Motorolie 10W-40
Moderator: GVN
Motorolie 10W-40
Dag,
ik heb 2 x 4L olie 10W-40 gekregen,
mag ik die gebruiken voor mijn R1200R uit 2008 ?
ik heb 2 x 4L olie 10W-40 gekregen,
mag ik die gebruiken voor mijn R1200R uit 2008 ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
aantzeetje
Re: Motorolie 10W-40
is te dun, je gaat olie verbruiken. beter is een 15W50 semi synthetisch
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
Michelleke
Geen handleiding bij de moto?
Anyway, 10w40 is enkel bruikbaar tot 20 graden C buitentemp.
Indien je die gaat gebruiken bij hogere temp zoals nu, verbruikt hij niet alleen veel olie, maar bestaat de kans dat de oliefilm op de cilinderwand breekt met gebrek aan smering tot gevolg .
Met 15w50 of 15w40 zit je safe zeker bij een olie/luchtgekoelde boxer
Indien je wat meer geld wil uitgeven , zit je met vol synthetische genre 5w-X ook altijd goed.
Anyway, 10w40 is enkel bruikbaar tot 20 graden C buitentemp.
Indien je die gaat gebruiken bij hogere temp zoals nu, verbruikt hij niet alleen veel olie, maar bestaat de kans dat de oliefilm op de cilinderwand breekt met gebrek aan smering tot gevolg .
Met 15w50 of 15w40 zit je safe zeker bij een olie/luchtgekoelde boxer
Indien je wat meer geld wil uitgeven , zit je met vol synthetische genre 5w-X ook altijd goed.
R1200GSLC / K1200RS
Waar staat de "X" voor?
-
Michelleke
Waarom verkopen ze dan "Castrol Power1 4T 10W-40" olie in ons land ?
De persoon van wie de olie was heeft daar toch altijd mee gereden.
Dus bijvoorbeeld 5W30, terwijl de 10W40 van Castrol een hoog olieverbruik zou geven?Michelleke schreef:30,40,50...willy schreef:Waar staat de "X" voor?
Niet alle motoren zijn (optimaal) geschikt voor olie met hetzelfde viscositeitsbereik.frin schreef:Waarom verkopen ze dan "Castrol Power1 4T 10W-40" olie in ons land ?
Er zijn bovendien mensen die niet de meest geschikte olie gebruiken.
uit de handleiding R1200rt van 2006: toegestane viscositeitsklassen SAE 10W-40 of van min 10°C tot 30°C (gebruik bij milde temperaturen)
-
Michelleke
Ja, inderdaad, de 5w30 is altijd een vol synthetische en die weerstaan aan hogere temp en belasting als een half synthetische. Je kan dus met een lagere viscositeit toch nog de vereiste eigenschappen voor smering verkrijgen met zelfs minder inwendige wrijving en verbruik tot gevolg.willy schreef:Dus bijvoorbeeld 5W30, terwijl de 10W40 van Castrol een hoog olieverbruik zou geven?Michelleke schreef:30,40,50...willy schreef:Waar staat de "X" voor?
Om je een idee te geven: BMW gebruikt in zijn huidige diesels (auto's natuurlijk) zelfs 0W30
R1200GSLC / K1200RS
Inderdaad, in de huidige motoren.Michelleke schreef:BMW gebruikt in zijn huidige diesels (auto's natuurlijk) zelfs 0W30
In de mijne zit 0W20, maar dat zou mijn vorige geen goed keuze geweest zijn.
Het voorgeschreven viscositeitsbereik heeft maw (ook) veel te maken met de motor waar ze voor gebruikt wordt.
Daar is dus niks mis mee.Pol schreef:uit de handleiding R1200rt van 2006: toegestane viscositeitsklassen SAE 10W-40 of van min 10°C tot 30°C (gebruik bij milde temperaturen)
-
aantzeetje
gebruikte vroeger ook 10W40 vol synthetisch. Rij nu al jaren (R1200RT 2009) met 15W50 semi-synthetisch. Motor draait beter rond en quasi geen olie verbruik. Er blijft ook een betere oliefilm in de motor tijdens de winterstop. Denk dat zelfs de meeste dealers deze op een 1200 doen van die jaren.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Nu ben ik er nog niet uit.
Gewoon naar de dealer gaan voor oliebeurt, veronderstel ik.
Wat dan doen met die goede Castrol olie ?
Container park is zonde.
PS. boven 30 °C rij ik nooit.
Container park is zonde.
Ik zou die olie opgebruiken dan. Schrik niet van de prijs/L bij de dealer. Onlangs 8 liter Castrol Power1 Racing 10/50 via webwinkel in Duitsland laten overkomen . Een kleine 9 € /L. Waarschijnlijk het dubbelefrin schreef:Nu ben ik er nog niet uit.
Container park is zonde.
bij dealer.
Geen goei ziel in uw buurt soms?
Gebruik die olie maar, beter dan 15W.
Een motor is gemaakt om op ongeveer 100°C te werken bij een dynamische viscositeit van ca 10 tot 12 mPa.s (of cSt).
Neem even de tijd om op deze link te klikken, een olie te kiezen en naar de tabel van 15W40 te kijken.
http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... oil/#c1330" onclick="window.open(this.href);return false;
Je zal zien dat bij 100°C de dynamische viscositeit (di vanaf nu) 11,xxx bedraagt. Da's dus goed.
Maar kijk dan eens naar de di van die olie bij 10°C. Die is bijna 600 cSt ofwel bijna 60 keer te hoog.
Dat geeft geen goede smering bij een "koude" start, zijnde 10°C!
Kijk dan eens naar de tabel van 10W40. De di bij 100°C is ook 11,xxx en is dus ook goed.
Bij 10°C is die olie ook veel te dik, de di is bijna 400. Maar da's al een pak minder dan bij de 15W40. De smering zal
dus met de 10W40 olie sneller op gang komen dan met de 15W40. Het is mogelijk dat het olieverbruik wat hoger
is, maar dat weegt niet op tegen de nadelen van een olie die veel te dik is bij het starten en opwarmen van de motor.
Maw, als je het "koud" draaien van de motor met te dikke olie wat wil milderen, gebruik dan de 10W olie en niet de 15W.
Als je ook de andere tabellen bekijkt dan zie je dat met een lager getal voor de W de koude di telkens lager wordt en je
zou kunnen besluiten dat hoe lager de koude di is hoe beter. Dat klopt wat betreft de koude start, maar de constructie
van de hele motor is ook van belang en dus is het best om binnen het bereik te blijven dat de fabrikant adviseert.
Er is hier al eens een hele polemiek over dit onderwerp geweest en een hele slimme beweerde toen dat het getal voor
de W niet erg belangrijk is omdat we hier geen koude winters kennen. Dat klopt dus niet, de start van een motor is
heel vaak "koud", althans voor de olie. Het is niet beter voor de motor om olie met een hoger getal voor de W te gebruiken,
het doet meer kwaad dan goed ook al heb je de indruk dat hij bijvoorbeeld zachter loopt.
Een motor is gemaakt om op ongeveer 100°C te werken bij een dynamische viscositeit van ca 10 tot 12 mPa.s (of cSt).
Neem even de tijd om op deze link te klikken, een olie te kiezen en naar de tabel van 15W40 te kijken.
http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... oil/#c1330" onclick="window.open(this.href);return false;
Je zal zien dat bij 100°C de dynamische viscositeit (di vanaf nu) 11,xxx bedraagt. Da's dus goed.
Maar kijk dan eens naar de di van die olie bij 10°C. Die is bijna 600 cSt ofwel bijna 60 keer te hoog.
Dat geeft geen goede smering bij een "koude" start, zijnde 10°C!
Kijk dan eens naar de tabel van 10W40. De di bij 100°C is ook 11,xxx en is dus ook goed.
Bij 10°C is die olie ook veel te dik, de di is bijna 400. Maar da's al een pak minder dan bij de 15W40. De smering zal
dus met de 10W40 olie sneller op gang komen dan met de 15W40. Het is mogelijk dat het olieverbruik wat hoger
is, maar dat weegt niet op tegen de nadelen van een olie die veel te dik is bij het starten en opwarmen van de motor.
Maw, als je het "koud" draaien van de motor met te dikke olie wat wil milderen, gebruik dan de 10W olie en niet de 15W.
Als je ook de andere tabellen bekijkt dan zie je dat met een lager getal voor de W de koude di telkens lager wordt en je
zou kunnen besluiten dat hoe lager de koude di is hoe beter. Dat klopt wat betreft de koude start, maar de constructie
van de hele motor is ook van belang en dus is het best om binnen het bereik te blijven dat de fabrikant adviseert.
Er is hier al eens een hele polemiek over dit onderwerp geweest en een hele slimme beweerde toen dat het getal voor
de W niet erg belangrijk is omdat we hier geen koude winters kennen. Dat klopt dus niet, de start van een motor is
heel vaak "koud", althans voor de olie. Het is niet beter voor de motor om olie met een hoger getal voor de W te gebruiken,
het doet meer kwaad dan goed ook al heb je de indruk dat hij bijvoorbeeld zachter loopt.
-
Herman1200RT
Ik heb in mijn vorige boxers (1200rt) altijd met minerale olie 20w50 gereden. Nooit moeten bijvullen, nooit problemen gehad. Als je niet constant tegen het rood doortrekt is dit meer dan voldoende. Oliewissel ook om de 10dkm.
Hoge toerentallen maken niets uit mbt het viscositeitsbereik eens de olie op temperatuur is
zolang ze bij bedrijfstemperatuur de juiste dynaamische viscositeit heeft. Dat is bij de gangbare
oliesoorten het geval an da's niet toevallig. Dat een motor met "dikkere" olie geen
(merkbare) problemen vertoonde wil niet zeggen dat die olie ook de meest geschikte was,
maar als ik me niet vergis dan is 20W50 volgens de fabrikant, al naargelang het gebruik
van de motorfiets een geschikte olie. 10W40 is dat echter ook.
zolang ze bij bedrijfstemperatuur de juiste dynaamische viscositeit heeft. Dat is bij de gangbare
oliesoorten het geval an da's niet toevallig. Dat een motor met "dikkere" olie geen
(merkbare) problemen vertoonde wil niet zeggen dat die olie ook de meest geschikte was,
maar als ik me niet vergis dan is 20W50 volgens de fabrikant, al naargelang het gebruik
van de motorfiets een geschikte olie. 10W40 is dat echter ook.
-
Dirk Pauwels
Willy is de theorieman....
Mijn praktijkervaring en die van vele anderen, is dat net door die dunnere visco vd 10w je olieverbruik hebt. Met 15w veel minder verbruik.
Bmw schrijft zelf ook 15w50 voor. Schade bij koudstart is er zeker niet.
10w40 mag je gebruiken, olieverbruik kan dus iets hoger zijn maar schade ga je er niet door hebben.
Mijn praktijkervaring en die van vele anderen, is dat net door die dunnere visco vd 10w je olieverbruik hebt. Met 15w veel minder verbruik.
10w40 mag je gebruiken, olieverbruik kan dus iets hoger zijn maar schade ga je er niet door hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Giet die olie er nu gewoon in...
Is er betere, ja! Is er veel slechtere, ook ja!
Er gaat niks van kapot en ik veronderstel niet dat je deelneemt ad boxercup?
Is er betere, ja! Is er veel slechtere, ook ja!
Er gaat niks van kapot en ik veronderstel niet dat je deelneemt ad boxercup?
Uit het boekske ook nog dat 15/40 of 20/40 goed is voor: "groter dan teken" 0 °C. Gebruik bij hoge temperaturen.Dirk Pauwels schreef:Willy is de theorieman....![]()
OK dus (althans zo begrijp ik het) vanaf nul graden Celsius tot en met wanneer ge zelf smelt.
Dat verbruik klopt zeker. De vraag is of dat het belangrijkste is. Het kan ook dat er geen schade is door koudstartenDirk Pauwels schreef:Willy is de theorieman....![]()
met dikkere olie, maar wie kan zeggen of dat werkelijk zo is? Dikkere olie gebruiken enkel om verbruik te drukken?
Met de 10W40 zal je inderdaad (ook) geen schade hebben. Zoals al gezegd, als de fabrikant het voorschrijft kan het.
Ik denk dat de vraagsteller nu wel kan besluiten dat hij die Castrol met een gerust geweten kan gebruiken, de kans
bestaat dat het (eventuele) verbruik geneens of amper opvalt als hij tijdig de olie vervangt.
PS: bedankt voor 't compliment, dan is er misschien toch iets blijven handen van meer dan 40 jaar loopbaan bij een
van de grote spelers op de oliemarkt
-
alfa
10W40 is goed voor watergekoelde motoren.
Elke luchtgekoelde boxer rijdt het best op 15 of 20 W 50.
Deze week in Ardeche rondgereden bij 35 ° en was mijn bijvul olie vergeten
Wat bleek olie bleef steken op 1/3 pijlglas en verbruikte geen lek meer, na 1300 km nog altijd zelfde hoogte pijlglas.
Hoe dat komt dat al de rest verdwijnt boven 1/3 pijlglas ???
Rij met minerale multigrade 20W50 auto olie van 2,5 euro à L
Auto olie smeert beter in boxer met aparte droge koppeling omdat olie voor motors met natte koppeling toevoegingen hebben die minder smering geven ,anders slippen koppelingsplaten .
Elke luchtgekoelde boxer rijdt het best op 15 of 20 W 50.
Deze week in Ardeche rondgereden bij 35 ° en was mijn bijvul olie vergeten
Wat bleek olie bleef steken op 1/3 pijlglas en verbruikte geen lek meer, na 1300 km nog altijd zelfde hoogte pijlglas.
Hoe dat komt dat al de rest verdwijnt boven 1/3 pijlglas ???
Rij met minerale multigrade 20W50 auto olie van 2,5 euro à L
Auto olie smeert beter in boxer met aparte droge koppeling omdat olie voor motors met natte koppeling toevoegingen hebben die minder smering geven ,anders slippen koppelingsplaten .
BMW R1100R zonder KFR
De handleiding van een R1200RT tot 2009, luchtgekoeld dus, beveelt al naargelang de omstandigheden
olie aan vanaf 5W30 tem 10W50.
De handleiding van een K1600gt, vloeistofgekoeld dus, beveelt al naargelang de omstandigheden
olie aan vanaf 5W40 tem 10W50.
olie aan vanaf 5W30 tem 10W50.
De handleiding van een K1600gt, vloeistofgekoeld dus, beveelt al naargelang de omstandigheden
olie aan vanaf 5W40 tem 10W50.
man man man, wat een gedoe over een busje olie dat binnen de specs valt die de fabricant voorschrijft.