Vering K100LT bouwjaar 1990 aanpassen aan duo?
Moderator: GVN
Vering K100LT bouwjaar 1990 aanpassen aan duo?
Zit er bij de K100LT van 1990 ergens een knop/hendel om de vering strakker te zetten?
Ik ben vanaf dit jaar van plan meer met passagier te rijden en bij eerste testritten leek het alsof de vering achter te 'slap' stond.
Waar en hoe kan ik dit aanpassen?
Alvast merciekes voor de reacties.
Trotseer de laatste regenbuien en RIJ!
Ik ben vanaf dit jaar van plan meer met passagier te rijden en bij eerste testritten leek het alsof de vering achter te 'slap' stond.
Re: Vering K100LT bouwjaar 1990 aanpassen aan duo?
Mijn Lt van 91 is ook niet uitgerust met een nivomat.Björn schreef:Zit er bij de K100LT van 1990 ergens een knop/hendel om de vering strakker te zetten?
Maar je kan de vering in 3 standen verplaatsen bovenaan de schokdemper(veer) met de sleutel die normaal bij het boordgereedschap zit.Succes.
Frank
Mijne K100RT van 1988 met 127.000 km heeft maar ne gewone schokdemper en veer achteraan. Maar nu is het alsof ik bij elke oneffenheid (drempelke bv.) ne schok krijg alsof ik met ne platte band vanachter rij. Niets van aan, bandendruk is OK. Maar de schokdemper verliest wel olie... dus kapot, en ne nieuwe laten steken kost al gauw 460 euro...
Is dat normale slijtage? Wie heeft hiermee ervaring?
Dat van die verstelbare vering, gebruik ik ook: met duo op de strafste stand. Alleen nu helpt het me niks vooruit daaraan te sleutelen...
Dat van die verstelbare vering, gebruik ik ook: met duo op de strafste stand. Alleen nu helpt het me niks vooruit daaraan te sleutelen...
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid
@Jefke,Jefke schreef:Maar de schokdemper verliest wel olie... dus kapot, en ne nieuwe laten steken kost al gauw 460 euro...
niet abnormaal bij uw kilometerstand en als u veel duo rijdt bepaald niet slecht.
het standaard veerelement voor uw K100RT kost volgens de BMW-cataloog nieuw ca. 280 € (BMW bestelnummer 33 53 1 450 850)
de prijs die u noemt bezorgt u een WP of Wilbers veerpoot
Op mijn K100RS 16v heb ik jaren geleden een WP-vering laten plaatsen. De kostprijs was inderdaad zo rond de 450 Euro. Ik ben er ten zeerste tevreden over. Ik vind de vering beter dan de standaard vering. Een bijkomend voordeel zou volgens mijn dealer zijn dat bij slijtage de WP-vering gereviseerd kan worden. De vering wordt dan terugggestuurd naar WP en ginder doen ze de revisie. De prijs van zo'n revisie zou tussen de 75 en 100 Euro liggen. Dus op termijn is het ook niet zo'n slechte investering. 
Had voor mijn K100 zelf bij hyperpro een losse progressieve veer besteld (was toen 100 euro of zoen mooi paars) en bij de hobbyist een losse vervangingsdemper 40 euro?? Zelf gemonteerd en ik schrok van het resultaat. Geen enkel gezwabber meer in de bochten en super strak rijden!
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
K100 USA '85 R.I.P
Ondertussen is de veer achteraan compleet vernieuwd voor 385 euro.Jefke schreef:Mijne K100RT van 1988 met 127.000 km heeft maar ne gewone schokdemper en veer achteraan. Maar nu is het alsof ik bij elke oneffenheid (drempelke bv.) ne schok krijg alsof ik met ne platte band vanachter rij. Niets van aan, bandendruk is OK. Maar de schokdemper verliest wel olie... dus kapot, en ne nieuwe laten steken kost al gauw 460 euro...
lid
lid
Erik,Erik schreef:@Jefke,Jefke schreef:Maar de schokdemper verliest wel olie... dus kapot, en ne nieuwe laten steken kost al gauw 460 euro...
niet abnormaal bij uw kilometerstand en als u veel duo rijdt bepaald niet slecht.
het standaard veerelement voor uw K100RT kost volgens de BMW-cataloog nieuw ca. 280 € (BMW bestelnummer 33 53 1 450 850)
de prijs die u noemt bezorgt u een WP of Wilbers veerpoot
Dank voor de info: inderdaad dit nummer, maar prijs nu 302,61 euro excl btw.
lid
lid
Jefke schreef: inderdaad dit nummer, maar prijs nu 302,61 euro excl btw.
heb deze nu maar aangepast op 04/2006 en u hebt gelijk:
een prijstijging van 20% binnen 2,5 jaren
Op het Forum van Bert Meijerink schreef een tipgever dat de Hobbyist inbouwschokdempers levert voor € 95 die in de originele staandaard veerpoot passen (niet op een Nivomat).
Hoe deze is uit/in te bouwen valt HIER te lezen
groeten en succes
Erik!