Dag 4, nogmaals een serieuze poeier qua km en aantal bochten. Klapper op de vuurpijl: de Nivolet! Via de Grand St.Bernard dan naar Zwitserland en daar nog wat passen meepikken: Simplon (up & same way down), Furka, Oberalp, Grimsel, Susten. Slapen zou ik doen in de buurt van het 4-woudstedenmeer, maar deze keer niet in een tent maar als gast van boerin Verena die haar zolderkamer verhuurt. 't Zal me benieuwen. Maar éérst fahren!!
Vertrokken in een streek die prachtig was.
Snel de verbindingsrit richting Nivolet. Maar dat hele verhaal is er eentje in mineur. 1. Het was zondag. Ik had niet opgezocht of de pas soms dicht was - dus wél, in juli en augustus op zondag vanaf 9u. Troppo turisti! Dovete prendere il bus! (Ja 'k zal mijn gaan haasten om in mijn stinkend plunje in een bus te gaan zitten samen met horden nordic walkers.) 2. De weg er naartoe is de hel. Superdruk. Kronkelig maar zonder leuke bochten. Allemaal kleine dorpjes, constant (lage) snelheidslimieten. Onnoemelijk veel politie en ook veel flitskasten. Bijzonder slecht wegdek. Vermits de Nivolet het einde is van een doodlopende straat, moet je daar dus door en nadien helemaal terug. Had ik dat op voorhand geweten... Maar bon, het stuk voorbij het laatste dorpje tot aan de onderste dam is ook OK, dus ik mag niet klagen.
Snel kar gekeerd en in spoed richting Grand St.Bernard. Stukje Italiaanse autostrade, waarbij ik als sparring partners een Zwitserse BMW M6 en Benz A 45 AMG had. Die wisten hun gaspedaal goed staan dus het ging - euhm - bijzonder vlot.

Toch af en toe gevreesd voor m'n bagagerol of soft topcase, maar blijkbaar zijn die allebei 250+ proof. Ofwel heb ik gewoon zo'n kathedraal van een lijf met een rug zo breed dat ze helemaal in mijn kielzog zaten te chillen, dat kan ook.
Gd.St.Bernard, heerlijke pas (het oprijden van de zuidkant toch). En daar boven kom je plots CH binnen. Acht regimenten van de infanterie staan daar met volautomatische wapens in de aanslag, precies alsof WO-III uitgebarsten was. Braafjes met het kraantje, dus.
Hoe dan ook: 't was Zwitserland, dus dB-killer in de uitlaat gestoken en vanaf dan echt heel behoedzaam omgesprongen met de verkeersregels. Zwitsers lachen er niet mee, 't staat vol flitskasten en mobiele 3-pikkels en de boetes zijn absurd hoog.
Enkele onboard/POV foto's van de GoPro:
Ik heb eigenlijk bijna niet gefilmd (slechts uitzonderlijk), de GoPro was er om in timelapse mode continu foto's te nemen, elke 5 seconden één. Video bekijk ik nadien toch nooit, maar toffe pics wou ik wel. Met de remote aan de basis van m'n linker spiegelsteel kon ik makkelijk van modus switchen (timelapse -> video) en af en toe eens filmen ook. Anyway: de 11.160 foto's die ik in timelapse nam (slik) moet ik nog doornemen, de video's bekeek ik al (enkele staan al op YouTube, 'k plaats ze hier straks).
De passen in zwitserland waren simpelweg fantastisch. Supergoed wegdek, breed, ... al wat je wil. Het was er enorm druk (zondag) en er was veel controle, dus toch genieten "met mate", maar dat neemt niet weg dat je je plezier kan hebben. Ik heb lang een Multistrada 1200S als sparring partner gehad, een local, mét duo trouwens (chapeau voor 't madammeke, die bleef stoïcijns zitten als 'ie z'n voetsteunen aan de grond zette of uit een bocht accelerereerde met 't voorwiel in de lucht LOL), die wist wel waar het gas te lossen.
Grimsel:
Kom ik daar wel niet nog een K1300R tegen, zeker? <3 Heerlijk om toch een zeldzame bike te ontmoeten, per toeval, op zo'n locatie.
Het humeur was top, ondanks de warmte.
De uitzichten waren bij momenten echt weergaloos. Susten, dit:
Om dan te gaan slapen in een Zwitsers huisgezin aan het begin van de Klausenpas (de laatste pas die ik zou doen op die trip).