originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door speedi007 »

Dag gasten,
Iemand die me kan vertellen als men de originele demper veranderd door een akrapovic/remus/... of men dan ook instelling(en) aan de motor moet worden veranderen?
Zelfde vraag indien men de originele demper door een open demper vervangt?
:?:
Heb namelijk een originele demper omgebouwd naar soort open demper maar dan regelbaar, maw kan terug in originele staat worden geregeld zonder de demper te moeten openen :D .
Vind in open uitlaatmodus hem mooi klinkend maar er zijn soms plofkes hoorbaar bij het dichtdraaien vd throttle.
Graag jullie technische inbreng.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door st1100 »

Door een open uitlaat krijg je een betere , snellere afvoer van de uitlaatgassen en daardoor kunnen de uitlaatkleppen verbranden.

Mijn gs ploft ook af en toe , als ik de gas dichtdraai en dat is met de originele uitlaat.

Een kennis van mij heeft een Harley met (niet straatlegale) open uitlaat. Zegt die : ik ga dikwijls rijden in waals brabant : Ronquieres enz , maar daar zijn vele kleine baantjes verboden voor moto's. Allez na. Waarop ik me bijna verslik in m'n drankje . NATUURLIJK DAT , dat is na klachten van de buurt , OMDAT ONNOZELAARS ZOALS GIJ ER MET OPEN UITLATEN DOORREDEN. Dus aub denk aan de buren , en aan de collega motorrijders , er zijn al genoeg banen afgesloten. En ze hebben er geen probleem mee om enkelen te straffen , iedereen uit te sluiten. Zie maar naar het quadverbod in oa Antwerpen en Mechelen.
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door speedi007 »

st1100 schreef:Door een open uitlaat krijg je een betere , snellere afvoer van de uitlaatgassen en daardoor kunnen de uitlaatkleppen verbranden.

Mijn gs ploft ook af en toe , als ik de gas dichtdraai en dat is met de originele uitlaat.

Een kennis van mij heeft een Harley met (niet straatlegale) open uitlaat. Zegt die : ik ga dikwijls rijden in waals brabant : Ronquieres enz , maar daar zijn vele kleine baantjes verboden voor moto's. Allez na. Waarop ik me bijna verslik in m'n drankje . NATUURLIJK DAT , dat is na klachten van de buurt , OMDAT ONNOZELAARS ZOALS GIJ ER MET OPEN UITLATEN DOORREDEN. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Dus aub denk aan de buren , en aan de collega motorrijders , er zijn al genoeg banen afgesloten. En ze hebben er geen probleem mee om enkelen te straffen , iedereen uit te sluiten. Zie maar naar het quadverbod in oa Antwerpen en Mechelen.
Jij hebt blijkbaar mijn bedoeling niet helemaal begrepen.
Hier wat meer uitleg:
mijn vermelding 'soort open demper', had beter omgeschreven regelbaar naar de sound van een akrapovic/remus... Heb dus geen buis zitten ipv de demper hé.
Ik wou gewoon op een goedkope en leuke manier een akrapovic/remus nabootsen door een originele demper aan te passen die tevens ook terug regelbaar is naar de originele staat.
Ik hou mijn buren ook graag te vriend, alsook rij ik heel graag op de kronkel wegen van onze waalse buren (alhoewel de asfalt beter is iets verderop bij de luxemburgers) maar hoor graag wat meer geroffel uit de demper komen zoals een akrapovic bijvoorbeeld.
Voila that's all.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door fronteradriver »

Hoe vrijer de uitlaat...hoe armer het mengsel wordt.

Ik reed met mijn 1200 gsa met een Lazer demper met sport insert.

Om het mengsel te verrijken had ik een accelerator gemonteerd...

reed wel goed...tot mijn klepsteel afbrak (was niet aan de setup gelegen maar aan de holle klepsteel :oops: )
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door st1100 »

Ik heb een tijdje een akra gehad. En ondanks dat het reglementair was , kon m'n vrouw toch m'n laatste stuk van de terugweg horen. Met de nodige commentaar tot gevolg. Volgens haar was ik te snel thuis vanaf bepaalde rode lichten een beetje verderop. Daar ben ik nu dus vanaf.
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door speedi007 »

[quote="st1100"]Ik heb een tijdje een akra gehad.

laten we nu tot de essentie van mijn vraag komen...
Heb je toen je de akra monteerde iets moeten veranderd aan de instelling van de motor??
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door st1100 »

Sorry! Geen idee , dat hebben ze in de garage gedaan.
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door speedi007 »

Iemand die wel een antwoord op mijn vraag heeft? :-?
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Johan V
Berichten: 102
Lid geworden op: 30 apr 2008, 17:20
Woonplaats: Brèninge
Locatie: Brèninge

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door Johan V »

speedi007 schreef:Iemand die wel een antwoord op mijn vraag heeft? :-?
Vindt je dat leuk met een open uitlaat rijden? Motorrijden is ook leuk zonder overbodig lawaai te maken, zet je zelf eens op een marktje, na een half uur heb je het zowat met al dat lawaai die passeert, stel je voor dat je daar permanent woont.
K1600 GT
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door speedi007 »

Vindt je dat leuk met een open uitlaat rijden? Motorrijden is ook leuk zonder overbodig lawaai te maken, zet je zelf eens op een marktje, na een half uur heb je het zowat met al dat lawaai die passeert, stel je voor dat je daar permanent woont.[/quote]

Dus al de gs (a) die met e akra rijden zijn volgens U gasten die met e open demper rijden...

Enig idee wat het antwoord is op mijn vraag mss? Dat was de essentie vd topic hier.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door ®win »

Voor het monteren van een andere demper, Akra/Bos/Remus/e.d. is het niet nodig om iets te wijzigen in het motormanagement.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door speedi007 »

®win schreef:Voor het monteren van een andere demper, Akra/Bos/Remus/e.d. is het niet nodig om iets te wijzigen in het motormanagement.
Vriendelijk bedankt voor de info :thumbleft:
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door gTa9000 »

Zo vernam ik dat ook van BMW zelf en zo kan je 't ook vernemen van uitlatenfabrikanten:

- Als je enkel de demper verandert (eentje die EU-goedgekeurd is voor jouw type motor), is een aanpassing van de software in de regel niet nodig. Flow neemt niet (significant) toe, cat blijft, enkel sound verandert.
- Pas als je het volledige uitlaatsysteem aanpast naar eentje (meestel met verwijdering van catalysator, dus zonder EU-keurmerk) met duidelijk betere flow, is een aanpassing van de software wel aan te bevelen omdat je motor meetbaar/merkbaar armer draait. Een wat rijkere afstelling is dan nuttig/nodig.

Als je bij BMW een Akra-demper in optie aanvinkt op je nieuwe motor, of je koopt achteraf bij BMW een Akra-demper en je laat die installeren, verandert men de mapping niet.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: originele/akrapovic/open demper R1200GS LC

Bericht door JohanDB »

Ben wel benieuwd naar hoe je dat voor elkaar gekregen hebt
Plaats reactie