lekkende cilinder R1100R
Moderator: GVN
lekkende cilinder R1100R
De rechter cilinder van mijn R1100R bouwj. '97 (gezien als je er op zit) 'lekt' een beetje thv de pakking. Het is niet veel maar wel meer dan gewoon 'zweten'. Kan ik hier mee blijven rijden of is het beter ineens te vervangen ?
Zo ja (vervangen) is dit een kostelijke zaak ? Huidige km stand is 84000 (dus pas ingereden )
Zo ja (vervangen) is dit een kostelijke zaak ? Huidige km stand is 84000 (dus pas ingereden )
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: lekkende cilinder R1100R
Lekt aan de koppakking of aan de pakking vh kleppendeksel?
Als het aan het kleppendeksel is, verwijderen, goed ontvetten, zowel de pakking als de pasvlakken en terug monteren en correct aantrekken op 8nm. Als de pakking beschadigd is een nieuwe monteren.
Als het de koppakking is: blijven rijden kan, in het slechtste geval heb je een beetje compressie of vermogen verlies, maar vanzelf overgaan doet het niet. De meeste rijden tot hun laarzen of broek onder de olie zit....
Draadeinden en boutjes uitlaten, set pakkingen en eventueel wat klein spul, aan materiaal ergens tussen de 100 en de 120-130€. Kwa werkuren bij de dealer waarschijnlijk +/- 200€ -250€, dus als het enkel dat is kom je er bij de dealer vanaf met een 350-400€ denk ik. Meestal geven de uitlaat draadeinden wat problemen, (breken af etc) en af en toe is de oorzaak van de lekkage een cilinderkop draadeind die in het blok losgekomen is, draad beschadigd etc.... Dus die werkuren kunnen wel wat varieren.
Als je handig bent en een werkplaatshandboek hebt is het zelf te doen, maar als het je eerste sleutel klus is zou ik het niet aanraden....
Enige wat je nodig hebt aan speciaal gereedschap is een momentsleutel , eventueel een graden schijf, maar het is 90° na aantrekken op moment dus dat lukt wel op zicht.
Als het aan het kleppendeksel is, verwijderen, goed ontvetten, zowel de pakking als de pasvlakken en terug monteren en correct aantrekken op 8nm. Als de pakking beschadigd is een nieuwe monteren.
Als het de koppakking is: blijven rijden kan, in het slechtste geval heb je een beetje compressie of vermogen verlies, maar vanzelf overgaan doet het niet. De meeste rijden tot hun laarzen of broek onder de olie zit....
Draadeinden en boutjes uitlaten, set pakkingen en eventueel wat klein spul, aan materiaal ergens tussen de 100 en de 120-130€. Kwa werkuren bij de dealer waarschijnlijk +/- 200€ -250€, dus als het enkel dat is kom je er bij de dealer vanaf met een 350-400€ denk ik. Meestal geven de uitlaat draadeinden wat problemen, (breken af etc) en af en toe is de oorzaak van de lekkage een cilinderkop draadeind die in het blok losgekomen is, draad beschadigd etc.... Dus die werkuren kunnen wel wat varieren.
Als je handig bent en een werkplaatshandboek hebt is het zelf te doen, maar als het je eerste sleutel klus is zou ik het niet aanraden....
Enige wat je nodig hebt aan speciaal gereedschap is een momentsleutel , eventueel een graden schijf, maar het is 90° na aantrekken op moment dus dat lukt wel op zicht.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: lekkende cilinder R1100R
Bedankt Dirk !
Was idd vergeten te vermelden welke pakking. Het is de koppakking.
Ik heb een werkplaatshandboek (en momentsleutel) en heb het al eens bekeken.
Als het te erg (en te smerig)wordt begin ik er wel aan. Nu gaat het nog door af en toe proper te maken met ontvetter.
Was idd vergeten te vermelden welke pakking. Het is de koppakking.
Ik heb een werkplaatshandboek (en momentsleutel) en heb het al eens bekeken.
Als het te erg (en te smerig)wordt begin ik er wel aan. Nu gaat het nog door af en toe proper te maken met ontvetter.
Re: lekkende cilinder R1100R
De vraag is natuurlijk wat zijn de plannen he...
Rond de kerktoren rijden of een vakantie. Als t je vakantie verkloot dan weet je wel waar je aan denkt als je daar staat te vloeken.
Ik ben altijd voorstander van problemen aanpakken, genezen doet hem niet...
De draadtappen van de uitlaatbochten kan je een week op voorhand al beginnen verzuipen in "goei" kruipolie en dan maar duimen. Beide cylinders uiteraard
Rond de kerktoren rijden of een vakantie. Als t je vakantie verkloot dan weet je wel waar je aan denkt als je daar staat te vloeken.
Ik ben altijd voorstander van problemen aanpakken, genezen doet hem niet...
De draadtappen van de uitlaatbochten kan je een week op voorhand al beginnen verzuipen in "goei" kruipolie en dan maar duimen. Beide cylinders uiteraard
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: lekkende cilinder R1100R
Multigrade 20W50 en het zweten verminderd met 50%
BMW R1100R zonder KFR
Re: lekkende cilinder R1100R
Ja, en geen olie en hij lekt niet.alfa schreef:Multigrade 20W50 en het zweten verminderd met 50%
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: lekkende cilinder R1100R
Of boiteolie gebruiken....
Of lagervet
Graptjen he, voor je het weet doet 1 of andere klojo dat nog.....
Alst serieus lekt moet je de pakking vervangen, das het enige dat helpt.
Of lagervet
Graptjen he, voor je het weet doet 1 of andere klojo dat nog.....
Alst serieus lekt moet je de pakking vervangen, das het enige dat helpt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: lekkende cilinder R1100R
Dus eigenlijk " zweten", 20w50 en half peilglas vullen.Bob321 schreef:........Nu gaat het nog door af en toe proper te maken met ontvetter.
Gegarandeerd 50% minder oliezweet op cilinders, spreek uit ervaring.
Natuurlijk nieuwe pakking is zekerheid.
BMW R1100R zonder KFR
Re: lekkende cilinder R1100R
hehehehe,
die tip over boiteolie zal ik maar achterwege laten .
@ Alfa
Pas oliewissel gedaan en 20/50 ingekapt (zonder dat ik wist dat dit het zweten zou verminderen). Ik ben benieuwd naar die 50% vermindering !
Alvast bedankt voor de reacties !
Seffens rubberen botten aan en alles proper 'frotten' se !!!!
die tip over boiteolie zal ik maar achterwege laten .
@ Alfa
Pas oliewissel gedaan en 20/50 ingekapt (zonder dat ik wist dat dit het zweten zou verminderen). Ik ben benieuwd naar die 50% vermindering !
Alvast bedankt voor de reacties !
Seffens rubberen botten aan en alles proper 'frotten' se !!!!
Re: lekkende cilinder R1100R
Hallo Alfa,
wel ik heb de indruk dat het idd veel minder is !
wel ik heb de indruk dat het idd veel minder is !
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: lekkende cilinder R1100R
Ik heb nog een tip gegeven in PBBob321 schreef:Hallo Alfa,
wel ik heb de indruk dat het idd veel minder is !
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: lekkende cilinder R1100R
Ik heb even gewacht om dit te posten omdat ik niet zeker was van de actie.
Heb bij een R1100R met oliezweet bovenkant tussen kleppen en pakking cilinder de 4 bouten 30° bijgedraaid en na kleine 4000 km is er geen zweet meer te bespeuren.
Iedereen rade dit af maar heb eigenaar toch kunnen overtuigen omdat die pakking van metaal is.
Bij deze ,het kan wel omdat dit gebeurd op 1000 km en dat is iets te vroeg om dichting voor 100% te garanderen over heel de motor levensloop.
Motor heeft op 1000 km nog bijlange niet geleefd .
Ik heb dit wel gedaan onder de max. krachtspanning voor deze bout/moer. Er was nog marge.
Hoop dat dit een tip is voor sommige R1100.. zweetblokken.
groeten Alfa
Heb bij een R1100R met oliezweet bovenkant tussen kleppen en pakking cilinder de 4 bouten 30° bijgedraaid en na kleine 4000 km is er geen zweet meer te bespeuren.
Iedereen rade dit af maar heb eigenaar toch kunnen overtuigen omdat die pakking van metaal is.
Bij deze ,het kan wel omdat dit gebeurd op 1000 km en dat is iets te vroeg om dichting voor 100% te garanderen over heel de motor levensloop.
Motor heeft op 1000 km nog bijlange niet geleefd .
Ik heb dit wel gedaan onder de max. krachtspanning voor deze bout/moer. Er was nog marge.
Hoop dat dit een tip is voor sommige R1100.. zweetblokken.
groeten Alfa
BMW R1100R zonder KFR