R1100R van 1996 rijdt onregelmatig na lang stilstaan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

alfa

Re: R1100R van 1996 rijdt onregelmatig na lang stilstaan

Bericht door alfa »

CO regeling is niet meer dan een bijsturing aan motorunit van het TPS signaal voor injectors waardoor die iets meer of minder lang open blijven (debiet )
Zoals hier al aangegeven rijk of arm mengsel .
Doe dit met een CO meting , en niet met ohm stelling want dat is maar een indicatie.
De ohm waarde van TPS moet eerst op punt staan, daar nog aan prutsen na CO meting zal het mengsel terug doen veranderen.
Ik denk dat je toch een motor wilt zonder KFR :-) oei dat laatste had ik beter niet geschreven.

éénmaal dat op punt staat kan de temperatuursensor in luchtfilter de CO waarden op punt houden door benzine debiet te(*) verhogen of te verlagen wanneer er meer of minder (**)zuurstof in lucht zit.
* injectors magneten blijven langer of korter open.
** in 1 m 3 lucht bij 5 C° zit meer zuurstof in dan bij 30C°
Alles begint bij juiste benzine druk , TPS signaal en juiste ontsteking de rest is fijn regeling voor het juiste mengsel.
BMW R1100R zonder KFR
AlainL

Bericht door AlainL »

Hallo

Heb een testrit gedaan met de nwe BCP7ES bougies. Ja, ik kon langer rijden vooraleer ik de eerste inhoudingen kan ervaren, maar helaas die kwamen er toch nog door. Ik kan naar 120km/uur doortrekken als ik het langzaam doe, als ik het met een vlugge polsbeweging wil doen, weigert hij.

Ik tracht in de komende dagen wat langere ritten te doen om hem terug wat "losser" te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte.

Gtz
Alain
BMW R1150GS 2002
alfa

Bericht door alfa »

Welke olie zit erop? en hoeveel aan het peilglas?
Op welke toeren krijgt die zijn kuren?
Als je goed doortrekt is dit ook zo?
Ik heb een vermoeden dat er vuil voor injectors zit( door het ontbreken in begin van benzinefilter.
Bij lichte opbouw komt benzine geleidelijk, maar bij plotse draai aan het gas komt het dan voor?
Indien ja , niet twijfelen vuil voor injectors .
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Ik heb een vermoeden dat er vuil voor injectors zit( door het ontbreken in begin van benzinefilter.
Bij lichte opbouw komt benzine geleidelijk, maar bij plotse draai aan het gas komt het dan voor?
Indien ja , niet twijfelen vuil voor injectors .
Ga u voor ene keer gelijk moeten geven :mrgreen: , was ook mij opinie na dat Alain bij mij is geweest.
Die motor heeft lang niet gelopen, benzinetank stinkt nog naar oude benzine. Alain ging een injectorcleaner in de tank gooien en rijden moet hij dan doen. Volgens mij gaat het zichzelf grotendeels oplossen , na 1000 km ,kleppen stellen, motorolie + filter, benzinefilter en hij kan bollen. Ge voelt als je er mee rijd dat die motor lam is van stil te staan. Bij het echt doortrekken zit er een zak in het vermogen, duidelijk een benzinetoevoerprobleem (scrablewoordje :) ) .Afwachten wat het geeft na een 1000 km .

suc6 :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Kan best zijn dat die moto dat probleem daarvoor ook al had en dat ze daarom de filter eruit hebben gehaald. Om te testen, wss daarna zelfde probleem gehad en nooit meer een filter ingeraakt....
Ik zou de injecteurs er eens afhalen, kijken of je iets van vervuiling ziet, eventueel proberen reinigen door een nachtje in injectie cleaner te leggen en door te blazen met de compressor. Ik heb wel andere injecteurs liggen als je er wil proberen.
Met de injecteurs eraf en de open leiding door een gaatje in het deksel in een glazen pot, zet uw contact eens op, er zou dan wat benzine moeten uitkomen, eens kijken of daar vuil inzit. (zit 3 bar op dus voorzichtig en snel contact terug af eens je benzine hebt)
Kent fuelguard heb ik als reiniger de beste ervaringen mee. krachtiger, geconcentreerder dan de cleaners van Bardahl of wynn's. litertje of 5, max 10 tanken, superplus, daar heel flesje kent in gooien en eens stevig aan de gas gaan hangen.
Injectors hebben ook geen eeuwig leven en die loodvrije benzine heeft de neiging om te gaan "gommen" na lang stilstaan, dus kan best dat frisse injecteurs wat beterschap geven. Bij carburateurs is het zelfs vaak weggooien omdat kanaaltjes dicht komen en die krijg je zelfs met ultrasoon reinigen niet meer open.
Als hij bolt mag je altijd eens afkomen, dan proberen we die andere injecteurs es.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
AlainL

Bericht door AlainL »

Hallo

Thnx voor jullie tips, ik ga deze in de komende weken één na één opvolgen.

Ik hou jullie op de hoogte !

Gtz
Alain
BMW R1150GS 2002
Pol

Bericht door Pol »

frits-motaar schreef:dan zal uwe CO veel te hoog staan zeker.....
Daarnet heeft de moto toch wel enkele minuten aan een Bosch toestel gehangen in een garage.

Gasmengselverhouding iets boven de 13,?? op 1.
Lambda meting 1004 (alhoewel er geen sondes insteken en ik weet niet welke eenheden dat waren) geeft het toestel toch dat getal aan.
CO niet eens 0,4%
O2 weet ik niet meer
Te arm mengsel volgens de mechanieker (hij rijdt sinds 2005 met een 1200Gs en zit meer dan dertig jaren in 't vak)

CO potmeter een volle toer naar links:
Gasmengselverhouding naar 14,?? op 1
Lambdameting gezakt naar 996
CO al over de 0,4% (dus al iets rijker).

heb hem 2* gevraagd of die CO waarden weldegelijk onder de 1% weergegeven werden!! (ging tot 3 cijfers na de komma.)
Zal eerstdaags een nieuwe ohmse weerstand meten.
Duurt maar enkele min. maar geen goesting meer ,pfuuuu

Metingen uitgevoerd aan ralenti 1150 tr/min en met klapperend rechter gasklephuis.
Pol

Bericht door Pol »

Iemand een gedacht waarom er een 970 getal op die potmeter gedrukt staat.?
AlainL

Bericht door AlainL »

Hallo

Heb dit weekend een tank met injectorreiniger bijna leeg gereden en de R1100R rijdt nu prima ! Van inhouden/onregelmatigheden geen spoor meer !

Bedankt aan allen voor de goede tips en helpende handen !

Mvg
Alain
BMW R1150GS 2002
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

das goe nieuws voor nen maandagmorgen.
Ik zou wel na enkele tankbeurten de benzinefilter terug vervangen .
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
alfa

Bericht door alfa »

Ik heb het blokje in zekeringkastje van CO afstelling eens verkeerd ingestoken(CO pot buiten werking) met gevolg ralenti 1400 toeren.
Maar eigenlijk reed die wel lekker.
BMW R1100R zonder KFR
frits-motaar

Bericht door frits-motaar »

mijn r1100rt is ook terug in het verkeer,na 15 maanden stilstand!
de tank had ik wel leeggemaakt,en om de maand de batterij een weekendje aangehangen en de motor eens laten rond draaien om de olie overal te laten rondgaan.
Dus nu na 15 maanden: verse benzine erin en pop v/d 1ste slag ingang!
En nog even soepel en krachtig zoals voorheen :wink:
alfa

Bericht door alfa »

@ AlainL
Is uwe brommer al wat losser?
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Mss al total loss ondertussen.... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
AlainL

Bericht door AlainL »

Hallo

Total loss, spaar me daarvan ?! Nee hoor ! Hij rijdt nog steeds OK !

Ik heb me intussen een K100RS 1984 bij gekocht. Die stond ook al anderhalf jaar stil, heb de benzinepomp opengedaan en de smurrie uitgehaald, tevens alle vloeistoffen en filters vervangen: hij start nu terug perfect.

Gtz
Alain
BMW R1150GS 2002
Plaats reactie