Kortere & strakkere shocks op 1100/1150GS-project?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gTa9000

Kortere & strakkere shocks op 1100/1150GS-project?

Bericht door gTa9000 »

Een collega van me kreeg de oude GS van zijn vader, hij twijfelt of het een 1100 of 1150 is (maar weet me dat dra te zeggen). Bike heeft 130d km en is redelijk slapjes. Geraakte niet verkocht voor vraagprijs 2900. Hij is enorm onhandig en vreest nen economische perte-totale (te veel moeten investeren om 'm verkoopbaar te krijgen voor een te lage prijs, ofte: nauwelijks rendabel).

Ik overweeg om die over te nemen voor een prikje (ding is geen 2k EUR meer waard, ik zou er nog minder voor geven ). Doel zou dan zijn om er een projectbike van te maken: cleane naked voorkant met ronde koplamp en digitale mini-dash, geen kuip/ruit, solo zadel met grote bagagedrager, tikje dieper en wegbandjes. (Niks staat vast, maar in die richting zou het kunnen gaan.) Daartoe toch wel enkele vragen. Hier alvast de eerste.

Kan je in een GS kortere shocks kwijt, bv van een RT? In welke mate verlaagt dat de GS? (visueel) Zijn er dingen om rekening mee te houden? (combinatie met een 18" spaakwiel vooraan van de R11R, ipv std 19", wordt overwogen)

Als jullie links naar sites of andere fora hebben: graag. Het heeft uiteraard enkele implicaties, zoals de zijstandaard en centrale bok die ingekort moeten worden. Hoe het uiteindelijk zal rijden is me niet zo'n zorg.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Dirk Pauwels

Re: Kortere & strakkere shocks op 1100/1150GS-project?

Bericht door Dirk Pauwels »

Een 1100R heeft enkel in de spaak versie een 18" voorwiel en die zijn iets moeilijker te vinden. Ze zijn er wel, vooral van de flikken Rt's, die stonden op 18" spaak. De gietwielen vd 1100R zijn 17" vooraan en 18" achteraan.
Als je wil verlagen: (hoeft niet, enkel 18" vooraan stuurt al vinniger)
Achteraan moet je een langere reactie stang te steken; (R, RT) die zijn heel makkelijk te vinden 2dehands en kosten ong 30€.
Achterdempers van een RT zijn helaas niet zo makkelijk te vinden 2dehands, en de meeste zijn opgereden. Je kan bij JD suspensions een orig demper laten reviseren voor een redelijk bedrag en/of kortere veren steken.
vooraan kan je een voorste demper van een R of RT steken, heel makkelijk te vinden 2dehands.
Als je beslist een gietwiel te steken vooraan heb je ook andere schijven nodig.
Ik zou, voor je begint, eerst eens goed evalueren welk vlees je in de kuip hebt, maw, hoeveel kosten zijn er aan om het ding fatsoenlijk te laten rijden. Het sop is vaak de kolen niet meer waard, zelfs bij een lage aankoopprijs. Ik ken mensen die een meervoud van de aankoopprijs hebben uitgegeven voor ze de handdoek in de ring hebben gegooid en het ding alsnog voor weinig hebben moeten verkopen....

Vb: boite, revisie is duur, meer dan 700-800€, 2dehandsje kost gemiddeld 350€
differentieel, enkel voor lagers en dichtingen allerhande zit je ook al boven de 200€, een 2dehandsje kost 200-250€
Lekkende dichting ing as boite of krukasdichting --> koppeling vervangen, eventueel ook drukplaten +/- 350€
remschijven EBC/Lucas gemiddeld 120€ stuk
revisie dempers 200-400€, nieuwe van een goed merk; vanaf 1200€
Reml zullen ook nog origineel zijn wss, stalen spiegler exemplaren kosten iets van een 150€
Defecte ABS (als die er op staat) heeft niet zo veel belang, kan je er af gooien en er rekening mee houden als je remleidingen besteld.
etc....
Uw collega heeft dat goed door..... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
gTa9000

Bericht door gTa9000 »

Thanks! Ik ga niet blind kopen, uiteraard. Ros moet rijden (en ok zelfs, niet gebrekkig).
Ik ben niet vies van wat restauratie- en vervangingswerkjes. Mijn collega is bang van een vod en een platte schroevendraaier, die moet zelfs een lampje vervangen uitbesteden.
Ik wil ook investeren in een leerproject voor mezelf, ik beoog niet om dat ding met winst te verkopen. Het mag een werkje van jaren zijn, en als het niet meteen top-top is, is dat ook ok.
Ik stel de vraag gewoon omdat ik weinig van gs'en ken en nooit had gedacht zoiets als project te doen. Ik wil wel, indien moto zelf ok én als ik wat van de hoge offroad-, snavel- en lastezellooks af kan, dus verlagen.

Niettemin zeer goeie tips. Dikke merci! 't Ging idd om een 18" kruisspaakwiel, geen gietwiel.
Elie

Bericht door Elie »

Ben aan een gelijkaardig projectje bezig, zoveel mogelijk zelf doen, low-budget, met vallen en opstaan en eens goed vloeken af en toe :-P

Hij is verre van af en zal dat ook nooit zijn, altijd wel iets aan te passen of te veranderen :wink:

Nu nog zoeken naar een handwerkboek voor het 'interne' werk

Afbeelding
Live your life!
alfa

Bericht door alfa »

https://www.xs4all.nl/~avoeten/Greeves/ ... 0GS%20.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
voor alle R1100
Wel in het Engels .
BMW R1100R zonder KFR
Elie

Bericht door Elie »

Toppie :thumbleft:
Live your life!
gTa9000

Bericht door gTa9000 »

Tof, Elie!

Heb je 'r een topic van? Evt. op een ander forum? Wel leuk om ervaringen te kunnen lezen/delen, vragen te kunnen stellen, enz. Ik zie al e.e.a. waar ik naar zou willen vragen :-)
Elie

Bericht door Elie »

Nee nog geen topic.. Kunnen we hier beginnen eh :wink:
Op het nederlandse gsforum zitten er ook enkele ombouwers, met meer kennis dan ik :razz:
Live your life!
gTa9000

Bericht door gTa9000 »

Aha, linkje naar dat forum? Thanks!

Awel, als 't hierin mag (van de topicopener, zijnde mezelve, hahah :D ):
- Nog de originele wielen (19" voor, 17" achter), neem ik aan?
- Nog oem spec qua ophanging ook? (trekstang paralever, shocks voor- en achteraan)
- Is dat nog 't originele stuur?
- Welke tellers heb je steken? Indien niet oem BMW: problemen gehad om ze werkend te krijgen?
- Koplamphouder zelf gefabriceerd? detailpics van? (hangt die aan de kroonplaat?)
- Frame is nog niet ingekort achteraan? (bewust? om evt terug origineel te kunnen zetten?) Nog plannen mee?
- Ik zie nogal wat afbladderende verf: voorpoten en cilinderkopdeksels zelf gespoten? Welke verf?
- Is dat een eigenbouw oliekoeler rechts vooraan aan de valbeugels? (zit normaliter toch onder de oem koplamp in de "snavel", dacht ik?)
- Ik vermoed dat de jouwe zo nog niet echt heel anders rijdt dan een stock GS?
- Oem uitlaat nog?
- Nog plannen?

Ikzelf lijst nog op wat ik wil doen (niet enkel met een GS maar ook met andere modellen), om zo goed te kunnen budgetteren welk project hoeveel zal kosten (los van onvoorziene dingen), om dan uiteindelijk *voorbereid/bewust* te kunnen kopen (heb nu nog geen projectbike). Bij een GS zou ik een kant-en-klaar koplampbeugel + koplamp + oliekoeler verplaatskit halen (b.v. Unit Garage), een enkele ronde teller installeren (veel keuze, wel letten dat alles werkt), een ander stuur monteren (maar geen idee hoeveel opties er zijn zonder dat je je tank blutst als 'ie een keer met z'n voorwiel slaat), *iets* doen met de achterkant (heb enkele wilde ideeën maar geen idee indien uitvoerbaar, 'k ga 't moeten uitmeten on the spot als de fiets er eenmaal is), single seat of some sort (kan de oem seat zijn zoals bij jou, kan ook iets anders), lagere/strakkere ophanging (shocks, paralever stang), kleiner voorwiel, baanbanden. En dan cosmetisch 't één en 't ander (ik ken iemand die een poedercoat-inrichting heeft in z'n bedrijf dus ik kan wild doen op dat vlak, zonder dat het mij belachelijk veel duiten zou gaan kosten).
Allemaal early stage plannen dus, maar ik lijst gestaag op en probeer correct te budgetteren.
jos.gs

Bericht door jos.gs »

[quote="Elie"]Ben aan een gelijkaardig projectje bezig, zoveel mogelijk zelf doen, low-budget, met vallen en opstaan en eens goed vloeken af en toe :-P

Hij is verre van af en zal dat ook nooit zijn, altijd wel iets aan te passen of te veranderen :wink:

Nu nog zoeken naar een handwerkboek voor het 'interne' werk

Ben je hier iets mee ? 10 € + verzending.

Jos.gs

Afbeelding
alfa

Bericht door alfa »

@ Elie
Even meedenken.
Die olie koelers zou ik anders maken. Suzuki intruder 1400 type
2 beschermbussen over bovenste buis(*) van voorpoten en daarachter een oliekoeler zo hoog mogelijk tegen licht aan bussen bevestigen.
Is een vast punt, oogt iets beter.
Zitje van een R1100R erop en je bent al een eind verder
Uitlaatdemper type Buel vermaken.
motor mat zwart en vlammen op tank cilinderkoppen rood als de vlammen.
hola ,ben die aan het samenstellen alsof het de mijne is. :grin:
BMW R1100R zonder KFR
Elie

Bericht door Elie »

Goeiemorgen, na mijn ochtendkoffie eens flink antwoorden aan gTa9000 en Alfa :-)

Toen ik de moto kocht was deze al grotendeels omgebouwd, wat ik voorlopig gedaan heb:
-gele tank ruw afgeschuurd, weet nog niet wat het eindresultaat zal worden, maar al zeker geen vlammen :-P
-crosskopje van Acerbis vervangen door 'retro' koplamp

Volgens mij zijn de wielen en stuur nog origineel. De originele olie- en bezinemeter van BMW zitten nog op het dashboard, vergezeld van een digitaal multifunctioneel snelheidsmetertje.
De koplamphouder heb ik zelf gefabriceerd, 2 bevestigingsplaatjes uitgeboord en bevestigd aan de houders vh dashboard, héél low budget en totaal nog niet afgewerkt. Pinkers krijg ik straks toegestuurd en moet ik er ook nog op flansen.
De voorpoten en kopdeksel waren reeds gespoten, of geplastidipt, maar moet uiteraard nog eens deftig gedaan worden. De oliekoeler zat ook al op deze plaats, kan idd beter, zal ik later eens bekijken.

Ik heb nog niet met een originele 1100GS gereden, dus vergelijken kan ik niet. Wel is deze uitgerust met WP vering, wat het boeltje wel strakker zal doen sturen. Ook zie ik overal verstevigingsplaatjes van Touratech, vorige eigenaar reed er vooral enduro mee. Originele uitlaat ook aanwezig, vind deze niet echt lelijk en stil, dus deze mag nog een tijdje blijven.

Alfa; huidig zitje vind ik goed hoor, past er volgens mij goed bij. Ik heb eens geïnformeerd voor een customzadel, maar geen zin om er 3-400 euro aan te slijten.
Het achterframe was al ingekort want een duozadel past er niet meer op. Hier zou ik graag een oldschool bagagerek op lassen.

Verdere plannen zijn alles opkuisen, herspuiten wat herspoten moet worden, wielen zwart maken, ... Alles volgens budget en tijd, ik wil er geen afgelikte scrambler van maken, mag beetje ratlook blijven 8-)
Heb onlangs een prachtig voorbeeld gevonden:
https://rideandwander.com/2015/05/14/sp ... ke-cycles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dit alles is werk voor op koude winteravonden, nu vooral rijden en genieten :razz:
Live your life!
gTa9000

Bericht door gTa9000 »

:thumbleft: beiden :thumbright:

Doet me echt goesting krijgen. :mrgreen:
Elie

Bericht door Elie »

Linkje naar Nederlandse GS forum, ook iemand met veel zin/tijd en een 1100GS :razz:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/678 ... romLogin=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Live your life!
Plaats reactie