Frankrijk reflectiestrips op helm

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

.

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 06 nov 2018, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door p@rick »

Ik heb mijn reflecterende helmstickers hiér besteld, met grote voorsprong de goeiekoopste.
Er komen naar België wel wat verzendingskosten bij, maar dat hebben we proper kunnen oplossen door binnen ons vriendenkliekje een "groepsaankoop" te organiseren. Wij waren voor 3 euro per helm gesteld...
Daar kan geen boxer of andere hondensoort tegenop :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door dirkske »

En als je die niet hebt, wie gaat er dan vertellen welke en waar je ze dient te bevestigen, als belg zijnde ?
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door Motard de l'Allier »

In Motomagazine (Fr) van maart staat er een artikel in over de stickers.
Ik citeer:
"Positionnés sur les quartre côtés du heaume, ces élément de signalisation peuvent être de toutes les couleurs.
Seule obligation: ils doivent réfléchir une lumière blanche. Rapelons que l'absence de ce positif est considérée
comme une conduite sans casque! Et qu'il en coûte une amande forfaitaire de 135 euros (y compris pour les
conducteurs étrangers) et un retrait de 3 points"
Ik denk dat dit duidelijk is, dus voor iedereen van toepassing.
Moet zeggen dat ik er achttal jaar ook zonder heb gereden en nooit problemen gehad.
Nu bij ons staan ze er al een twee jaar op, ge weet nooit hé?
Je moet maar op nen verkeerde gendarme vallen.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door dirkske »

Ok nu weet men iets, maar als belg moet je dan op dat magazine uitkomen om het te weten, en magazines o.i.d. zijn niet rechtsgeldig he, dus een fout daarin en je bent ook al gezien.
Maar ja de EU is toch 1 he :shock:
aantzeetje
Berichten: 1163
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door aantzeetje »

dirkske schreef:En als je die niet hebt, wie gaat er dan vertellen welke en waar je ze dient te bevestigen, als belg zijnde ?
hier dus http://vfluo.fr/content/18-legislation-casque-moto
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door dirkske »

Het is me nogal een warboel die wetten allerhande en ieder naar zijn eigen goesting.
Maar ik las ook dit

Het Franse recht baseert zich op een lagune in de ECE 22-05-keurnorm, waarin landen afzonderlijk het gebruik van reflecterende stickers verplicht kunnen stellen. Maar deze verplichting is alleen van toepassing op de verkoop van motorhelmen in Frankrijk. Ben je als toerist onderweg in Frankrijk, dan moet je helm volgens ECE 22-04 of -05 zijn gehomologeerd. Het aanbrengen van de reflecterende stickers is als motortoerist dan niet nodig.

En zo zal men blijven zeuren zeker, en nog zo iets mooi's het rijbewijs !
Maar we leven toch wel in een ontwikkeld werelddeel. (althans dat beweerd men. :-?)
nowheels
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
Woonplaats: Castellane (FR)
Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
Contacteer:

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door nowheels »

dirkske schreef:Het is me nogal een warboel die wetten allerhande en ieder naar zijn eigen goesting.
Maar ik las ook dit

Het Franse recht baseert zich op een lagune in de ECE 22-05-keurnorm, waarin landen afzonderlijk het gebruik van reflecterende stickers verplicht kunnen stellen. Maar deze verplichting is alleen van toepassing op de verkoop van motorhelmen in Frankrijk. Ben je als toerist onderweg in Frankrijk, dan moet je helm volgens ECE 22-04 of -05 zijn gehomologeerd. Het aanbrengen van de reflecterende stickers is als motortoerist dan niet nodig.

En zo zal men blijven zeuren zeker, en nog zo iets mooi's het rijbewijs !
Maar we leven toch wel in een ontwikkeld werelddeel. (althans dat beweerd men. :-?)
Tja ... het is een welles/nietes-geval hé.

Ik heb het aan Franse motards gevraagd (wij wonen in de Provence sinds januari van dit jaar en ik wil geen boete krijgen voor zoiets doms als een sticker) en die vertelden me dat het verplicht is voor iedereen die met de motor in Frankrijk rijdt.
Nu .... als ze hier veel centjes willen verdienen moeten ze al die motards die niet in regel zijn met dat stickergedoe een boete geven - megaopbrengst in 1 dag :grin:
Ik heb hier (in Castellane - het Franse equivalent van Durbuy in de Verdon) nog nooit gemerkt dat er boetes of opmerkingen over gegeven wordt maar ik denk dat ik er toch maar een paar ga bijplakken op onze helmpjes ;)
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door gTa9000 »

Omdat ik erg vaak de grens over wip om aan de Opaalkust te gaan touren, heb ik maar 't zekere voor 't onzeker gepakt en wat stickertjes gekleefd. Voor- en achteraan hangen zwarte reflecterende stickers van m'n motormodel, zijdelings heb ik zwarte parallellogram-vormige stickers gehangen op de uiteinden van m'n vizier. Da's dus op de 4 zijden van m'n helm duidelijk reflecterende stickers. Should be fine, now.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
nowheels
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
Woonplaats: Castellane (FR)
Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
Contacteer:

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door nowheels »

Harald schreef:Ik heb mijn huiswerk gemaakt.

Ik heb deze nacht de vraag gesteld aan een Adjudant van de Franse Gendarmerie.

De reflecterende helmstickers, zijn zoals ik al aanhaalde, NIET verplicht voor ons Belgen in Frankrijk.
Het dragen van en fluo hesje is NIET verlicht, wel bij ongeval of panne enz zoals bij ons in Belgie.

Verder beweerde hij dat ze de Belgische motorrijders op handen dragen,
omdat we " meestal" gedisciplineerd rijden en de wegcode vrij goed naleven. :lol:

Effe een bevestiging dat wat Harald heeft gepost correct is: het geldt alleen voor Franse motards. Er heerst soms wel wat verwarring (ook onder Franse motards) omdat velen denken dat het voor ALLE motorrijders geldt.

Hesje(s) moet je bij hebben (2 als je met passagier rijdt) maar die hoef je alleen te dragen igv panne (en misschien ook igv heel slecht weer).

Ah ja: vanaf vandaag 20/11/16 zijn (gekeurde) handschoenen hier verplicht - je mag wel rustig in je jeansbroekje en met sportpantoffelkes verder tuffen (begrijpen wie kan :grin: )
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Frankrijk reflectiestrips op helm

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
En wat zijn dan¨ gekeurde¨ handschoenen?
Staat er een EC label in,of zijn werkhandschoenen van den bouw ook goed?
Ik heb hier zomerhandschoenen van Bering,vorig jaar gewonnen in Frankrijk
op een BMW treffen,met de tombola,er staar alleen een label in met de maat T 11,
het model,Arizona,en made in Pakistan.,zijn die dan ook goed,of hoe zit dat?
Salu.
Chris.
Plaats reactie