Gebruik van extra mistlampen?
Moderator: GVN
Gebruik van extra mistlampen?
Nu er op mijn R1200GSA extra mistlampen staan,is mijn vraag wanneer is het toegelaten om er mee rond te rijden. Ik dacht bij regen of mistig weer dat dit toegelaten was. Nu deze nacht kwam ik van mijn werk en was het hevig aan het regenen dus kon ik ze goed gebruiken, ook omdat de binnenbaantjes hier niet te best of helemaal niet verlicht zijn. Regelmatig dimde ze wel naar mij zelfs de arm der wet (rond dat uur nog ) maar ze geven mij wel meer zicht.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 02 nov 2018, 09:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier de wetgeving :
KB 01/12/1975 :
30.1. Motorvoertuigen
1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :
a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt;
b) bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot waarvan de bestuurder of de stuurman door de grootlichten zou kunnen verblind worden;
c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;
d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.
De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.
KB 01/12/1975 :
30.1. Motorvoertuigen
1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :
a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt;
b) bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot waarvan de bestuurder of de stuurman door de grootlichten zou kunnen verblind worden;
c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;
d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.
De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.
It's not how they died that makes them heroes, it's how they lived.
Tripy II

Tripy II

Zijn je nieuwe lichten "grootlichten"
of "mistlampen". Indien het het eerste betreft moet je ze iderdaad doven bij kruisen andere weggebruikers en in alle andere gevallen wanneer deze de andere weggebruikers kunnen hinderen . Voormistlichten hoef je niet uit te schakelen op voorwaarde dat je ze gebruikt bij de omstandigheden waarbij toegelaten. Zie reply hierboven daarvoor.
Een vraagje bij deze ??
Ik was steeds de mening toegedaan dat mistlichten eigenlijk meer gebruikt worden om de rijweg extra te verlichten bij mist, sneeuwval of felle regen en dat het geenszins de bedoeling was van deze lichten om u zichtbaarder te laten zijn.
Dus om beter te zien en niet om beter gezien te worden.
Of zit er een andere theorie achter ???
Gr, Ironjakke.
Ik was steeds de mening toegedaan dat mistlichten eigenlijk meer gebruikt worden om de rijweg extra te verlichten bij mist, sneeuwval of felle regen en dat het geenszins de bedoeling was van deze lichten om u zichtbaarder te laten zijn.
Dus om beter te zien en niet om beter gezien te worden.
Of zit er een andere theorie achter ???
Gr, Ironjakke.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

Tja, wetgeving...
Ik rij al bijna drie jaar rond met mistlichten (of verstralers, 'k weet zelf niet wat ze juist zijn) die constant branden, mooi of slecht weer, dag of nacht, en nog nooit heeft de arm der wet me tegengehouden... Vermoedelijk geldt hier wel een zekere tolerantie.
Ze zijn wel zodanig afgesteld dat ze niet verblinden : de straalhoogte loopt gelijk met die van het dimlicht.

mvg
Hans
Ik rij al bijna drie jaar rond met mistlichten (of verstralers, 'k weet zelf niet wat ze juist zijn) die constant branden, mooi of slecht weer, dag of nacht, en nog nooit heeft de arm der wet me tegengehouden... Vermoedelijk geldt hier wel een zekere tolerantie.
Ze zijn wel zodanig afgesteld dat ze niet verblinden : de straalhoogte loopt gelijk met die van het dimlicht.

mvg
Hans

ik heb op de 1150 GSA de mistlampen ook continue branden
zo val je ietwat beter op imo.
collega's zeggen vaker dat ze mij al herkennen aan die 3 lampen in de file
trouwens zag laatst iemand met GEEL licht in z'n GSA??? zag er stoer uit; zowel in z'n mistlampen als z'n gewone licht; is dat ergens te krijgen????
Tip?? wie wat waar???
collega's zeggen vaker dat ze mij al herkennen aan die 3 lampen in de file
trouwens zag laatst iemand met GEEL licht in z'n GSA??? zag er stoer uit; zowel in z'n mistlampen als z'n gewone licht; is dat ergens te krijgen????
Tip?? wie wat waar???
I am not a complete idiot, some parts are missing
-
GSPeP
- Contacteer:
Ik rijd ook zo goed als continu met de mistlampen aan. Samen met de xenon koplamp valt men zo toch beter op (zonder tegenliggers te verblinden !)
Een collega die voor mij reed, maakte de opmerking dat de "driehoek van licht" veel beter opvalt dan enkel de koplamp. Ik heb ook al zelf gemerkt dat automobilisten je bijna niet opmerken als enkel de koplamp brandt.
Een collega die voor mij reed, maakte de opmerking dat de "driehoek van licht" veel beter opvalt dan enkel de koplamp. Ik heb ook al zelf gemerkt dat automobilisten je bijna niet opmerken als enkel de koplamp brandt.
-
....
-
Dirk Pauwels
-
pvde
- Contacteer:
Yep,

Ik heb de voorbije week ook mistlampjes geplaatst voor en achteraan
maar voor de elektrische aansluiting moet ik mij beroepen op hulp.
Zie, http://pvde.smugmug.com/gallery/1362421/1/64294648
Houdoe

Ik heb de voorbije week ook mistlampjes geplaatst voor en achteraan
maar voor de elektrische aansluiting moet ik mij beroepen op hulp.
Zie, http://pvde.smugmug.com/gallery/1362421/1/64294648
Houdoe

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Ik heb ook mistlampen op mijn GSA. Ik gebruik ze alleen als het heel donker is (oncerlichte wegen), als het "pijpenstelen" regent en als er mist is. Ik moet wel zeggen dat ik bijna nooit in de file rijdt.
Verder stel ik mij de vraag hoe het zit met het vermogen van de alternator en de levensduur van de batterij als je die dingen constant laat branden. Iemand ervaring met platte batterijen ?
Groeten,
TravelToy
Verder stel ik mij de vraag hoe het zit met het vermogen van de alternator en de levensduur van de batterij als je die dingen constant laat branden. Iemand ervaring met platte batterijen ?
Groeten,
TravelToy
De nieuwe GSA heeft een extra zware alternator.Verder stel ik mij de vraag hoe het zit met het vermogen van de alternator en de levensduur van de batterij als je die dingen constant laat branden. Iemand ervaring met platte batterijen ?
Op al mijn moto's stonden extra mistlichtjes en op mijn CBR kwam dat overeen met 200W aan licht. Nooit problemen gehad met een platte batterij.

Mistlampen en verstralers zijn twee totaal verschillende types van verlichting.
Verstralers dienen om het zicht in de diepte te verbeteren, gebundeld licht dat "ver" draagt. Indien ze goed staan afgeregeld, dan hebben ze hetzelfde effect als "grootlicht", en moeten dus gedempt worden indien er tegenliggers zijn.
Mistlampen zijn in wezen "breedtestralers", ietsje naar beneden gericht en dus zeker niet verblindend voor tegenliggers. Omdat bij mist het zicht niet verbeterd wordt door de grootlichten bij aan te steken (je zal wel van verder gezien worden, maar zelf zie je enkel nog een grote prop watten) hebben verstralers hier ook geen nut. Soms is het zelfs zo dat je beter ziet als je de lichten gewoon uitlaat (jaja). Mistlampen verlichten dus de omgeving die je bij mist nog kan waarnemen, namelijk de witte lijnen vlakbij het voertuig, de bermen en de stoepranden, zonder de mist zelf te hard te verlichten. Dienen dus niet om beter gezien te worden, maar om zelf nog te zien waar je je op de weg bevindt. Het mistachterlicht daarentegen is om te zorgen dat je sneller opgemerkt wordt door achteropkomend verkeer. Bij regenweer in een file werkt het storend en verblindend, ook al omdat de stoplichten veel minder gaan opvallen. Uitlaten die handel dus als er iemand achter jou rijdt...
Verstralers dienen om het zicht in de diepte te verbeteren, gebundeld licht dat "ver" draagt. Indien ze goed staan afgeregeld, dan hebben ze hetzelfde effect als "grootlicht", en moeten dus gedempt worden indien er tegenliggers zijn.
Mistlampen zijn in wezen "breedtestralers", ietsje naar beneden gericht en dus zeker niet verblindend voor tegenliggers. Omdat bij mist het zicht niet verbeterd wordt door de grootlichten bij aan te steken (je zal wel van verder gezien worden, maar zelf zie je enkel nog een grote prop watten) hebben verstralers hier ook geen nut. Soms is het zelfs zo dat je beter ziet als je de lichten gewoon uitlaat (jaja). Mistlampen verlichten dus de omgeving die je bij mist nog kan waarnemen, namelijk de witte lijnen vlakbij het voertuig, de bermen en de stoepranden, zonder de mist zelf te hard te verlichten. Dienen dus niet om beter gezien te worden, maar om zelf nog te zien waar je je op de weg bevindt. Het mistachterlicht daarentegen is om te zorgen dat je sneller opgemerkt wordt door achteropkomend verkeer. Bij regenweer in een file werkt het storend en verblindend, ook al omdat de stoplichten veel minder gaan opvallen. Uitlaten die handel dus als er iemand achter jou rijdt...
Awel Lomax, dat bedoelde ik nu se.LOMAX schreef:Mistlampen en verstralers zijn twee totaal verschillende types van verlichting.
Mistlampen zijn in wezen "breedtestralers", ietsje naar beneden gericht en dus zeker niet verblindend voor tegenliggers. Mistlampen verlichten dus de omgeving die je bij mist nog kan waarnemen, namelijk de witte lijnen vlakbij het voertuig, de bermen en de stoepranden, zonder de mist zelf te hard te verlichten. Dienen dus niet om beter gezien te worden, maar om zelf nog te zien waar je je op de weg bevindt.
Gr, Ironjakke.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

-
pvde
- Contacteer:
Yep,Frank K schreef:maar voor de elektrische aansluiting moet ik mij beroepen op hulp
Frank ik ken "nul de botten" van elektrische aansluiting en wil niet riskeren om ergens kortsluiting te veroorzaken.
Houdoe

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L