Schroeven Remschijf Nieuw?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
George Michael
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
Locatie: Provincie Utrecht (NL)

Schroeven Remschijf Nieuw?

Bericht door George Michael »

Heb nu mijn RT net 4 maanden en de bekende roestvorming op de schroeven van de remschijf is een feit, belachelijk gewoon! Mijn vraag is of er roestvrije schroeven voor onze schijven te bestellen zijn. Zo ja, waar en wat kost dat? Zal binnenkort natuurlijk langs de dealer rijden. Zie hier een foto van de beruchte roestvorming:

Afbeelding
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Vraag die schroeven aan Jurgen. Die heeft nen hele bollenwinkel met schroeven en aanverwante :wink:
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

*De rest verwijderd wegens, klaarblijkelijk, nekgelul.*


Wat je kan doen met de originele :

Haal ze er 1 voor 1 uit, kopke opschuren met de staalborstel op de boormachine en zwart verven/spuiten met roestwerende matzwarte verf.
Werkt perfect.
Laatst gewijzigd door Raketman op 10 apr 2006, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Nil volentibus arduum
George Michael
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
Locatie: Provincie Utrecht (NL)

Bericht door George Michael »

Bedankt voor de tip. Dat RVS inderdaad kwalitatief slechter zijn wist ik. De tip om ze eruit te halen, behandelen en zwart spuiten vind ik wel een mooi. Een mooie zomerklus. :P
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Danny
Berichten: 6517
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

:wink:
Laatst gewijzigd door Danny op 16 apr 2006, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Sorry voor de grove taal hé Raketman! :lol: Maar je lult een beetje uit je nek! Een gewone verzinkte bout heeft net hetzelfde effekt met Alu. Zeker cadmium als er zouten aan te pas komen. In de wintermaanden bvb.
Wat grafietvet voor de bout er in gaat en geen problemen. Je roestvrij stalen bout zal aan de oppervlakte wat gaan roesten/verkleuren als je bvb oude roestige sleutels gebruikt. Op mijn brommers staan al méér dan 25 jaar inox bouten op en nog nooit problemen mee gehad. De originele ja!! ......Dat is andere koek! :wink:
HanzThePanz
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
Locatie: Amersfoort

Bericht door HanzThePanz »

Ik laat de roestige schroeven er lekker in zitten en schilder ze één a twee keer per jaar met zilverkleurige Hammerite hamerslag. Deze verf kan zó op roest worden geschilderd met een klein verfkwastje. Als je dan meteen de schroeven van de remklauwen en dergelijke meeneemt, ziet alles er weer als nieuw uit. Niet van origineel te onderscheiden!
Don't fix it if it ain't broken...
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Maaaar, alles alles meerdere malen overschilderd wordt... hoe krijg je ze dan ooit nog los?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
HanzThePanz
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
Locatie: Amersfoort

Bericht door HanzThePanz »

JH. schreef:Maaaar, alles alles meerdere malen overschilderd wordt... hoe krijg je ze dan ooit nog los?
Het zijn geen liters verf... gewoon een hobbykwastje gebruiken. En ik heb m'n dealer de laatste acht jaar dat ik dit doe nog niet horen klagen.
Don't fix it if it ain't broken...
Cies
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2006, 22:24
Locatie: Schoten

bouten remschijven

Bericht door Cies »

overlaatst de originele bouten van de remschijven vervangen door rvs- bouten. De gewone , in de handel te verkrijgen , bouten voldoen inderdaad niet, maar de rvs-bouten " kwaliteit 80" wel omdat die 80 staat voor 80 kg treksterkte.Dit is de zelfde sterkte als een stalen bout 8.8.
Voor demontage moet de bout wel warm gemaakt worden tot 80°, dit om de seal van de loctite te breken. Bij montage moeten de bouten geborgd worden met loctite 243
deze zijn te verkrijgen bij Fabory : laagbolschroeven RVS A4



http://www.faborycentres.com
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Waarom bouten nemen met zo'n hoge treksterkte ?

Remschijfbouten bij BMW worden aangetrokken op 12-15 Nm met Loctite 243. Een klein beetje natuurlijk, niet de volledige schroefdraad erin doordrenken.

En 80 kg zie'k u niet direct zetten op een inbus nummer 4...

En verhitten tot 80° ?
Loctite 243 breekt ook door een tikje met een slagdraaier.
Nil volentibus arduum
Cies
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2006, 22:24
Locatie: Schoten

bouten

Bericht door Cies »

de treksterkte heeft niets te maken met het aanhaalmoment. die "hoge" treksterkte heeft indirect te maken met het afschuifmoment, als je diep in de remmen gaat worden die bouten radiaal zwaar belast waardoor ze kunnen afscheuren.
de treksterkte geeft een indicatie uit welk staal een bout is gemaakt. Om staalsoorten onder te verdelen in categorieen ,in functie van hun toepassing heeft men proefondervindelijk een trektest opgesteld:
neem een staaldraad met een oppervlakte van 1mm² en een lengte van 1m, hang daar een gewicht aan bv 60kg resultaat : de draad breekt niet
hang aan dezelfde draad een gewicht van 61 kg resultaat : de draad breekt , conclusie : die draad uit die staalsoort is bestand tegen een trekkracht van 60kg en breekt bij 61kg ,dus heeft dit staal een trekkracht van 60kg of 600Newton
Die A4 staat niet voor een inbusopening van 4mm maar voor de RVS 400 soort
die zuurbestendig is en een trekkracht van 800 Newton heeft

Het aanhaalmoment van 15 Nm duid erop dat die bout vastgedraaid wordt in aluminium met een bepaalde mechanische weerstand indien je een groter aandraaimoment zou gebruiken dan riskeer je de inwendige schroefdraad in de alu te beschadigen
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ok, ik haalde treksterkte en aanhaalmoment dus duidelijk door elkaar. Weer iets geleerd :)
Nil volentibus arduum
@R100R
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 okt 2004, 10:54
Locatie: parkstad (nl)

Bericht door @R100R »

die bouten zijn toch van 't type torx (als ik 't goed zie)


misschien wel handig om te weten :!:
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
Cies
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2006, 22:24
Locatie: Schoten

bouten

Bericht door Cies »

de bouten van de remschijven zijn inbus maar de bouten van de remklauwen zijn inderdaad torx.Ik wou die ook vervangen doch torxbouten met conische buitendiameter zijn niet te vinden, daarom heb ik dan maar rvs inbusbouten gekocht waarvan ik de buitendiameter conisch heb afgedraaid ( instelhoek : 10° )
Plaats reactie