Bij ombouw van mijn recent aangekochte R100RT naar caferacer iets opgemerkt...
Motor werd voorzien van nieuwe cilinders een 2000km terug. Bij revisie hebben we opgemerkt dat deze cilinders een andere voet hebben dan de originele.
Er zit een klein kraagje aan die 2mm groter is in diameter. Dit situeert zich tussen o-ring op de cilindervoet en de cilinder Bij de vorige inbouw heeft men daar niet opgelet en werd het carter hierdoor beschadigd.
Men vraag is nu.....1: kunnen deze cilinders op dit motorblok (1980).
2:als ze er op kunnen met een aanpassing, wat past men dan best aan....een afschuining aan de carteropening of het kraagje van rond de cilindervoeten wegdoen
Als dichting/pakking kan ik dan blauwe pakking van loctite op het sluitvlak doen.
Help graag!
Cilinders op bmw R100 '80
Moderator: GVN
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Cilinders op bmw R100 '80
kan je eens een foto posten van die cilinders
Het kan zijn dat het blok van een 900cc is en dat de vorige cilinders afgedraaid waren.
Staat op de oude cilinders aan de bovenkant van de voet een cijfer 10?
Waren de vorige cilinders gemonteerd met alu voetpakkingen?
Eventueel kan je eens kijken op het motorblok en het motornummer ingeven in een VIN decoder
https://www.etkbmw.com/bmw/NL/vin/decoder/online
Het kan zijn dat het blok van een 900cc is en dat de vorige cilinders afgedraaid waren.
Staat op de oude cilinders aan de bovenkant van de voet een cijfer 10?
Waren de vorige cilinders gemonteerd met alu voetpakkingen?
Eventueel kan je eens kijken op het motorblok en het motornummer ingeven in een VIN decoder
https://www.etkbmw.com/bmw/NL/vin/decoder/online
Re: Cilinders op bmw R100 '80
Het blok is zeker van een R100 (RT)
Vorige cilinders heb ik niet gezien. Motor stond al 8 jaar stil...
Er staat idd een 10 op de cilindervoet.
Volgens de vorige eigenaar stonden er voordien ook al nicasils op.
Deze werden vervangen nadat er een stuk van de zuiger was afgebroken.
Ik heb op de site http://bmwmotorcycletech.info/cylinders.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
het volgende tegengekomen....
In the later 1980's, BMW added a "step, etc." machined into the cylinder spigots, & a similar matching step was in the crankcase opening. If you try to fit late cylinders to an early bike, you MUST machine the cylinder bases. This has nothing to do with the 97 to 99 mm spigot change in the /6 era.
Dus, ik denk dat de vorige cylinders werden afgedraaid aan de voet/basis.
Als ze passen, dan zou ik ev opteren om het blok van een afschuining of vrijwerking te voorzien zodat de cilinders er zo op kunnen.
Blok is al uiteen geweest....dat lukt me nog wel eens. Nu dat motor toch uitgebouwd is.
Vorige cilinders heb ik niet gezien. Motor stond al 8 jaar stil...
Er staat idd een 10 op de cilindervoet.
Volgens de vorige eigenaar stonden er voordien ook al nicasils op.
Deze werden vervangen nadat er een stuk van de zuiger was afgebroken.
Ik heb op de site http://bmwmotorcycletech.info/cylinders.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
het volgende tegengekomen....
In the later 1980's, BMW added a "step, etc." machined into the cylinder spigots, & a similar matching step was in the crankcase opening. If you try to fit late cylinders to an early bike, you MUST machine the cylinder bases. This has nothing to do with the 97 to 99 mm spigot change in the /6 era.
Dus, ik denk dat de vorige cylinders werden afgedraaid aan de voet/basis.
Als ze passen, dan zou ik ev opteren om het blok van een afschuining of vrijwerking te voorzien zodat de cilinders er zo op kunnen.
Blok is al uiteen geweest....dat lukt me nog wel eens. Nu dat motor toch uitgebouwd is.
Re: Cilinders op bmw R100 '80
Toch nog een foto gevonden....
Re: Cilinders op bmw R100 '80
Lukt me niet om er een foto bij te krijgen...grrrrrr