Intercom defect (kabelbreuk)
Moderator: GVN
Intercom defect (kabelbreuk)
De kabel van mijn intercom
Autocom is gebroken.
Het betreft de kabel die van de intercom naar mijn spiraalkabel loopt.
Is dat te vervangen, of ben ik gezien voor de moeite?
ne nieuwe kopen is nogal duur hé
Autocom is gebroken.
Het betreft de kabel die van de intercom naar mijn spiraalkabel loopt.
Is dat te vervangen, of ben ik gezien voor de moeite?
ne nieuwe kopen is nogal duur hé
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
- Locatie: 2845 Niel
- Contacteer:
Niet te vervangen ... tenzij door de firma zelf.
Opsturen naar dealer, via importeur naar England, na een maand of 2 hebt ge hem terug. Zonder garantie kost dat ongeveer 70 euro.
Alternatief : koopt u een part 24 (losse verbindskabel naar helm) , kostprijs +/- 15 euro, en mits wat soldeer-en bricoleerwerk kunt ge die perfect aan elkaar zetten.
Er bestaan in de handel ook 7pin DIN stekkers, maar deze zijn niet waterdicht, zoals de 7pin DIN Autocom-stekkers.
Krimpkous erover en klaar is keer. Ge bent de eerste niet die met een kabelbreuk komt aanzetten.
Opsturen naar dealer, via importeur naar England, na een maand of 2 hebt ge hem terug. Zonder garantie kost dat ongeveer 70 euro.
Alternatief : koopt u een part 24 (losse verbindskabel naar helm) , kostprijs +/- 15 euro, en mits wat soldeer-en bricoleerwerk kunt ge die perfect aan elkaar zetten.
Er bestaan in de handel ook 7pin DIN stekkers, maar deze zijn niet waterdicht, zoals de 7pin DIN Autocom-stekkers.
Krimpkous erover en klaar is keer. Ge bent de eerste niet die met een kabelbreuk komt aanzetten.
Ik heb voorlopig een oplossing gevonden.
Dirk zijn krimpkous deed me op een komen.
Heb een stylo ( balpen ) ontmanteld.
Zodat ik een pijpje had.
Deze in de langsrichting opengezaagd en vervolgens
over de kabel gespannen, ( beetje prutswerk)
Heel de boel goed ingetaped met "duke tape".
Niet 100% maar het helpt al,
de kabel staat terug in de juiste positie
Michel, ik contacteer u zeker,
Dirk zijn krimpkous deed me op een komen.
Heb een stylo ( balpen ) ontmanteld.
Zodat ik een pijpje had.
Deze in de langsrichting opengezaagd en vervolgens
over de kabel gespannen, ( beetje prutswerk)
Heel de boel goed ingetaped met "duke tape".
Niet 100% maar het helpt al,
de kabel staat terug in de juiste positie
Michel, ik contacteer u zeker,
Harald ,
Heel eenvoudig zelf te vervangen.
Ik heb wel een ander autocom-type ,(pro 7 geloof ik)
maar de kabels al zelf vervangen.
Destijds (2002?) had autocom tijdelijk een andere leverancier voor de kabels.
Die leverde rommel.Nieuwe kabels werden in garantie vervangen,
mits volledig toestel opsturen en wachten.
Via de dealer de kabels besteld ,
autocom opengeschroefd (schroefjes waren bovenkant van het toestel,
onder de kleefstikker.Met de schroevendraaier door de sticker geduwd kon ik aan de schroeven)
De kabels waren bij mijn toestel niet gesoldeerd .Elke kabel heeft een minuscuul fragiel stekkertje .Eens het toestel dicht ,klemt de kabel vast in
het chassis.
Ineens muziek en klank zoals ik nooit gehad had. zonder kraken of ruis bij bewegen.
Zeer simpel te vervangen dus ,
als de dealer de kabel wil/kan bestellen.
Garantie ben je wel "kwijt " vermoed ik ,vermits men aan de sticker ziet
dat het opengeschroefd is.
Kijk eens naar je garantie ,en schroef het zelf eventueel eens open ,
dan zie je of het op uw toestel ook zo eenvoudig is.
Heel eenvoudig zelf te vervangen.
Ik heb wel een ander autocom-type ,(pro 7 geloof ik)
maar de kabels al zelf vervangen.
Destijds (2002?) had autocom tijdelijk een andere leverancier voor de kabels.
Die leverde rommel.Nieuwe kabels werden in garantie vervangen,
mits volledig toestel opsturen en wachten.
Via de dealer de kabels besteld ,
autocom opengeschroefd (schroefjes waren bovenkant van het toestel,
onder de kleefstikker.Met de schroevendraaier door de sticker geduwd kon ik aan de schroeven)
De kabels waren bij mijn toestel niet gesoldeerd .Elke kabel heeft een minuscuul fragiel stekkertje .Eens het toestel dicht ,klemt de kabel vast in
het chassis.
Ineens muziek en klank zoals ik nooit gehad had. zonder kraken of ruis bij bewegen.
Zeer simpel te vervangen dus ,
als de dealer de kabel wil/kan bestellen.
Garantie ben je wel "kwijt " vermoed ik ,vermits men aan de sticker ziet
dat het opengeschroefd is.
Kijk eens naar je garantie ,en schroef het zelf eventueel eens open ,
dan zie je of het op uw toestel ook zo eenvoudig is.
Harald,dirk bruijns schreef:Niet te vervangen ... tenzij door de firma zelf.
Opsturen naar dealer, via importeur naar England, na een maand of 2 hebt ge hem terug. Zonder garantie kost dat ongeveer 70 euro.
Alternatief : koopt u een part 24 (losse verbindskabel naar helm) , kostprijs +/- 15 euro, en mits wat soldeer-en bricoleerwerk kunt ge die perfect aan elkaar zetten.
Er bestaan in de handel ook 7pin DIN stekkers, maar deze zijn niet waterdicht, zoals de 7pin DIN Autocom-stekkers.
Krimpkous erover en klaar is keer. Ge bent de eerste niet die met een kabelbreuk komt aanzetten.
Ik had net hetzelfde aan de hand, kabel gekrakt op de plaats waar ik 'm met een spanbandje had vastgemaakt aan een ander onderdeel van de moto. Ik had ook geen zin om weken te wachten tot de intercom hersteld zou zijn, dus even gemaild naar Splashdesign in Veghel (net boven Eindhoven), afspraakje gemaakt, en naar daar gereden. Ze hebben er een volledig nieuwe kabel aangemaakt, helemaal gratis, terwijl ik er op mocht wachten. En nog 'n kopje koffie erbij gekregen.
Mij hoor je van die service absoluut niet klagen !
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
- Locatie: 2845 Niel
- Contacteer:
Merci mannen,k'heb hier ook weeral wat bijgeleerd. Jammer da'k net een nieuw toestel heb, dus qua garantie zit ik nog safe, als k'ik panne val, gebruik ik gewoon het oude terug en kan voorts. Nog nooit geen Autocom opengehad, maar daar gaat straks verandering in komen.
Ik heb meestal een paar parts 24 op stock, zodat die kabel mits onthoofding van 1 stekker perfect hiervoor kan gebruikt worden, en ondertussen zit ik al aan m'n 10°de reparatie. Tijd om nieuwe invalshoeken op te zoeken.
Ik heb meestal een paar parts 24 op stock, zodat die kabel mits onthoofding van 1 stekker perfect hiervoor kan gebruikt worden, en ondertussen zit ik al aan m'n 10°de reparatie. Tijd om nieuwe invalshoeken op te zoeken.
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
- Locatie: 2845 Niel
- Contacteer:
Op aangeven van de tips hier van het forum, heb ik vandaag de Autocom gedemonteerd, opengevezen, en de zaak eens bekeken.
Kabelbreuk zal voortaan opgelost worden door een nieuwe kabel rechtstreeks aan de Autocom aan te sluiten.
Het enige minpunt dat er zou kunnen zijn, is dat een part24 (vervangkabel die je kunt gebruiken) een iets korter is, dan het lange 'pilot' stuk dat origineel aan de Autocom hangt.
Merci mannen, voor mij een gouden tip, pintje voor de aangever.
ps: de krimpkous-methode kan ook nog altijd gebruikt worden.
Kabelbreuk zal voortaan opgelost worden door een nieuwe kabel rechtstreeks aan de Autocom aan te sluiten.
Het enige minpunt dat er zou kunnen zijn, is dat een part24 (vervangkabel die je kunt gebruiken) een iets korter is, dan het lange 'pilot' stuk dat origineel aan de Autocom hangt.
Merci mannen, voor mij een gouden tip, pintje voor de aangever.
ps: de krimpkous-methode kan ook nog altijd gebruikt worden.
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Alle kabels zijn blijkbaar redelijk fragiel.Volgens mijn indruk ,zou de huls aan de fiche langer moeten zijn om de kabel te beshermen.Zoals aan een strijkijzer ook meestel een soepele lange huls zit.tijd om een Baehr te kopen lijkt me ... die autocom kabeltjes lijken me indedaad hun 'prijs'waard....
Krimpkous een stuk op de stekker en dan tot 10 cm over kabel ,als dat dan soepel was en aansloot en bleef zitten ,:men mag me altijd zo'n stuk opsturen.Ik ken zulke krimpkous niet.
Zelf kan ik van Baehr niets zeggen ,buiten duur.
Alle kabels zijn blijkbaar redelijk fragiel.Volgens mijn indruk ,zou de huls aan de fiche langer moeten zijn om de kabel te beshermen.Zoals aan een strijkijzer ook meestel een soepele lange huls zit.
De kabel zelf heb ik beschermd door ,voor de montage aan het doosje,te overtrekken met een "nylon netkous".De nylon netkous gekocht in de betere autoschop(vragen aan toog).Ze ziet eruit gelijk de geweven tinnen kous /mantel in data-kabels ,maar dan uit sterke nylon draden.
Mooi en handig om kabel extra te beschermen.Is zeker het bekijken waard als je eens passeert in de winkel.
Zelf herstellen met een oude keyboard kabel kan dus ook.
over Baehr lees ik net dit op Duits forum:
Hi Michael,
ich kann dir in Teilen zustimmen in anderen nicht.
- die Verkabelung an den Helmen musste innerhalb kurzer Zeit zweimal ausgetauscht werden. Das Problem ist aber anscheinend behoben. Die letzte Version hat jetzt seit 2 Jahren keinen Kabelbruch
- die Stecker zumindest zu der Zeit als ich sie gekauft habe, sind einfach nur Schrott. Jeder Billigstecker bei Onkel Conrad ist besser.
1. Die Verarbeitung ist 100% (Elektronik)
2. Die Headsets sind super
3. Die Automatik der Sprachsteuerung und der Lautstärkenanpassung funktionieren bei meiner (VERSO PLUS) gut
4. Die Steckkontakte sind unter aller Sau
5. Die Verlängerungs- und Spiralkabel sind ebenfalls unter aller Sau
6. Die Kontakte verrotten und die Kabel reissen an der Ummantelung auf.
Nach meinen Infos soll sich die Qualität der Kabel vor einiger Zeit verbessert haben,
was mir aber egal ist, da die Kabel jetzt 1:1 von DEM nach EUR gewandelt worden sind.
Alternative:
Ich habe mir Tastaturverlängerungen, doppeltgeschirmt, für 5DEM damals gekauft. Glecih 5 Stück davon mitgenommen und gut ist.
Dieses Spiralkabel mit DIN-Stecker und Buchse macht es jetzt schon 3 Jahre ohne Probs.
tja fragiele kabels...pfff, goeie kabels blijven even flexibel in de koude als bij hoge temps... 't prijsverschil begint ergens he...
't is 't zelfde als altijd... voor 2500€ koop je ook al een moto en toch bollen hier allemaal ketels rond van 15 a 20.000€...
mijnen Baehr is van 93 of 94 en heeft nog altijd dezelfde kabels en wat is duur??Zelf kan ik van Baehr niets zeggen ,buiten duur.
't is 't zelfde als altijd... voor 2500€ koop je ook al een moto en toch bollen hier allemaal ketels rond van 15 a 20.000€...
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 09 mar 2006, 20:36
- Locatie: brugge
tip om kabelbreuken te vermijden : de fiche die aan de unit vast zit moet je vastmaken zodanig dat je enkel je spiraakabel er hoeft in te steken(kan zelf met één hand dan). Zo is de nek van de fiche aan de unit, die de zwakke schakel is, bescherm en kan er enkel nog iets gebeuren met het spriraalkabeltje.Die fichen zijn makkelijk te vinden in een electronicawinkel(of hifi-winkel)voor enkele euro's.