Zou dat normaal zijn
Vraagje
Moderator: GVN
Vraagje
Vandaag in de mot gekregen: linkerkant van m'n achterband slijt verder af dan rechterkant. Van de voorband wist ik.
Zou dat normaal zijn
Zou dat normaal zijn
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Re: Vraagje
Dat is inderdaad normaal. De linkerkant van een band slijt meer dan de rechterkant.Vanguard schreef:Vandaag in de mot gekregen: linkerkant van m'n achterband slijt verder af dan rechterkant. Van de voorband wist ik.
Zou dat normaal zijn
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
BMW Motor Club Vlaanderen lid
-
Jo De Paepe
Is logisch..........wegennet waar men rechts rijdt slijt linkerkant sneller dan de rechterkant. Wegen worden bol gelegd zodat het water weg kan naar buiten toe dus in ons geval rechts. Dus het draagvlak aan de linkerkant is zwaarder voor de band dan aan de rechterkant mits deze meer zweeft dan contact heeft ( let wel op ik leg het nu in overdreven termen uit !! ) Eigenlijk is dit miniscuul maar op vele km's merk je het wel. In landen waar men links rijdt zal het normaal andersom zijn.
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
neele schreef:Is logisch..........wegennet waar men rechts rijdt slijt linkerkant sneller dan de rechterkant. Wegen worden bol gelegd zodat het water weg kan naar buiten toe dus in ons geval rechts. Dus het draagvlak aan de linkerkant is zwaarder voor de band dan aan de rechterkant mits deze meer zweeft dan contact heeft ( let wel op ik leg het nu in overdreven termen uit !! ) Eigenlijk is dit miniscuul maar op vele km's merk je het wel. In landen waar men links rijdt zal het normaal andersom zijn.
inderdaad, het ligt aan de verkanting van de weg.
-
Relax
Geloof ik niks van. Dan moet die weg verdomd scheef liggen om die slijtage op die hoogte mogelijk te maken.
Er is slechts een bepaald type motoren dat leidt aan dit euvel en er zijn reeds fora volgeschreven hierover. Als het lag aan die slijtage van de wegen, waarom kent elke motorrijder dat fenomeen dan niet?
Er is slechts een bepaald type motoren dat leidt aan dit euvel en er zijn reeds fora volgeschreven hierover. Als het lag aan die slijtage van de wegen, waarom kent elke motorrijder dat fenomeen dan niet?
ik denk dat het voorkomt bij motoren waarvan de krukas in rijrichting
ligt zoals boxermotor,V-motor honda pan,de vlakke lijnmotor van de K-serie als men gas geeft voelt men gans de motor naar rechts gaan reactie
is naar links weerduwen overdreven gezien, maar moet zo iets zijn want
lijnmotor van ne jap heeft da niet nen duc ook niet
ligt zoals boxermotor,V-motor honda pan,de vlakke lijnmotor van de K-serie als men gas geeft voelt men gans de motor naar rechts gaan reactie
is naar links weerduwen overdreven gezien, maar moet zo iets zijn want
lijnmotor van ne jap heeft da niet nen duc ook niet
Ik heb duidelijk gezegd dat ik het overdrijf maar de wegen liggen wel degelijk afgerond naar buiten toe. Laat maar eens een oprit van makadam leggen......ze zullen die lichtjes naar onder laten gaan aan de kanten.......maar soit........ik sluit ook niet uit wat miers schrijft en wie weet zijn de banden niet correct uitgebalanceerd het kan zoveel zijn, daarom liefst zoveel meningen en dan zal het ooit wel uitkomen zeker ? 
Neele
-
Relax
Begrijp je wel, maar praktisch is het eenvoudigweg ni mogelijk. Anderen hebben er geen last van. Als ik mij niet vergis worden banden aan de linkerkant trouwens altijd meer belast, gezien de wegstructuur bij ons: ronde punten, eilandjes, vluchtheuvels,... dienen allemaal langs rechts te worden "gepakt" en, correct me if I'm wrong, de meeste motorrijders nemen een linkerbocht meestal sneller dan een rechterbocht (beter overzicht) en rijden ook makkelijker en vlotter als het naar links gaat. Dit zou dus betekenen: meer slijtage, maar daarvan is bij niemand iets te merken aan de band.
De reden is volgens mij dan ook technisch, maar geen BMW-ingenieur die hierover iets te zeggen heeft... De verklaring van Miers lijkt me kort bij te komen, hij noemt trouwens nog enkele motoren die er last van hebben. Er is ook nog één of andere Triumph.
Ga eens op Engelstalige sites kijken. Bladzijden vol hierover.
De reden is volgens mij dan ook technisch, maar geen BMW-ingenieur die hierover iets te zeggen heeft... De verklaring van Miers lijkt me kort bij te komen, hij noemt trouwens nog enkele motoren die er last van hebben. Er is ook nog één of andere Triumph.
Ga eens op Engelstalige sites kijken. Bladzijden vol hierover.
beter laat dan nooit
nog efkes een reactie: slijtage links meer dan rechts is heel simpel: wij rijden rechts, dus als wij linksaf gaan hebben wij steeds een "ruime" bocht, gaan wij rechtsaf altijd een "scherpe" bocht. Dat betekent dat wij een bocht naar rechts normaal gezien trager nemen, dus de moto blijft "rechter" ofte minder hellingshoek, een bocht naar links kun je sneller nemen dus grotere hellingshoek ofte motor "platter" en vandaar het verschil. Bij mij is dat zo'n halve cm, en je ziet mooi de "smalle" en "brede" rand. uiteraard hebben circuitrijders dit niet, gezien zij zowel rechts als links lekker kunnen gebruik maken van de volledige breedte van de weg. En als iemand het beter kan uitleggen: ga jullie gang.
-
Iron Gonzo
dat hangt dus vanuzelf af. ben je links of rechtshandigXavier schreef:ik weet niet zene, ik heb niet de indruk dat ik rechtse bochten trager neem...
is het een induk of is het echt zo
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
janneman
- Contacteer:
simpel se mannekes waarom mijne band links meer slijt ...
Ik 'draag namelijk links' !
en gij nu :-p
Ik 'draag namelijk links' !
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
-
Iron Gonzo
zijn sjacosse

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE