rijschool instructeur
Moderator: GVN
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: rijschool instructeur
Nieuw onderdeel van de rijopleiding, hoe bel ik touring
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
Lang geleden dat ik hier nog wat geplaatst heb. Ik heb een vraag aan de Vlaamse specialisten. Ik heb de vraag gekregen van een Belgische collega of ik voor hem wat uren zou willen werken. Nu weet ik dat mijn Nederlandse instructievoegdheid (categorie A en B) geldig is in België. Kan ik dan gewoon als grensarbeider aan de slag? Ik vond hem niet heel duidelijk.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: rijschool instructeur
'k Weet niet of iemand daar al ervaring mee heeft, maar hier kunnen ze mss wel helpen: https://www.vdab.be/internationaal/grensarbeid" onclick="window.open(this.href);return false;
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
Merci, Dirk!
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
- Woonplaats: Limburg
Re: rijschool instructeur
Voor de rijschoolinstructeurs ...
Clubmot start dit jaar met een Profi-opleiding. Twee dagen waarvan één op het circuit van Mettet.
Meer info: https://clubmot.be/circuit-doop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Clubmot start dit jaar met een Profi-opleiding. Twee dagen waarvan één op het circuit van Mettet.
Meer info: https://clubmot.be/circuit-doop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
- Woonplaats: Limburg
Re: rijschool instructeur
De juiste info staat ondertussen ook online voor de rijschool-instructeurs.
https://clubmot.be/profi" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand nog een idee aan welk niveau ik me mag verwachten kwestie "mechanica" ?
https://clubmot.be/profi" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand nog een idee aan welk niveau ik me mag verwachten kwestie "mechanica" ?
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
Zit dit in Belgie al niet in de instructeursopleiding of dient dit puur voor die 12 uur opleiding per jaar? Kan je al instructeur worden vooraleer je dit soort trainingen moet volgen? Wordt de eigen rijvaardigheid niet getoets en indien wel, hoe? Zomaar benieuwd eigenlijk.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
- Woonplaats: Limburg
Re: rijschool instructeur
J-P schreef:Zit dit in Belgie al niet in de instructeursopleiding of dient dit puur voor die 12 uur opleiding per jaar? Kan je al instructeur worden vooraleer je dit soort trainingen moet volgen? Wordt de eigen rijvaardigheid niet getoets en indien wel, hoe? Zomaar benieuwd eigenlijk.
Hey J-P, ik ben momenteel bezig met de opleiding voor rijschoolinstructerr brevet 4, wat de opleiding hier in Be betreft is het qua motorrijden triestig gesteld.
Ik volg nu via "syntra" een cursus rijschoolinstructeur brevet 2 omdat voor brevet 4 zoiets niet eens voorzien is.
Dus wat die instructeursopleiding betreft... wij moeten hier een extra 4-daagse motorstage volgen om ons examen te mogen gaan doen. Morgen start mijn eerste dag.
Ben benieuwd...
Ik heb de inhoud van die 4 dagen al mogen ontvangen, en een doorgedreven training op het circuit zit er alvast niet in.
Die tweedaagse die Clubmot dus aanbiedt is puur gericht op rijschoolinstructeurs die hun 12u recyclage moeten doen...
Op zondag 4u bijscholing ivm de nieuwe ontwikkelingen waar onze motoren tegenwoordig mee uitgerust zijn, en op maandag een dag stage op het circuit van Mettet. De instructeurs die dag zijn proffessionele motorrijders van de Politie.
Ik weet niet hoe de normale recyclages eruit zien voor de houders van brevet 4, maar ben vrij zeker dat dit zeker een aangename manier is om die jaarlijkse 12u te doen.
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
Succes vandaag!
In NL werkt het als volgt:
Eerst moet je categorie B (auto) halen:
Fase 1: Competente verkeersdeelname
(1) Examenonderdeel 1.a Theorietoets Theorie van de rijtaak: een computerexamen van 60 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 90 minuten.
(2) Examenonderdeel 1.b Praktijkrit eigen rijvaardigheid: u rijdt in een personenauto zelfstandig een route. Duur: 75 minuten (60 minuten rijden).
Fase 2: Didactische voorwaarden
(3) Examenonderdeel 2.a Theorietoets Lesvoorbereiding: een computerexamen van 60 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 90 minuten.
(4) Examenonderdeel 2.b Theorietoets Lesuitvoering en beoordelen: een computerexamen van 60 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 90 minuten.
Fase 3: Stage en stagebeoordeling
Bij een voldoende voor de volledige fase 1 en 2 krijgt u een WRM-STAGEPAS met een geldigheid van 12 maanden. Met uw stagepas loopt u stage bij een rijschool. Na een afgeronde stage volgt:
(5) Examenonderdeel 3.a Stagebeoordeling: het geven van een rijles. Duur: minimaal 50 minuten, maximaal 80 minuten.
Maar omdat je motorinstructeur wil worden moet je vervolgens:
Fase 1: Competente verkeersdeelname
(1) Examenonderdeel 1.a Theorietoets Theorie van de rijtaak: een computerexamen van 25 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 30 minuten.
(2) Examenonderdeel 1.b Praktijkrit eigen rijvaardigheid: u rijdt op uw motorfiets (minimaal vermogen 40 kW) zelfstandig een route. Duur: 75 minuten (60 minuten rijden).
(3) Examenonderdeel 1.c Bijzondere verrichtingen: u voert op uw motorfiets (minimaal vermogen 40 kW) 12 bijzondere verrichtingen uit op een oefenterrein. Hiervoor zijn op dit moment een terrein in Lelystad en in Oosterhout (NB) beschikbaar.
Duur: maximaal 40 minuten.
Fase 3 (geen fase 2): Stage en stagebeoordeling
Bij een voldoende voor de volledige fase 1 krijgt u een WRM-STAGEPAS met een geldigheid van 10 maanden.
Na een afgeronde stage volgt:
(4) Examenonderdeel 3.a Stagebeoordeling: het geven van een rijles. Duur: minimaal 50 minuten, maximaal 80 minuten.
Daarna heb ik nog diverse aanvullende opleidingen gevolgd zoals KNMV gecertificeerd instructeur (KGI), Instructeur Voortgezette Rijopleidingen, anti-sliptraining. In Nl mag je zonder geldig instructeursbewijs geen enkele training geven aan mensen met of zonder rijbewijs, dus ook geen doorgedreven rijopleidingen. Mensen van de politie mogen het dus ook niet tenzij ze de opleiding tot instructeur met succes hebben gevolgd. Allleen circuittrainingen (afgesloten terrein) zijn geen instructeursbrevetten voor nodig (wat mij bevreemdt omdat je ook daar didactische vaardigheden moet hebben). Ik zie in Belgie een wildgroei van bedrijven waar goedwillende hobbyisten doorgedreven rijopleidingen aanbieden zonder daarvoor aantoonbaar de kwaliteiten te bezitten. Oneigenlijke concurrentie voor jullie die wel de moeite nemen de noodzakelijke brevetten te halen.
In NL werkt het als volgt:
Eerst moet je categorie B (auto) halen:
Fase 1: Competente verkeersdeelname
(1) Examenonderdeel 1.a Theorietoets Theorie van de rijtaak: een computerexamen van 60 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 90 minuten.
(2) Examenonderdeel 1.b Praktijkrit eigen rijvaardigheid: u rijdt in een personenauto zelfstandig een route. Duur: 75 minuten (60 minuten rijden).
Fase 2: Didactische voorwaarden
(3) Examenonderdeel 2.a Theorietoets Lesvoorbereiding: een computerexamen van 60 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 90 minuten.
(4) Examenonderdeel 2.b Theorietoets Lesuitvoering en beoordelen: een computerexamen van 60 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 90 minuten.
Fase 3: Stage en stagebeoordeling
Bij een voldoende voor de volledige fase 1 en 2 krijgt u een WRM-STAGEPAS met een geldigheid van 12 maanden. Met uw stagepas loopt u stage bij een rijschool. Na een afgeronde stage volgt:
(5) Examenonderdeel 3.a Stagebeoordeling: het geven van een rijles. Duur: minimaal 50 minuten, maximaal 80 minuten.
Maar omdat je motorinstructeur wil worden moet je vervolgens:
Fase 1: Competente verkeersdeelname
(1) Examenonderdeel 1.a Theorietoets Theorie van de rijtaak: een computerexamen van 25 meerkeuzevragen. Duur: maximaal 30 minuten.
(2) Examenonderdeel 1.b Praktijkrit eigen rijvaardigheid: u rijdt op uw motorfiets (minimaal vermogen 40 kW) zelfstandig een route. Duur: 75 minuten (60 minuten rijden).
(3) Examenonderdeel 1.c Bijzondere verrichtingen: u voert op uw motorfiets (minimaal vermogen 40 kW) 12 bijzondere verrichtingen uit op een oefenterrein. Hiervoor zijn op dit moment een terrein in Lelystad en in Oosterhout (NB) beschikbaar.
Duur: maximaal 40 minuten.
Fase 3 (geen fase 2): Stage en stagebeoordeling
Bij een voldoende voor de volledige fase 1 krijgt u een WRM-STAGEPAS met een geldigheid van 10 maanden.
Na een afgeronde stage volgt:
(4) Examenonderdeel 3.a Stagebeoordeling: het geven van een rijles. Duur: minimaal 50 minuten, maximaal 80 minuten.
Daarna heb ik nog diverse aanvullende opleidingen gevolgd zoals KNMV gecertificeerd instructeur (KGI), Instructeur Voortgezette Rijopleidingen, anti-sliptraining. In Nl mag je zonder geldig instructeursbewijs geen enkele training geven aan mensen met of zonder rijbewijs, dus ook geen doorgedreven rijopleidingen. Mensen van de politie mogen het dus ook niet tenzij ze de opleiding tot instructeur met succes hebben gevolgd. Allleen circuittrainingen (afgesloten terrein) zijn geen instructeursbrevetten voor nodig (wat mij bevreemdt omdat je ook daar didactische vaardigheden moet hebben). Ik zie in Belgie een wildgroei van bedrijven waar goedwillende hobbyisten doorgedreven rijopleidingen aanbieden zonder daarvoor aantoonbaar de kwaliteiten te bezitten. Oneigenlijke concurrentie voor jullie die wel de moeite nemen de noodzakelijke brevetten te halen.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
- Woonplaats: Limburg
Re: rijschool instructeur
Ik heb nu twee lesavonden mechaniek (auto) gevolgd, en vandaag dus een hele dag het aanvullende deel mechaniek motor.
Da's dus nie simpel, als je niet technisch aangelegd bent.
Ik versta ook niet goed waarom ik als rijschoolinstructeur een volledige schets met uitleg moet kunnen tekenen van een 2takt-4takt motor, van een ontsteking, koppeling, versnelling etc..
Dat je die zaken in grote lijnen moet kunnen uitleggen snap ik, maar nu heb ik soms het gevoel dat ze techniekers aan het opleiden zijn, en geen rijschoolinstructeurs.
Dat gaat een zware dobber worden vrees ik... en ik dacht dat net het deel verkeersreglement/verkeerswet het moeilijkste ging zijn. Nu lijkt het net andersom.
Ik hoop dat het me de komende lessen wat duidelijker gaat worden.
Da's dus nie simpel, als je niet technisch aangelegd bent.
Ik versta ook niet goed waarom ik als rijschoolinstructeur een volledige schets met uitleg moet kunnen tekenen van een 2takt-4takt motor, van een ontsteking, koppeling, versnelling etc..
Dat je die zaken in grote lijnen moet kunnen uitleggen snap ik, maar nu heb ik soms het gevoel dat ze techniekers aan het opleiden zijn, en geen rijschoolinstructeurs.
Dat gaat een zware dobber worden vrees ik... en ik dacht dat net het deel verkeersreglement/verkeerswet het moeilijkste ging zijn. Nu lijkt het net andersom.
Ik hoop dat het me de komende lessen wat duidelijker gaat worden.
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
- Woonplaats: Limburg
Re: rijschool instructeur
J-P schreef:Succes vandaag!
In NL werkt het als volgt:
......
Daarna heb ik nog diverse aanvullende opleidingen gevolgd zoals KNMV gecertificeerd instructeur (KGI), Instructeur Voortgezette Rijopleidingen, anti-sliptraining. In Nl mag je zonder geldig instructeursbewijs geen enkele training geven aan mensen met of zonder rijbewijs, dus ook geen doorgedreven rijopleidingen. Mensen van de politie mogen het dus ook niet tenzij ze de opleiding tot instructeur met succes hebben gevolgd. Allleen circuittrainingen (afgesloten terrein) zijn geen instructeursbrevetten voor nodig (wat mij bevreemdt omdat je ook daar didactische vaardigheden moet hebben). Ik zie in Belgie een wildgroei van bedrijven waar goedwillende hobbyisten doorgedreven rijopleidingen aanbieden zonder daarvoor aantoonbaar de kwaliteiten te bezitten. Oneigenlijke concurrentie voor jullie die wel de moeite nemen de noodzakelijke brevetten te halen.
In Be kan je dus rechtstreeks voor brevet 4 gaan.
En het klopt idd dat je zonder brevet rijschoolinstructeur ook van die doorgedreven trainingen mag geven. Persoonlijk zie ik daar niet echt een probleem in. Ik ben zelfs vrij zeker dat er veel van die instructeurs veel beter met de motor kunnen rijden dan sommige gebrevetteerde rijschoolinstructeurs.
Politie-inspecteurs moeten een toestemming krijgen van hun overste om les te mogen geven in een rijschool, en dit wordt niet altijd toegestaan. Daarom dat je die mensen ook meer ziet bij zo'n motoropleidingscentra voor doorgedreven trainingen.
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
Bizar inderdaad, lijkt mij niets met instructie en al helemaal geen motorinstructie te maken te hebben.
https://www.cbr.nl/rijprocedure.pp" onclick="window.open(this.href);return false;
Een goede motorrijder is niet perse een goede instructeur. Zelf iets kunnen voordoen wil niet zeggen dat je mensen goed kan uitleggen hoe het moet en dan nog gaat niet iedereen begrijpen wat je bedoelt dus moet je het op meerdere manieren kunnen aanleren, dat is lesgeven. Ik heb zelf diverse politiemannen opleiding mogen geven en ik krijg er nog regelmatig voor doorgedreven opleidingen. Vandaar dus een instructeursbrevet. Overigens kan in NL ook niet elke motorinstructeur ook zelf goed rijden. Ze moeten kunnen rijden volgens de rijprocedure A (waaraan elke Nederlandse motorrijder moet voldoen om te kunnen slagen voor het rijbewijs. Moet je maar eens doornemen als je tijd en zin hebt. Daarin wordt aangegeven aan welke norm de motorinstructeur minimaal moet voldoen bij examen manouvres en op de weg, in mijn ogen een extreem minimum. Op de weg zal het wellicht een pak verschillen met Belgie.In Be kan je dus rechtstreeks voor brevet 4 gaan.
En het klopt idd dat je zonder brevet rijschoolinstructeur ook van die doorgedreven trainingen mag geven. Persoonlijk zie ik daar niet echt een probleem in. Ik ben zelfs vrij zeker dat er veel van die instructeurs veel beter met de motor kunnen rijden dan sommige gebrevetteerde rijschoolinstructeurs.
Politie-inspecteurs moeten een toestemming krijgen van hun overste om les te mogen geven in een rijschool, en dit wordt niet altijd toegestaan. Daarom dat je die mensen ook meer ziet bij zo'n motoropleidingscentra voor doorgedreven trainingen.
https://www.cbr.nl/rijprocedure.pp" onclick="window.open(this.href);return false;
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Re: rijschool instructeur
Een instructeur met de nodige brevetten is ook niet per se een goede instructeur, en één zonder ook niet per definitie een slechte
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
De brevetten zijn wel een manier om te toetsen of die persoon voldoet aan didactische vaardigheden, de wet-en regelgeving kent (anders was hij/zij niet geslaagd) en zijn zowiezo bij Nederlandse verzekeringen van vitaal belang om uberhaubt verzekerd te zijn bij ongevallen tijdens de instructie, ook voor je cursisten. Daarbij geeft het de cursist in ieder geval de garantie dat de lesgever aan een minimale vereiste (namelijk het behalen van dat brevet) voldoet, waar het bij die zonder koffiedik kijken is. Maar inderdaad, het is geen gerantie. Als iemand een eikel is maakt dat met of zonder brevet niets uit, het blijft een eikel. Maar één europa,blijft ook in instruktieland een lachertje.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
- Woonplaats: Limburg
Re: rijschool instructeur
Het is zeker goed dat instructeurs voor leerling-motorrijders houder moeten zijn van een brevet. Vooral het deel "verkeersreglement-verkeerswet" lijkt mij iets dat in dit stadium zeker heel belangrijk is.
Uiteindelijk bereid je een kandidaat motorrijder voor op een praktische proef op de openbare weg.
Wat die verdergezette opleidingen en motorbeheersingscursus betreft vind ik zo'n brevet cat 4 eigenlijk niet zo belangrijk. Het verkeersreglement heeft op zich niet zoveel te maken met motorbeheersing.
Verder denk ik dat een houder van brevet 4 hier in België niet meteen wil zeggen dat het ook een goede motorrijder is.
Uiteindelijk bereid je een kandidaat motorrijder voor op een praktische proef op de openbare weg.
Wat die verdergezette opleidingen en motorbeheersingscursus betreft vind ik zo'n brevet cat 4 eigenlijk niet zo belangrijk. Het verkeersreglement heeft op zich niet zoveel te maken met motorbeheersing.
Verder denk ik dat een houder van brevet 4 hier in België niet meteen wil zeggen dat het ook een goede motorrijder is.
Re: rijschool instructeur
Tja hopelijk doe je wat meer dan de kandidaat voorbereiden op die praktische proef. Want met een motor dat verkeersreglement (strikt) volgen is niet altijd het beste idee. Een berg rijervaring is in dat geval ook niet slecht om een en ander bij te brengen. Komt daarbij dat de visie van de verschillende examinators of centra onderling niet dezelfde is en ook niet altijd strookt met wat in een rijschool wordt aangeleerd/geadviseerd.adventurer schreef:Het is zeker goed dat instructeurs voor leerling-motorrijders houder moeten zijn van een brevet. Vooral het deel "verkeersreglement-verkeerswet" lijkt mij iets dat in dit stadium zeker heel belangrijk is.
Uiteindelijk bereid je een kandidaat motorrijder voor op een praktische proef op de openbare weg.
Neen, maar in zo'n voortgezette rijopleiding krijg je ook wel een vragen over het verkeersreglement of verkeerssituaties. Dan is het toch tof dat je weet waarover het gaat en de klant toch een deftig antwoord kan geven. Een beetje kaas gegeten van wegcode en didactiek kan geen kwaad.adventurer schreef: Wat die verdergezette opleidingen en motorbeheersingscursus betreft vind ik zo'n brevet cat 4 eigenlijk niet zo belangrijk. Het verkeersreglement heeft op zich niet zoveel te maken met motorbeheersing.
Dat is bij uitbreiding ongeveer met elk gediplomeerd/gebrevetteerd persoon zo. Geen idee of ik de beste huisdokter, architect, loodgieter of tuinier in huis haal.adventurer schreef: Verder denk ik dat een houder van brevet 4 hier in België niet meteen wil zeggen dat het ook een goede motorrijder is.
Re: rijschool instructeur
Ik sluit mij aan bij Stef zijn mening en ik vermoed dat mijn collega,Ronald,dit ook zou doen.stefke2 schreef:Tja hopelijk doe je wat meer dan de kandidaat voorbereiden op die praktische proef. Want met een motor dat verkeersreglement (strikt) volgen is niet altijd het beste idee. Een berg rijervaring is in dat geval ook niet slecht om een en ander bij te brengen. Komt daarbij dat de visie van de verschillende examinators of centra onderling niet dezelfde is en ook niet altijd strookt met wat in een rijschool wordt aangeleerd/geadviseerd.adventurer schreef:Het is zeker goed dat instructeurs voor leerling-motorrijders houder moeten zijn van een brevet. Vooral het deel "verkeersreglement-verkeerswet" lijkt mij iets dat in dit stadium zeker heel belangrijk is.
Uiteindelijk bereid je een kandidaat motorrijder voor op een praktische proef op de openbare weg.
Neen, maar in zo'n voortgezette rijopleiding krijg je ook wel een vragen over het verkeersreglement of verkeerssituaties. Dan is het toch tof dat je weet waarover het gaat en de klant toch een deftig antwoord kan geven. Een beetje kaas gegeten van wegcode en didactiek kan geen kwaad.adventurer schreef: Wat die verdergezette opleidingen en motorbeheersingscursus betreft vind ik zo'n brevet cat 4 eigenlijk niet zo belangrijk. Het verkeersreglement heeft op zich niet zoveel te maken met motorbeheersing.
Dat is bij uitbreiding ongeveer met elk gediplomeerd/gebrevetteerd persoon zo. Geen idee of ik de beste huisdokter, architect, loodgieter of tuinier in huis haal.adventurer schreef: Verder denk ik dat een houder van brevet 4 hier in België niet meteen wil zeggen dat het ook een goede motorrijder is.
Grtz,Geert
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
- Woonplaats: Limburg
Re: rijschool instructeur
Geert_GS schreef:
Ik sluit mij aan bij Stef zijn mening en ik vermoed dat mijn collega,Ronald,dit ook zou doen.
Grtz,Geert
Jullie hebben gelijk hoor... bedoel het misschien iets anders dan dat het overkomt...
Soit... ik maak precies toch nog een verschil tussen een instructeur die een (reeds rijbewijs bezittende-) motorrijder wat kan bijleren kwestie bochtentechniek, trage motorbeheersing etc... en een instructeur die een kandidaat motorrijder aan een rijbewijs moet helpen.
Dat je als rijschoolinstructeur je niet enkel rekening moet houden met het verkeersreglement en dat je de kandidaat motorrijder alvast op de goede weg helpt lijkt me idd logisch, maar eerlijk... uiteindelijk moet je een kandidaat motorrijder op een beperkt aantal uren voorbereiden op een praktische proef in een examencentrum.
En dan maar hopen dat elke nieuwe motorrijder ook het nut in ziet van verdergezette opleidingen.
Ik heb mijn rijbewijs in 1993 gehaald, ik hoop dat de manier van lesgeven tegenwoordig op een hoger niveau zit. Ik ben vrij zeker dat ik bij verdergezette motoropleidingen en stages meer geleerd heb dan in de rijschool.
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
Ik maak geen verschil in aspirant motorrijders (zonder rijbewijs) en doorgedreven rijopleidingen als het op instructievaardigheden aankomt. In beide gevallen is het belangrijk dat je een dosis mensenkennis en didactiek in huis hebt want niet iedereen leert even gemakkelijk en op dezelfde wijze. Om snel optimaal resultaat te boeken zul je bij beide soorten leerlingen moeten "schakelen" in je instructiemethode. Daarbij is bij doorgedreven rijopleidingen nog iets wat het lastiger maakt: vaak heben deze mensen een bepaalde modus gevonden waarin ze zich op de motor voortbewegen maar kan dat vaak ook een riskante modus zijn. Iemand iets afleren is een stuk moeilijker dat iemand iets van 0 aanleren. Je zult die persoon toch ook in zijn/haar waarde moeten laten en op een positieve manier het beste uit henzelf halen maar je zult ook met goede argumenten te komen waarom te veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat hoe beter de instructeur is opgeleid hoe gemakkelijker je tot resultaat komt.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Re: rijschool instructeur
gelukkig maaradventurer schreef:.......
Ik ben vrij zeker dat ik bij verdergezette motoropleidingen en stages meer geleerd heb dan in de rijschool.
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
Is niet moeilijk ook, het moet in zo weinig mogelijk tijd en het mag liefst niet te veel kosten. Ik herinner me nog samen met Harald in Asse dat ik echt verbaasd was dat er een hoop mensen bij waren die de achterrem nog nooit hadden gebruikt om bijvoorbeeld de motor trekkend te houden bij kort manouvreren . Maar dat geeft niet, als ze eenmaal inzien dat er nog veel te leren is komen ze vanzelf op training.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Re: rijschool instructeur
Dat waren nog eens tijden hé J-P.
Het heeft er wel toe bijgedragen dat vele BMW rijders een doorgedreven cursus gingen volgen
ook al dachten ze dat ze konden rijden. ( niet slecht bedoeld hé )
Het heeft er wel toe bijgedragen dat vele BMW rijders een doorgedreven cursus gingen volgen
ook al dachten ze dat ze konden rijden. ( niet slecht bedoeld hé )
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: rijschool instructeur
Vwalla! Ik had er in oktober 2017 die in Asse ook erbij was, toch erg plezant!
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Re: rijschool instructeur
In 1993 was dat nog een standaardpakketje van 6 uur les en klaar. Of je het kon of niet speelde niet echt een rol, je kon je voorlopig rijbewijs eisen en zo de baan op. Bovendien waren de oefeningen privaat terrein eerder beperkt tov nu. Omdat je nu altijd eerst moet slagen voor een examen dien je toch al wat vaardigheden onder de knie te hebben. Je zal zien dat je je best zal moeten doen om iemand vanaf nul in pakweg 15 of 20 uur wegwijs te maken in zithouding, bedieningsorganen, starten, stoppen, schakeltechniek, kijktechniek, slippende koppeling, traag rijden met slepende achterrem, plots uitwijken (met de juiste techniek), deftig remmen met voorrem, achterrem, beiden tegelijk, positionering op de openbare weg (stad, open weg, snelweg), basis bochtentechniek, voorafgaande technische controles... Dat je al deze dingen aangeleerd kreeg (zou toch moeten...) in de rijschool wordt al eens makkelijk vergeten. Uiteraard is dit ook een basis waarmee je later verder zou moeten kunnen in een doorgedreven rijopleiding. En in zo'n doorgedreven komt men dan ook al eens tot het besluit dan men x, y of z helemaal niet gezien heeft in de rijschool, logisch, eerst stappen, dan lopen.adventurer schreef:Geert_GS schreef: Ik heb mijn rijbewijs in 1993 gehaald, ik hoop dat de manier van lesgeven tegenwoordig op een hoger niveau zit. Ik ben vrij zeker dat ik bij verdergezette motoropleidingen en stages meer geleerd heb dan in de rijschool.
Maar bon, neemt niet weg dat er nogal wat kwaliteitsverschil kan zitten tussen verschillende rijscholen en/of instructeurs...
Re: rijschool instructeur
stefke2 schreef:adventurer schreef:Geert_GS schreef: Maar bon, neemt niet weg dat er nogal wat kwaliteitsverschil kan zitten tussen verschillende rijscholen en/of instructeurs...
Dat klopt,maar dat geldt ook voor de lokale beenhouwer,bakker,elektricien,loodgieter, ...
Belangrijk is dat je zelf als instructeur ook nog moet/kan en wil bij leren.
Diegenen die zeggen dat ze niets meer hebben bij te leren of zelf eens niets fout doen zijn in mijn ogen huichelaars.
Niet te vergeten dat je het welbekende brevet IV niet zo maar cadeau krijgt en dit in je schoot wordt geworpen.
Wil zelf ook nog verder gaan en een doorgedreven cursussen geven.
Had er al in het verleden ergens naar toe geweest naar een organisatie die screening deden om mensen op te leiden
die doorgedreven cursussen organiseren.
Voor die cursus van een jaar werd een welbepaald bedrag aangerekend.
Bepaalde collega - instructeurs hebben mij afgeraden om bij die organisatie deze doorgedreven cursus te gaan volgen.
Ironie van de zaak is dat de eigenaar van het bedrijf mijn modellesvoorbereidingen Brevet IV vroeg omdat hij zelf
nog zijn Brevet IV niet had behaald.
Mvg,Geert.