R1100RT - Lampjes ABS bij koud weer ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bjoveer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2004, 18:25

R1100RT - Lampjes ABS bij koud weer ?

Bericht door Bjoveer »

Weet er iemand raad? Telkens ik mijn 1100rt s'morgens start nu, pinken mijn ABS lampjes, als ik dan een tijdje rij (ong. 7km) en ik start mijn motor opnieuw dan gaan deze uit. Ik vind dit vrij vervelend daar ik die eerste 7 km onveilig rij (heb tenslotte ABS voor iets) komt daarbij dat het zeer irritant is als je die lichtjes steeds ziet pinken voor je. Ik heb het gevoel dat het precies aan de koude licht? KLopt dit? Om dit probleem te vermijden heb ik onlangs nog een nieuwe batterij laten plaatsen op mijn motor doch probleem blijft steeds hetzelfde.
Heeft er iemand ook dit probleem en heeft die hier voor een oplossing graag hulp aub.
BMW R 1100RT rijder
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

't heeft te maken met een veiligheid ingebouwd in je ABS controlesysteem en de starter die op 't moment van de start nogal veel energie opslurpt en je ABS even 't idee geeft dat er niet voldoende spanning is om deftig te werken, een spanningsdip dus...
je hoeft er geen 7 km voor te rijden vaak is tot aan 't einde van de straat al voldoende, probeer eens van een tien seconden je koplamp te ontsteken (gewoon contact aanzetten dus) en dan te starten... op die manier is je batterij een beetje "opgewarmd", zorg ervoor dat je een goeie batterij hebt , klemmen goed vastzitten en desnoods een "gelbatterij" monteren die een hoger startvermogen heeft, een druppellader gedurende de nacht kan ook nooit kwaad en belangrijk is de meeste zware stroomverbuikers uitschakelen voor je thuis bent (enkele km's op voorhand) bv verwarmde handgrepen of andere onnodige dingen
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Lampjes pinken bij "koud" weer van mijn ABS

Bericht door Livin »

Ik heb niet onmiddellijk een antwoord op je vraag, maar om te weten of de koude er voor iets tussenzit kan je je moto eens 's nachts binnenzetten. Dan staat hij "warm" en als je het dan nog gebeurt weet je dat het daar niet aan ligt.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de kou heeft er weinig mee te zien (wel dat de batterij ietsje minder is) mijn RS had het soms wel putje zomer bij 27 a 28 ° C dat is dus geen referentie, 't is puur te lage spanning en daar zorgt de batterij voor
Bjoveer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2004, 18:25

Bericht door Bjoveer »

Dat van die 7 km is het minimum, en ik steek inderdaad eerst mijn koplamp gedurende ongeveer een 10 tal seconden eerst aan, maar op het moment dat ik mijn startknop indruk pinken ze al, dus voor dat de motor al aanslaat, stop ik na 1 km en probeer opnieuw => zelfde resultaat. Mijn motor staat altijd binnen s'nachts maar ik heb wel een koude garage, kom ik op mijn werk waar hij in een verwarmde garage staat (ong 15°) dan heb ik na mijn dagtaak gewoonlijk geen problemen.
Vorige week maak ik een rit en na 30km stopte ik even aan een winkel en na 5min. start ik en wederom pinken mijn lichtjes, je zou toch denken met een nieuwe batterij en na 30km dat je over een volle batterij beschikt hé. Mijn garagehouder zecht dat het normaal is dat rt modellen inderdaad zoveel energie opslorpen bij het starten en dat bij koude deze modellen er meer last van hebben. Echtter ik kan mij niet voorstellen dat dat bij iedereen zo is op dit moment. In elk geval bedankt voor jullie reactie en of hulp.
BMW R 1100RT rijder
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

spanning meten van de batterij of ze wel 100%, alleszins heeft het model RT er niks mee te maken, het blok is een boxerblok dus... een gel batterij zal volgens mij enkel soelaas brengen, misschien iets overeenkomen met je dealer, want als ie er enkele weken geleden een nieuwe instopte en 't is geen gel dan is 't een Kieken, (sorry vd uitdrukking)
Van Neste Philip
Berichten: 195
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:46
Woonplaats: Brugge (st-pieters)
Locatie: West vlaanderen

Bericht door Van Neste Philip »

Ik kreeg ook problemen met mijn abs op men k1200lt.
Heb niet lang gewacht met het vervangen van de batterij.
Probleem was direkt opgelost.Mijn oude batterij was ook maar 1 jaar oud volgens mijn dealer.Wilde me een gel batterij verkopen voor 150euro en ik heb dan maar eens rond geneusd op het net en heb 1 gekocht via e-bay duitsland (link plakt hierbij) Ik heb wel 17 euro verzendkosten moeten betalen maar in 4 dagen was de batterij geleverd.Dus ik heb nu een gel batterij en een druppellader voor 6 euro meer .In plaats van 1 enkele batterij te kopen bij een erkend bmwdealer
De druppellader is voorzien van het speciale stekkertje om in te plugen in je beemer
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 7936726625
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

lampje abs

Bericht door WALTER GSAdventure »

Bjoveer,

niet ongerust zijn, tijdens het starten heb je nogal wat stroom verbruikt vandaar dat die lampjes even blijven knipperen. Gaan uit na 7 km zegt ge , maar dat is geen referentie hoor. Als je de motor even stationeer laat draaien gaan ze eerder uit.
Ooit eens gelezen (waar of niet waar) bij elk starten van de motor moet je het verlies aan stroom compenseren door 35 km te rijden.
Misschien bij aankomst de druppellader aansluiten. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Je kan het spannings probleem oplossen door uw batrij aan een druppellader te hangen.
zo weet je ook meteen of ze nog goed is al dan niet.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
jo
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2004, 11:45
Locatie: leuven

Bericht door jo »

Volgens mij heeft de koude daar wel degelijk iets mee te maken.
Zelfs mijn nieuwe batterij is niet krachtig genoeg als het echt koud is.
Enkele seconden later motor uitzetten en terug aan en de abs doet het wel.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de koude vermindert inderdaad het vermogen van de batterij maar heeft met het eigenlijke probleem niks te zien aangezien dit in putje zomer ook kan gebeuren, 't is de verminderde weerstand van de batterij en de spanningsdip veroorzaakt door de veel stroom wegslurpende starter... warm of koud die batterij moet sterk genoeg zijn ,anders een andere erin...
onig
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 nov 2004, 11:30
Locatie: Heestert

Bericht door onig »

Probeer eens te starten met alle verbruikers uit d.w.z. niet starten met de lichten aan.
NB: een goeie druppellader kan ook van nut zijn en vergeet niet al de verbruikers die stroom vragen terwijl de moto op stal staat n.m. klok en alarm installatie.
Onig
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de lichten gaan automatisch uit als je een BMW start...
de sturing schakelt je lichten uit tot de motor draait...
JoCo

Bericht door JoCo »

Als je ABS niet aanslaat wil het gewoon zeggen dat je aan binnenkort aan een nieuwe batterij toe bent. Dat is normaal. Ik moet me om de 4 jaar een nieuwe kopen (druppellader erop of niet).
Wel is het waar dat je misschien nog gemakkelijk 6 maanden kan rijden zonder startproblemen, maar dan ook zonder ABS. Eénmaal de motor goed warm, is het best mogelijk dat je bij herstarten wel je ABS hebt, maar dat zijn tijdelijke oplossingen. Je kan daar zo geen maanden mee rondrijden.

Probleem is dat de ROM (computerspulletje) van je ABS ongeveer 11,1 à 11,3 Volt nodig heeft om zijn check uit te voeren. Als je batterij dus niet meer 100% in orde is, wordt die check negatief afgesloten en schakelt hij je ABS niet in (knipperende rode lampjes). En het frustrerende nu is dat je met een spanning van 10 à 11 Volt nog wel gemakkelijk kan starten.

Het meest vervelende vind ik dat, indien je ABS niet start en de lichtjes alternerend staan te knipperen, je dit met een knop kan afzetten ... voor enkele minuten!. Ze zouden beter die knop anders geschakeld hebben, nml dat de computerchip van de ABS dan opniew zijn check procedure uitvoert (zonder de motor af te zetten). Want het is best mogelijk dat je dan met draaiende motor wel voldoende spanning hebt om de check goed te laten voltooien.

Soit, dus niets aan te doen, nieuwe batterij kopen en probleem is voor 4 jaar weer opgelost.
Alain
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Locatie: Tremelo

Bericht door Alain »

Danny heeft 100 % gelijk :!: , ik heb in 2003 hetzelfde probleem gehad in de zomer (en t'was ne warme zomer :D ). Batterij vervangen door gelbatterij, met druppellader en sindsdien nooit geen probleem meer gehad, zelfs niet bij vriesweer !!
1200 GS, 2014 / Zumo 340
Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Bjoveer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2004, 18:25

Bericht door Bjoveer »

Bedankt mannen voor jullie reacties, ik heb het er met mijn dealer over gehad en op 12 december zou er een nieuw type gel batterijen uitkomen van Varta die er voor zou kunnen zorgen dat het spanningsverlies bij het starten geminimaliseerd word. Ik laat jullie in elk geval hier op dit forum weten of het resultaat verbluffend is.


groeten allemaal

Björn
BMW R 1100RT rijder
robr1150rt
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 22:34
Locatie: Vilvoorde

ABS probleem

Bericht door robr1150rt »

Bjoveer,
Enkele maanden geleden zelfde probleem gehad met mijn ABS. Ik veronderstel dat je bedoelt dat het rode lichtje van de ABS zeer snel knippert en dat je aangewezen bent tijdens het rijden op jouw fysieke bestuurders kracht om te kunnen remmen, doch zonder ABS. Een gevaarlijke toestand hoor.
Dat ik met deze storing eveneens afhankelijk was van de temperatuur van de omgeving en het tijdstip ervan. Gelet op het feit dat je reeds een nieuwe batterij heb geplaatst kan ik je vrijblijvend twee mogelijk oorzaken vertellen. 1°) het rode lampje heeft een dubbelfunctie, namelijk melding defect achterlicht of stroomverlies via de bedrading van dit achterlicht. 2°) Daadwerkelijk storing in het ABS syssteem.
Bij mij was het de tweede oorzaak, waardoor er een volledig nieuw ABS module werd ingebouwd + een nieuwe remcilinder (combinatie), dat adherent was aan de absmodule. Thans sinds september 2004 werkt het ABS systeem nu feilloos.
Mijn ervaring was dat dit eerst een paar keren voorviel. Na een tijdje gereden te hebben terug gestart met abs werking dat normaal terug werkte. Eens afgekoeld terug het probleem. Hoe langer dat je wacht hoe erger en frequenter het voorval zich voordeed. Doch eens het ABS licht uit en men blijft rijden geen enkel probleem meer.
Mijn enigste verklaring voor dit probleem is dat er zich op de printkaart, binen de module en lasnaad, deels is gebarsten en dat bij uitzetting, dus hoger temperatuur, terug normaal kan functioneren. Zie hier mijn bescheiden bedrage tot uw probleem. Steeds bereid tot meer informatie.
paulh
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:37

Bericht door paulh »

ZEKER batterij! Lees de nieuwste Motor en Toerisme van december 2004 : item over batterijen voor motor en onderhoud: dat hebben ze ALLEN nodig... ook de "onderhoudsvrije" !!
m@t
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:46

abs

Bericht door m@t »

Het komt ook wel eens voor dat alleen de bedrading van de abs-voeler van het voorwiel zwak is. Je kunt dat als volgt controleren. Je zet het contact aan, de abs-lampjes gaan gelijktijdig flikkeren, beweeg dan de bedrading van de voeler. Wanneer de lampjes dan om-en-om gaan branden is de bedrading stuk.
Guy
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:16
Locatie: Merelbeke

Bericht door Guy »

Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn K1100LT. Die staat in de kou, maar aan de druppellader. Ik kon keer op keer na 100meter rijden het probleem oplossen door opnieuw te starten. Eén en ander is nagezien door de dealer. De batterij was perfect, en de ABS analyse gaf geen enkele fout.

Ik los het nu steevast als volgt op: de lichtschakelaar staat voor het starten volledig op "off", zodat de lichten geen seconde aangaan. Dan starten, lichten aan en vertrekken, met als resultaat een directe geslaagde zelf-test van het ABS.

Is me nu al elke dag gelukt.
R1100GS 1994
"Reizen is je openstellen voor de wereld"
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Kan mijn lichten niet afzetten.
Heb al wel gemerkt dat, wanneer ik mijn contactsleutel omdraai, het remsysteem een test doet. Wanneer dit gedaan is hoor is het motortje van de servorem. Als ik dan start...geen probleem. Start ik daarvoor, dan blijft het ABS-lichtje branden. Dit alles is een kwestie van 1 à 2 seconden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kappel
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2004, 20:07

Bericht door kappel »

Het is een bekend probleem en ja de druppellader werkt. Helaas is dat niet altijd een oplossing als je ergens buiten staat voor een paar nachten. Ik heb een relay ingebouwd, deze onderbreekt de ABS unit voor het starten, Als het laadlampje van de dynamo uit is dan pas wordt de accuspanning gecontroleerd. Hierna nooit geen last meer, ook niet als de motor buiten staat en het vriest. Het is een failsafe systeem, daarmee bedoel ik dat als het relay stuk zou zijn er gewoon de orginele situatie van toepassing is.

Groetjes, :P
Bjoveer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2004, 18:25

Bericht door Bjoveer »

Bedankt allemaal voor jullie spontane hulp. Mijn probleem is opgelost nu. Heb nieuwe gel batterij laten steken van het merk Varta.
Deze hebben op 12.12.2004 een nieuwe type batterij op de markt gebracht speciaal voor type's zoals mijn rt die bij het starten even teveel stroom afpakken.
BMW R 1100RT rijder
FreekC
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 okt 2004, 14:31
Locatie: Sommelsdijk (Nederland)

Bericht door FreekC »

Kijk maar eens hier: http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... bs+lampjes
De snelste en misschien wel de enige manier om van de pinkende lampjes af te geraken.
Bij mij werkt het al haast 2 jaar!!

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

voila zo is dat de Hawker Odessey siert ook al jaaaren mijnen brommer...
Plaats reactie