Benzinemetertje en verkliklampje: hoe betrouwbaar?
Moderator: GVN
Benzinemetertje en verkliklampje: hoe betrouwbaar?
Rij nu al een half jaartje met een K100rs uit '88. Wat me blijft verrassen is die benzinemeter en het bijhorende verklikkerlampje. Los van het feit dat ik het bijzonder spijtig blijf vinden dat de goede oude 'reserve' verdwenen is, heb ik toch wat vragen bij de op de k100 gehanteerde instrumenten.
Is het normaal dat dat wijzertje rare sprongen maakt? Bijv gisteren nog meegemaakt: wijzertje staat in het rood, stop voor een plaspauze en bij opnieuw starten staat wijzertje weer boven het rood (beide waarnemingen op vlak terrein)?
En wat ik mij vooral afvraag: waneer gaat het verklikkerlampje branden? Wijzertje stond gisteren al een tijdje in het rood, lichtje gaat uiteindelijk aan, na nog wat km's toch getankt en dan gaat er maar 16l in een tak waar er 21 in kunnen. Ik heb de indruk dat dat lampje gaat branden als er nog heel wat liters in de tank zitten? Is die indruk juist?
Is het normaal dat dat wijzertje rare sprongen maakt? Bijv gisteren nog meegemaakt: wijzertje staat in het rood, stop voor een plaspauze en bij opnieuw starten staat wijzertje weer boven het rood (beide waarnemingen op vlak terrein)?
En wat ik mij vooral afvraag: waneer gaat het verklikkerlampje branden? Wijzertje stond gisteren al een tijdje in het rood, lichtje gaat uiteindelijk aan, na nog wat km's toch getankt en dan gaat er maar 16l in een tak waar er 21 in kunnen. Ik heb de indruk dat dat lampje gaat branden als er nog heel wat liters in de tank zitten? Is die indruk juist?
Re: Benzinemetertje en verkliklampje: hoe betrouwbaar?
het oorzakelijk verband ligt voor de handdav schreef: wijzertje staat in het rood, stop voor een plaspauze en bij opnieuw starten staat wijzertje weer boven het rood
groeten
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
Wou dat het waar was. Mag je direct lansgkomen om je bak te laten 'volgooien'.Eelco schreef:het oorzakelijk verband ligt voor de handdav schreef: wijzertje staat in het rood, stop voor een plaspauze en bij opnieuw starten staat wijzertje weer boven het rood![]()
350? amai, goed gereden, heb vorige week met mijn K75 voor het eerst 300 km proberen te rijden met 1 tank, en der kon 19 en een beetje liter in...350 zou'k toch niet gehaald hebben...Danny schreef:die dingen zijn nogal nukkig, ik ging er indertijd vanuit met m'n K1100RS dat 350 km altijd haalbaar was bij normaal verkeer en dat in combinatie met de meter heeft me nooit zonder laten vallen
K100 RS 16v
doe wel veel korte afstanden, en meestal met koud blok de snelweg op. ja misschien zou het geen kwaad doen om alles eens te (laten) syncroniseren...
edit:denk je dat lagere cijfers haalbaar zijn dan? heb wel 1 keer op reis aan een gemiddelde van 70 een heel laag verbruik gehad (4 en een beetje), maar anders toch steeds rond de 6 liter...
kostelijk bij BMW om te laten doen?
moeilijk om zelf te doen? (ooit eens iets gezien met een eind plastieken darm met water in om alles te syncroniseren)
edit:denk je dat lagere cijfers haalbaar zijn dan? heb wel 1 keer op reis aan een gemiddelde van 70 een heel laag verbruik gehad (4 en een beetje), maar anders toch steeds rond de 6 liter...
kostelijk bij BMW om te laten doen?
moeilijk om zelf te doen? (ooit eens iets gezien met een eind plastieken darm met water in om alles te syncroniseren)
K100 RS 16v
Op mijn vorige K 1100 kon ik nog makkelijk 50km rijden voor hij droogviel, nadat het lampje ging branden. Bij mijn huidig, identiek speelgoed net 20km. De eerste keer dat ik op die 40km rekende stond ik stil in Herentals Industrie.
De dagteller die ik na het tanken altijd op nul zet, gaf 331 km aan. Zo goed als identiek met wat mijn vorige K met een vol bakje kon.
Moraal van het verhaal: geloof eerder uw tellerke dan uw meterke.
De dagteller die ik na het tanken altijd op nul zet, gaf 331 km aan. Zo goed als identiek met wat mijn vorige K met een vol bakje kon.
Moraal van het verhaal: geloof eerder uw tellerke dan uw meterke.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS

K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS

Ik zit met m'n K100RT ('88) aan 5,85 l gemiddeld jaarrond (min 4,1 - max 8,6); lampje begint te branden tussen 230 en 300 km, rij dan nog 40 km verder, en tank ± 17 liter erbij.
Lampje lijkt me betrouwbaar bij de laatste 5 l aan te gaan, kmteller vind ik minder betrouwbaar tenzij dat je een tank leegrijdt in hetzelfde regime en dus je verbruik kent. Maar dat wisselt nogal bij mij.
Lampje lijkt me betrouwbaar bij de laatste 5 l aan te gaan, kmteller vind ik minder betrouwbaar tenzij dat je een tank leegrijdt in hetzelfde regime en dus je verbruik kent. Maar dat wisselt nogal bij mij.
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid
bij mijn k100rt van 87 begint het lichtje te branden aan 240km en ik kan makkelijk 330 km rijden. als je wil dat het later brand hoef je enkel de vlotterarm in de benzinetank een beetje te plooien. ik vind het best wel handig dat het tijdig genoeg brandt. ik gebruik altijd mijn dagteller als benzinemeter.
mvg, mort
mvg, mort
-
ChiChiWaWa