vandaag reed ik voor het eerst op mijn vader zijn R 1100RT en ik moet zeggen dat het wel aangenaam reed
Maar toch had ik de indruk dat hij bij een bocht naar links precies tegenwrong en rechtdoor wou. Toen ik dit tegen mijn vader zei, zei hij dat hij dit ook af en toe merkt. Bochten naar rechts gaan daaren tegen wel goed
Is dit zo bij alle RT's of kan het eventueel de achterband zijn die wat versleten is ofzo, graag jullie mening.
Kan aan veel liggen: banden voor/achter uitgebalanceerd, bandendruk, houding in de bocht (de meeste onder ons hebben een favoriete kant), koffers geladen, etc.... maar ik hou het bij slijtage aan de voorband, want insturen doe je niet met de achterband die duwt. Speling op de vooras van 't wiel, lagers versleten wat is de kmstand ? Een motor met laten we zeggen vanaf 50.000km kan zo'n lichte verschijnsel tonen (Kan zeg ik wel duidelijk erbij). Kan je gemakkelijk checken door als ie op z'n bok staat je voorwiel vast te nemen en er mee wringen, normaal zit er miniscuul spel op, maar als dat echt over en 't weer gaat, dan zijn de lagers versleten. Dit is mijn opinie
Hoe het komt weet ik ook niet direct, maar ik heb dezelfde ervaring. En wel zo dat ik er mee kan "werken". Als ik in een bocht naar links merk dat ik naar buiten dreig te gaan (slechte kijktechniek, ik weet het), en dus vrees de bocht niet echt te halen, dan ga ik gewoon even van het gas af (alles toe). De motor kantelt dan als het ware een paar graden naar binnen, en dat niet alleen door de vertraging, maar volgens mij door krachten die inwerken op de aandrijving. In een bocht naar rechts werkt dit truukje namelijk niet. Daar help alleen "verder kijken en aan gaan hangen". Ik weet wel dat haast iedereen een goede en een minder goede kant heeft, maar toch blijf ik erbij dat het echt "voelbaar" is. Zou het liggen aan de krachten van kardan en krukas, die beiden in de lengterichting "torquen". Wordt grotendeels opgevangen door de paralever (was vroeger, bij de airheads veel erger), maar toch.
Dat van die goede en minder goede kant wijt ik voor een deel aan autorijden: slippend in een bocht naar links voelt veiliger dan andersom, omdat er dan rechts nog een hele auto is tussen chauffeur en obstakels. Ik heb dit gemerkt bij auto's met stuur aan de "verkeerde" kant: het omgooien op de handrem gaat daar lekkerder naar de andere kant.