Mijn blok (1150) heeft kuren

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Danny

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
brit

Bericht door brit »

tiens, mijn gewezen 1150r heeft ook eens gelijkaardige kuren gehad... bleken de injectors kapot te zijn.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

bon, we hebben er zopas nen nieuwe benzinefilter ingestoken :shock: man, man, wat een gefriemel met die onhandige tank. Daar hangt veel aan vast, en allemaal nogal fragiel. Op aanraden van de mechanieker bij Latem goed gekeken naar de positionering van de 'schijf' tov de tank. We zullen straks wel zien of het nog werkt :?
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Xavier schreef:...mijn Fiatje zaliger (tweecilinder 600cc) ...
Even ter zijde voor de puristen: ofwel waren het 4 cilinders; ofwel was het een 500. Tenzij je een speciaal model had :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Het was een 126 dus...

Blok heeft 594 of 652 cc. De eerste is hetzelfde als dat van de 500. Het motorblok is luchtgekoeld d.m.v. een ventilator. Het maximale vermogen van de motor is 24 PK (DIN) bij 4800 t.p.m.
Danny

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

d'er liep vanalles uit, niks ongezond leek me. Als ik nog tijd heb zal ik een dissectie van de filter uitvoeren.
Danny

Bericht door Danny »

..
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

:evil: :evil: :evil: :evil: In de kloteregen alles in elkaar gestoken. Genoeg valbaren gezien voor een tijdje. Gauw nog effe wassen, want t' is natuurlijk net geminderd met regenen.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Allez, kleine update na testritje van goed 80 km 8) 8)

De benzinefilter wissel is geslaagd want de tankaanduiding is correct. De tank gauw helemaal volgegooid met 98 en dan op weg naar mijn secret asfaltstukje. Vanwege de duisternis en de regen heb ik het wat rustig aan moeten doen, maar toch heb ik zo'n 10 testruns kunnen maken.

De nieuwe filter is merkbaar bij het accelereren, in het bijzonder tussen 4.000 en 5.000 tpm. De motor lijkt beter aan het gas te hangen. Ook vanaf 1.000 tpm draait ie soepeler en verslikt hij zich niet zo sterk meer.
Toch is het nog niet helemaal zoals ik wil. Het schudden voel ik momenteel het sterkst bij constante snelheid rond 4.000 tpm. Echter, in vrijloop kan ik nog steeds ploffen toveren uit de uitlaat wanneer ik rond 3.000 tpm met de gas speel.

Daarna nog even de Autobahn opgegaan voor het hogere snelheidsbereik. In 6e bolt ie met de naald op 5.000 tpm 160 op de teller.

Meteen ook de xenon naar waarde kunnen schatten. Is echt een fameuze verbetering.

In ieder geval is mijn RT opnieuw klaar om te doen waar ze goed in is: kilometers vreten in weer en wind.

Fotos van vandaag, alsook de opengezaagde oude benzinefilter te vinden
vanf hier http://xa4.smugmug.com/gallery/1289019/1/60589008/Large 8)
VoYager
Contacteer:

Bericht door VoYager »

Schone foto's :)

Binnenkant van mijn benzinefilter zag er ook ongeveer zo uit, maar dan al na 22000 Km... :cry:
En dat terwijl ik alleen "merk benzine" tank.
Harry

Enjoyment is in the journey, not the destination!
==================================

Afbeelding
edje

Bericht door edje »

Hallo Xavier,

Ik heb eens aan het rondsnollen geweest op het net :

Volgens mijn Clymer service boek kan het euvel op de volgende zaken betrekking hebben:

1. carburateur niet goed afgesteld.
2. Motor overhit
3. Ontsteking verkeerde timing.
4. Te grote afstand bij bougies (vonk afstand)
5. Luchtfilter verstopt of afgesloten.

Slechte acceleratie:
1. Brandstof mix te arm.
2. Verstopte benzineleiding
3. Kleppen afstelling

Groeten,

Edje
Met een goeie rechterhand kom je door het ganse land
edje

Bericht door edje »

En nog wat,

Komt de choke er wel helemaal goed af? Of blijft het chokemechanisme in de carburateur hangen...
Vlotterniveau goed afgesteld? Dit beïnvloedt namelijk ook het mengsel.
Misschien kun je ook eens proberen (als je dat al niet geprobeerd hebt) om het luchtfilter eraf te halen en dan te starten en te kijken hoe ie dan loopt, wanneer je vervolgens met je hand voor de inlaat van de carburateur de aangezogen luchthoeveelheid knijpt (door de doorgang steeds kleiner te maken). Wanneer ie wel op het gas reageert zonder luchtfilter, dan is het mengsel te rijk. Wanneer ie pas in toeren wil klimmen nadat de inlaat behoorlijk afgesloten is, dan staat ie standaard te arm.
Wanneer ie in beide gevallen afslaat tijdens gasgeven, kan het zijn dat je mengsel onder alle gevallen véél te rijk is (maar dan moet ie stationair ook moeilijk lopen en zwarte rook uitbraken) of er is iets aan de hand met je ontsteking;
je zegt dat de bougies vonken... is het een lekkere vette blauwe vonk, of is het een oranjekleurige vonk? een blauwe vonk is een goede sterke vonk en een oranje vonk is eentje die veel te zwak is.
Even over die schroeven... op alle carburateurs zit een stationair mengsel-schroef. Hiermee is het mengsel af te stellen wanneer de gasklep gesloten is (over het verdere belastings en toerengebied heeft ie geen invloed). die zal ergens onder aan de carburateur zitten en bij sommige motoren zit ie vastgeseald omdat deze in de fabriek afgesteld zijn. Dat kon dus wel eens die schroef zijn die vast zit. Hoef je dus verder ook niets aan te doen, omdat stationair lopen geen probleem is. Je beschrijft nog een tweede schroef die wat hoger zit (onder het membraanhuis)... is dit niet de stationair toerental aanslagschroef? met andere woorden de schroef die regelt hoe hard ie stationair loopt? Hier ben ik niet zeker van, omdat ik ook wel eens mensen heb gehoord waarbij een 2e schroef een andere functie had (iets van CO afstelling) Maar dit is allemaal 'fine-tuning' en kan er niet voor zorgen dat een motor niet op het gas reageert.
Even verder brainstormen.... Gaat jouw gasschuif wel soepel op en neer? Met je vingers moet ie met weinig kracht omhoog zijn te drukken en vanzelf in ongeveer een halve seconde naar beneden komen.
Het is niet zo dat bij het monteren van de carburateur een onderdeeltje vergeten is (gasnaald, sproeier, gasschuifveer, o.i.d.?) of dat er een paar sproeiers verwisseld zijn? Bij mijn motor zijn namelijk 2 sproeiers uitwisselbaar (een primaire sproeier en een secundaire).
Wat ook altijd wel een leuke is bij storingszoeken is om te weten hoe het probleem ontstaan is; is het van de ene op de andere dag ontstaan, na een jaar stilstand van de motor of is het probleem pas ontstaan nadat de carburateurs gereinigd zijn (omdat er eerst bijvoorbeeld een ander probleem was?).
Ik heb nu even al mijn kruit verschoten.... ik hoop dat je hier iets aan hebt en ben heel benieuwd naar de historie van het probleem!

Komt uit Bikenet,

Groeten
Danny

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Edje, thanks voor de uitgebreide feedback.

Om alvast wat misverstanden uit de wereld te helpen. Moto wordt dagelijks gebruikt en staat dus niet stil of te versterven. Groot onderhoud van 20.000 is in november pas gebeurd.

Onlangs 30.000 km gehaald en dus klein onderhoud. Volgende heb ik dus uitgevoerd.

Olie en filter: vernieuwd
Luchtfiltertoevoer: volledig gereinigd
Luchtfilter: vernieuwd.
Benzine filter: vernieuwd
Alle bougies: vernieuwd
Gaskabel: gesmeerd
Synchronisatie: zaterdag gebeurd.
Nieuwe batterij gaat er eerstdaags ook in

Kleppen zullen nog worden gedaan. Choke zal ik ook eens bezien.
Heb sterke vermoedens richting mengsel. Rookt in ieder geval niet verdacht.
edje

Bericht door edje »

OK Danny,

:oops: :oops: :oops:

Dit zegt genoeg denk ik :lol:
Danny

Bericht door Danny »

...
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Neenee, hindert voorlopig niet maar bij het traag rijden en rond de 4.000 voel ik wel degelijk iets ongewoon.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Bon, tis dus zeker niet weg. Nogal onregelmatig draaien en ploffen. Naar Latem gebeld en voor 11 april kunnen ze hem er niet tussen krijgen. Gaan we dus effe zelf doen want zo rijd ik niet graag verder.

Wie heeft er nog een deftig kleppenstel hoofdstuk liggen? Meen mij te herinneren dat daarvoor een aantal voelermaten nodig zijn en wil er zeker van zijn alles te hebben voor ik eraaan begin.
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Xavier you've got PB!

Stoffel ;)
Afbeelding
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

I've got PB!
w

Bericht door w »

Xavier schreef:Bon, tis dus zeker niet weg. Nogal onregelmatig draaien en ploffen. Naar Latem gebeld en voor 11 april kunnen ze hem er niet tussen krijgen. Gaan we dus effe zelf doen want zo rijd ik niet graag verder.

Wie heeft er nog een deftig kleppenstel hoofdstuk liggen? Meen mij te herinneren dat daarvoor een aantal voelermaten nodig zijn en wil er zeker van zijn alles te hebben voor ik eraaan begin.
0,15 en 0,3 Al ge wilt pak ik alles mee naar Brussel en breng ik het effe naar zaventem (inclusief twinmax)
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Xavier schreef:I've got PB!
Reeds 3 terug gehad 8)

Stoffel ;)
Afbeelding
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Stefken, bedankt voor het aanbod. Wegens tijdsgebrek en teveel kans op kl*teweer staat ie ondertussen bij een beemerhuis. Mijn vermoeden dat ie niet draait zoals 't moet is voorlopig bevestigd. Kleppen en sync worden nagezien. Vanaf dinsdag hoop ik met vernieuwde moed en kerngezonde RT weer door het land de kruisen. Begeef me voorlopig per XX :roll: XX op de baan.
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Xavier schreef:Begeef me voorlopig per XX :roll: XX op de baan.
Jouw bescheidenheid is fenomenaal :D , gelukkig kan je nog rondrijden met 2 wielen. :wink:

Stoffel ;)
Afbeelding
Plaats reactie