Jaren ketting moto's gereden en toen waren de kettingen zo goed niet als nu. Mits wat onderhoud doe je ondertussen 30k met een set. Een set moet je rekenen op 250-300€ zonder montage.
Op de KTM had ik een pro poiler. intelligent ding dat smeert afhankelijk van de kms of de gereden tijd en in te stellen vanop je dash of stuur. Dus met een motortje en niet op vacuum zoals de scott oiler, al is er ondertussen ook een electrische scott oiler.
Principe van pro en scott oiler is dat door middel van de olie je ketting gespoeld wordt. Het vuil wordt er mee af gegooid. Mijn ketting op de KTM zag er na 17000 weer en wind nog steeds prima uit. Gesmeerd met gewone motorolie. Nooit gereinigd, nooit nagesmeerd. Nooit nagespannen. Bij bandenwissel (3x op die km stand) ging de regeling terug op hetzelfde merkteken.
Nadeel je achterwiel wordt wat vetter en als je het spul te rijk zet ook je achterband
Je hebt ook nog een OSCO, daar smeer je zelf door manueel een zuigertje omhoog te trekken dat dan langzaam zakt en wat olie op je ketting drupt, bedoeling is dat je dat doet bij traag rijden aan verkeerslicht of net voor stop.
Als je dagelijks rijdt, in weer en wind zou ik 1 van die dingen aanraden. Rij je minder of meestal enkel reizen, dan smeer je 's avonds na de rit met de spuitbus (als de boel goed warm staat) en af en toe reinig je de ketting om het vuil vd schakels en de rollen te krijgen. In de regen smeer je wat meer.
Je smeert trouwens enkel voor slijtage rollen/tanden en roest op de schakels te vermijden, de pennen vd schakels zijn intern gesmeerd door het vet dat er in zit.
Op de off road spullen gebruikte ik enkel dry lube, daar bleef niets in plakken, is een soort teflon. Nadeel is dat het er in de regen afspoelt, dus veel smeren.
en heel belangrijk, zorg voor voldoende speling, een motor als een XR zal waarschijnlijk minstens 2.5cm kettingspeling nodig hebben. (staat in boekje) Dat meet je bv door een rolmeter achter de ketting te houden ongeveer in de helft vd lengte en vervolgens de ketting op te heffen en kijken hoeveel cm het is. Als je op de motor gaat zitten verdwijnt die speling bijna volledig. Kun je je indenken wat een te strakke ketting doet...
Een te strakke ketting haalt de 10k niet en om 1 of andere reden hebben garages en sommige banden centrales de neiging om de ketting te strak te zetten.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project