Schroeven Remschijf Nieuw?
Moderator: GVN
-
George Michael
Schroeven Remschijf Nieuw?
Heb nu mijn RT net 4 maanden en de bekende roestvorming op de schroeven van de remschijf is een feit, belachelijk gewoon! Mijn vraag is of er roestvrije schroeven voor onze schijven te bestellen zijn. Zo ja, waar en wat kost dat? Zal binnenkort natuurlijk langs de dealer rijden. Zie hier een foto van de beruchte roestvorming:

Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
*De rest verwijderd wegens, klaarblijkelijk, nekgelul.*
Wat je kan doen met de originele :
Haal ze er 1 voor 1 uit, kopke opschuren met de staalborstel op de boormachine en zwart verven/spuiten met roestwerende matzwarte verf.
Werkt perfect.
Wat je kan doen met de originele :
Haal ze er 1 voor 1 uit, kopke opschuren met de staalborstel op de boormachine en zwart verven/spuiten met roestwerende matzwarte verf.
Werkt perfect.
Laatst gewijzigd door Raketman op 10 apr 2006, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Nil volentibus arduum
-
George Michael
Bedankt voor de tip. Dat RVS inderdaad kwalitatief slechter zijn wist ik. De tip om ze eruit te halen, behandelen en zwart spuiten vind ik wel een mooi. Een mooie zomerklus. 
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
-
John
- Contacteer:
Sorry voor de grove taal hé Raketman!
Maar je lult een beetje uit je nek! Een gewone verzinkte bout heeft net hetzelfde effekt met Alu. Zeker cadmium als er zouten aan te pas komen. In de wintermaanden bvb.
Wat grafietvet voor de bout er in gaat en geen problemen. Je roestvrij stalen bout zal aan de oppervlakte wat gaan roesten/verkleuren als je bvb oude roestige sleutels gebruikt. Op mijn brommers staan al méér dan 25 jaar inox bouten op en nog nooit problemen mee gehad. De originele ja!! ......Dat is andere koek!
Wat grafietvet voor de bout er in gaat en geen problemen. Je roestvrij stalen bout zal aan de oppervlakte wat gaan roesten/verkleuren als je bvb oude roestige sleutels gebruikt. Op mijn brommers staan al méér dan 25 jaar inox bouten op en nog nooit problemen mee gehad. De originele ja!! ......Dat is andere koek!
-
HanzThePanz
Ik laat de roestige schroeven er lekker in zitten en schilder ze één a twee keer per jaar met zilverkleurige Hammerite hamerslag. Deze verf kan zó op roest worden geschilderd met een klein verfkwastje. Als je dan meteen de schroeven van de remklauwen en dergelijke meeneemt, ziet alles er weer als nieuw uit. Niet van origineel te onderscheiden!
Don't fix it if it ain't broken...
-
HanzThePanz
bouten remschijven
overlaatst de originele bouten van de remschijven vervangen door rvs- bouten. De gewone , in de handel te verkrijgen , bouten voldoen inderdaad niet, maar de rvs-bouten " kwaliteit 80" wel omdat die 80 staat voor 80 kg treksterkte.Dit is de zelfde sterkte als een stalen bout 8.8.
Voor demontage moet de bout wel warm gemaakt worden tot 80°, dit om de seal van de loctite te breken. Bij montage moeten de bouten geborgd worden met loctite 243
deze zijn te verkrijgen bij Fabory : laagbolschroeven RVS A4
http://www.faborycentres.com
Voor demontage moet de bout wel warm gemaakt worden tot 80°, dit om de seal van de loctite te breken. Bij montage moeten de bouten geborgd worden met loctite 243
deze zijn te verkrijgen bij Fabory : laagbolschroeven RVS A4
http://www.faborycentres.com
Waarom bouten nemen met zo'n hoge treksterkte ?
Remschijfbouten bij BMW worden aangetrokken op 12-15 Nm met Loctite 243. Een klein beetje natuurlijk, niet de volledige schroefdraad erin doordrenken.
En 80 kg zie'k u niet direct zetten op een inbus nummer 4...
En verhitten tot 80° ?
Loctite 243 breekt ook door een tikje met een slagdraaier.
Remschijfbouten bij BMW worden aangetrokken op 12-15 Nm met Loctite 243. Een klein beetje natuurlijk, niet de volledige schroefdraad erin doordrenken.
En 80 kg zie'k u niet direct zetten op een inbus nummer 4...
En verhitten tot 80° ?
Loctite 243 breekt ook door een tikje met een slagdraaier.
Nil volentibus arduum
bouten
de treksterkte heeft niets te maken met het aanhaalmoment. die "hoge" treksterkte heeft indirect te maken met het afschuifmoment, als je diep in de remmen gaat worden die bouten radiaal zwaar belast waardoor ze kunnen afscheuren.
de treksterkte geeft een indicatie uit welk staal een bout is gemaakt. Om staalsoorten onder te verdelen in categorieen ,in functie van hun toepassing heeft men proefondervindelijk een trektest opgesteld:
neem een staaldraad met een oppervlakte van 1mm² en een lengte van 1m, hang daar een gewicht aan bv 60kg resultaat : de draad breekt niet
hang aan dezelfde draad een gewicht van 61 kg resultaat : de draad breekt , conclusie : die draad uit die staalsoort is bestand tegen een trekkracht van 60kg en breekt bij 61kg ,dus heeft dit staal een trekkracht van 60kg of 600Newton
Die A4 staat niet voor een inbusopening van 4mm maar voor de RVS 400 soort
die zuurbestendig is en een trekkracht van 800 Newton heeft
Het aanhaalmoment van 15 Nm duid erop dat die bout vastgedraaid wordt in aluminium met een bepaalde mechanische weerstand indien je een groter aandraaimoment zou gebruiken dan riskeer je de inwendige schroefdraad in de alu te beschadigen
de treksterkte geeft een indicatie uit welk staal een bout is gemaakt. Om staalsoorten onder te verdelen in categorieen ,in functie van hun toepassing heeft men proefondervindelijk een trektest opgesteld:
neem een staaldraad met een oppervlakte van 1mm² en een lengte van 1m, hang daar een gewicht aan bv 60kg resultaat : de draad breekt niet
hang aan dezelfde draad een gewicht van 61 kg resultaat : de draad breekt , conclusie : die draad uit die staalsoort is bestand tegen een trekkracht van 60kg en breekt bij 61kg ,dus heeft dit staal een trekkracht van 60kg of 600Newton
Die A4 staat niet voor een inbusopening van 4mm maar voor de RVS 400 soort
die zuurbestendig is en een trekkracht van 800 Newton heeft
Het aanhaalmoment van 15 Nm duid erop dat die bout vastgedraaid wordt in aluminium met een bepaalde mechanische weerstand indien je een groter aandraaimoment zou gebruiken dan riskeer je de inwendige schroefdraad in de alu te beschadigen
bouten
de bouten van de remschijven zijn inbus maar de bouten van de remklauwen zijn inderdaad torx.Ik wou die ook vervangen doch torxbouten met conische buitendiameter zijn niet te vinden, daarom heb ik dan maar rvs inbusbouten gekocht waarvan ik de buitendiameter conisch heb afgedraaid ( instelhoek : 10° )