synchronisatie denkoefening

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

synchronisatie denkoefening

Bericht door Jo De Paepe »

Is er iemand die me een (zinnige) uitleg kan geven waarom we beide synchronisatie punten aan de carburatoren of aan de injectoren voor 1100 en1150 niet kunnen onderling verbinden.
Me dunkt dat de vacuums dan mekaar in evenwicht brengen?
Bij het SLS (sekundar luft system ) van de oude boxers zijn die doorverbonden maar met terugslagkleppen ertussen.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: synchronisatie denkoefening

Bericht door alfa »

Had vroeger een Dragstar 1100 en daar zat een PAS op (Puls air systeem)dat was een lucht pompje dat werkte afwisselt op onderdruk van beide carburateurs.
SLS was een zelfde systeem, om ""zogezegd beter na verbranding te hebben in uitlaat"" klopt langs geen kanten.
Beide systemen waren nep middelen om Europese CO2 norm te halen , er was een beter CO2 waarde omdat uitstoot verdunt werd met verse lucht.
Bon, dit gezegde.
In theorie kan je alles verbinden maar dan krijg je een brandstof systeem zoals vroeger één carburator/aanzuigstuk voor twee cilinders.
De synchronisatie punten met elkaar verbinden zal enkel effect hebben op ralanti, vanaf de gasschuiven open gaan is de onderdruk te zwak om invloed te hebben op motorverloop.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: synchronisatie denkoefening

Bericht door Dirk Pauwels »

Het effect zal nihil zijn vermoed ik. Een stukje slang tussen beide vacuum aansluitingen heeft te weinig volume om een invloed uit te oefenen. Als je een vacuum reservoir zou gebruiken kan het mss wel wat uitmaken, maar ik vermoed dat BMW dat ook wel zou bedacht hebben.

Op carburators zoals bij de 2v's kan het wel wat meer uitmaken.

Denk niet dat je er iets verkeerd mee kan doen, dus je kan het gerust eens proberen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: synchronisatie denkoefening

Bericht door Jo De Paepe »

Dirk Pauwels schreef:
Op carburators zoals bij de 2v's kan het wel wat meer uitmaken.

Denk niet dat je er iets verkeerd mee kan doen, dus je kan het gerust eens proberen.
Ik ga het bij gelegenheid een testen. Bij Bing carburators vergroot het vacuum naarmate de gasklep verder opengaat.
Ik denk bij ralenti dat het effect een beetje zal zijn maar bij belasting moet er misschien wel invloed merkbaar worden.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: synchronisatie denkoefening

Bericht door alfa »

De vulling van cilinders zal ontregeld worden.
Er zal altijd een beetje volume weggehaald worden van andere kant.
Onderdruk om cilinder te vullen verzwakt bij elke cyclus.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: synchronisatie denkoefening

Bericht door alfa »

Jo,
Heb je dat al uitgeprobeerd? Wat was het resultaat?
BMW R1100R zonder KFR
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: synchronisatie denkoefening

Bericht door Jo De Paepe »

alfa schreef:Jo,
Heb je dat al uitgeprobeerd? Wat was het resultaat?
nog geen tijd gehad , momenteel 7op 7 werken tot einde jaar .
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Plaats reactie