Ik las in de M&T (editie augustus) een kort artikel dat vanaf januari '17 de euro 95 integraal wordt vervangen door E10 (mengsel van benzine en ethanol). Op dit mengsel zullen een aantal oudere motoren niet goed draaien en moeten overschakelen op de euro 98 welke wel beschikbaar blijft (maar natuurlijk duurder is).
Er zou ook een lijst van de constructeurs verschijnen waar in staat vermeld op je motor al dan niet met dit mengsel kan rijden.
Hoe komt het dat 'oudere' motoren niet goed zullen draaien op dit soort brandstof ?
Valt dit op te lossen met enkele aanpassingen (bvb andere bougies,....) ?
Waarom de omschakeling naar E10 ?
Is deze lijst van de constructeurs al ergens beschikbaar ?
nieuwe benziene
Moderator: GVN
Re: nieuwe benziene
Hier alvast een deel van de antwoorden. 
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/ ... f-10114350" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/ ... f-10114350" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: nieuwe benziene
Als je afwisselt met bv 98 zal het vast niet zo erg zijn. Ik tank het nooit als ik een ander alternatief heb. De schadelijke gevolgen op lange termijn zijn nog altijd niet duidelijk bewezen, maar er is ook nog niet bewezen dat het op lange termijn absoluut onschadelijk is voor je motor. Wat kan het tenslotte een fabrikant schelen als je motor na 100k E10 tanken in de prak draait, bewijs dan maar eens dat het door de E10 komt...
Het is slecht voor de kleppen, en het vreet rubber aan. dus een motor (of auto) wegzetten met een volle tank E10 is geen goed idee.
Het is geen populaire brandstof, ondanks de iets lagere prijs en de reden dat het beter zou zijn voor het milieu lijkt mij een drogreden, de echte reden dat men wil dat we het gebruiken is dat het goedkoper te maken is, dus de fabrikanten verdienen er meer aan.
Het is slecht voor de kleppen, en het vreet rubber aan. dus een motor (of auto) wegzetten met een volle tank E10 is geen goed idee.
Het is geen populaire brandstof, ondanks de iets lagere prijs en de reden dat het beter zou zijn voor het milieu lijkt mij een drogreden, de echte reden dat men wil dat we het gebruiken is dat het goedkoper te maken is, dus de fabrikanten verdienen er meer aan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: nieuwe benziene
Juiste analyse van Dirk, lees ook eens onder topic techniek bij "stilvallen motor" (dit probleem wordt er niet beter op
)

R100RS/R100R Mystic
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: nieuwe benziene
E10 slaat op de toevoeging van 10% ethanol aan de benzine (bio ethanol).
Bij oudere motoren zijn het de rubberen leidingen en dichtingen van carburator en benzinepomp die hier slecht tegen kunnen.
Ook een nevenverschijnsel van ethanol is dat het water aantrekt waardoor de benzine nog vlugger veroudert
Bij oudere motoren zijn het de rubberen leidingen en dichtingen van carburator en benzinepomp die hier slecht tegen kunnen.
Ook een nevenverschijnsel van ethanol is dat het water aantrekt waardoor de benzine nog vlugger veroudert
R1200GSLC / K1200RS
Re: nieuwe benziene
Idd, waar je vroeger nog binnen de zomer/wintermarge zat (dus +/- 6 maand), dreigt dit nu 3 maand te worden!!!
R100RS/R100R Mystic