voorvorken R1100R vernieuwen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bob321

voorvorken R1100R vernieuwen

Bericht door Bob321 »

De vorkbenen van BMW zijn van aluminium welke (misschien is het een verkeerd woord) 'geverfd' zijn.
Ik bemerk bij veel motorfietsen dat deze er door het gebruik (steenslag,...) 'verweerd/afgeleefd' beginnen uitzien.
Het poetsen met een product voor aluminium geeft natuurlijk geen goed resultaat gezien de 'toplaag' er af is.
Bij mijn R1100R valt dit nog goed mee maar ik zou het heel leuk vinden moest ik ze terug in nieuwstaat krijgen :grin:

Is er een mogelijkheid om deze te 'herschilderen', en zo ja, is dit iets wat je zelf kan doen ? (weet iemand de naam van het juiste procedé ?)
Zo neen, waar laat je dit doen en heeft iemand een idee van de kostprijs ?

Het uitbouwen en hermontage doe ik uiteraard zelf.
Dirk Pauwels

Re: voorvorken R1100R vernieuwen

Bericht door Dirk Pauwels »

Onderpoten demonteren, dichtingen eruit. Met een schuurmatje opschuren, loszittende verf eraf. Goed ontvetten. Dan kan je bv zinkspray gebruiken als grondverf, voor alu toch nog altijd wat betere hechting dan gewone grondverf vind ik.
Dan motip wheelspray zilver als je het min of meer orig wil houden, of zwart bv, ook mooi.
Dunne laagjes, ongeveer minuutje tussen elke laag. als je de verf laat drogen ga je ze in principe voor de volgende laag terug wat mat moeten zetten. Ivm steenslag ed zou ik toch een paar keer laten drogen, licht schuren en opnieuw paar laagjes. Ben je hoogstwaarschijnlijk een 25€ kwijt aan verf.
Je kan ze natuurlijk ook gewoon laten sodastralen en coaten, wel op letten dat ze goed afgesloten zijn dan. kost iets van een 100-150€. Waarschijnlijk wel robuuster dan gewoon spuiten.
Daarna nieuwe dichtingen, olie, monteren en ontluchten.
Idem voor de brug aan de butee, die heft meestal ook wat last van oxidatie/steenslag. Butee kan je lten zitten, is moeilijk los te krijgen, goed afplakken en spuiten. Als je laat stralen moet hij best wel los.
Ik kan je nu al zeggen dat het boutje op de linkse poot waar het beugeltje vd remleiding opzit, wss niet los zal gaan, is een klein plat inbusje en zit meestal vastgeoxideerd. Moet bijna altijd uitgeboord worden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Michelleke

Bericht door Michelleke »

Bij een zaak voor auto onderdelen en spuitlakken een bus verf laten aanmaken:
De originele kleur is weissaluminium metallic RAL 9006
Ik heb deze bij Brems in tienen laten maken en heb ze voor vorkpoten alsook de cardan gebruikt. Perfecte match
Achteraf nog met een compatibele vernis afwerken.
Voor alu bestaat er een passende primer van Motip: 1K primer voor aluminium
R1200GSLC / K1200RS
Bob321

Bericht door Bob321 »

Dirk, Michelleke,

Bedankt voor de goede tips en info.
Is waarschijnlijk een jobke voor deze winter (er moet toch nieuwe vorkolie in)
Dirk Pauwels

Voor de vork hoef je geen dure vorkolie te gebruiken, het mag wel natuurlijk, maar Dexron ATF doet het hem ook en voor veel minder geld.
die olie doet niets anders dan de geleide bussen smeren en heeft slechts een heel minieme, primitieve demping functie, gewoon een gaatje in het binnenste vorkbeen, Geen cartridges of andere ingewikkelde toestanden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bob321

Bericht door Bob321 »

:grin: :grin: :grin:

@Dirk,
Je sprak over ontluchten van de vorkbenen bij montage. Hoe doe je dat ?
(Heb op Youtube een filmpje gezien van iemand welke bij montage van de vorkpoten een koordje tussen de dichtingen stak om zo 'te ontluchtern' tijdens het ineen schuiven)
Dirk Pauwels

Bovenaan het vorkbeen, net onder de kroonplaat, onder een plastic hoes (als die er nog opzit), zit een klein inbusje. Je zal het been mss wat moeten verdraaien om het te zien. Eens gemonteerd, gebruik ik een afgezaagd inbus sleuteltje om dit inbusje even te lossen, dan is hij ontlucht.
Plaats reactie