Is dit in orde voor de mannen in 't blauw?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WIMGSA1200

Is dit in orde voor de mannen in 't blauw?

Bericht door WIMGSA1200 »

Ik heb 2 "mistlampen" onder de pinkers van mijne gs 1100 is dit eigenlijk wettelijk in orde, ze branden altijd, samen met 't standlicht.... :shock:

Mag ik mijn achterlicht vervangen door een zelf gemaakt exemplaar met ledjes? :evil:

ik vraag dit omdat ze hier in hasselt naar 't schijnt strenger gaan optreden tegen de verlichting van auto's en dus waar schijnlijk ook van mottos
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Geerty

Bericht door Geerty »

De installatie van lichten valt onder "technische eisen". Op de technische eisen voor auto's kan men niet verbaliseren, hetgeen je blijkbaar vreest, daar je met een MOTO rondknalt. Er kan wel geverbaliseerd worde op de techische eisen voor motorfietsen ( 10/10/74). Dit stelt in art. 14§9 : de bovenzijde van het voormistlicht van het lichtdoorlatend gedeelte mag niet hoger zijn dan dat van het mislicht. Hier zit het wel nog snor voor je denk ik... MAAR !!!! Met art. 30.1 van het KB 1/12/75 (wegcode) heb je ALTIJD prijs, want " Voormistlichten mogen slechts gebruikt gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle rege". Aangezien deze bij jou steeds branden ... :twisted: :twisted:
Geerty

Bericht door Geerty »

Typfoutje :oops: :oops: Bovenzijde van het lichtdoorlatend gedeelte van het mistlicht mag niet hoger zijn dan dat van het DIMLICHT
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Een overtreding voor het onrechtmatig gebruik van mistlichten kan je 175 euro kosten, maar zowat alle politieambtenaren in België vinden dat schandalig veel geld en ik denk niet dat daar veel voor geschreven wordt.
asterix
Contacteer:

Bericht door asterix »

Flat Twin Power schreef:Een overtreding voor het onrechtmatig gebruik van mistlichten kan je 175 euro kosten, maar zowat alle politieambtenaren in België vinden dat schandalig veel geld en ik denk niet dat daar veel voor geschreven wordt.
af en toe wel
een buur van mij kreeg een tweetal weken geleden hiervoor een bekeuring, zware overtreding 2de graad
omdat de mistlichtjes vooraan van zijn auto branden (vooraan, dus, verblind wel niet hé)
ik weet het, vele puntje puntje puntje rijders rijden ermee om te showen, (maar is zijn slag nu niet, swat)

onze tactiek, trekken tot 31 maart 06
dan gaat de (nog maar eens) vernieuwe wegcode in voege, en wat zien we, is overtreding graad 1 geworden (nu gekend als 'gewone overtreding")

en dan voor deze nieuwe strafmaat een minnelijke schikking proberen vast te krijgen (of helemaal niets natuurlijk)
Frank E
Contacteer:

Bericht door Frank E »

Flat Twin Power schreef:Een overtreding voor het onrechtmatig gebruik van mistlichten kan je 175 euro kosten, maar zowat alle politieambtenaren in België vinden dat schandalig veel geld en ik denk niet dat daar veel voor geschreven wordt.
Lap :( Ik heb een hekel aan mensen die hun mistlichten onnodig laten branden.

Nu gaan ze eindelijk controles voeren maar nu vinden ze de boetes weer te hoog. :evil:
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik moet zeggen dat ik het daar ook nie zo op begrepen heb. Auto's hebben al meer dan voldoende licht vooraan. Nu iedereen te pas en te onpas met de mistlichten rijdt zijn wij motards nog meer onzichtbaar geworden ... :?
Trouwens, mistlichten vooraan verblinden wel degelijk ! Rijdt maar eens op een baantje boeren buiten in den donker als daar geen straatverlichting is (en die zijn er nog veel). Als er dan zo ene met mistlichten langs de andere kant rijd dan weet ge het wel :evil:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
JohanGS

Bericht door JohanGS »

Frank E schreef:
Lap :( Ik heb een hekel aan mensen die hun mistlichten onnodig laten branden.

Nu gaan ze eindelijk controles voeren maar nu vinden ze de boetes weer te hoog. :evil:
Ik haat da ook van die mistlampen die branden op nen otto omdat ze da schoon vinden, soms staan die echt verblindend opgesteld hatelijk gewoon.
Snachts krijgen zo gasten van mij mijn phare te zien :mrgreen:

Sommige slagen er zelfs in mee hun achtermistlicht te rijden in den klare :shock:

:wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Het kan inderdaad knap vervelend zijn, maar een boete van 175 euro. Is dat nodig.
Als je weet dat door het rood rijden ook 175 euro is dan zouden ze best hun tarieven eens herbekijken.
Soit, vanaf 31/3 komen er weeral nieuwe tarieven, afwachten dus.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

uit eigen ervaring: parkeren dichter dan 15m voor of achter paal van bushalte= zware overtreding = 150 euro

ben dus zware verkeerscrimineel :shock:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
LucVH

Bericht door LucVH »

of het moet nen ambetanten chauffeur zijn :wink:
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Misschien niet zo direct aan de orde, maar ik zie toch een groot aantal motorfietsen die met een mistlamp zijn uitgerust. Meestal klassieke lampen, maar ik heb er ook al met LED-technologie gezien.
Denk maar aan de motoren van politie en VAB-VTB, die RT's hebben bijna allemaal een optionele mistlamp. Zeker een aanrader !
Vooraan, extra verlichting zowel verstralers of mistlampen, mits correct gebruik is dat zeker ook aan te bevelen.

Ik ben trouwens voor een actie "zichtbaarheid", zowel actief als passief.
Denk maar aan retroreflecterend materiaal, ik heb hier op dit forum als prachtige staaltjes gezien, klaar voor productie als het ware.

Als je met de wagen onderweg bent, let maar eens op collega-motorrijders, hoe het gesteld is met 'passieve' zichtbaarheid in het donker.

In de marge , het februari-nummer van M&T met een reportage over reflecterend materiaal.
Tino

Re: Is dit in orde voor de mannen in 't blauw?

Bericht door Tino »

WIMGS1100 schreef:
Mag ik mijn achterlicht vervangen door een zelf gemaakt exemplaar met ledjes? :evil:

ik vraag dit omdat ze hier in hasselt naar 't schijnt strenger gaan optreden tegen de verlichting van auto's en dus waar schijnlijk ook van mottos
Hey Hasselaar,

Ik heb een extra streepje rode LED's gemonteerd onder mijn nummerplaat en aangesloten op mijn stoplicht.
Ik denk wel dat dat mag, want men verkoopt toch nummerplaathouders met zo'n dingen erin. oa bij motorhuis Hasselt.

mvmg

Tino
Relax

Bericht door Relax »

Flat Twin of Harald zullen da wel 'ns opzoeken, maar jouw argument snijdt geen hout.
Men verkoopt ook wapens, maar...
Men verkoopt ook drugs (al dan niet gelegaliseerd), maar...
Men verkoopt ook snuff movies, maar....

Mijn auto kan 290, hij is me zo verkocht, maar...
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Relax schreef:
Mijn auto kan 290, hij is me zo verkocht, maar...
Yeah right :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Fox30

Bericht door Fox30 »

Zou het kunnen dat hier mistlichten en verstralers over dezelfde kam worden geschoren?
Mistlichten schijnen, mits goeg geplaatst, naar beneden en verlichten het asfalt. Dit is nodig want als een lamp recht naar voor schijnt in de mist, zie je zelf ook niets meer door de weerspiegeling van het licht op alle mistdeeltjes. Tegen de grond is er geen mist (waterdeeltjes). Daarom schijnen mistlampen "onder" de mist door.
Verstralers daarentegen zijn gemaakt om samen met de pharen veel licht te geven recht vooruit.Mistlampen, die op auto's worden geplaatst staan ook altijd onderaan de bumper, terwijl verstralers meestal tussen de grote lichten staan.
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Fox30 schreef:Zou het kunnen dat hier mistlichten en verstralers over dezelfde kam worden geschoren?
Mistlichten schijnen, mits goeg geplaatst, naar beneden en verlichten het asfalt. Dit is nodig want als een lamp recht naar voor schijnt in de mist, zie je zelf ook niets meer door de weerspiegeling van het licht op alle mistdeeltjes. Tegen de grond is er geen mist (waterdeeltjes). Daarom schijnen mistlampen "onder" de mist door.
Verstralers daarentegen zijn gemaakt om samen met de pharen veel licht te geven recht vooruit.Mistlampen, die op auto's worden geplaatst staan ook altijd onderaan de bumper, terwijl verstralers meestal tussen de grote lichten staan.
In theorie klopt dit allemaal, maar degenen die het meest rondrijden met mistlampen aan zijn de johnny's die ze dikwijls zelf op hun bolide gemonteerd hebben en die schijnen alle kanten uit behalve waar ze moeten schijnen...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Plaats reactie