vraagje aan de syteemhelm-rijders

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

jerryb

vraagje aan de syteemhelm-rijders

Bericht door jerryb »

Aan de mensen met een systeemhelm:
Kan je eigenlijk deftig rondrijden met het kinstuk omhoog of is dit niet de bedoeling.
Kan ik beter een jet-helm aanschaffen als ik met m'n gezicht in de wind wil rijden?
alvast bedankt
Danny

Bericht door Danny »

staat er duidelijk op 'nicht mit geöffnettem kinnteil fahren'... dan praten we over de Schuberth...
ik rijd voor 95% met dat ding open op mijn GS vanaf 100 per uur gaat het meestal toe :wink:
moeilijk kiezen denk ik, puur eigen smaak
dirk-sus
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

Ik rij persoonlijk ook veel en lang met helm open of kinstuk omhoog.
Er is nog een ander voordeel als ik naar de winkel ga moet ik dus de pot niet van mijn hoofd doen maar gewoon open zetten :lol:
Ja is niet voor iedereen te zeggen probeer eerst even voor de spiegel hééé :wink:
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Danny schreef:staat er duidelijk op 'nicht mit geöffnettem kinnteil fahren'... dan praten we over de Schuberth...
ik rijd voor 95% met dat ding open op mijn GS vanaf 100 per uur gaat het meestal toe :wink:
De Schuberth heeft inderdaad geen CE keur voor gebruik zonder kinstuk. Vandaar die melding. De systeemhelm IV van BMW is echter ook te koop als jethelm. Deze is dus wel goedgekeurd voor gebruik zonder kinstuk.

Apart daarvan: ik gebruik mijn Systeem IV dus ook met opgeklapt kinstuk, alleen tot zo'n 50 - 60 km/u. Daarboven gaat de helm dicht, mede vanwege het comfort. Overigens is het rijden met open kinstuk niet zonder extra risico's. De kans op nekfracturen bij een ongeval zijn vele malen groter èn je kunt letsel in het gezicht oplopen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Baco
Contacteer:

Bericht door Baco »

®win schreef:Overigens is het rijden met open kinstuk niet zonder extra risico's. De kans op nekfracturen bij een ongeval zijn vele malen groter èn je kunt letsel in het gezicht oplopen.
Ik ken iemand die daar helaas van kan meespreken :oops:
Relax

Bericht door Relax »

Ik rij ook veel "open". Veel leuker. Enige nadeel voor mij is dat de Shuberth zo'n uitgesproken hoog kinstuk heeft in opgeklapte stand. Vangt veel wind en ik krijg dan last in m'n nek. Er zijn helmen met ietwat verzonken kinstuk, die me op dat vlak beter lijken. Een combinatie zoals BMW lijkt me ideaal, maar daar ontbreekt dan het zonnescherm.
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Deze lijkt ook wel wat

Afbeelding

Dacht dat die een stukske over de 400€ kost :cry:
Eerst mijne concept verder verslijten :P
Gele: wel snel , niet rap
....

Bericht door .... »

Als je de laatste dagen met open kinstuk rijd wil ik je wel eens zien aankomen, dus het heeft ook voordelen he, tis warmer
benoit

Bericht door benoit »

Rij met systeemhelm IV van bmw, en tot 50 km/u is dat heel aangenaam en ook als ik van een sneller stuk ergens een dorp of centrum inrijdt kantel ik hem open.
Daarbij geeft het ook een veel breder zicht.
Doordat ik soms op een rit dikwijls moet afstappen en iets noteren is dat echt wel comfortabel.
K75
ajmo

Bericht door ajmo »

Danny schreef:staat er duidelijk op 'nicht mit geöffnettem kinnteil fahren'... dan praten we over de Schuberth...
Met een snelheid van minder dan 100 kun je ook zeer lelijk op je gezicht vallen. Ik rijd daarom altijd met een gesloten Schuberth.

groet ajmo
11rt

Bericht door 11rt »

Een open kinstuk is een zeer grote hefboom.
Geen enkele nekwervel is gemaakt om je hoofd+helm+openkinstuk op te vangen bij een duw tegen het open kinstuk.

Maar je kan het riskeren .Het is zoals een roulettespel.
Enig nadeel, je kunt wel echt verliezen ,vooral de bewegingsvrijheid achteraf ,voor altijd....
Liever het vel van mijn benen ,dan met gebroken nek ,verlamd ,in de rolstoel.
Zolang je niets raakt ,is het fijn rijden met open kinstuk.Zolang...Hoelang?

Alvast dit:
let op dat je met open kinstuk ,geen lage buizen raakt in sommige ondergrondse parkings.Er is soms een zeer laag plafond.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ikzelf kies (tot het tegendeel is bewezen) nadrukkelijk voor een gesloten integraalhelm. Geen systeemhelm, geen jethelm.

Waarom?
- Omdat ik niet geloof dat het kinstuk bij een val altijd op zijn plaatst zal blijven. Akelig idee alleen al.
- Omdat ik liever rondom ben beschermd
- Omdat de verleiding te groot is met het spel open te rijden...vliegen en bijen komen heel hard aan

Is uiteraard allemaal persoonlijk.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Kijk eens bij de Nolan N101, daar is er al minder risico voor kwetsuren, omdat 't kinstuk veel korter tegen de helm staat in geopende toestand, de hefboom waarvan sprake is dan al veel kleiner, anderzijds wordt hier ook aangeraden om nooit met geopend kinstuk te rijden.

Ik doe dit echter soms wel, als 't traag vooruit gaat, in een stad tussen al 't verkeer, of als ik zoals een "ouwe sok" zit te tuffen, eens de snelheid erin komt gaat deze altijd toe :wink:

Trouwens, vallen kan je altijd, zelfs zonder moto, dus dat uw kin kan geraakt worden,.... tja, nie vallen is de boodschap hé :wink:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik pleit ook schuldig ! Heb een airoh sv55, in stadsverkeer en als het nie regent bijna altijd open :? ik vind het aangenamer en zowaar, je hebt wel degelijk een iets beter zicht rondom.
Dat het gevaarlijk is ? jazeker, en ik zal het mijn kinnebak ooit nog wel eens beklagen ... maar dat het in de zomer bij +25°C veel aangenamer is, daar ben ik dan ook weer zeker van :lol:

Vind het ook makkelijker om eens ergens te tanken of een winkel binnen te stappen dat je dan niet altijd dat pokkeding van je kop moet halen :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Frans

Bericht door Frans »

11rt heeft overschot van gelijk
als je later graag een hernia hebt moet je met dat kinstuk openrijden

en op een vroegere promotie trip is er eens een clublid blijven hangen in zon ondergrondse garage met een opengeklapte helm, fini promotietrip
Fox30

Bericht door Fox30 »

Heb specifiek gekozen voor een systeemhelm (Shuberth C1) want dat is de meest geruisloze helm en is dan ook uitstekend geschikt als je aan een intercom denkt. de helm sluit onderaan beter aan dan een integraalhelm. De VOX is dan zeer gevoelig in te stellen.
Mijn schoonbroer rijdt zelf met een systeemhelm maar de passagier (heeft wat last van claustrofobie in een integraalhelm) rijdt met een jet-helm. Het lukt hen erg moeizaam om de ideale VOX stand te vinden die voor beide helmen goed is.
dunlop

Bericht door dunlop »

ik ben een genieter van de natuur en de motor ,in de zomer rij ik ook veel met open kinstuk !ik krijg nogal eens kwaje blikken en komentaar van ander motor rijders als ik ergens stop,zoals je bent gek ,als ge valt is je gezicht kapot , en het is niet wettelijk staat op of in de bijlage van de helm enz ......... en is het veilig of niet ?
als we die vraag altijd gaan stellen kunnen we beter een outo kopen en daar mee rijden, daar kunnen we niet mee vallen ,niet van de weg gereden worden zoals nu op onze tweewieler en we zitten we beter beschermd ,als je motor rijd ben je nu een maal kwetsbaarder dat is het lot,daar hebben we bewust voor gekozen denk ik , en wat is er mooier dan de wind in het aangezicht de natuurelementen woelen aan je lichaam en de vrijheid op de motor !genieten ,genieten en nogmaals genieten dat is het leven op een motor ,daar heb ik mijn motor voor gekocht !en iedereen kan dit voor zichzelf uitmaken of hij met of zonder kinstuk gaat rijden ,maar denk aub niet van oei ,amy dit en datjes blijf dan van een motor en blijf thuis in je zetel zitten wachten op je dood ,mischien valt er wel een vliegtuig op je kop! :lol:
en maar klagen over bmw en toch mijn grote liefde! maar het is wel de laaste bucht met wielen
Trikke

Systeemhelm: open of dicht?

Bericht door Trikke »

dunlop schreef:ik ben een genieter van de natuur en de motor ,in de zomer rij ik ook veel met open kinstuk !ik krijg nogal eens
kwaje blikken en commentaar ............................................... met of zonder kinstuk gaat rijden, maar denk
aub niet van oei ,amy dit en datjes blijf dan van een motor en blijf thuis in je zetel zitten wachten op je dood,
mischien valt er wel een vliegtuig op je kop!
Volledig met je eens Dunlop. De wind voelen, de omgeving opsnuiven, dat is een deel van het motorrijden.
Tot vijf jaar geleden reed ik nog met een jethelm. Maar bij regen priemden de druppels soms zo hard in mijn
aangezicht dat mijn ogen traanden en dat was niet meer veilig.
Dus maar een systeemhelm aangeschaft.
Als je de rijwind voelt, ben je mijn inziens er ook meer van bewust van de vaart waarmee je rondscheurt en zal
de snelheid misschien iets lager liggen.
Een integraalhelm of gesloten systeemhelm zal in geval van aanrijding of val wel veiliger zijn.
Maar waar ligt de grens tussen: wat is minimaal vereist voor je veiligheid en wat is overdreven?
Dat moet ieder voor zich uitmaken.
Bij mij staat dat ding dus ook veelvuldig open.

Groetjes.
Trikke
Dwars

Bericht door Dwars »

ik rij ook veel met de systeem 5 open en voor de echt warme dagen heb ik nog een hjc jethelm liggen. Veilig? zal wel niet zo veilig zijn als een gesloten of een volledige integraal helm. Echt onveilig lijken me de zgn. Franse potjes waarbij zelfs je oren vrij zijn en alleen het bovenste van je schedel bedekt is :?
I am not a complete idiot, some parts are missing
demito
Contacteer:

ombouwsetje

Bericht door demito »

Ik rijd vaak ook met open kinstuk tot +- 70 km/h, dan gaat het dicht wegens te veel wind in mijn niet beschermde oogjes en opwaartse druk.

Ik heb ook steeds het ombouwsetje van de system 4 in mijn topcase liggen. Bij mooier weer vizier en kinstuk eraf, klepje en zijstukken erop en zonnebrilletje op de neus 8) . Easypeazy, 3 minuten werk en steeds bij de hand. Met zonnebril op geen snelheidslimiet, op voorwaarde dat de temperatuur het toelaat. Ik ben ooit eens bij twee graden van Gent naar Overijse gereden met open helm en ze hebben gedurende drie uur mijn kin moeten ontvriezen vooraleer ik iets kon zeggen :lol:

De omgebouwde system4 is ook een stuk lichter. Aanrader voor een 60 tal eurotsen! Je kan het klepje trouwens ook in combinatie met het kinstuk gebruiken voor optimale veiligheid en zonder vizier.

Cheers

Demito
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik heb de Evo 5, doch zal zelden met het kinstuk open rijden. Die voorruit kan hard aankomen bij een ongeval...
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
KGTer

Bericht door KGTer »

zonder het te weten is mijn Laser Revolution dus een goede oplossing
is een systeem helm en kan dus met kinstuk open - enkel hele lage snelheden
Maar bij deze helm kan de visor apart ook nog naar boven - zo rij ik ook meestal - kinstuk beneden visor open en brilleke op voor zon en vliegjes – lucht –licht - leuk.
enkel bij heel koud of slecht weer gaat het kot volledig toe
is wel niet van Shubert of BMW maar wel lekker praktisch :)
wel niet de meest stille der helmen - denk ik ???
http://www.lazerhelmets.com/site/motorc ... t=0&item=0
K100 --> R1150RT--> K1200GT - 09/2005 YES!
Neele

Bericht door Neele »

Afbeelding
Dit is mijn type helm en ik rij sinds 1982 met open helm. Buiten die keren met m'n snelheidmachientjes, toen gesloten helm, maar nu op m'n RT deze vemar jet helm (winter/regen/zomer). Gevaarlijk ?? Ja, ben er van bewust, maar........... :? En op langer termijn je oren, want geruis is zowieso feller dan een gesloten helm, maar........... :? Wie mooi wilt zijn moet voelen ! :shock:
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Jefke
Contacteer:

Re: vraagje aan de syteemhelm-rijders

Bericht door Jefke »

Ik rij altijd met systeemhelm gesloten, soms enkel het vizier open. Geleerd uit ervaring: bij vallen was mijn (gelukkig gesloten) vizier serieus gekrast... en niét mijn gezicht.
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
Relax

Bericht door Relax »

Logisch: je vizier is een voortzetting van de schaal van je helm, je gezicht niet. Ligt cm's dieper.
Plaats reactie