Controle led's voor stand batterij
Moderator: GVN
Controle led's voor stand batterij
K1200LT en andere modellen
Heeft er iemand reeds ervaring met een printje met led's die men kan aansluiten aan de batterij om te overwinteren of tijdelijke stilstand.
zodat men geregeld de stand van de batterij kan controleren en bijladen met druppellader voor zover het nodig blijkt.
Want constante bijlading met druppellader is af te raden, een combinatie van led's met aanwijzing van de batterijstand met een gestuurde druppellader door een tijdschakelaar, zou de ideale oplossing zijn zodat de batterij niet overladen wordt, en dat ze steeds voldoende geladen is voor een uitstapje naar keuze.
Deze led's verbruiken natuurlijk stroom als ze aangesloten zijn(eventuele aansluiting met schakelaar), daarom moet dan ook steeds bijgeladen worden, maar de vraag is dan hoelang en hoeveel, dit kan men dan perfect opvolgen via deze led's.
Bestaan deze led's aanwijzingen reeds en waar zou ik dit kunnen vinden.
alle sugesties zijn welkom.
Martin
Heeft er iemand reeds ervaring met een printje met led's die men kan aansluiten aan de batterij om te overwinteren of tijdelijke stilstand.
zodat men geregeld de stand van de batterij kan controleren en bijladen met druppellader voor zover het nodig blijkt.
Want constante bijlading met druppellader is af te raden, een combinatie van led's met aanwijzing van de batterijstand met een gestuurde druppellader door een tijdschakelaar, zou de ideale oplossing zijn zodat de batterij niet overladen wordt, en dat ze steeds voldoende geladen is voor een uitstapje naar keuze.
Deze led's verbruiken natuurlijk stroom als ze aangesloten zijn(eventuele aansluiting met schakelaar), daarom moet dan ook steeds bijgeladen worden, maar de vraag is dan hoelang en hoeveel, dit kan men dan perfect opvolgen via deze led's.
Bestaan deze led's aanwijzingen reeds en waar zou ik dit kunnen vinden.
alle sugesties zijn welkom.
Martin
Hi Martin,
Als je je druppellader niet constant aangesloten wil laten, schakel die dan eens per week in totdat hij aangeeft dat je batterij OK is.
Patrick V
Ik denk dat dit een fabeltje is.Want constante bijlading met druppellader is af te raden
Als je je druppellader niet constant aangesloten wil laten, schakel die dan eens per week in totdat hij aangeeft dat je batterij OK is.
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
-
dirk bruijns
- Contacteer:
Velleman heeft een setje in aanbieding, welke bestaat uit 8 led's,
ééntje licht erop, en kan een spanning aanduiden tussen bv. 10v en 15v
instelbaar naar je wensen.
Druppellader mag je altijd 24/24, de hele winter door, aan je batterij koppelen. Op voorwaarde dat het wel degelijk over een druppellader gaat, en gaan echte batterijlader, anders kookt die je batterij leeg.
ééntje licht erop, en kan een spanning aanduiden tussen bv. 10v en 15v
instelbaar naar je wensen.
Druppellader mag je altijd 24/24, de hele winter door, aan je batterij koppelen. Op voorwaarde dat het wel degelijk over een druppellader gaat, en gaan echte batterijlader, anders kookt die je batterij leeg.
al dat geprul toch over laden en batterijen
jullie maken mekaar hier nog eens gek...
als dat druppelding per week er één dag aan hangt blijft je batterij al in vorm...nu is't een meterke om te zien of de spanning oke is en volgende week een zoemerke om te zien of 't meterke nog werkt en dan daarna een belleke dat rinkelt als 't zoemerke kaduuk is omdat de batterij plat is... tss tss

als dat druppelding per week er één dag aan hangt blijft je batterij al in vorm...nu is't een meterke om te zien of de spanning oke is en volgende week een zoemerke om te zien of 't meterke nog werkt en dan daarna een belleke dat rinkelt als 't zoemerke kaduuk is omdat de batterij plat is... tss tss
Blijkbaar is het laden en batterijen reeds meerdere keren besproken, helaas heb ik deze berichten niet gelezen, doordat ik een beetje te weinig op het forum rond zoek.Danny schreef:al dat geprul toch over laden en batterijenjullie maken mekaar hier nog eens gek...
als dat druppelding per week er één dag aan hangt blijft je batterij al in vorm...nu is't een meterke om te zien of de spanning oke is en volgende week een zoemerke om te zien of 't meterke nog werkt en dan daarna een belleke dat rinkelt als 't zoemerke kaduuk is omdat de batterij plat is... tss tss![]()
Mijn druppellader is een optimate III , daar mijn machine reeds een langere tijd stil staat, en al de electronica van de KLT nogal wat nodig heeft in rust, en ik reeds enkele malen brutte pech had niet te kunnen vertrekken bij een geplande uitstap.( eigen fout, eens niet aan gehangen, en twee weken verder, PLAT)
Nu is deze druppellader dus constant aangesloten via een gewone tijdschakelaar in stopcontact, en slechts 2 maal per dag ongeveer een half uur bij geladen word, ik was een beetje in twijfel of dit wel voldoende zou zijn, daarom dat idee van die led's.
Zoals ge zegt, men kan er dingen blijven aanhangen en is het dan beter.
Toch bedankt voor de reactie's
Martin
Denk eraan dat je optimate eerst een aantal tests doet en dan pas begint te laden. Kijk eerst eens na hoelang het duurt voordat de twee leds in 't groen staan dan pas is de batterij volledig geladen (= minimum tijd dat je moet aansluiten). Wat de optimate nadien doet is onderhoud en testen van de batterij. Dus als beide leds groen zijn is je batterij OK. Als je maar 1/2 uur aanscluit kan het zijn dat je batterij niet volledig geladen is (led = oranje) en na langere tijd zal ze ook plat zijn. Je zegt zelf dat de electronica van je motor veel stroom nodig heeft. Geef je optimate dan de tijd om de batterij volledig op te laden.en slechts 2 maal per dag ongeveer een half uur bij geladen word
Die staan al op je optimate. 2Xgroen = batterij OKdaarom dat idee van die led's
MVG
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
[Die staan al op je optimate. 2Xgroen = batterij OK
]
Daar zit het probleem juist, die led's van die optimate
Hang ge hem aan tot de led's groen zijn, sluit je dan af, en kort daarna sluit je terug aan, dan staan ze al niet meer groen.
dus volgens de optimate is hij dan weer half plat.
Ik mag hem aanhangen als ik binnen kom van een uitstap, resultaat half plat. is dit normaal.
Ik kan die lader toch moeilijk constant aanhangen als de motor stil staat, of kan dat geen kwaad.
En omdat ik zo onregelmatig thuis ben heb ik te weinig controle op deze laadtijd.
Nu de lente in aantocht is ga ik hem toch laten aanhangen, zodat ik zeker ben dat de batterij voldoende geladen is voor een ongepland uitstapje.
groetjes
Daar zit het probleem juist, die led's van die optimate
Hang ge hem aan tot de led's groen zijn, sluit je dan af, en kort daarna sluit je terug aan, dan staan ze al niet meer groen.
Ik mag hem aanhangen als ik binnen kom van een uitstap, resultaat half plat. is dit normaal.
Ik kan die lader toch moeilijk constant aanhangen als de motor stil staat, of kan dat geen kwaad.
En omdat ik zo onregelmatig thuis ben heb ik te weinig controle op deze laadtijd.
Nu de lente in aantocht is ga ik hem toch laten aanhangen, zodat ik zeker ben dat de batterij voldoende geladen is voor een ongepland uitstapje.
groetjes
Martin schreef:Daar zit het probleem juist, die led's van die optimate
Alle gekheid op een stokje : van het ogenblik dat je de Optimate loskoppelt begint de batterij steeds aan een langzame zelfontlading. Daarom geeft de Optimate even later correct aan dat die batterij niet helemaal meer vol is.
Ja. Zie hierboven.Ik mag hem aanhangen als ik binnen kom van een uitstap, resultaat half plat. is dit normaal.
Neen, dat kan zeker geen kwaad. Daarom is die Optimate zo'n handig ding : koppel hem aan je motor, en kijk er verder niet meer naar om.Ik kan die lader toch moeilijk constant aanhangen als de motor stil staat, of kan dat geen kwaad.
Wel niet vergeten los te koppelen als je een toertje gaat doen ; dat is me ooit bijna eens overkomen ...
mvg
Hans

Hi Martin,
Je moet je enkel zorgen maken als de leds op rood staan. Maar zelfs dat kan het gevolg zijn van slecht contact (ne keer tegen stoten
). Afsluiten en terug aansluiten en als de leds dan na een 1/2dag nog niet in het groen staan heb je waarschijnlijk een probleem.
Patrick V
Dus bij aansluiten staan de leds normaal op oranje.Denk eraan dat je optimate eerst een aantal tests doet en dan pas begint te laden.
Je moet je enkel zorgen maken als de leds op rood staan. Maar zelfs dat kan het gevolg zijn van slecht contact (ne keer tegen stoten
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Neen, dat kan zeker geen kwaad. Daarom is die Optimate zo'n handig ding : koppel hem aan je motor, en kijk er verder niet meer naar om.Ik kan die lader toch moeilijk constant aanhangen als de motor stil staat, of kan dat geen kwaad.
mvg
Hans[/quote]
Bedankt
Ik weet voldoende, en ga hem dan in de toekomst rustig laten aanhangen tot mijn volgende uitstap.
Want zo'n miserie met die platte batterij wil ik niet meer meemaken.
Een zonnige dag,
Daar sta je dan bij vrienden, die weten dus dat het nieuwe motor is,
Het zal me niet meer overkomen
Groetjes en tot ziens.
Martin