige aanhangwagen was maar 200cm lang en dat gaf problemen met de disseldruk.
Zorgen over een lekke band omdat je maar 1 as hebt? een reservewiel kost amper iets.
Ik heb geen dubbelasser gekocht omdat ik die moeilijker kan maneuvreren als ik hem manueel op zijn plek wil zetten.
verder heeft een dubbelasser geen hoger (wettelijk) laadvermogen dan een enkelasser.
Ik zag dan ook geen enkel voordeel voor een dubbelasser tov een enkelas.
R1200GS LC
Re: Aanhangwagen Enkel asser
.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Dubbelasser heeft een lager nuttig vermogen omdat de dubbele as het gewicht neemt ipv de lading. En de wringmomenten op de assen is groter waardoor er meer kans op slijtage is aan de assen. Aan stabiliteit tijdens het rijden mag het niets schelen, bij laden natuurlijk is wat anders. Eenasser moet aan de trekhaak of hij kipt, dubbel niet!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Zal toch dolle pret zijn om motor af te rijden als dubbele niet aan trekhaak hangt.hla schreef:..... Eenasser moet aan de trekhaak of hij kipt, dubbel niet!
BMW R1100R zonder KFR
Re: Aanhangwagen Enkel asser
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Als de handrem opstaat dat hij niet weg rolt, dan lukt dat wel met een grote aanhanger.
Met een kleine zou ik het ook niet durven proberen
Met een kleine zou ik het ook niet durven proberen
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Je mag dat altijd eens komen voordoen hoor, ik stel mijn dubbelasser daar graag voor ter beschikking...hla schreef:Als de handrem opstaat dat hij niet weg rolt, dan lukt dat wel met een grote aanhanger.
Met een kleine zou ik het ook niet durven proberen
Ik ga er dan wel een filmpje van van maken, als jouw poging dan lukt wordt dat filmpje zeker een internethit !
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Geeft nooit problemen om die er op te zetten, moet daarvoor niet aangekoppeld zijn.
Grtz V
Grtz V
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Stel dat dit losklikt voor een vluchtheuvel dan zie je een motor over uw auto vliegen en vraagt uw vrouw hebben wij ook zo gene?
Neen goed gevonden, Is dit hier in Belgie goedgekeurd?
Neen goed gevonden, Is dit hier in Belgie goedgekeurd?
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen Enkel asser
alfa, ik begrijp Uw vraag niet.alfa schreef:Stel dat dit losklikt voor een vluchtheuvel dan zie je een motor over uw auto vliegen en vraagt uw vrouw hebben wij ook zo gene?
Neen goed gevonden, Is dit hier in Belgie goedgekeurd?
Aan het plaatsen van een moto op een aanhanger is toch niets goed te keuren?!
Zelfs van het vastzetten van lading hebben 95% van de vrachtwagenbestuurders nog nooit gehoord, of toch niet van de wettelijke regels, want die zijn er wel degelijk.
En ook van het rijden met.
Maar een moto erop rijden? Ik vermoed van niet.
En een remork van tegen de 1000 Kg met een loopplank en mogelijks zelfs een verhoogde kaai, daar kun je zeker een moto van 250 kg oprijen zonder dat die moet kippen.
Met een van 250 Kg zou ik het zeker niet aanraden of durven, want die kipt zeker.
En moto's in de breedte zetten gaat ook, maar vergeet dan niet zeer snel te stoppen of hij ligt eraf aan de andere kant. Zien gebeuren!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Ik bedoel het type van deze aanhangwagen, of daar wettelijk mag mee gereden worden op onze wegen ( met variabel laadvlak op as)?
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen Enkel asser
ah, dat!alfa schreef:Ik bedoel het type van deze aanhangwagen, of daar wettelijk mag mee gereden worden op onze wegen ( met variabel laadvlak op as)?
ik weet het niet zeker maar zijn er wel regels tot een laad/rijgewicht van 700 Kg?
Ik dacht van niet. Erboven wel, maar vraag me niet welke want dat weet ik ook niet.
Als iedereen er zelf een in elkaar mag steken en er geen keuring voor nodig is, dan kun je die moeilijk aan regels onderleggen vrees ik!
In België natuurlijk, bet buitenland zou anders kunnen zijn.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Aanhangwagen Enkel asser
.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Mooi toestel.
Maar die zou ik ook zeker aan de dissel hangen om hem te laden.
Te kort en te weinig gewicht vooraan om de moto te compenseren.
Deze 2 hieronder heb ik ooit gehuurd.
Beide enkelassers, maar deden het perfect.
Ook aan de dissel natuurlijk.
Van de 2-asser heb ik geen foto. Was niet van mij of door mij geregeld!
Ik denk dat de nadelen van een dubbelasser moeten kunnen omgezet worden naar "geen nadeel" als je Uw verstand gebruikt en rekening houd met Uw en de beperkingen van de aanhanger.
Moest ik een kopen, ik zou ook voor 2-asser gaan.
Veel reisplezier ermee.
Maar die zou ik ook zeker aan de dissel hangen om hem te laden.
Te kort en te weinig gewicht vooraan om de moto te compenseren.
Deze 2 hieronder heb ik ooit gehuurd.
Beide enkelassers, maar deden het perfect.
Ook aan de dissel natuurlijk.
Van de 2-asser heb ik geen foto. Was niet van mij of door mij geregeld!
Ik denk dat de nadelen van een dubbelasser moeten kunnen omgezet worden naar "geen nadeel" als je Uw verstand gebruikt en rekening houd met Uw en de beperkingen van de aanhanger.
Moest ik een kopen, ik zou ook voor 2-asser gaan.
Veel reisplezier ermee.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Je kunt er ook eentje kopen met steunpoten of steunpoten laten onder zetten als je er al eentje hebt. Dan kan ie ook niet kippen, uiteraard handrem op dan, of blokken tegen de wielen dat ie niet weg rolt.hla schreef:Als de handrem opstaat dat hij niet weg rolt, dan lukt dat wel met een grote aanhanger.
Met een kleine zou ik het ook niet durven proberen
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Inderdaad, uitdraaibare krik.
Daar had ik nog niet aan gedacht en nu ik er wel aan denk, dan is dat toch raar niet?
Mijn 2 campingcars hebben beide van die uitdraaibare steunen, ELKE campingcar die ik de laatste 20 jaar gezien heb heeft die.
En zowat alle caravans ook.
Waarom dan geen op gewone aanhangers?
Op kampeermateriaal staan die voor gebruik op langere termijn.
Maar op korte termijn zijn die evengoed bruikbaar.
Dat zou een verbetering kunnen zijn, toch 2 achteraan.
Daar had ik nog niet aan gedacht en nu ik er wel aan denk, dan is dat toch raar niet?
Mijn 2 campingcars hebben beide van die uitdraaibare steunen, ELKE campingcar die ik de laatste 20 jaar gezien heb heeft die.
En zowat alle caravans ook.
Waarom dan geen op gewone aanhangers?
Op kampeermateriaal staan die voor gebruik op langere termijn.
Maar op korte termijn zijn die evengoed bruikbaar.
Dat zou een verbetering kunnen zijn, toch 2 achteraan.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
- Woonplaats: 3550
- Locatie: Limburg
Re: Aanhangwagen Enkel asser
Voor aanhanwagens met een MTM (maximaal toeglaten massa) van hoogstens 750kg bestaat er een Europees advies dat zegt dat deze moet voorzien zijn van een chassis-nummer en typecertificaat met dito documenten.
Bij nieuwe aanhangwagens van deze categorie zie je dat ook meer en meer.
Het is echter niet verplicht! Dus je kan nog steeds zelf iets in mekaar lassen en perfect legaal gebruiken.
Het is zelfs zo dat je een aanhangwagen met een door de fabrikant bepaalde MTM boven de 750kg perfect kan gebruiken als een onder de 750kg zijnde aanhangwagen, op voorwaarde dat je het typeplaatje verwijderd en de massa in beladen toestand ook effectief onder de 750kg is. Dit kan handig zijn om bv keuring en inschrijving te ontwijken en misschien bij kwesties ivm al dan niet een rijbewijs B+E nodig te hebben.
Let wel goed op met de lokale regels van de landen die je plant te bezoeken! Hierbij gaat het dan niet zo zeer over de manier waarop die gebouwd is, maar over de verkeersregels, regeltjes zoals bv het verwijderen van het disselwiel, enz...
Bij nieuwe aanhangwagens van deze categorie zie je dat ook meer en meer.
Het is echter niet verplicht! Dus je kan nog steeds zelf iets in mekaar lassen en perfect legaal gebruiken.
Het is zelfs zo dat je een aanhangwagen met een door de fabrikant bepaalde MTM boven de 750kg perfect kan gebruiken als een onder de 750kg zijnde aanhangwagen, op voorwaarde dat je het typeplaatje verwijderd en de massa in beladen toestand ook effectief onder de 750kg is. Dit kan handig zijn om bv keuring en inschrijving te ontwijken en misschien bij kwesties ivm al dan niet een rijbewijs B+E nodig te hebben.
Let wel goed op met de lokale regels van de landen die je plant te bezoeken! Hierbij gaat het dan niet zo zeer over de manier waarop die gebouwd is, maar over de verkeersregels, regeltjes zoals bv het verwijderen van het disselwiel, enz...
Momenteel een R100s...