Ervaringen met verhoogde ruiten voor de K1200GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
BikerYhope!

Ervaringen met verhoogde ruiten voor de K1200GT

Bericht door BikerYhope! »

Hoi!

Al ben ik een " Kees" :shock: Ik rijd toch sinds mei 2003 met veel plezier een K1200GT (27500km, haast geen woon-werk). Ik ben erg tevreden over m'n machine :D alleen, die ruit hè... Ik rijd altijd in de hoogste stand. :?

Waar kan ik het beste een hogere ruit vandaan halen? Heeft iemand ervaring met de ruiten van de volgende leveranciers:

http://www.ceebaileys.com/bmw/1200gtws.html

http://www.ztechnik.com

http://www.parabellum.com

Alvast bedankt voor jullie reacties!
KGTer

Bericht door KGTer »

Ik heb geen ervaring - wel intresse en om het nog iets simpeler te maken is er ook nog de "Laminar Lip"
Deze is goedkoper - en plaatst zich op de bestaande ruit (via zelfklevend velcro)
- voordeel - prijs en men kan ze gemakkelijk verwijderen(zelfs definitief)
- nadeel ik weet niet hoe efficient dit ding is - ik heb wel MV stuurverhogers dus een beetje meer bescherming zou niet slecht zijn ...
en nu maar hopen dat er iemand ervaing heeft ...
tot later collega
K100 --> R1150RT--> K1200GT - 09/2005 YES!
KGTer

Bericht door KGTer »

Effe ikke nog
wat ik gevonden heb:

Parabellum is 179USD standaard en 189Usd tinted
ze zijn in 23 of 25 inch (ik denk dat dit 6 en 8 inch boven de standaard zit)
Vanuit USA (shipping en tax extra-hoeveel?)
wel een rechte vorm bovenaan
of

cee bailay's die zijn wel 299 USD en 315 tinted
te krijgen in +1 +4 of +6 inch over stock
vanuit UK of USA (shipping en tax extra-hoeveel?)
Ziet er wel zeer groot uit met zijn naar voor gebogen vorm - is waarschijnlijk nog efficienter

of Laminar lip 89 Usd
ik weet niet hoeveel hoger dan standaard - maar extra gebogen en voor het standard screen - ik hoog van mensen die het op hun motor hebben (niet bmw) dat het wel helpt? kan snel verwijdert worden
Vanuit USA (shipping en tax extra-hoeveel?)
zie http://www.laminarlip.com/k12comfort02.jpg

Even nog dit: 1 US Dollar (USD) = 0.84153 Euro (EUR)

Die laatste ruit die jij noemde vind ik niet ? ztechnic?

En nu terug de vraag - Wie kan er eits ove loslaten? :?: [/b]
BikerYhope!

ztechnic

ztechnic adverteert met een ruit voor de K1200RS, die volgens mij ook op de GT zou moeten passen. Die ruit is nauwelijks hoger dan de standaard K1200GT-ruit, maar heeft wel een andere vorm. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar ervaringen. :?:

De ztechnic-ruit is te vinden op: http://www.ztechnik.com/products/index.html en dan aan de linkerkant van de pagina onder "K series RS" en "Tall and Short Replacement Windshields"

Opzetruitjes zijn inderdaad een alternatief, ik vind ze echter minder mooi (ijdel hè :oops: ) Maar ik laat ook voor die oplossing me graag overtuigen door mensen die er veel voordeel van hebben.

Wie o wie :?:

By the way, Vlaams Brabant is leuk toeren :D
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Rijd niet met een GT maar de ervaringen zullen weinig anders zijn. Een hogere ruit verhoogt het comfort enorm, zeker bij weer en wind. De belangrijkste nadelen zijn voor mij het snel vuil worden, een kleiner zichtsveld vlak voor de moto bij stadsverkeer (ook al staat ze in laagste positie) en het flapperen van de ruit wanneer je (te) dicht achter een grote auto rijdt.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
BikerYhope!

Xavier, bedankt!

Over de beperkingen van een hogere ruit had ik nog niet zo nagedacht. :?

Als ik 't goed begrijp, is de ideale hoogte er eentje waar ik in de hoogste stand (bijna) helemaal achter zit en in de laagste stand makkelijk overheen kan kijken. Ik zal eens met een meetlint wat hoogtes "uitproberen". Punt is en blijft natuurlijk, dat ik niet 3 ruiten kan bestellen en uitproberen zonder veel kosten te maken :cry: Maar dit helpt al wel.

Een flapper-signaal bij bumperkleven is wel zo veilig :wink:

Het zicht vlak voor de motor in bijv. stadsverkeer zou dus eigenlijk een voordeel zijn van een verstelbare opzetruit. De optelsom van beide in de laagste stand zou in dat geval optimaal zicht geven.

Hmm.., nieuwe inzichten en stof tot nadenken :roll: Bedankt voor je reactie! :D
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hi,
Aangezien een RT een verstelbare ruit heeft is het makkelijker om met de beperkingen te leven. Het verstellen van de ruit met het oog op de veiligheid is bij mij ondertussen een tweede natuur geworden. Bij druk verkeer en trage stukken gaat ze omlaag. Net zoals in de file waar het helpt om tempo niet te laten oplopen en ik de putten bij lage snelheid uit de weg moet gaan.

Onbewust gebruik ik de bovenrand als afstandsmeter op mijn voorligger. Het is trouwens niet zo verstandig om een vuile ruit (want dat is ze in de praktijk meestal) zo hoog te zetten dat je erdoor moet kijken en de stoplichten tussen de vuiligheid te ontwaren. Ik denk dat dit probleem voor Goldwingrijders pas echt van tel is :shock:

Het flapperen komt meestal enkel voor bij grotere autos à la Pajero, Vito, XC90 etc.. Zelfs wanneer je er ver achter rijdt voel je de turbulentie.

Wat de belangrijkste factoren blijven zijn je lengte en het inzetgebied van je moto. Wanneer je zoals ik heel veel snelwegkilometers doet mag ze best wel hoog zijn. Voor een politiemotor die vaak in het stad rijdt zou ik niet zo hoog nemen.
Ter info: Ik heb op mijn RT een Cee Baileys ruit staan die 4.5 inch hoger is dan normaal. De kwaliteit is zeer hoog. Heb me de aanschaf nog geen seconde beklaagd. 8) 8) 8)
Frans

Bericht door Frans »

Ik raad U een opzet ruitje aan.
De turbulentie zal merkelijk minder zijn.
Probeer er eerst eentje ,clubleden voldoende die het gebruiken.
En de juiste instelling is gemakkelijk te vinden.
Houd uw linkerhand een 10 cm voor uw helm en voel op welke hoogte de wind inpak heeft op uw hand.(voldoende snelheid aanhouden)
U stelt het scherm zo in, dat U geen windruk voelt tot de bovenste rand van uw vizier. De turbulentie verdwijnt en de verluchtingsgaten van de helm krijgen voldoende luchtstroom.
Bij regen zal uw vizier wel sneller aandampen en kan je het verwijderen
Ooki bij stadsritten en ritjes in het zonnige zuiden ben je wel beter af met een rs ruit in de laagste stand. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
KGTer

Bericht door KGTer »

Effe de dealer gevraagd :idea: en die zei - opzetruit ok
let wel op voor te hoge vervang ruit - die zou bij hogere snelheid de motor vooraan kunnen doen liften, met onstabiel gedrag tot gevolg ...
En we willen toch allen dat rubber laten kleven aan de weg ?? :twisted:
Zoals je al zei - je kan ze niet effe proberen - veel te duur om terug te sturen
iemand ervaring hiermee? :o
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

ik heb toch enige twijfels aan die woorden als zou de voorkant gaan liften met een hoge ruit :shock: Dit vereist een specifieke bolling, de juiste hoek en een fameuze snelheid...in ieder geval moeilijk te bevestigen zonder windtunnelonderzoek...
BikerYhope!

Proefrit

Nee, aan een extreem hoge ruit zat ik niet te denken. Meer eentje waar ik in de laagste stand nog steed makkelijk overheen kan kijken, in de stad of gewoon voor de frisse lucht in de neus :lol:

Via email heb ik inmiddels ook een reactie van een bedrijf binnen, dat een proefrit met opzetruitjes van MV aanbiedt :) :

Quote: "Voor dat probleem hebben we opzetschermpjes van de firma MV die zeer effectief zijnen waarmee een proefrit mogelijk is.
Deze schermpjes zijn er in een lage 80mm en een hoge 115mm uitvoering.

m.vr.gr. Theo.

De Hobbyist B.V.
Kraakstraat 5
6013 RR HUNSEL
T: +31 475 567890
F: +31 475 566900
E: info@hobbyist.nl
W : http://www.hobbyist.nl"

Allicht het proberen waard :o , alhoewel ik een vaste ruit nog steeds mooier vind. 8) Ik ben er nog niet uit, maar heb al wel het gevoel dat het goed gaat komen :!:
mike gt

Mike GT

Bericht door mike gt »

hallo allemaal,
ben geinteresseerd in Ceebailey's scherm voor mijn GT.Er zijn echter verschillende hoogtes,gaande van één inch extra (+2,54 cm veronderstel ik) ofwel 4 inch extra (+10,16 cm ) of nog 6 inxch extra.Persoonlijk vind ik 4 inch extra al redelijk veel.Heeft er iemand ervaring met dergelijk scherm?
Ik meet ongeveer 1,82 meter en als ik mij "iets" laat zakken heb ik veel minder last van de wind....
Op voorhand bedankt voor jullie reacties
P.S. : voor wie het interesseert,er is een invoerder in Engeland.Prijs voor dit scherm = 244,58 £ BTW in .Prijs in U.S.A. : 299 $
sman

Bericht door sman »

ik ben maar 1.70 meter en het standaardscherm van de GT is perfect voor mij, alleen zijn mijn benen aan de korte kant... :(
met de GT heb ik, met het scherm in de hoogste stand last van visieraanwaseming, iets waar ik met de K1100RS geen last van had.
Bij snel rijden :oops: met scherm in hoogste stand wordt het stuur wel erg licht en is de "duw in de rug" duidelijk merkbaar.

de GT is (na mijn vrouwke) :wink: het beste wat mij ooit overkomen is
BikerYhope!

Proefritje gemaakt

Vandaag was het mooi weer dus ben ik eens naar De Hobbyist gereden. :D Ik heb aldaar een proefritje mogen maken met de lage versie van het opzetruitje van MV. Ik werd prima ontvangen en ik geloof dat ze daar écht van wanten weten. Toffe peer, die Theo. :D

Het opzetruitje had inderdaad een positief effect, maar met mijn lengte (1m87) bood het minder soelaas dan ik hoopte. :? Ik denk dat ik met de hoge versie beter af ben. Het kan een kwestie van wennen zijn, maar ik stoorde me aan het koppelstukje waarmee het ruitje op de ruit gezet wordt: het zit midden in m'n gezichtsveld. :( Prijs viel, ten opzichte van een hele ruit, wel mee: €69. :)

Ik heb nog niemand gevonden die zo maf is me een Ceebaileys of Parabellum "op proef" te sturen 8) Maar ik geef de moed nog niet op! :twisted:
lucsch

Re: Proefritje gemaakt

Bericht door lucsch »

Hi BikerYhope,

Ik heb misschien iets voor je, of een andere geinteresseerde!

Ik heb nl een Parabellum ruit, hoge versie, in de aanbieding! Heb een K12GT 06 besteld, en op mijn huidige K12RS staat zo'n Parabellum, dus die is nu beschikbaar.

Voordelen: je zit volledig uit de wind (ik ben zelf 185 cm), en kan zonder problemen met open vizier rijden. Het flapperen van de ruit valt zeer goed mee, ik had er absoluut geen last van. Als je wil kan je de ruit in de lage stand zetten en dan kijk je er vlot overheen, bij de hoge stand keek ik er net over (zadel in hoogste stand). Ik heb ook de barbacks van Verholen erop staan, dus ik zit net iets rechter, maar de K12GT zit ook wat rechter. Hierdoor heb je dus absoluut geen last meer van de wind, en kan je vlot lange afstanden rijden.

Nadeel: het is natuurlijk een groot ding op je motor, dus niet zo sexy als de kleine ruit.

Montage duurt een half uurtje. Laat maar iets weten als je geinteresseerd bent, de ruit kan weg aan 140 EUR (met invoerrechten kwam deze over de 300 EUR hoor!).

Rgds

Luc
K16GT '17
Dutch

Bericht door Dutch »

ik gebruik een verstelbaar schermpje van MV Verholen, zeer effectief, kijk hier: http://www.mv-motorrad.de/cosmoshop/lsh ... --003,.htm

Voor andere opzetschermen kijk hier:
http://www.mv-motorrad.de/cosmoshop/lsh ... 03,,,,.htm

Dutch
If God doesn't ride a BMW, than why is the sky blue and white?
KGTer

Bericht door KGTer »

Hey BikerYhope
wat is het nu geworden - - ik ben er nog niet uit - aan de ene kant heb ik nu mijn GT zadel op de hoge stand gezet - ik vind het beter zitten maar de wind - dat standaard scherm is nu echt te kort
aan de andere kant hoor ik nu weer pas op met hele rote schermen - zeker in verband met de mechaniek om ze electrisch te verzetten - dat is daat niet op berekend - en de lagers zouden speling krijgen ....
Wat nu doen ??? die laminar lip lijkt mij nog steeds een goed alternatief - maar kan je weer niet testen ..... :roll:
advies iemand?
BikerYhope!

Wat is 't geworden? Nog niks...

Ik ben naar http://www.hobbyist.nl/ gereden en heb een proefrit gemaakt met het kleine opzetschermpje van MV. Het scheelde iets, maar het bevestigingsblokje zat in m'n zicht en irriteerde me. :evil: Verder vind ik een opzetschermpje minder mooi dan een grote ruit. Tja, ieder zijn smaak :roll:

Verder ben ik langs Lucsch (zie een van de berichten hierboven) gegaan. Hij heeft een nieuwe GT gekocht en daarom biedt hij de Parabellum van van zijn oude RS aan. Lucsch zegt enkel positieve ervaringen te hebben met de Parabellum. Op die ruit ben ik wel "verliefd" geworden. 8) Maar het ding is 4 jaar oud en daarom vind ik de vraagprijs véél te hoog. Toch een beetje Hollander hè :wink:

Dus ja, wat is het geworden? Nog niks, helaas :(
KGTer

Bericht door KGTer »

Just for your info ...
ik heb de knoop doorgehakt - in de USA een laminar lip besteld - 5 dagen later was hij er (wel extra 10 euro douane kosten ...)
simpelweg op de standard ruit geplakt en super!
vroeger zat ik altijd in de turbulentie - met heel veel lawaai als gevolg. Nu kan ik zonder probleem tot 110Kmh met het vizier open rijden ... ik hoor enkel nog de zijwind en ik hoor nu een heel ander motor geluid (de windruis is veel stiller!)
super content van voor die prijs 89usd plus shipping.
foto hier http://www.laminarlip.com/k12comfort02.jpg t'is een klein dingetje maar het helpt goed :D
BikerYhope!

Ziet er mooi uit :D Deze oplossing heeft in ieder geval geen bevestigingsblokje "midden in beeld".

Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar ik heb er dan ook niks meer aan gedaan :( Geen tijd gehad: intussen een toerke door Frankrijk gemaakt 8)
Plaats reactie