Abs bypass en afkoppelen (mening)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Vince196711

Abs bypass en afkoppelen (mening)

Bericht door Vince196711 »

Ik zie op forums veel meningen gepost staan over het weglaten of bypass van abs op der1100rt en de 1150rt vanwege de kost,mijn mening is voor zulke moto’s juist vanwege veiligheid,door gewicht en pk de abs er niet voor niets opstaat,allesinds heb ik het laten herstellen!met alle respect voor wie het niet doet!graag jullie mening!
JohanDB
Contacteer:

Re: Abs bypass en afkoppelen (mening)

Bericht door JohanDB »

Dat abs een belangrijk veiligheids-item is voor noodstop-situaties mag duidelijk zijn.
De telelever-voorvorken belemmeren bovendien het duiken bij remmen. Geen probleem, goed zelfs, maar het neemt wel een stuk remgevoel weg.
Prima dat het abs dat opvangt, voor moest je ongewild toch dat voorwiel in de slip trekken.
MaartenGS-R-RT

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Het ABS overbruggen vanwege de kostprijs lijkt me geen goede optie, althans niet als het gaat om het ABS2 op de 1100's : je kan relatief goedkoop 2dehands modules mét garantie kopen, dus daar zou ik het zelf niet voor laten. Daarenboven, en ik verbaas me er telkens opnieuw over dat de discussie nog leeft, staat veruit het grootste deel van de motorrijders zelfs op droog, mooi egaal wegdek sneller én veiliger stil mét, dan zonder ABS. Bij nat, zoals je dat met Belgisch weer soms wel treft, op blubber, zoals je dat bvb in de polders tegenkomt, of op kasseitjes vermoed ik dat het percentage richting de 100% gaat.
Wat de 1150's betreft: die werden vanaf productiedatum ??/?? uitgerust met het I-ABS, en dat systeem bleek niet echt betrouwbaar, ttz : daar waar, als het ABS2 uitviel, je nog over de normale remkracht beschikte, dit niet zo was bij het I-ABS, en er zouden inderdaad gevallen zijn (geweest) waarin het I-ABS het totaal onverwacht liet afweten, vandaar dat ik me ergens wel kan vinden in de redenering "waarom nog eens investeren in een systeem dat niet heel erg betrouwbaar lijkt te zijn".
Danny

Bericht door Danny »

Vanaf oktober 2002 is er i abs, slecht werken doet het zeker niet.
Het is onderhoudsgevoelig en vergeet ook niet die systemen zijn ondertussen 15 jaar oud.

Een andere doodsteek is zeker dat er storingen kunnen optreden bij motoren die vaak stilstaan, weinig km's maken en dikwijls ook geen topbatterij hebben.

Ik heb hier enkele kennissen die de systemen al vlot 2ton gebruiken.

Eens een storing kost een degelijke reparatie gauw 1000euro maar dan heeft het een complete revisie gehad wat eigenlijk geen luxe is.

Wat abs2 aangaat op de 1100 en eerste 1150... hopeloos systeem, beter dan niks denk ik soms maar als je flink in de remmen moet en je rijd door een putje verlies je veel te veel remdruk. Genoeg om ergens tegenaan te kletsen.

Vanaf 2007 zijn er degelijke abs pompen geïnstalleerd zonder bekrachtiging, no nonsens goed werkende...

De rest ervoor kan beletten dat er een uitbraak van de wielen is maar heeft mechanisch en softwarematig veel te veel beperkingen. Zelfs van dien aard dat je bij gewoon remmen een flink langere remweg dan verwacht hebt...

Voor elk wat wils zeg ik maar,
DieterS

Bericht door DieterS »

Ik hoor ook vaak dat die abs er uit gegooid wordt bij een defect ervan. ABS is naar mijn mening overbodig tot je hem nodig hebt! Een motor zonder abs komt er bij mij niet in. Was toen nog optie dacht ik. Een maat heeft een R1100GS vd eerste generatie met abs en heeft er in t begin ook problemen mee gehad, nadien niet meer. Ben blij dat de mijne maar een 3 tal jaar geleden vernieuwd werd door de vorige eigenaar (diezelfde maat ;-) ) en hoop nog er nog lang geen problemen mee te krijgen.
Vince196711

Dit gaat nu de eerste keer zijn dat ik met i-abs ga rijden!maar 1 ding is me niet duidelijk,dat bij het gebruik van voor of achterrem bijde wielen worden geactiveerd via de regelelectronica,wat gebeurd er als je nu bv alleen lichtjes voorrem gebruikt!?gaat de achterrem dan ook automatisch bij remmen of is dat alleen vanaf een bepaald% remkracht?!
DieterS

Bericht door DieterS »

Ik lees I abs vanaf 2001. De mijne is van 2002 en remt verduiveld goed. Enfin, geen idee welke abs maar om op bovenstaande vraag te antwoorden, mijn 1150 remt altijd mee langs achter. Zelden gebruik ik nog mijn rechtervoet om te remmen.
Vince196711

Heb ook van 2002,denk dat het wel zal wennen zijn in begin,omdat ik altijd gewend ben geweest in combinatie te moeten werken zonder abs en het systeem nu zijn werk te laten doen,best wel eng!
Danny

Bericht door Danny »

I abs vanaf 2002. Herken je aan t zoemen van de servo's als je de remhendel inknijpt.
Zelden gebruik ik nog mijn rechtervoet om te remmen
.

Jammer dat je van dergelijke systemen slechter gaat rijden...
DieterS

Bericht door DieterS »

Danny schreef:I abs vanaf 2002. Herken je aan t zoemen van de servo's als je de remhendel inknijpt.
Zelden gebruik ik nog mijn rechtervoet om te remmen
.

Jammer dat je van dergelijke systemen slechter gaat rijden...
hi, inderdaad, in't begin remde ik mee en besefte dat het niet zo echt nodig was. Geen verschil, tenzij het echt nodig is en dan moet je er zeker bewust van zijn en juiste keuzes maken. Eerlijk gezegd hoeft die combinatie voor mij niet. Is dat bij de nieuwe ook zo? Slechter gaan rijden is snel gezegd, je moet controle bewaren met de middelen die je hebt. Je wordt er aan gewoon maar gevaarlijk als je overstapt op iets anders. Bewustzijn is dan belangrijk.
Dat zoemen is in 't begin ook wel eigenaardig, nog steeds raar om te horen met ingedrukte rem aan rode lichten of zo.
Vince196711

Mijn rt is nu nog in de garage voor onderhoud en revisie van de abs,die laten ze in Duitsland doen(de abs revisie)dus nog ff afwachten en dees jaar weer een ervaring rijker en hopelijk een leuke voor de volgende jaren met deze r1150rt!
Vince196711

Dacht bij de meer recente dat de abs afzonderlijk werkt,maar daar durf ik me niet over uitspreken!
Plaats reactie