boordcomputer olie kontrole rt1200

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

qluc

boordcomputer olie kontrole rt1200

Bericht door qluc »

ik heb sinds vrijdag mijn rt 1200, rijd fantastisch trouwens
maar hoe werkt het eigenlijk om via de bc het olie peil te laten kontroleren , er verschijnt niets ervan op het scherm na de buiten temp moet toch normaal de olie verschijnen?
WB

Bericht door WB »

qluc,bij mij komt dat na het gemiddelde verbruik.Maar als ik me niet vergis was die olieniveau waarschuwing nog een extra optie en zit dat niet standaard bij de bc
qluc

Bericht door qluc »

ik heb die optie er wel bijgenomen (voor betaalt althans),
moet de motor ervoor draaien ofzo? en mischien zijn ze vergeten het erbij te voegen en zal ik eens naar mijn dealer gaan
qluc

Bericht door qluc »

in de handleiding staat dat wel dat de motor min 10sec moet draaien, en de motor op bedijfstemp., en zijstandard ingeklapt.
Ik heb geprobeert als hij reeds terug op stal stond bij geen draaiende motor en dan slaagt de bc de olie kontrole over en gaat direkt naar omgevingstemp.
IS DAT BIJ UW RT OOK ZO?
WB

Bericht door WB »

Ja je moet de moter laten draaien,en je moet ongeveer 15 km gereden hebben eer hij er een vinkje bij zet , anders ga je gewoon streepjes hebben als aanduiding,wat wil zeggen dat hij het nog niet kan nameten. Je moet ook ongeveer 15 sec wachten en de moter op stationeir toerental laten draaien eer je de nieuwe meeting kan opmeten. Als je bv je bc instelt op oil en je staat ergens voor het rood licht zal je zien dat als alles ok is hij er een vinkje bijzet. Het kan zijn dat er al een vinkje stond maar dat is dan van de vorige meeting. Hij waarschuwd wel automatisch als het oliepeil zakt en dat je het moet kontroleren (dat was trouwens een veel voorkomende fout bij de eerste reeks 1200 rt olieglas vol en hij zij dat ik moest kontroleren) gelukkig is dat verholpen door een update.
WB

Bericht door WB »

Ik heb het juist eens gaan proberen en nee ik kan gewoon naar oil gaan maar hij geeft dan wel 3 horizontale streepjes weer
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

De motor moet op bedrijfstemperatuur staan, en dan moet je de meting starten terwijl hij in neutraal staat. Na enkele seconden moet je dan een uitlezing krijgen.
Tijdens het rijden werkt dit NIET :!:
Je kunt dus vb controleren telkens je voor een oranje licht moet gaan stilstaan. Dan moet je normaal voldoende tijd hebben om een controle rond te krijgen.
Werkt bij mij perfect.
Alleen het alarm, dat je moet het niveau gaan controleren was in het begin wel een beetje snel :!: Maar ondertussen heb ik geen alarm meer gekregen, dus ik weet niet of dit startmoment van alarm geven nu veranderd/aangepast is.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
doov

Bericht door doov »

Bij werkt ie ook als de motor rijdt.
Of if DooV ben? Jazeker.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Je zult wel een uitlezing krijgen, maar zeker geen correcte :!:
Toch niet volgens BMW :!:

R1200RT

Helios

Bericht door Helios »

Toevallig reed ik vorige week op een leenfiets. Wanneer ik daarop met de boordcomputer door de verschillende standen ging kwam ik olie tegen. Soms met streepjes maar vaak met een V.
Deze week mijn eigen fiets weer opgehaald na een nieuwe koppeling. Mijn fiets heeft een boordcomputer en dus ook oliepeiluitlezing (dit is een verplicht e optie als je een BC neemt) en ook ik zie niets terug van een olie aanduiding.
Aankomende vrijdag gaat hij voor een 1000km beurt en zal eens informeren hoe dit nu precies zit.
Lid van de BMW Club Nederland
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
qluc

Bericht door qluc »

ik krijg ook geen uitlezing,ben juist een toerke gaan doen en geprobeerd maar ik krijg ook geen olie aanduiding,hij springt van km over op temp,en heb alles gedaan volgens boekje, ik bel morgen alvast naar mijn dealer (kan niet wachten tot 1000km heb er nog maar 100)
:cry: :cry:
Kexke

Bericht door Kexke »

Wat gaan ze nog uitvinden om onze zakken te legen.
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
Vin Diesel

Bericht door Vin Diesel »

Heb ook nen R1200RT en moet bevestigen wat hier reeds gezegd werd :

1. Het is een optie, als je ze niet genomen hebt zal de BC niets aanduiden.

2. Als je het hebt, dan werkt het pas als de motor warm gedraaid is en je gedurende minstens 30 sec stil staat op een plat vlak. ( Werkt meestal als je voor een rood licht moet wachten )

3. Indien het oliepeil te laag is wordt dit door de BC aangeduid EN het gele waarschuwingslampje gaat branden. Zelfs dan heb je nog genoeg olie om tot het eerstvolgende tankstation een busje olie uit te halen.
Microsoft : Possibly not the biggest evil in the world, but definitely in the top 10
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

optie :shock: :?: Ik heb dit niet gevraagd en toch heb ik het. Volgens mij zit dit toch standaard in de BC. (R1200RT 2006). Ofwel heb ik een extraatje gekregen :D :D :D :D (en dat van BMW :shock: )
greetzzz, bart
brit

Bericht door brit »

hilarisch... een optie nemen en dan vragen hoe de optie werkt :lol: :lol: :lol:

een keertje neerhurken tijdens een stop om het oliepeil af te lezen, kan de stramme spieren nochtans wonderen doen!
Bruno 1200 RT

boordcomputer oliecontrole RT1200

Bericht door Bruno 1200 RT »

Kl...-systheem !!! Tijdens ardenserivierenrit verandert 'vinkje' (i.e. alles in orde) opeens in de genoemde drie horizontale streepjes. Voeg 0,5 liter olie toe. Vinkje opnieuw daar ==>thuis na redelijk snelle rit opnieuw streepjes/nts zichtbaar in venstertje. Logische conclusie ; nog beetje olie toevoegen. Eigelijk/feitelijk oliepeil natuurlijk veel te hoog ==>dus aflaten. Wat een bedoening : steek er verdekke een peilstok in i.p.v. die hele circus ! :( :(
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

De drie horizontale streepjes betekenen dat er geen 'LEZING' mogelijk is. Dit wil niet zeggen dat er niet genoeg olie in zit! daarvoor zal uw olie lampje een waarschuwing moeten geven!
greetzzz, bart
Vin Diesel

Re: boordcomputer oliecontrole RT1200

Bericht door Vin Diesel »

Bruno 1200 RT schreef:Kl...-systheem !!! Tijdens ardenserivierenrit verandert 'vinkje' (i.e. alles in orde) opeens in de genoemde drie horizontale streepjes. Voeg 0,5 liter olie toe. Vinkje opnieuw daar ==>thuis na redelijk snelle rit opnieuw streepjes/nts zichtbaar in venstertje. Logische conclusie ; nog beetje olie toevoegen. Eigelijk/feitelijk oliepeil natuurlijk veel te hoog ==>dus aflaten. Wat een bedoening : steek er verdekke een peilstok in i.p.v. die hele circus ! :( :(
:lol: Maar één oplossing mogelijk : ... de HANDLEIDING BETER LEZEN :P
Microsoft : Possibly not the biggest evil in the world, but definitely in the top 10
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Er is mij nu wel opgevallen dat er naast de BC van boordcomputer het teken (dik uitroepteken met 2 driehoekjes) staat en ook in boordcomputer onder BC staat Oil met hetzelfde teken. Ik weet wel dat het betekent oliepeil controleren.

Maar is het teken naast BC niet dat supplementaire oliepeilaanduiding.
De olie staat nog 6 mm boven minimum en der is nog geen gele driehoek.

Het teken naast BC blijf je wel steeds zien als de boordcomputer op temperatuur of iets anders staat.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Boskrabber schreef:Er is mij nu wel opgevallen dat er naast de BC van boordcomputer het teken (dik uitroepteken met 2 driehoekjes) staat en ook in boordcomputer onder BC staat Oil met hetzelfde teken. Ik weet wel dat het betekent oliepeil controleren.

Maar is het teken naast BC niet dat supplementaire oliepeilaanduiding.
De olie staat nog 6 mm boven minimum en der is nog geen gele driehoek.

Het teken naast BC blijf je wel steeds zien als de boordcomputer op temperatuur of iets anders staat.
't is normaal dat je dat teken blijft zien als je bv. op buitentemp. staat.
Het is nu eenmaal een waarschuwing :)
De BC geeft wel héél tijdig dat teken.
Is natuurlijk wel handiger dan steeds op uwe buik te moeten gaan liggen om naar dat peilglasje te turen.
Algemeen mag je al de meldingen van de BC met een grote (1kg) korrel zout nemen, zo is de buitentemperatuur altijd te hoog, als de afstand dat je nog kan rijden op nul staat heb je nog enkele liters benzine over, olieniveau waarschuwing komt héél vroeg, het gemiddelde verbruik heb ik nog niet uitgerekend dus mogelijk is dat wel iets dat juist is, of ook weer niet.
Om toch iets positief te zeggen daarover; de waarschuwingen dat één van de lampen kapot is vind ik wel handig.
Gele: wel snel , niet rap
qluc

Bericht door qluc »

ik heb contact opgenomen met mijn dealer en die vind het vreemd, ze zullen het checken bij onderhoud 1000km(nog 900km geduld :twisted: )
Maar als die echt zo onnauwkeurig zijn waarom moet dit alles dan zoveel centen kosten tis toch eigenlijk maar schow dan
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Iedereen "klaagt" over het feit dat de BMW's olie verbruiken.
Het verschil tussen min en max in het peilglas is theoretisch slechts 0,5 Liter.
Dus iemand die zijn olieverbruik kent, kan uitrekenen hoe lang het moet duren vooraleer de aanduiding van OK over moet gaan tot : ALARM ONDER MIN. :!:
En daar halfweg tussenin moet dan nog eens de aanduiding komen: controleer Uw niveau!

Ik vermoed dat het verschil tussen alarm controle en alarm te kort niet zo ver uit elkaar liggen qua meting en qua Kmstand.
En als je dan weet dat BMW zich niet kan permiteren TE LAAT te zijn met de aanduiding, dan kun je toch verwachten dat je snel een controlesignaal zult krijgen, zelfs zeker iets te snel.

En deze electronische hulp kost slecht 45 €. Als verzekering vind ik dat niet te veel geld. Ik kijk zeker niet iedere week naar dat peilglas!

De boordcomputer kost echter 111€, wat toch al wat meer is.
Maar het is niet zo dat je de olieaanduiding hebt bijbesteld wanneer je de BC als optie hebt genomen.
Het kan dus gerust zijn dat er mensen zijn die denken dat ze dit hebben maar het eigenlijk niet hebben, en dan krijg je natuurlijk GEEN uitlezing :evil:

R1200RT

qluc

Bericht door qluc »

Bedoel je zelfs als je een bc hebt je er niet meteen een olie kontrole kan mee uitvoeren (mijn dealer zegt van wel), ik alhoewel heb er de olieniveau waarschuwlamp (enkel met 539 en dat is de bc )wel bijgenomen olie niveau nr 510 kostte 45€en de bc nr539 111€
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

mijn dealer zegt van wel
Als we nu alles moeten geloven wat Mhr.Dealer zegt dan... :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

qluc schreef:Bedoel je zelfs als je een bc hebt je er niet meteen een olie kontrole kan mee uitvoeren (mijn dealer zegt van wel), ik alhoewel heb er de olieniveau waarschuwlamp (enkel met 539 en dat is de bc )wel bijgenomen olie niveau nr 510 kostte 45€en de bc nr539 111€
Ik heb effectief 111€ betaald voor de computer en EXTRA 45€ voor de oliecontroleindicatie.

Ik denk echt dat je in België zonder betalen niet veel zult krijgen :!: :cry:

R1200RT

Plaats reactie