Oliepeil R1150GSA
Moderator: GVN
-
Gé.eS.Aake
Oliepeil R1150GSA
Vorige week heb ik voor de eerste keer zelf de olie vervangen van mijn motor. Nadat ik de filter had vervangen en de olie eruit was, heb ik er exact 3,750 liter nieuwe olie in gedaan (15W50). Het peil dat ik nadien kon aflezen van het kijkglas was vol (helemaal zwart). Ondertussen iets van een kleine 300km gereden, maar het peil in het kijkglaasje blijft op "vol" staan (over het maximum dus), afgelezen als ik aankom na het rijden.
Moet ik mij zorgen maken of .... ?
Moet ik mij zorgen maken of .... ?
Laatst gewijzigd door Gé.eS.Aake op 21 sep 2017, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Michelleke
Re: Oliepeil R150GSA
3,75l met filter is de opgegeven hoeveelheid dus op zich correct.
Als de motor niet helemaal vlak stond of slechts gedeeltelijk warm gereden was voor het aflaten kan er echter wat achterblijven.
Veel zal het niet zijn, het verschil tussen max en min op het glaasje is 0,5 ltr. Zo lang ge dus geen liter teveel hebt ingedaan niet ongerust maken.
Ook bij veel dealers is het glas na onderhoud helemaal vol.
Je kan altijd iets aflaten tot het terug zichtbaar is, dan heb je direct ook een beter zicht op het olieverbruik.
Als de motor niet helemaal vlak stond of slechts gedeeltelijk warm gereden was voor het aflaten kan er echter wat achterblijven.
Veel zal het niet zijn, het verschil tussen max en min op het glaasje is 0,5 ltr. Zo lang ge dus geen liter teveel hebt ingedaan niet ongerust maken.
Ook bij veel dealers is het glas na onderhoud helemaal vol.
Je kan altijd iets aflaten tot het terug zichtbaar is, dan heb je direct ook een beter zicht op het olieverbruik.
R1200GSLC / K1200RS
-
alfa
R150gsa??
Altijd vullen tot half peilglas bij r1100 of r1150 erboven is er altijd verbruik.
Altijd vullen tot half peilglas bij r1100 of r1150 erboven is er altijd verbruik.
BMW R1100R zonder KFR
-
Gé.eS.Aake
Oeps, foutje ! Aangepastalfa schreef:R150gsa??
Ik heb gewoon de benodigde afgemeten hoeveelheid olie erin gedaan. De nieuwe olie is toch niet op temperatuur en geeft dan toch geen reëel beeld, of wel ?alfa schreef:Altijd vullen tot half peilglas bij r1100 of r1150 erboven is er altijd verbruik.
-
Dirk Pauwels
Re: Oliepeil R1150GSA
Olie afgelaten bij warme motor toch?
Er kan altijd paar 100ml achterblijven in oliekoeler en leiding. Of de olie is niet voldoende uitgelekt. Als je olie net vervangen is en meteen zwart ziet is er oude olie mee vermengd. Hou je warme motor schuin naar rechts en kijk eens hoe het met level zit.
Teveel aan olie gooit hij er wel uit langs de luchfilterkast.
Er kan altijd paar 100ml achterblijven in oliekoeler en leiding. Of de olie is niet voldoende uitgelekt. Als je olie net vervangen is en meteen zwart ziet is er oude olie mee vermengd. Hou je warme motor schuin naar rechts en kijk eens hoe het met level zit.
Teveel aan olie gooit hij er wel uit langs de luchfilterkast.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
alfa
Ik tap altijd olie de dag nadien koud af , zodat olie s'nachts volledig kan afzakken naar onderen.
Tap warme olie maar eens af en laat heel de nacht die nog nadruppelen in een leeg potje , kan je een half pint cola mee vullen.
En niet onbelangrijk in die olie zit meer donkere smurrie in .( blijf meestal achter bij snelle olie wissel met warme motor)
Bij koude olie tap zit dat al vanonder.
Tap warme olie maar eens af en laat heel de nacht die nog nadruppelen in een leeg potje , kan je een half pint cola mee vullen.
En niet onbelangrijk in die olie zit meer donkere smurrie in .( blijf meestal achter bij snelle olie wissel met warme motor)
BMW R1100R zonder KFR
-
Dirk Pauwels
Dan bij jij de enige denk ik. Of ik doe het al 34 jaar verkeerd.....alfa schreef:Ik tap altijd olie de dag nadien koud af , zodat olie s'nachts volledig kan afzakken naar onderen.
Warme olie, zeker oude olie, is vrij dun, aflaten bij warme motor (5 blokjes) en goed laten uitlekken dan komt alles wel mee, thermostaat (vanaf de laatste 1100 bouwjaren) staat dan ook open. Bij koude motor is de olie stroop en blijft er nog vrij veel plakken.
Ik neem aan dat je als mechanieker wel al eens een blokje hebt opengedaan, (weliswaar van een bus waarschijnlijk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Heb de olie nog nooit zien zakken aan mijn peilglas.
Ziet er ook nooit zwart uit.
Precies of er zit daar een fake potje met wat olie in.
Ziet er ook nooit zwart uit.
Precies of er zit daar een fake potje met wat olie in.
-
Gé.eS.Aake
Ik heb er intussen kwart litertje (allee, zo ongeveer dan toch) laten uitlopen, en nu heb ik dus wel een "normaal" peil met wat ruimte boven.
Dat maakt wel dat er nu dus maar 3,5l in zit, peil staat volgens kijkglaasje op maximum ....
Dat maakt wel dat er nu dus maar 3,5l in zit, peil staat volgens kijkglaasje op maximum ....
Zeg ik ook al jaren tegen Patsen (Patrick K100), 1/4 l. minder dan voorgeschreven op den R1150R, dan staat hij nog aan z'n max.
Alles wat er te veel op is verbruikt hij!
Alles wat er te veel op is verbruikt hij!
R100RS/R100R Mystic
-
alfa
U niet alleen. Is er zo ingebakken en natuurkundig helemaal verkeerd.Dirk Pauwels schreef:Dan bij jij de enige denk ik. Of ik doe het al 34 jaar verkeerd.....alfa schreef:Ik tap altijd olie de dag nadien koud af , zodat olie s'nachts volledig kan afzakken naar onderen.
Warme olie smeert goed maar koude olie moleculen blijven beter aan elkaar hangen en nemen alle smurrie mee en je zal zien dat er meer olie is afgetapt.
Koude oliemoleculen sleuren elkaar mee, warme oliemoleculen breken onderweg koelen af en blijven hangen in blok omdat de hechting ervan groter is dan de verticale stroming.
De stroperige olie geeft een betere reiniging in het afzakken dan de warme vloeibare olie.
Laat koude olie gewoon 12 uur uitlekken geeft het beste resultaat. (doe de Alfatest maar eens zelf
BMW R1100R zonder KFR
-
tweecilinderke
@dirk Pauwels, ge kent er niets van jong

R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
alfa
Die hebben "wij" al lang gedaan en met interne bevestigde testen.Léon schreef: Een grote kans dat je de Alfatest mag gaan doen.
BMW R1100R zonder KFR
-
alfa
Daar is niks mis mee om warme olie te verversen enkel met koude olie zijn er betere resultaten.tweecilinderke schreef:@dirk Pauwels, ge kent er niets van jong![]()
Sorry, maar ik verzin dit niet .
BMW R1100R zonder KFR
Geeg mij een link naar het labo waar uw uiteenzetting wetenschappelijk ondersteund wordt. Die zou dan uit de petro-chemische industrie moeten komen.alfa schreef:U niet alleen. Is er zo ingebakken en natuurkundig helemaal verkeerd.Dirk Pauwels schreef:Dan bij jij de enige denk ik. Of ik doe het al 34 jaar verkeerd.....alfa schreef:Ik tap altijd olie de dag nadien koud af , zodat olie s'nachts volledig kan afzakken naar onderen.
Warme olie smeert goed maar koude olie moleculen blijven beter aan elkaar hangen en nemen alle smurrie mee en je zal zien dat er meer olie is afgetapt.
Koude oliemoleculen sleuren elkaar mee, warme oliemoleculen breken onderweg koelen af en blijven hangen in blok omdat de hechting ervan groter is dan de verticale stroming.
De stroperige olie geeft een betere reiniging in het afzakken dan de warme vloeibare olie.
Laat koude olie gewoon 12 uur uitlekken geeft het beste resultaat. (doe de Alfatest maar eens zelf
Ben benieuwd !
-
alfa
Wil nog wel blijven werken waar ik nu bezig benPol schreef: Geeg mij een link naar het labo waar uw uiteenzetting wetenschappelijk ondersteund wordt. Die zou dan uit de petro-chemische industrie moeten komen.
Ben benieuwd !
Maar je wilt bewijs doe dan zelf de test en die is beïnvloedbaar door verschillende factoren:
Hoe kleiner het gat van aftap (langer afloop)hoe beter max. olie afloop en beter meeloop van smurrie.
Die smurrie hoe klein dan ook hebben wij eens uitgefilterd en vergeleken tussen warme en koude aftap(dag en nacht verschil)
Oliefilters zijn na een langere tijd koude oliewissels veel zuiverder.
Niemand moet mij op mijn woord geloven ,maar geeft hier een tip meer niet .
Is geen schande om bij te leren
BMW R1100R zonder KFR
-
Dirk Pauwels
Ben nooit goed geweest in natuurkunde, geef mij maar biologietweecilinderke schreef:@dirk Pauwels, ge kent er niets van jong![]()
Ik heb ooit in de camions gewerkt (VOLVO), heb duizenden liters motorolie ververst (was verantwoordelijk voor de eerste twee beurten na nieuw).
De olie MOET bij warme motor worden ververst! Maar liefst niet direct na afzetten van de motor, daarom werden er eventuele andere zaken eerst uitgevoerd.
De olie moet liefst +/- 1/2 uur (minimum 15 minuten) tot rust zijn gekomen om idd de vervuilde bestanddelen te laten bezinken.
Oliepeil hoeft NOOIT het maximum te zijn, en hoeft NIET te worden bijgevuld als het niet onder 1/3 van het max/min niveau komt.
Ik heb begrepen dat de eerdere 4 kleppers nogal wispelturig kunnen zijn met hun oliepeil, Frank Soete zou meerdere motards hebben gezegd "niet bijvullen als hij geen ganse week op minimum blijft".
De olie MOET bij warme motor worden ververst! Maar liefst niet direct na afzetten van de motor, daarom werden er eventuele andere zaken eerst uitgevoerd.
De olie moet liefst +/- 1/2 uur (minimum 15 minuten) tot rust zijn gekomen om idd de vervuilde bestanddelen te laten bezinken.
Oliepeil hoeft NOOIT het maximum te zijn, en hoeft NIET te worden bijgevuld als het niet onder 1/3 van het max/min niveau komt.
Ik heb begrepen dat de eerdere 4 kleppers nogal wispelturig kunnen zijn met hun oliepeil, Frank Soete zou meerdere motards hebben gezegd "niet bijvullen als hij geen ganse week op minimum blijft".
R100RS/R100R Mystic
Frank Soete zei vanalles he...
Mijn motto is: zolang je olie ziet in 't glas is het ok...
Daarvoor heet het minimum en maximumpeil.
Mijn motto is: zolang je olie ziet in 't glas is het ok...
Daarvoor heet het minimum en maximumpeil.