Reis naar Tsjechië en Polen
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
-
Geert Popsel
Reis naar Tsjechië en Polen
Onze eerste moto reis naar Andalucia, september 2005, is ons 200% meegevallen. Daarom zijn we begonnen met de voorbereidingen naar een heel ander gebied in Europa. We willen via Dresden, Praag het noorden van Tsjechië zo verder naar Lublin (PL) Krakow en zo terug via via.... Zijn er mensen die ons hun positieve en negatieve ervaringen willen meedelen. Zoals bij iedere motorijder, is ook bij ons de angst van motodiefstal aanwezig. Is de volgende leuze nog steeds geldig: 'Heute gestohlen, Morgen in Polen' ? Ik lig er niet wakker van, maar ik heb zoals de meesten van jullie mijn moto ook niet van de Sint gekregen! Dus...
Ik rij met een R1200CL, met alarm en zware ketting... Alvast bedankt.
Re: Reis naar Tsjechië en Polen
Heb dat vorug jaar gedaan,Geert Popsel schreef:Onze eerste moto reis naar Andalucia, september 2005, is ons 200% meegevallen. Daarom zijn we begonnen met de voorbereidingen naar een heel ander gebied in Europa. We willen via Dresden, Praag het noorden van Tsjechië zo verder naar Lublin (PL) Krakow en zo terug via via.... Zijn er mensen die ons hun positieve en negatieve ervaringen willen meedelen. Zoals bij iedere motorijder, is ook bij ons de angst van motodiefstal aanwezig. Is de volgende leuze nog steeds geldig: 'Heute gestohlen, Morgen in Polen' ? Ik lig er niet wakker van, maar ik heb zoals de meesten van jullie mijn moto ook niet van de Sint gekregen! Dus...
Afain tot aan de grens met polen,
Praag is tegen gevallen, te veel volk.
Noorden van tjechie is knap, klein zwitzerland moet je der zeker doen.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Re: Reis naar Tsjechië en Polen
In 2002 naar Ex-DDR, Tsjechië, Slovakije, Polen geweest.Geert Popsel schreef:.........................delen. Zoals bij iedere motorijder, is ook bij ons de angst van motodiefstal aanwezig. Is de volgende leuze nog steeds geldig: 'Heute gestohlen, Morgen in Polen' ? Ik lig er niet wakker van, maar ik heb zoals de meesten van jullie mijn moto ook niet van de Sint gekregen! Dus...
In Zuiden van Ex-DDR: bochtige baantjes, tof, maar veel dorpjes, waardoor we maar langzaam vorderden.
Via Tsjechië - goeie pils aan lage prijs 0,50 euro/1/2 liter - en Slovakije naar Oswiçin (Auswitz) gereden.
Concentratiekampen Auswitz en Birkenau zijn (spijtig genoeg) de moeite om eens te bezoeken.
Via Zdiar (wintersportplaatske in Slovakije) naar Tatra-gebergte gereden.
Tatra is klein qua opp. Er zijn dus geen "cols" omdat er eigenlijk geen wegen dwars door lopen.
Van daaruit richting Bohemerwald (Zuidwest Tsjechië).
Maar tot in Piest'ani (Slovakije) geraakt. Daar werden 's nachts 2 van de 8 motos gestolen. (de mijne o.a.) Einde reis.
Algemeen: Soms heel mooie streken, afgewisseld met oninteressante landschappen. Goedkoop logeren, eten en drinken.
En 6 van de acht zijn toch veilig thuisgeraakt.
Trikke
Polen
Voor wie naar Polen wil,
Dit weekend is er op Vlaanderen Vakantieland (VRT) een reportage over Krakow.
Ook de moeite in Polen om te zien/doen:
de zoutmijnen van Wieliczka (omgeving Krakow)
een vlottocht op de Dunajec (dit is een rivier tussen Slowakije en Polen) duurt ongeveer 3 uur.
Men spreekt meestal over Auschwitz, maar in de buurt (+- 5km) ligt het concentratiekamp Birkenau, ook de moeite waard.
grt
Luc RS
Dit weekend is er op Vlaanderen Vakantieland (VRT) een reportage over Krakow.
Ook de moeite in Polen om te zien/doen:
de zoutmijnen van Wieliczka (omgeving Krakow)
een vlottocht op de Dunajec (dit is een rivier tussen Slowakije en Polen) duurt ongeveer 3 uur.
Men spreekt meestal over Auschwitz, maar in de buurt (+- 5km) ligt het concentratiekamp Birkenau, ook de moeite waard.
grt
Luc RS
Stoffel,
Als je in de buurt van het Tatragebergte wil overnachten daar staan in het seizoen genoeg kinderen/vrouwen met een bordje POKOJE (kamers ofwel zimmer frei) langs de weg. Dit is dezelfde formule als in Duitsland of Oostenrijk de zimmer frei. Goedkoper natuurlijk als dat je via een reisbureau een kamer zou boeken. Het comfort of wat je wil kan je ginds zelf ter plaatse kiezen.
Voor een overnachting in Auschwitz zelf (niet het kamp natuurlijk maar het stadje Oswiecim (= Auschwitz) kan ik je het hotel Galicja aanbevelen.
http://www.hotelgalicja.com.pl. Iets prijziger maar het comfort is er ook naar. Camerabewaking en als dat nog niet genoeg is kan je via het tv-kanaal zelf uw moto in het oog houden. Wij waren er verleden zomer en het was pas open, dus het is nagelnieuw. Onder andere Willem-Alexander en de Franse president Chirac waren er verleden jaar ook te gast. (voor zover dit een referentie is....)
Van aan dit hotel tot aan het kamp is +- 5 km..
grt
Luc RS
Als je in de buurt van het Tatragebergte wil overnachten daar staan in het seizoen genoeg kinderen/vrouwen met een bordje POKOJE (kamers ofwel zimmer frei) langs de weg. Dit is dezelfde formule als in Duitsland of Oostenrijk de zimmer frei. Goedkoper natuurlijk als dat je via een reisbureau een kamer zou boeken. Het comfort of wat je wil kan je ginds zelf ter plaatse kiezen.
Voor een overnachting in Auschwitz zelf (niet het kamp natuurlijk maar het stadje Oswiecim (= Auschwitz) kan ik je het hotel Galicja aanbevelen.
http://www.hotelgalicja.com.pl. Iets prijziger maar het comfort is er ook naar. Camerabewaking en als dat nog niet genoeg is kan je via het tv-kanaal zelf uw moto in het oog houden. Wij waren er verleden zomer en het was pas open, dus het is nagelnieuw. Onder andere Willem-Alexander en de Franse president Chirac waren er verleden jaar ook te gast. (voor zover dit een referentie is....)
Van aan dit hotel tot aan het kamp is +- 5 km..
grt
Luc RS