R1100R van 1996 rijdt onregelmatig na lang stilstaan
Moderator: GVN
Re: R1100R van 1996 rijdt onregelmatig na lang stilstaan
Nope, choke staat af.
Mvg
Alain
Mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
Hallo
Heb een paar kilometers gereden: in het begin alles OK maar dan begint hij zich toch terug in te houden en onregelmatig te rijden.
Ik denk dat ik hem mss best eens binnen doe voor een onderhoud.
Mvg
Alain
Heb een paar kilometers gereden: in het begin alles OK maar dan begint hij zich toch terug in te houden en onregelmatig te rijden.
Mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
-
Zolang het geen walvissen aantrekt...... Levertraan is trouwens ook slecht voor walvissen.....Bob schreef:Ja maar toch, dat walvissenvet trekt niet allen vuil aan, het is nog slecht voor die beesten ook
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Ik had dienen indruk al een tijdjeAlainL schreef:Hallo
Mvg
Alain

als je van Eke naar Bazel (tussen antwerpen en Sint-Niklaas, niet dat dorpje in zwitserland....) geraakt wil ik er wel eens naar kijken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hallo Dirk
Zeer vriendelijk bedankt voor je spontaan voorstel waar ik graag was op ingegaan, maar zoals de motor nu rijdt durf ik het niet te riskeren. Nu al begint hij onregelmatig te draaien als hij iets warmer wordt, wat zou hij doen tijdens die afstand...
Ook bedankt voor je talrijke tips ! En ook bedankt aan de andere forumleden !
Mvg
Alain
Zeer vriendelijk bedankt voor je spontaan voorstel waar ik graag was op ingegaan, maar zoals de motor nu rijdt durf ik het niet te riskeren. Nu al begint hij onregelmatig te draaien als hij iets warmer wordt, wat zou hij doen tijdens die afstand...
Ook bedankt voor je talrijke tips ! En ook bedankt aan de andere forumleden !
Mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
-
AlainL,
Kun je nog eens naar iets kijken?
Heb ooit een R1100S gehad en als die warm was begon die ook onregelmatig te draaien en zelfs stilvallen.
Reden:
Een bougie stekker was gebroken en bij koude motor maakte die nog contact maar bij warme motor begon stekker te zwadderen .
Voel eens aan stekkers of die zelfde stijfheid hebben bij koude en warme motor.
Nieuwe stekker en probleem was van de baan .
Kun je nog eens naar iets kijken?
Heb ooit een R1100S gehad en als die warm was begon die ook onregelmatig te draaien en zelfs stilvallen.
Reden:
Een bougie stekker was gebroken en bij koude motor maakte die nog contact maar bij warme motor begon stekker te zwadderen .
Voel eens aan stekkers of die zelfde stijfheid hebben bij koude en warme motor.
Nieuwe stekker en probleem was van de baan .
BMW R1100R zonder KFR
Hallo
Zeker ! Morgen avond na het werk kijk ik het na !
Gtz
Alain
Zeker ! Morgen avond na het werk kijk ik het na !
Gtz
Alain
BMW R1150GS 2002
-
die CO-regelaar,kun je ook op Ohmsewaarde instellen.
een CO van +- 2 = 460 Ohm.en dat is gemeten tussen de 1ste en de 3de pin.
succes!
een CO van +- 2 = 460 Ohm.en dat is gemeten tussen de 1ste en de 3de pin.
succes!
Hallo Frits
De CO-regelaar is dat de TPS of de CO-potmeter ? Tot op heden heb ik enkel metingen op de TPS-stekker gedaan.
Mvg
Alain
De CO-regelaar is dat de TPS of de CO-potmeter ? Tot op heden heb ik enkel metingen op de TPS-stekker gedaan.
Mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
-
Co pot meter, dat ding rechts achter ongeveer boven de rechtse passagier voetsteun, zit in een rubber houder.
Ik had al eens voorgesteld om die los te trekken, dan gebruikt de ECU een standaard waarde waar je motor zeker mee zou blijven draaien. Dacht dat het 1.5 of 1.8 was.
Die dingen durven ook wel eens defect te gaan.
Ik had al eens voorgesteld om die los te trekken, dan gebruikt de ECU een standaard waarde waar je motor zeker mee zou blijven draaien. Dacht dat het 1.5 of 1.8 was.
Die dingen durven ook wel eens defect te gaan.
Alain , de twee foto's op p.1. gepost de 27 ste.!AlainL schreef:Hallo Frits
Mvg
Alain
Hallo
Ik heb eerst de rechter achter beplating afgehaald en de CO-potmeter gelocaliseerd.
Heb dan een paar kilometers gereden.
In het begin reed hij toch nog vrij onregelmatig maar beter dan voor de TPS-regeling. Ik heb dan de CO-stekker eens uitgetrokken en ja, hij reed wat beter.
Ik heb de stekker toen terug verbonden en de CO-meter anderhalve draai tegenwijzerszin gedraaid: reed vrij goed maar toch nog inhoudend.
Aan de bougie-stekkers heb ik niets abnormaals gevonden.
Mijn bougies zijn: NGK BCP7ET !? Hebben 3 koppen. Heb om beurt een bougie uitgenomen tegen de cilinder gehouden en elk vonkt en telkens draait hij op de andere cilinder, dus OK denk ik.
Heb de CO-stekker gemeten op Ohm ts de 1e en 3e stekker en kreeg 228 als waarde. Te weinig ?
Mvg
Alain
Ik heb eerst de rechter achter beplating afgehaald en de CO-potmeter gelocaliseerd.
Heb dan een paar kilometers gereden.
In het begin reed hij toch nog vrij onregelmatig maar beter dan voor de TPS-regeling. Ik heb dan de CO-stekker eens uitgetrokken en ja, hij reed wat beter.
Ik heb de stekker toen terug verbonden en de CO-meter anderhalve draai tegenwijzerszin gedraaid: reed vrij goed maar toch nog inhoudend.
Aan de bougie-stekkers heb ik niets abnormaals gevonden.
Mijn bougies zijn: NGK BCP7ET !? Hebben 3 koppen. Heb om beurt een bougie uitgenomen tegen de cilinder gehouden en elk vonkt en telkens draait hij op de andere cilinder, dus OK denk ik.
Heb de CO-stekker gemeten op Ohm ts de 1e en 3e stekker en kreeg 228 als waarde. Te weinig ?
Mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
-
Bij nul beginnen.
Trek de stekker vd pot meter los en haal zekering 5 eruit gedurende 30 sec. Dan 2x volgas (zonder starten) omdat je TPS zijn waarde kwijt is en een 1100 geen zelflerende functie heeft.
starten en kijken of ie met de pot meter los beter draait. Je hebt dat al eens gedaan, maar zonder reset. CO is nu onveranderd 1.8% ongeveer. Daar moet hij gewoon goed mee draaien. Als hij dan nog inhoud denk ik niet dat het aan de pot meter ligt.
Om het nog wat ingewikkelder te maken maakt het ook nog uit voor de CO of je de code plug er nog in hebt zitten, zekering bak, middenste rij, meest linkse relais. als die er nog inzit trek die er ook eens uit en kijk of het beter is.
Die pot meter is een raar beestje, je kan meten tussen 1-3, tussen 1 en 2 en tussen 2 en 3..... Echte referenties zijn er niet te vinden, iedereen lijkt maar wat te doen met die weerstand. Da's ook de reden waarom ik een Gunson CO meter heb
. Momenteel heb ik niets staan waar ik CO van kan meten en een weerstand meten om je een referentie te bezorgen, de 1100R staat al een tijdje afgebroken en de rest heeft geen pot meter.
Bij het afstellen vd pot meter moet je heel traag draaien en telkens kleine stukjes, geen volle toeren, de moto reageert zeer traag op de meter, het duurt even voor het veranderde signaal wordt opgepikt blijkbaar. In principe als je heel traag draait (maar wel toeren tellen voor je referentie punt) zou je na verloop van tijd een hogere relanti moeten krijgen, dan staat ie (te) rijk. zo moet ie een pak beter draaien maar zal hij meer verbruiken, naar benz stinken en je bougies gaan zwart staan. Dan moet je een klein tikje terug, mss max 1/4 toer, niet meer.Begint hij te ploffen dan staat ie te arm (of te rijk, in ieder geval niet goed
)
en als ie goed blijft draaien meet je nog eens weerstand tussen 1en 3, 1en 2 en 2 en 3 en laat dat eens weten.
Maar ging je hem niet binnen doen voor onderhoud? en nu ben je weer bezig....
Trek de stekker vd pot meter los en haal zekering 5 eruit gedurende 30 sec. Dan 2x volgas (zonder starten) omdat je TPS zijn waarde kwijt is en een 1100 geen zelflerende functie heeft.
starten en kijken of ie met de pot meter los beter draait. Je hebt dat al eens gedaan, maar zonder reset. CO is nu onveranderd 1.8% ongeveer. Daar moet hij gewoon goed mee draaien. Als hij dan nog inhoud denk ik niet dat het aan de pot meter ligt.
Om het nog wat ingewikkelder te maken maakt het ook nog uit voor de CO of je de code plug er nog in hebt zitten, zekering bak, middenste rij, meest linkse relais. als die er nog inzit trek die er ook eens uit en kijk of het beter is.
Die pot meter is een raar beestje, je kan meten tussen 1-3, tussen 1 en 2 en tussen 2 en 3..... Echte referenties zijn er niet te vinden, iedereen lijkt maar wat te doen met die weerstand. Da's ook de reden waarom ik een Gunson CO meter heb

Bij het afstellen vd pot meter moet je heel traag draaien en telkens kleine stukjes, geen volle toeren, de moto reageert zeer traag op de meter, het duurt even voor het veranderde signaal wordt opgepikt blijkbaar. In principe als je heel traag draait (maar wel toeren tellen voor je referentie punt) zou je na verloop van tijd een hogere relanti moeten krijgen, dan staat ie (te) rijk. zo moet ie een pak beter draaien maar zal hij meer verbruiken, naar benz stinken en je bougies gaan zwart staan. Dan moet je een klein tikje terug, mss max 1/4 toer, niet meer.Begint hij te ploffen dan staat ie te arm (of te rijk, in ieder geval niet goed

en als ie goed blijft draaien meet je nog eens weerstand tussen 1en 3, 1en 2 en 2 en 3 en laat dat eens weten.

-
Als ik een CO juist zet met een CO-meter,daarna meet ik de Ohmse-weerstand tussen 1 en 3 die is meestal 460 bij CO-op 2%.Dirk Pauwels schreef: Bij het afstellen vd pot meter moet je heel traag draaien en telkens kleine stukjes, geen volle toeren, de moto reageert zeer traag op de meter, het duurt even voor het veranderde signaal wordt opgepikt blijkbaar. In principe als je heel traag draait (maar wel toeren tellen voor je referentie punt) zou je na verloop van tijd een hogere relanti moeten krijgen, dan staat ie (te) rijk. zo moet ie een pak beter draaien maar zal hij meer verbruiken, naar benz stinken en je bougies gaan zwart staan. Dan moet je een klein tikje terug, mss max 1/4 toer, niet meer.Begint hij te ploffen dan staat ie te arm (of te rijk, in ieder geval niet goed)
Dus als ik een nieuwe CO-pot plaats,zet ik die eerst op 460 Ohm en dan staat de CO meestal al goed v/d 1ste keer.
Maar die word steeds gecheckt met het CO-toestel natuurlijk.
Laatst gewijzigd door frits-motaar op 02 jul 2016, 06:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Das een goeie referentie. Als je op internet zoekt vind je vanalles terug gaande van 200 tot 1000
Ik ga er eens opletten als ik nog eentje met een pot meter binnenkrijg. (of als mijnen eigen 1100R ooit terug in elkaar geraakt
)

Ik ga er eens opletten als ik nog eentje met een pot meter binnenkrijg. (of als mijnen eigen 1100R ooit terug in elkaar geraakt

-
@Dirk Pauwels : ik heb een R1100RS van 1995 met potmeter dus........?
(draait volgens mij redelijk goed na zelfafstelling)
(draait volgens mij redelijk goed na zelfafstelling)
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
'UNITED WE CONQUER'
-
Meet anders de weerstand eens tussen de contacten en laat het weten, kan Alain mss nog gebruiken om de zijne af te stellen.
Kga de pot meter van mijne 1100R ook nog eens doormeten.
Kga de pot meter van mijne 1100R ook nog eens doormeten.
-
Ik heb daar geen apparatuur voor, regel enkel kleppen en syncro! Verbruik tussen 5 en 6 l/100 km.
Kalken is niet zo ver van Bazel, dus... ?
Kalken is niet zo ver van Bazel, dus... ?
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
'UNITED WE CONQUER'
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
'UNITED WE CONQUER'
Hallo
Na nog wat aanpassingen van de Co-meter maar die niet het verhoopte resultaat gaven, heb ik hulp gekregen van forumlid Kristof uit Gentbrugge. Hij heeft in een uurtje tijd heel wat nagezien en bijgesteld (TPS, CO-meter, ontsteking, synchro, ontkoppeling, ...) en testgereden. En inderdaad het heeft de motor deugd gedaan. Kristof heeft ook gewaar geworden dat de 1100R zich soms wat inhoudt/verslikt maar dit zou deels toch liggen aan het feit dat hij anderhalf jaar stil heeft gestaan, de aangewezen remedie is er mee te rijden zodat hij terug losser komt.
Voor mij is het mijn eerste boxer na een paar K100's en een 10-tal Japs, ik moet hem echt nog leren kennen !
In elk geval rijdt hij al stukken beter dan een week geleden, dank aan allen en zeker aan Kristof !
Gtz
Alain
Na nog wat aanpassingen van de Co-meter maar die niet het verhoopte resultaat gaven, heb ik hulp gekregen van forumlid Kristof uit Gentbrugge. Hij heeft in een uurtje tijd heel wat nagezien en bijgesteld (TPS, CO-meter, ontsteking, synchro, ontkoppeling, ...) en testgereden. En inderdaad het heeft de motor deugd gedaan. Kristof heeft ook gewaar geworden dat de 1100R zich soms wat inhoudt/verslikt maar dit zou deels toch liggen aan het feit dat hij anderhalf jaar stil heeft gestaan, de aangewezen remedie is er mee te rijden zodat hij terug losser komt.
Voor mij is het mijn eerste boxer na een paar K100's en een 10-tal Japs, ik moet hem echt nog leren kennen !
In elk geval rijdt hij al stukken beter dan een week geleden, dank aan allen en zeker aan Kristof !
Gtz
Alain
BMW R1150GS 2002
-
Heb een R1100R die 16,5 jaar heeft stilgestaan en rijdt als een Jap.
De 3 mass pinnen staan te ver en ontsteking slaat al eens over.
Neem een gewone standaard bougie en het overslaan is weg
BCP7ES en op 0,6 zetten
De 3 mass pinnen staan te ver en ontsteking slaat al eens over.
Neem een gewone standaard bougie en het overslaan is weg
BCP7ES en op 0,6 zetten
BMW R1100R zonder KFR
Hallo
Om alle voorstellen te testen, heb ik deze NM bij RAD Drongen 2x NGK BCP7ES bougies gekocht. Zodra ik kan test ik deze uit.
Gtz
Alain
Om alle voorstellen te testen, heb ik deze NM bij RAD Drongen 2x NGK BCP7ES bougies gekocht. Zodra ik kan test ik deze uit.
Gtz
Alain
BMW R1150GS 2002
Das raar , heb die van de r850r nagemeten en kwam met analoge en digitale meter aan waarden rond de 960 ohm.frits-motaar schreef:Als ik een CO juist zet met een CO-meter,daarna meet ik de Ohmse-weerstand tussen 1 en 3 die is meestal 460 bij CO-op 2%.Dirk Pauwels schreef: Bij het afstellen vd pot meter moet je heel traag draaien en telkens kleine stukjes, geen volle toeren, de moto reageert zeer traag op de meter, het duurt even voor het veranderde signaal wordt opgepikt blijkbaar. In principe als je heel traag draait (maar wel toeren tellen voor je referentie punt) zou je na verloop van tijd een hogere relanti moeten krijgen, dan staat ie (te) rijk. zo moet ie een pak beter draaien maar zal hij meer verbruiken, naar benz stinken en je bougies gaan zwart staan. Dan moet je een klein tikje terug, mss max 1/4 toer, niet meer.Begint hij te ploffen dan staat ie te arm (of te rijk, in ieder geval niet goed)
Dus als ik een nieuwe CO-pot plaats,zet ik die eerst op 460 Ohm en dan staat de CO meestal al goed v/d 1ste keer.
Maar die word steeds gecheckt met het CO-toestel natuurlijk.
-
dan zal uwe CO veel te hoog staan zeker.....
Veel kans maar mijn bougies zien er wel gezond uit , verbruikt niet buitensporig veel en vraag mij af of de waarde van die CO potmeters van fabriek af ingesteld worden naargelang het type (longinhoud) van 't machien ?frits-motaar schreef:dan zal uwe CO veel te hoog staan zeker.....
Kzou hem is ergens op CO moeten laten testen.
De enige goeie manier is wat er uit de uitlaat komt... de rest is een eventuele basis maar zeker geen referentie.
stop ergens in een (auto/motor) garage en laat (of regel zelf) de CO even.
't zijn geen toeren die ge aan dat vijske moet draaien he, kleine subtiele correcties zijn meestal genoeg.
stop ergens in een (auto/motor) garage en laat (of regel zelf) de CO even.
't zijn geen toeren die ge aan dat vijske moet draaien he, kleine subtiele correcties zijn meestal genoeg.