R1200 GSA of GSA LC ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Benj

R1200 GSA of GSA LC ?

Bericht door Benj »

Hallo,
Sinds jaren ben ik R1150GS rijder en overweeg nu de overstap naar de Adventure (tweedehands). Alleen twijfel ik tussen het vorige model GSA (tot 2013) en de GSA LC (na 2013).
Ik hoor veel geruchten dat de GSA LC niet (meer) van dezelfde kwaliteit is als de vorige generatie ? Terecht ? Gaat over mecaniek, rij-eigenschappen, enz ...
Wie helpt mij beslissen en overtuigen van ... LC of niet ?
Dank voor jullie ervaringen !
Benj,
roadster

Re: R1200 GSA of GSA LC ?

Bericht door roadster »

De luchtgekoelde GS en de LC zijn 2 totaal verschillende motoren.
Ik ben overgestapt van een luchtgekoelde GS naar nu een GSA LC.
Mijn GS was veel meer een gooifiets dan die GSA LC. Geen idee hoe groot het verschil is tussen een luchtgekoelde GSA en de GSA LC qua handelbaarheid, wellicht kleiner dan tussen de GS en GSA. De GSA LC kan alles wat mijn GS kon, maar het kost gewoon allemaal nét dat tikkeltje meer moeite.
Motorisch is het dag en nacht verschil. Daar is de LC duidelijk in het voordeel. Eens je met die LC gereden hebt, vraag je je af wat er zo plezant was aan die luchgekoelde :mrgreen:
Waar de luchtgekoelde vlotjes reed, doet de LC er nog makkelijk een schepje bovenop en dat in elke versnelling.

Kiezen is verliezen, maar probeer zeker van de 2 een testrit te versieren, en niet gewoon een rondje rond de kerk maar een echte rit.
R1200GS LC
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Ik kan de Roadster enkel bijtreden, ik heb (toevallig) dezelfde overstap gedaan, met dezelfde bevindingen...
Ik heb effe moeten wennen aan de LC, maar de olifant (statisch) wordt een gazelle al rijdend!
Ik zou niet meer terugwillen...
Vooral technisch en motorisch een grote vooruitgang :wink:
I like my bike!!
Relax

Bericht door Relax »

De GS is in eender welke uitvoering de meester van de GSA in het gooi- en smijtwerk. Daar spelen de kilo's een flinke rol.
Als je met zekerheid één van beide GSA's wil, dan is de LC op alle vlakken in het voordeel, wat mij betreft. Krachtiger, beter rijwielgedeelte, moderner. Ben je van het iets gezapiger type, dan zal de oliegekoelde het misschien halen. Deze heeft ook een grotere tank.
Ik kocht één van de laatste oliegekoelde GSA's omdat ik geen proefkonijn van BMW wilde zijn. Dat was m'n tweede. De eerste bracht me 150.000 km ver op vijf jaar, maar niet geheel probleemloos: problemen met versnellingsbak, twee keer een cardan naar de fillistijnen en nog wat gerommel. De tweede (DOHC) heb ik na flinke problemen ingewisseld voor een GSA LC 2015, waar ik erg tevreden van ben, na 1,5 jaar en 50.000 km. Het probleem met die tweede is exemplarisch en zeker niet representatief voor alle DOHC's.

Zoals eerder gezegd: vooral een flinke proefrit zal je flink op weg helpen bij je keuze.
I respect your opinion. But I don't give shit.
jovdt

Bericht door jovdt »

Ik kan Relax bijtreden ....wou ook geen proefkonijn spelen en kocht de laatste triple black van 2013. Heb er ondertussen een kleine 30 000km opzitten en nog geen enkel probleem. Heb al een paar keer proefgereden op de nieuwe en inderdaad rijdt beter ....Maar of dat beter ook beter voor jou is ga je moeten ondervinden.Persoonlijk zou ik gewoon verder bollen met mijn DOHC maar vermits ik hem inbreng zal ik moeten overstappen naar de nieuwe. Voor mij wordt het dan afwegen een gewone of terug de GSA...De enige reden om voor de GSA te kiezen is voor mij de grote tank en het daarmee verbonden bereik... De andere aanpassingen zoals ruit en koffers kan je maken....Ben er dus ook zelf nog niet uit wat het nu gaat worden. De kleurstelling van de nieuwe is natuurlijk ook leuk daar waar de triple black (GSA) me minder kan bekoren dan de oude waar ik nu mee bol; Luxeproblemen zeker!
Plaats reactie