Allée ik kijk er al naar uit om dat in groep te gaan doen
Xenon in je Beemer?
Moderator: GVN
Voilà, mijn lampke is ook gemonteerd.
Het moet te doen zijn in een uurtje (voor een GS), maar het heeft wat langer geduurd omdat ge de dingen wat moet bekijken en uitproberen. Bovendien heb ik ook wat foto's genomen, zodat andere 1150GS-ers er dan eventueel ook iets aan hebben.
Dit is wat ge krijgt : het lampje (nog in zijn beschermkokertje), de ballast, en wat bedrading :

Die ballast is voor een GS-er het grootste probleem : waar geraak ik dat ding kwijt ?

Sven is die ballast kwijtgeraakt in het dashbord, achter de FID. Dat was voor mij al onmogelijk, want 'k heb daar in 't verleden al een relais en een schakelaar gestoken voor de verstralers.
Rest er nog : de suggestie van Jo : achter het balhoofd ; of de oplossing van Danny : onder de oliekoeler.

Achter het balhoofd, net boven de claxon, is er inderdaad een holle ruimte, en daar zou die ballast kunnen gemonteerd worden, mits eigen fabricatie van een montageplaat die dan kan gefixeerd worden op de schroef waar ook de claxon aan vastzit.

Maar Danny's suggestie is veel makkelijker : onder de oliekoeler. Ik had net een lange rit achter de rug op natte, vettige wegen, en kijk eens hoe zuiver die plaats is gebleven : geen spatje modder.

Bovendien is de ballast voldoende spatwaterdicht geïsoleerd, dus dat wordt de locatie. Wat heb je nodig : 3 koperen schroefjes. Enkele gaatjes boren onder de koeler, de ballast vastschroeven, en daar hangt ie, hoog en droog.

Vervolgens gaan we op zoek naar het dimlicht : dekseltje losschroeven (een kwartdraai naar links), en daar zit het halogeenlampje.

De draadjes losmaken, lampje eruithalen, en dat dekseltje apart nemen.
In die bestaande draadschoentjes moeten de schoentjes van de xenonlamp. Eén schoentje is wat te smal

maar met een schroevendraaier is dat makkelijk een millimeter te verbreden zodat alles mooi erin past :

In dat dekseltje moet nu nog een gat gemaakt worden waar het meegeleverde mofje in moet passen. Een dremel is daarvoor de ideale tool :

Zo groot moet het gat worden :

En voilà :

De mof erinduwen :

De schoentjes nog wat isoleren, en zo ziet het eruit, klaar om geplaatst te worden :

Het lampje voorzichtig in die kleine opening duwen en vastklikken :

Het dekseltje met een rechtse kwartdraai terug vastzetten :

Dan de draden van de lamp verbinden met die van de ballast, ze nog een beetje isoleren, om ze vervolgens op enkele plaatsen te fixeren met wat tie-rips.

Zo ziet het eruit van bovenuit bekeken :

Nog wel even de bestaande zekering van 7.5 A (2de zekering van links) vervangen door de meegeleverde zekering van 20 A :
Correctie : niet doen !!! Laat de originele zekering zitten, of vervang ze door eentje van hoogstens 10 A

En het werkt

mvg
Hans
PS : met hierbij nog een DIKKE merci aan John. Ge moet het toch maar doen, zo'n aankoop-initiatief nemen, belangeloos, al "den ambras" erbij nemen, gewoon ons een plezierke te kunnen doen. Chapeau !

Het moet te doen zijn in een uurtje (voor een GS), maar het heeft wat langer geduurd omdat ge de dingen wat moet bekijken en uitproberen. Bovendien heb ik ook wat foto's genomen, zodat andere 1150GS-ers er dan eventueel ook iets aan hebben.
Dit is wat ge krijgt : het lampje (nog in zijn beschermkokertje), de ballast, en wat bedrading :

Die ballast is voor een GS-er het grootste probleem : waar geraak ik dat ding kwijt ?

Sven is die ballast kwijtgeraakt in het dashbord, achter de FID. Dat was voor mij al onmogelijk, want 'k heb daar in 't verleden al een relais en een schakelaar gestoken voor de verstralers.
Rest er nog : de suggestie van Jo : achter het balhoofd ; of de oplossing van Danny : onder de oliekoeler.

Achter het balhoofd, net boven de claxon, is er inderdaad een holle ruimte, en daar zou die ballast kunnen gemonteerd worden, mits eigen fabricatie van een montageplaat die dan kan gefixeerd worden op de schroef waar ook de claxon aan vastzit.

Maar Danny's suggestie is veel makkelijker : onder de oliekoeler. Ik had net een lange rit achter de rug op natte, vettige wegen, en kijk eens hoe zuiver die plaats is gebleven : geen spatje modder.

Bovendien is de ballast voldoende spatwaterdicht geïsoleerd, dus dat wordt de locatie. Wat heb je nodig : 3 koperen schroefjes. Enkele gaatjes boren onder de koeler, de ballast vastschroeven, en daar hangt ie, hoog en droog.

Vervolgens gaan we op zoek naar het dimlicht : dekseltje losschroeven (een kwartdraai naar links), en daar zit het halogeenlampje.

De draadjes losmaken, lampje eruithalen, en dat dekseltje apart nemen.
In die bestaande draadschoentjes moeten de schoentjes van de xenonlamp. Eén schoentje is wat te smal

maar met een schroevendraaier is dat makkelijk een millimeter te verbreden zodat alles mooi erin past :

In dat dekseltje moet nu nog een gat gemaakt worden waar het meegeleverde mofje in moet passen. Een dremel is daarvoor de ideale tool :

Zo groot moet het gat worden :

En voilà :

De mof erinduwen :

De schoentjes nog wat isoleren, en zo ziet het eruit, klaar om geplaatst te worden :

Het lampje voorzichtig in die kleine opening duwen en vastklikken :

Het dekseltje met een rechtse kwartdraai terug vastzetten :

Dan de draden van de lamp verbinden met die van de ballast, ze nog een beetje isoleren, om ze vervolgens op enkele plaatsen te fixeren met wat tie-rips.

Zo ziet het eruit van bovenuit bekeken :

Nog wel even de bestaande zekering van 7.5 A (2de zekering van links) vervangen door de meegeleverde zekering van 20 A :
Correctie : niet doen !!! Laat de originele zekering zitten, of vervang ze door eentje van hoogstens 10 A

En het werkt

mvg
Hans
PS : met hierbij nog een DIKKE merci aan John. Ge moet het toch maar doen, zo'n aankoop-initiatief nemen, belangeloos, al "den ambras" erbij nemen, gewoon ons een plezierke te kunnen doen. Chapeau !
Laatst gewijzigd door Hans op 20 feb 2006, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

-
J-P
- Contacteer:
Hans, prachtige fotoreportage!!!! Ik heb voor Ria`s 1150 dezelfde Xenonset van GSven overgenomen (die had er 1 op overschot) en ik zal veel profijt hebben van jouw verslag!!! Echt fantastisch, merci!
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
YOO
Idd, Hans, prachtig, maareuh, heeft er nu al iemand dat geprobeerd bij een GS1200, of zijn jullie aan het wachten op mij
Want dan zal 't nog ff kunnen duren hoor, ik wacht op beter weer om dat op m'n gemak buiten te kunnen doen
Grtz, Philip!
Idd, Hans, prachtig, maareuh, heeft er nu al iemand dat geprobeerd bij een GS1200, of zijn jullie aan het wachten op mij
Want dan zal 't nog ff kunnen duren hoor, ik wacht op beter weer om dat op m'n gemak buiten te kunnen doen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Daar zeg je me iets... Regen zal wel geen probleem vormen, maar condensvocht op lange termijn misschien wel. 'k Zal morgen enkele gaatjes boren in de bodem van dat zwarte plastieken omhulsel. Dat zal zeker voldoende zijn.Danny schreef:ik heb wel mijn ballast ondersteboven gehangen zodt er nooit water in dat bakje kan staan...
mvg
Hans

-
bmwfreakske
-
John
- Contacteer:
Prachtige reportage én montage Hans. Je had er ook mogen bij vertellen dat ik je smorgens een verkeerde lamp (H7) had meegegeven hoor.
En dat je tegen de avond dat hele eind nog eens mocht over doen door den deze zijn stommiteit. Maar allez...eind goed al goed. Als je de 12de afkomt trakteer ik er eentje 
-
Frank Beeper
-
Iron Gonzo

deze soort heb je in verschillende maten.
wat je ook kan doen is met een klein boortje de cirkel uitboren rondom en dan met een cuttermesje het binnenste eruit snijden en mooi afwerken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Ik zie hier dat sommigen de 20 A zekering plaatsen in plaats van de 7,5 A.
Ik denk dat de 20 A zekering dient voor de 2 lampen ,zoals ze in een auto gebruikt zijn !!!!!!
In een vorige topic werd geschreven dat de lamp een korte piek opneemt tijdens het starten , dan valt de stroom terug naar 4 A .
Als je een 10 A zou steken dat kan ik aannemen , maar 20A , dat is veel te zwaar .

Ik denk dat de 20 A zekering dient voor de 2 lampen ,zoals ze in een auto gebruikt zijn !!!!!!
In een vorige topic werd geschreven dat de lamp een korte piek opneemt tijdens het starten , dan valt de stroom terug naar 4 A .
Als je een 10 A zou steken dat kan ik aannemen , maar 20A , dat is veel te zwaar .
de enige plaats om een gat te maken is het lampdeksel meer niet
die 20amp zekering is inderdaad al aangehaald en levert gegarandeerd een kabelbrandje op als 't ooit moest mislopen.... de originele 7.5 mag gewoon blijven zitten en doet perfect haar werk, moest ze herhaaldelijk opsmoren dan zou je een 10 kunnen overwegen...
die 20amp zekering is inderdaad al aangehaald en levert gegarandeerd een kabelbrandje op als 't ooit moest mislopen.... de originele 7.5 mag gewoon blijven zitten en doet perfect haar werk, moest ze herhaaldelijk opsmoren dan zou je een 10 kunnen overwegen...
De originele zekering op m'n GS doet het nog steeds, zelfs na ettelijke keren starten sinds de installatie.
Zoals gezegd, na een kapotte 7,5 of als je het zaakje niet vertrouwd, een 10A steken.
Zoals gezegd, na een kapotte 7,5 of als je het zaakje niet vertrouwd, een 10A steken.
GSven 
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT

ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Vanmiddag even nog dat zwart bakje onder handen genomen : een kleine sleuf gemaakt (ja, met den dremel
, hét hebbeding voor elke doe-het-zelver) :

Als er water in zou komen, kan dat dan nu weg langs de voor- en achterkant :

En die 20 A zekering is ondertussen, op algemene aanvraag
, terug vervangen door de originele van 7,5 A.
Geweldig dit forum !
mvg
Hans

Als er water in zou komen, kan dat dan nu weg langs de voor- en achterkant :

En die 20 A zekering is ondertussen, op algemene aanvraag
Geweldig dit forum !
mvg
Hans