olieverversing?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

olieverversing?

Bericht door Hobgoblin »

hallo,

heb vorige zomer een nieuwe F650GS gekocht. ondertussen eerste onderhoud laten doen op 1000km. nu heeft ie 3000km. heeft stilgestaan tijdens de winter. moet ie nu binnen voor nieuwe olie of mag ik na de winter gewoon verder rijden?

thanx,

nancy
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

peil controleren en verder rijden tot het volgende onderhoud :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LucVH
Berichten: 276
Lid geworden op: 04 jun 2005, 19:56
Locatie: Stekene

Bericht door LucVH »

Ikke nie mee akkoord :!:

Afhankelijk van het soort olie ( Mineraal of Synth.) treed er een verzuring van de olie op na bepaalde tijd( 6 maand) . Deze verzuring heeft mindere smeereigenschappen tot gevolg :idea:


Dus: even nakijken welke olie er op zit en als dit toevallig minerale olie is en hij heeft lang stilgestaan dan zou ik persoonlijk de olie van het blok afdoen en er andere opkiepen :wink:

Naar mijn bescheiden mening was het echter nog beter geweest dat je voor de winter de olie had vernieuwd, dan waren onmiddelijk de stoffen die de olie doen verzuren uit uw blok weg ( roetresidu,.....)

Just of nie :?:
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

oke: als je spreek van zes maand en langer.
hij spreekt over een wintertje (dat is toch geen 6 maand :shock: )
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LucVH
Berichten: 276
Lid geworden op: 04 jun 2005, 19:56
Locatie: Stekene

Bericht door LucVH »

Hebben we dan alletwee een beetje gelijk :wink: :wink: :wink:
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

IRON GONZO schreef:oke: als je spreek van zes maand en langer.
hij spreekt over een wintertje (dat is toch geen 6 maand :shock: )
ZIJ.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Relax schreef:
IRON GONZO schreef:oke: als je spreek van zes maand en langer.
hij spreekt over een wintertje (dat is toch geen 6 maand :shock: )
ZIJ.
bedankt voor de verbetering :oops: meneer den polies :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Kan me natuurlijk vergissen: als Nancy een bonk van een kerel is, heb ik een probleem, niet jij.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Bericht door Hobgoblin »

tegen april begin ik zeker terug te rijden.
dat maakt dat ie vijf maanden heeft stilgestaan.
en er zit inderdaad minerale olie in.
dus???

nancy
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

vervangen die handel zeker als't minerale is...
eveneens als 't half syntheet moest zijn en gewoon opnieuw ketelen moest er volsyntheet opzitten... :wink:
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Yep, als 'm vijf maand heeft stil gestaan, dan is 't best van de olie te vervangen, da's maar een kleine kost, en dan zijt ge tenminste met een gerust geweten onderweg :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
LucVH
Berichten: 276
Lid geworden op: 04 jun 2005, 19:56
Locatie: Stekene

Bericht door LucVH »

GS 'er schreef:tegen april begin ik zeker terug te rijden.
dat maakt dat ie vijf maanden heeft stilgestaan.
en er zit inderdaad minerale olie in.
dus???

nancy


AUB Mr. Gonzo :wink:
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

als het aan mij ligt
gewoon oliepeil controleren en goooooooooooo!!!!!!!!!!!!
mijn 60/5 staat soms veel langer stil ( nu ong 9 maand. ) :oops:
als ik hem uithaal = batterij erin starten en gaan toeren maar.
nog nooit maar dan ook nooit problemen gekend of gehad in mijn complete motorcariëre
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Ydde
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 feb 2005, 21:42
Woonplaats: Zaventem
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Ydde »

t'Is niet omdat het minerale olie is dat ze minderwaardig zou zijn. Moderne minerale motor olie van een bekend merk heeft hele goede beschermende eigenschappen op alle gebied. Ik zou zelfs durven zeggen qua bescherming tegen corrosie dat minerale olie dikwijls beter is dan synthetische omdat minerale van nature uit betere hechteigenschappen heeft dan die apolaire polyalfaolefine (PAO) structuren van synthetische.

De synthetische is uiteraard wel beter bestand tegen hoge temperaturen en zal bij zware belastingen langer zijn goede smeereigenschappen behouden.

Tevens schrijf je dat je na het laatste onderhoud slechts 2.000 km gereden hebt. Op die tijd zullen er nog niet zo heel veel agressieve oxidatieproducten gevormd zijn. Mijn advies; gewoon laten zitten en verder rijden tot aan uw volgende onderhoud.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

slechts 2000km
daar ligt volgens mij 't probleem net, veel gereden aan één stuk of allemaal 10km stukjes???
gezien de erg lage kost kan het daarom nooit kwaad de olie te vervangen, eveneens de kwaliteit is van onbekende aard... :wink:
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Bericht door Hobgoblin »

veeleer kortere ritten van minder dan 50 km. maar toch ook enkele van meer dan 100 km.
de olie is degene die ze bij de dealer erin gedaan hebben, nl. wintershall minerale olie.
gezien de motor nog onder garantie is, moet de olieverversing dan gebeuren bij de dealer? moet de oliefilter ook vervangen worden?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

GS 'er schreef:veeleer kortere ritten van minder dan 50 km. maar toch ook enkele van meer dan 100 km.
de olie is degene die ze bij de dealer erin gedaan hebben, nl. wintershall minerale olie.
gezien de motor nog onder garantie is, moet de olieverversing dan gebeuren bij de dealer? moet de oliefilter ook vervangen worden?
Ik zou na 5 maanden stilstaan ook de olie vervangen, zeker als het minerale is. Sowieso altijd minstens 1 keer per jaar vervangen ook als je nog niet aan je interval zit.
Olie verversen altijd met oliefilter, kost iets meer, maar er blijft altijd oude olie in het oliefilter achter, dus verversen zonder olie filter heeft niet veel zin, (tenzij je een heeeeeel groot oliecarter of reservoir hebt, maar bij de F650 zal dat maar +/- 2l zijn denk ik) de nieuwe olie breekt sneller af door vermenging met oude olie.
Wat garantie betreft: Uwen dealer gaat dat ook nie weten hé als je zelf je olie ververst, dus heeft het ook geen invloed op de garantie. Als je het hem gaat zeggen wel natuurlijk :) Olie wissel op een F650 met minerale olie en filter kost niet veel, ook niet als je het door uwen dealer laat doen, dus veel ga je er niet bij winnen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
be432081
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 aug 2005, 19:28
Locatie: Meerbeek

Bericht door be432081 »

Reeds in andere topics vermeld , olie ervangen als je niet weet wat er in zit,nu is het moment.
Mijn R850RT heeft ondertussen 14000km , heeft een onderhoud gekregen op 10000km maar dat is reeds meer dan een jaar geleden.
Ik ben de derde eigenaar , de moto is van 2002 .
Garanties moet ik niet op hopen , en uit het forum blijkt dat onderhoud bij dealers nogal prijzig is.
Niet onhandig met sleutels en techniek zou ik zeker en vast de olie willen vervangen , daar ik niet weet welke olie er in zit , en zeker en vast die olie er langer dan een jaar in zit met een beperkt aantal km gereden.
Nu heb ik op het forum al wat info gevonden qua onderhoud R1150RT , maar het lijkt me dat de R850RT niet eens bestaat , ook elders op het internet is die niet te vinden.
Vermoedelijk zijn de gegevens voor de 1150 gelijk aan de 850 maar zou dat toch graag bevestigd zien.
Waar koop ik de juiste oliefilter(niet bij dealer),zelfde als voor 1150?
Moet de oliefilter vervangen of niet?
Ik dacht er een syntheet 10W40 in te doen , is dat ok?
Voor de rest is lijkt me alles ok , waar let ik nog op , wat nog verder na te kijken??

Alle info welkom.

Hugo
Midlife-crisis , tis van da
be432081
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 aug 2005, 19:28
Locatie: Meerbeek

Bericht door be432081 »

Reeds in andere topics vermeld , olie ervangen als je niet weet wat er in zit,nu is het moment.
Mijn R850RT heeft ondertussen 14000km , heeft een onderhoud gekregen op 10000km maar dat is reeds meer dan een jaar geleden.
Ik ben de derde eigenaar , de moto is van 2002 .
Garanties moet ik niet op hopen , en uit het forum blijkt dat onderhoud bij dealers nogal prijzig is.
Niet onhandig met sleutels en techniek zou ik zeker en vast de olie willen vervangen , daar ik niet weet welke olie er in zit , en zeker en vast die olie er langer dan een jaar in zit met een beperkt aantal km gereden.
Nu heb ik op het forum al wat info gevonden qua onderhoud R1150RT , maar het lijkt me dat de R850RT niet eens bestaat , ook elders op het internet is die niet te vinden.
Vermoedelijk zijn de gegevens voor de 1150 gelijk aan de 850 maar zou dat toch graag bevestigd zien.
Waar koop ik de juiste oliefilter(niet bij dealer),zelfde als voor 1150?
Moet de oliefilter vervangen of niet?
Ik dacht er een syntheet 10W40 in te doen , is dat ok?
Voor de rest is lijkt me alles ok , waar let ik nog op , wat nog verder na te kijken??

Alle info welkom.

Hugo
Midlife-crisis , tis van da
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

halfsyntheet is perfect en de filters etc...850/1100/1150 zijn allemaal dezelfde...
verder effe klepspeling nazien en synchro + CO...

vulhoeveelheid batterij en rijden maar :wink:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

be432081 schreef:.
Vermoedelijk zijn de gegevens voor de 1150 gelijk aan de 850 maar zou dat toch graag bevestigd zien.
Jawel, is gelijk.
Waar koop ik de juiste oliefilter(niet bij dealer),zelfde als voor 1150?
Probeer bij een champion dealer.Denk dat Quickly in Beveren die wel heeft.Ik gebruik meestal originele
Moet de oliefilter vervangen of niet?
Jawel, ik doe dat elke keer bij oliewissel, er blijft ongeveer 0.3-4l oude olie achter in het oliefilter. Je hebt een speciale oliefilterdop nodig, filter zit verzonken in carterpan. Te verkrijgen bij een goede autoshop
Ik dacht er een syntheet 10W40 in te doen , is dat ok?
OK, 5w -40 is ook ok, 10w-50, 10w60 enz, maakt nie veel uit. Als je weinig km doet hoef je met volsynth niet elk jaar te verversen. 0-w40 zou ik niet doen, kan niet echt kwaad maar vermoedelijk gaat je olieverbruik dan mss iets hoger liggen. Als je merkt dat ie olie verbruikt kun je nog altijd eens proberen met 20w50, halfsynth, want full synth in die visco is moeilijk te vinden
Voor de rest is lijkt me alles ok , waar let ik nog op , wat nog verder na te kijken??
Zie Danny. Luchtfilter (op 20.000), klepkes (0.15 en 0.30) + synchro, batterijpeil checken, eventueel boite en pontolie verv dr synth 75w90 als ie stroef schakelt, remolie en remblokken checken, bandensp uiteraard, 2.2 en 2.5 solo, 2.5 en 2.9 duo + bagage en speling a-wiel en cardan controleren
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
be432081
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 aug 2005, 19:28
Locatie: Meerbeek

Bericht door be432081 »

heb me vergist , het is 20W40volsyntheet , zal kunnen dienen.
Batterij is tiptop ok ,
Schakelen zonder probleem, alleen als je even op "0" staat te wachten aan rood licht is het effe prutsen om hem in 1ste te zetten(wel ambetant)
Banden ok , nog goed voor 5Kkm, spanning elke rit aangepast , afhankelijk van duo of single, ook bijstelling vering.Achter 2.5 solo , 2.7 duo zonder bagage.
Synchronisatie snap ik ni goe , ik wil zo een tool zelf maken ,hoe gebruiken is me nog wat flou.
Cardan ok.
Waar bestel je een oliefilter die ze per post afsturen?

Het komt in orde , das zeker ,kmoest weten dat de technische data van een R1150RT zelfde is als voor 850 .
Het is precies dat de 850 nooit gemaakt is.
Midlife-crisis , tis van da
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Als je van plan bent uw onderhoud zelf te doen kun je beter een set vacuum meters kopen, bv bij Hein Gericke of zo. is nog redelijk betaalbaar. Of een elektronische versie, Twin max. Als het echt goedkoop moet, doorzichtige plastiek slang, op plankje vastmaken, beetje olie in doen en streepjes op zetten. Staat wel ergens op het forum beschreven.

Er zijn verschillende procedures voor te synchroniseren, meest simpel is het volgende:
Zorg eerst dat je kleppen gesteld zijn, hoe beter de beide in en uitlaten synchroon staan, hoe makkelijker de synchronisatie aan de gaskleppen.

Gaskabels lospikken aan het bolletje op gaskleplever, dan ben je zeker dat de gaskleppen volledig in rust staan, eerst stationair op +/- 1100 tpm zetten via de koperen bypass vijzen, en beide op de meterkes gelijk zetten. gasklep aanslag niet veranderen!

gaskabels terug aanpikken, terug controleren, moet nog altijd zelfde zijn, anders staat een gaskabel te strak.

Indien stationair ok dan borgvijs aan rechtse gaskabel/gasklep losdraaien, paar toerekes, dan 2500 tpm geven via gashandle en rechtse gaskabel bijregelen (met draaiende motor) tot beide meters zelfde aangeven. Borgvijs vast (niet te hard aantrekken, draad is kwetsbaar) en terug controleren. Aan de linkse gaskabel hoef je niets te doen. Duurde bij mij slechts 10 minuutjes....Als je dit de eerste keer doet zal het waarschijnlijk wel iets langer duren. De 850 is veel minder gevoelig voor slechte synchro dan een 1100/1150.

De bypassen werken enkel op lage toeren , vanaf +/- 1500 is het enkel op gaskabel. Er zijn ook procedures waarbij je de gaskleppen volledig dicht draait of 2 slagen open, dan de gaskabels doen en dan achteraf bypass synchroon zetten, maakt niet zoveel uit. Ik gebruik enkel bovenstaande methode.

Let erop dat je moto niet te warm wordt, niet meer dan 5 blokjes op de display.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

be432081 schreef:heb me vergist , het is 20W40volsyntheet , zal kunnen dienen.
Batterij is tiptop ok ,
Schakelen zonder probleem, alleen als je even op "0" staat te wachten aan rood licht is het effe prutsen om hem in 1ste te zetten(wel ambetant)
Banden ok , nog goed voor 5Kkm, spanning elke rit aangepast , afhankelijk van duo of single, ook bijstelling vering.Achter 2.5 solo , 2.7 duo zonder bagage.
Synchronisatie snap ik ni goe , ik wil zo een tool zelf maken ,hoe gebruiken is me nog wat flou.
Cardan ok.
Waar bestel je een oliefilter die ze per post afsturen?

Het komt in orde , das zeker ,kmoest weten dat de technische data van een R1150RT zelfde is als voor 850 .
Het is precies dat de 850 nooit gemaakt is.

Als je nog geen olifiltersleutel hebt: http://www.kapaza.be/detail/2259804/CNC ... eutel.html
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
torro
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 nov 2004, 16:56
Locatie: bachten de kupe

Bericht door torro »

...... of hoe een vraagje of de olie er nu uit moet of niet, kan evolueren naar een half werkplaatshandboek ....

Eigenlijk is het zelf sleutelen aan de motor ook helemaal niet aan mij besteed. Als de teller de kilometers aanduidt ga ik gewoon langs bij de dealer die voor mij het nodige doet, met de nodige vakkennis. Ok, alle respect en bewondering voor de mensen die de mechaniek thuis als een passie uitvoeren, maar de vraag of de olie er nog in mag blijven interesseert mij ook ..., zonder meer. Want zolang het enkel maar een boutje losdraaien is en er nadien verse olie inkappen, is het voor mij ok (moet ik trouwens ook doen als het peil te laag komt te staan). Maar dan ook niet meer dan dat. Voor de meesten is een oliefiltertje vervangen een "fluitje van een cent", maar ik blijf er van af. 't Is gewoon mijn vak niet.
Dus : olie er uit ja/nee ? Blijkbaar meer 'ja' dan 'nee' ... ? 'ja' dus !? Zinvol als ik de oliefilter laat zitten? Zo 'nee' dan laat ook ik de olie er gewoon in en rij er op verder tot m'n volgende onderhoudsinterval.

groeten, peter.
R 1100 R
Plaats reactie