De manier waarop ik het geschreven heb laat inderdaad wat twijfel.
De bouten voor de stuurgewichten van de r1200rt zijn M8
De origineel meegeleverde bouten voor de bar-end spiegels zijn M10 lengte 30mm
Ik wou eerst proberen zonder uitboren, geen nieuwe schroefdraad steken en de bmw-stuurgewichten behouden, dus
- twee rubberringen = een grote (tussen gewicht en spiegel) + kleine (in het buitenste gat van de spiegel) beide om kantelen tegen te gaan als je door een putje of over een oneffen weg rijdt
- het
boutgat M10 van de spiegel verkleind naar M8, mits een rondel (sluitring van inox of plastic) voor de kleine rubber ring in het spiegelgat te plaatsen
- de gebruikte bout om uiteindelijk de spiegel met stuurgewicht te bevestigen = inox M8 lengte 60mm met als kop een 6-kant om met een inbussleutel stevig vast te schroeven, te vinden in de meeste doe-het-zelf
Ondertussen tourkes gereden, een paar keer over kasseien/kinderkopjes
- de spiegels zakken niet
- zitten niet in de weg om te remmen of onverwacht het stuur te grijpen
- als ik het stuur volledig draai is er nog een 10cm ruimte met het windscherm
- bij 120km/uur geen trilling of andere hinder op het stuur
Kleur spiegels is zelfde als bmw-remhendels en glas vervormt het zicht niet ten opzichte van de originele bmw-spiegels (2de foto ter vergelijk). De spiegels kunnen 360° gedraaid worden, er zijn nog twee extra schroefpunten op de spiegelarm zodat je ze eventueel meer naar binnen of buiten kan draaien.
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)